mister træk kraft

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
golfflindt
Indlæg: 4
Tilmeldt: fre 3. jun 2011 08:59
Geografisk sted: Rødby

mister træk kraft

Indlæg af golfflindt »

jeg har en lupo fra 2001 kørt 400000 km, når jeg kører 120 i længere tid mister den trækkraft, tager jeg tændeningen fra og starter den igen kører den fint igen, er der nogen der har prøvet det og hvad er evt kan være problemmet.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: mister træk kraft

Indlæg af KMDTHY »

Det er der skrevet om flere gange herinde.
Det kan være defekt/knækket ledninger til LMM
Det din MAP sensor... Måske knækkede ledninger hertil.
Det kan være din N75 ventil.... Kan armen på turbo bevæge sig?

En udlæsning med vagcom vil måske kunne pejle dig lidt i den rigtige retning. Ellers søg, der er som sagt skrevet meget om det.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: mister træk kraft

Indlæg af KMDTHY »

2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: mister træk kraft

Indlæg af 383CI »

Det er ikke LMMén den er gal med, med 99% sikkerhed. Så ville den fejle hele tiden.
Hvis det var MAP sensore ville den med stor sandsynlighed hakke, ligesom fejlen ikke konsekvent forsvinder ved at afbryde tændingen, det er jo en "mekanisk" fejl at en ledning er knækket, den nulstilles ikke af af tage tændingen fra.

Jeg hænger til en fejl på N75 den er set før netop som du beskriver. Prøv næste gang bilen fejler at stoppe uden at stoppe motoren og gå ud og se om armen på turboen bevæger sig, når en anden giver gas.
Hvis den gør er fejlen et andet sted, hvis ikke er vi meget tæt på en N75 fejl.
Vi antager den ikke gør, så tager du vakuum slangen af og suger i den, så skulle armen bevæge sig, går den det er det fint. Gør den ikke hænger den sikkert.
Vi antager den gør, på med slangen, stop motoren og start den igen og giv gas. Bevæger armen sig? Hvis den gør og bilen jkøre som den skal er N75 med stor sandsynlighed defekt.
Gør den ikke skal vi have en nærmere fejlbeskrivelse.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
golfflindt
Indlæg: 4
Tilmeldt: fre 3. jun 2011 08:59
Geografisk sted: Rødby

Re: mister træk kraft

Indlæg af golfflindt »

N75 fejl. hvad er det og hvor sider den.
golfflindt
Indlæg: 4
Tilmeldt: fre 3. jun 2011 08:59
Geografisk sted: Rødby

Re: mister træk kraft

Indlæg af golfflindt »

har skiftet begge de ventiler der sidder ved siden af hinanden + turbo tryk føler .
armen til turbo sidder ikke fast.
fejlen på tester siger turbo tryk fejl.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: mister træk kraft

Indlæg af 383CI »

golfflindt skrev:har skiftet begge de ventiler der sidder ved siden af hinanden + turbo tryk føler .
armen til turbo sidder ikke fast.
fejlen på tester siger turbo tryk fejl.

Øhhh, hvad betyder det? Det er helt sort, men kan regne ud problemet sikkert ikke er forsvundet?
Hvis du havde fejlsøgt som beskrevt med at se om armen bevægede sig eller ej, når du ikke havde træk, havde du ikke skiftet forgæves. Det med bare at skifte løs minder om værksteds taktik, vi rammer nok engang og det andet giver omsætning, eller koster kunden penge set fra den anden sida af skrivebordet.

Klip fejlkoden herover, hvad er det for en tester der melder fejlen? Vagcom?
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
golfflindt
Indlæg: 4
Tilmeldt: fre 3. jun 2011 08:59
Geografisk sted: Rødby

Re: mister træk kraft

Indlæg af golfflindt »

Har i dag set at armen til turbo kan bevæger sig og når fejlen kommer bevæger den sig ikke, suger jeg i slangen bevæger den sig.
da jeg har udskiftet N75 kan det jo ikke være den.
Hvad er det der giver sinal til N75, fejlen kommer når den er varm og køret min 15 km.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: mister træk kraft

Indlæg af 383CI »

Jeg prøber igen:

Klip fejlkoden herover, hvad er det for en tester der melder fejlen? Vagcom?

Hvis du kun svare på 50% eller ikke læaser hvad der står i svarene er der, undskyld mig, langt hjem.

Er du sikker på det er N75 du har skiftet og er fejlen "skudsikker" og kun efter ca. 15 km. og frem?
Husker ikke om du har beskrevet hvordan di får bilen til at køre normalt igen, men gør den det efter at have været stoppet og startet igen?

