Lejeværktøjet var en succes men problemet er et andet LØST

Alt vedrørende teknikken på 3L
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Lejeværktøjet var en succes men problemet er et andet LØST

Indlæg af Jakob J »

Så fik jeg skiftet forhjulslejet i venstre side. Det gik sådan set fint, men bilen "knurrer" stadig :(

Den "knurrer" ved ligeud kørsel og det forstærkes ved højresving.

Hvad kan det teoretisk set ellers være? Jeg er med på at knokkelleddet kan være en mulighed men er det sandsynligt? Lyden er knurrende og ikke klonk-klonk agtig. Det er så højt, at det begynder at blive en belastning at køre i bilen. Dvs. et egentligt nedbrud frygtes forestående :(

Gode velbegrundede teorier efterlyses ;)
Senest rettet af Jakob J tirs 7. jun 2011 20:04, rettet i alt 1 gang.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Lejeværktøjet var en succes men problemet er et andet :-

Indlæg af Kim B Olesen »

Umiddelbart lyder stadig som et hjulleje - nogle gange er det ekstremt svært at høre nøjagtigt hvad det er for et leje :? Jeg skiftede en gang tre før jeg ramte rigtigt, men det på en gammel opel så de var ikke så dyre :D Op med bilen og drej hjulene rundt et efter et og lyt og mærk - det kan også være et dæk der larmer - det kan også snyde :( men dejligt at høre værktøjet virkede :D

Mit bud ville være venstre baghjulsleje når lyden forstærkes når du lægger mere vagt på venstre side ved højresving :D men det er nogle gange svært at konstatere - men hvis det larmer så meget som du siger burde du kunne mærke/høre det med bilen løftet :D
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Lejeværktøjet var en succes men problemet er et andet :-

Indlæg af Jakob J »

Ja. Har også besluttet mig for at den må løftes op i morgen og så skal hjulene mærkes efter.

Efter lidt søgning på nettet kan jeg godt læse, at andre har været i lignende problemer :)

Bare træls når nu man regnede med at være kørende igen :)
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Lejeværktøjet var en succes men problemet er et andet :-

Indlæg af Kim B Olesen »

Ja det er rigtigt nok - men det gode er 1: at nu har du værktøjet til forhjulslejet i den anden side og ved det virker :D 2: hvis det er baghjulslejet er det væsentligt nemmere at skifte - det er vel bare af med tromlen - af med møtrik og abs stik og af med lejet :D bagefter i omvendt rækkefølge med nyt leje :lol:
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Lejeværktøjet var en succes men problemet er et andet :-

Indlæg af sussi »

Kim B Olesen skrev:Ja det er rigtigt nok - men det gode er 1: at nu har du værktøjet til forhjulslejet i den anden side og ved det virker :D 2: hvis det er baghjulslejet er det væsentligt nemmere at skifte - det er vel bare af med tromlen - af med møtrik og abs stik og af med lejet :D bagefter i omvendt rækkefølge med nyt leje :lol:
Du skal ikke røre ABSén. Men der skal en ny møtrik på, efter skift.
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Lejeværktøjet var en succes men problemet er et andet :-

Indlæg af Jakob J »

Nu må jeg lige se hvad testen siger i morgen. Så tager jeg den derfra :)
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Lejeværktøjet var en succes men problemet er et andet :-

Indlæg af Kim B Olesen »

Nåh nej det er rigtigt - jeg tænkte på at abs føleren sad i lejet som på mange andre biler - men det er kun ringen der gør :lol: men det gør det jo kun endnu nemmere :lol:
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Lejeværktøjet var en succes men problemet er et andet :-

Indlæg af Jakob J »

Så har jeg haft den løftet.

Først begge forhjul op på buk, dyret i gear og så op i fart. Den meldte så fluks fejl på ABS. Bib'ende lyde og håndbremsesymbol blinkede. Dvs. jeg kunne ikke få den op i fart, så jeg kunne komme ud og lytte.

Prøvede så at dreje begge forhjul med hånden uden at kunne registrere noget.

Løftede så baghjulene et ad gangen og spandt dem med hånden. De løb begge fint. Det ene med den svage lyd af en bremsebakke der lige snitter tromlen. Vel typisk når håndbremsen lige havde været trukket.

Jeg kørte herefter en kort tur og ABS-symbolet slukkede med det samme.

Summa summarum. Jeg blev ikke meget klogere :(
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Lejeværktøjet var en succes men problemet er et andet :-

Indlæg af Jakob J »

Fandt lige den her tråd:

http://www.citronik.dk/jforum/posts/list/30/25183.page

Det kan åbenbart være noget bøvl at diagnosticere på.