De biler (3-4 stykker) jeg har set med den fejl, altså at armen ikke bevæger sig, som har kørt normalt bagefter er alle kommet til sig selv efter skift af N75
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
vanquish99
Indlæg: 282
Tilmeldt: lør 24. jul 2010 23:11
Geografisk sted: Aalborg

Re: mister træk kraft

Indlæg af vanquish99 »

hva gør man så når den ikke rigtig vil bevæge sig når man suger i den? Den køre rimelig stramt den turboarm... når jeg holder stille og går den gas, kan jeg godt se at den bevæger sig, men tit under kørsel forsvinder trækkraften... og ja har læst en masse tråde om det, men bare ikke så meget omkring hvis armen sidder fast? har forsøgt at spary den med noget højtempereret glidemiddel og ellers massere den, og det plejer også at hjælpe for en stund. Men vil jo gerne ha det fixet helt. har også prøvet med indsugningsrens.

skal det hele skilles ad?
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: mister træk kraft

Indlæg af sussi »

Bell-ad har hjulpet andre, med samme problem.
Køb hos det evt. hos VAGtech.dk
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: mister træk kraft

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,
vanquish99 skrev:har forsøgt at spary den med noget højtempereret glidemiddel og ellers massere den, og det plejer også at hjælpe for en stund. Men vil jo gerne ha det fixet helt. har også prøvet med indsugningsrens.

Jeg har een gang for laaang tid siden smurt vacuumdåsens aksel med noget aluminiumspasta. Aluminiumspastaen er udviklet til bl.a. til smøring af bremsedele i aluminium.

Aluminiumspastaen kan sidestilles med kobberfedt mht. flydetemperatur.

Kobberfedt til vacuumdåsen er et no-go da det vil nedbryde gummi-membranen inden i vacuumdåsen.

Husker jeg ikke helt galt er alupastaen købt hos Biltema.

Vacuumdåsen kan ikke skilles ad, og den kan heller ikke købes som separat reservedel til turboladeren :(


/Claus
sefs
Indlæg: 1
Tilmeldt: man 6. jun 2011 16:05
Geografisk sted: Jylland

Re: mister træk kraft

Indlæg af sefs »

Evt kan det være en delvis blokket brændstofsfilter
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: mister træk kraft

Indlæg af Thore J »

Er du helt sikker på symptomerne??

Det lyder som en turbofejl (der kan være flere)...

Er du sikker på at det ikke er kørsel over bestemt omdrejningstal (og dermed også bestemt fart!) om udløser fejlen?

Jeg spørger pga. at fejlen "forsvinder" når du genstarter bilen - så det lyder som om at den går i nødprogram... f.eks. pga. af en defekt N75 eller at bladene på turboen går for stramt...
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: mister træk kraft

Indlæg af Thore J »

vanquish99 skrev:hva gør man så når den ikke rigtig vil bevæge sig når man suger i den? Den køre rimelig stramt den turboarm... når jeg holder stille og går den gas, kan jeg godt se at den bevæger sig, men tit under kørsel forsvinder trækkraften... og ja har læst en masse tråde om det, men bare ikke så meget omkring hvis armen sidder fast? har forsøgt at spary den med noget højtempereret glidemiddel og ellers massere den, og det plejer også at hjælpe for en stund. Men vil jo gerne ha det fixet helt. har også prøvet med indsugningsrens.

skal det hele skilles ad?
Det kan som regel masseres væk... men ikke på et øjeblik.. Der skal tages lidt ved og der skal masseres en del med armen, men så hjælper det også :D
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
vanquish99
Indlæg: 282
Tilmeldt: lør 24. jul 2010 23:11
Geografisk sted: Aalborg

Re: mister træk kraft

Indlæg af vanquish99 »

Thore J skrev:Er du helt sikker på symptomerne??

Det lyder som en turbofejl (der kan være flere)...

Er du sikker på at det ikke er kørsel over bestemt omdrejningstal (og dermed også bestemt fart!) om udløser fejlen?

Jeg spørger pga. at fejlen "forsvinder" når du genstarter bilen - så det lyder som om at den går i nødprogram... f.eks. pga. af en defekt N75 eller at bladene på turboen går for stramt...
ved ikke om det var en respons til mig, men ja kan godt være du har fat i noget af det rigtige der, for det sker som regl på motorvejen, men tænker vel at det os er der at tuboen aktivers mest? for ja når jeg stukker og tænder igen, ja så hun klar igen....

min fejl i vag-com er noget med presure controle valve - negative deviation, hvis jeg husker korrekt.... prøvede bare at starte med sug i vakumslangen og kunne så se at jeg ikke kunne suge til at armen bevægede sig særligt meget.... men ja kan godt være det er N75 der er ved at være træt?

tror jeg vil prøve med det alupasta og så få kørt noget på af det og så får den en ordenlig omgang massage... så må jeg prøve N75 som det næste skidt, hvis ej det hjælper.
Besvar