En ting der dog lige undrer mig er at han tilsyneladende kun løfter ét hjul ad gangen, når forhjullejerne skal testes. Kan man det uden at bilen flyver frem i hækken?
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Lejeværktøjet var en succes men problemet er et andet :-

Indlæg af VAGtech.dk »

Hvis ikke der er spær på differentialet kan man sagtens..
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Lejeværktøjet var en succes men problemet er et andet :-

Indlæg af Jakob J »

Og det vil sige at det kan jeg godt? Altså løfte den på det ene hjul og sætte den i gang...
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Lejeværktøjet var en succes men problemet er et andet :-

Indlæg af KMDTHY »

Jakob J skrev:Og det vil sige at det kan jeg godt? Altså løfte den på det ene hjul og sætte den i gang...
Ja, jeg har lige gjort det i dag. På den måde fandt jeg ud af det var venstre side den var galt med, så nu bliver lejet skiftet, så håber jeg det er væk. Ellers ryger der nok ny træk aksel på.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Lejeværktøjet var en succes men problemet er et andet :-

Indlæg af sussi »

KMDTHY skrev:Ja, jeg har lige gjort det i dag. På den måde fandt jeg ud af det var venstre side den var galt med, så nu bliver lejet skiftet, så håber jeg det er væk. Ellers ryger der nok ny træk aksel på.
Så gættede jeg alligevel rigtigt ;) ;)
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Lejeværktøjet var en succes men problemet er et andet :-

Indlæg af KMDTHY »

sussi skrev:
KMDTHY skrev:Ja, jeg har lige gjort det i dag. På den måde fandt jeg ud af det var venstre side den var galt med, så nu bliver lejet skiftet, så håber jeg det er væk. Ellers ryger der nok ny træk aksel på.
Så gættede jeg alligevel rigtigt ;) ;)
Se svar her :-) viewtopic.php?f=13&t=1059&p=9143#p9143
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Lejeværktøjet var en succes men problemet er et andet :-

Indlæg af Jakob J »

Så har jeg testet med et hjul løftet ad gangen. Må indrømme at jeg ikke ligefrem nød at se speedometeret stå på 120 km/t alt imens dyret holdt stille i indkørslen.

Nå men alt forløb efter planen. Venstre hjul løb umiddelbart uden mislyde. Det højre derimod havde en svag tendens til at knurre lidt, når rattet blev kørt lidt fra side til side. Lyden var dog på ingen måde gennemtrængende, som når bilen kører. Belastningen er selvfølgelig også meget mindre.

Dvs. at jeg pt. skæver til at skifte højre hjulleje også og så se hvad den siger.

Uanset var det fint nok, at det venstre blev skiftet. Der var brugt fedt i stedet for Loctite, hvilket tyder på, at bilen har været i hænderne på en ikke kyndig Lupo mekaniker. Så kan man kun gætte på, hvordan lejet er kommet på plads...
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Lejeværktøjet var en succes men problemet er et andet :-

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Jeg har været præcis det samme igennem som du beskriver der, og i eksakt samme udskiftningsrækkefølge af forhjulslejer.

At udskifte højre forhjulsleje!


/Claus
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Lejeværktøjet var en succes men problemet er et andet :-

Indlæg af Jakob J »

Bare mærkeligt at det larmer ved højresving. Konklusionen må være (hvis altså det ER det højre leje der er defekt), at grundreglen med larm i højresving = venstre leje defekt ikke altid er gældende.

- Det er der jo så også flere der skriver :)
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Lejeværktøjet var en succes men problemet er et andet :-

Indlæg af Jakob J »

Så fik jeg fat i endnu et forhjulsleje og pillet hjulet af. I den forbindelse "masserer" jeg det hele lidt for at se om der er yderligere tegn på defekten.

Jeg fornemmer nu en mislyd længere inde ad trækakslen. En undersøgelse med lampe viser nu, at fedtet fra inderste knokkelled er fordelt fint ud i området rundt omkring akslen :( Dvs. at jeg nok står med et defekt knokkelled og ikke et hjulleje. Det lyder ellers nøjagtigt sådan, når jeg kører i bilen.

Kan man købe det inderste knokkelled i løs vægt eller er det hele akslen man skifter? Jeg kan kun finde det yderste led hos Onkel Hansen. - Ikke fordi jeg vil købe det der altså...
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Lejeværktøjet var en succes men problemet er et andet :-

Indlæg af sussi »

Jeg ved ikke om du kan få det i "løs vægt", men du kan få en hel aksel her:
viewtopic.php?f=25&t=1109
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Lejeværktøjet var en succes men problemet er et andet :-

Indlæg af Jakob J »

sussi skrev:Jeg ved ikke om du kan få det i "løs vægt", men du kan få en hel aksel her:
viewtopic.php?f=25&t=1109
har godt set den anden tråd. Spørgsmålet er så hvordan kvaliteten er. Fandt noget andet på nettet hvor Jesper 3l skrev at det inderste led ikke fås løst. Her omtalte han også en kop. Ved så ikke hvad det er og om det medfølger en hel aksel fra T hansen.
Besvar