Slør i ratstamme

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
sim
Indlæg: 82
Tilmeldt: fre 1. okt 2010 19:19
Geografisk sted: Skibby Sjælland

Slør i ratstamme

Indlæg af sim »

Hej
Er der mon nogen der ved noget om det kardanled der sider på ratstammen på en lupo 3L, Kan det skiftes, eller man skal skifte hele ratstammen?

Min bil skal snart til syn, og her vil den sikkert ikke gå igennem :roll: , da der er slør i rattet. Den har gået ca 150.000.
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Slør i ratstamme

Indlæg af ph. »

sim skrev:Hej
Er der mon nogen der ved noget om det kardanled der sider på ratstammen på en lupo 3L, Kan det skiftes, eller man skal skifte hele ratstammen?

Min bil skal snart til syn, og her vil den sikkert ikke gå igennem :roll: , da der er slør i rattet. Den har gået ca 150.000.
Ja det kan købes løst ;)
og du er sikker på at fejlen ligger Der og ikke i styrekugler eller tandstang??
sim
Indlæg: 82
Tilmeldt: fre 1. okt 2010 19:19
Geografisk sted: Skibby Sjælland

Re: Slør i ratstamme

Indlæg af sim »

[/quote]
Ja det kan købes løst ;)
og du er sikker på at fejlen ligger Der og ikke i styrekugler eller tandstang??[/quote]

Jeg er helt sikker. Har selv set det da FDM kontrollerede bilen for mig. Jeg fik nemlig 2 forskellige diagnoser på det at der er slør i mit rat, og her så jeg selv hvad problemet var.

Kan en gds (gør det selv) mekaniker som mig selv skifte ledet, og hvor kan det købes?

Tak for svar i øvrigt. ;)
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Slør i ratstamme

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Hvordan er det nu... Er der ikke noget med at der er en årgang af Lupoen hvor der den nederste bøsning i ratstammen glider ud og giver slør i ratstammen?? - Noget med at bøsningen kan skubbes tilbage og fastholdes med en kabelbinder?
Jeg husker også i samme ombæring at det kun er klytmekanikere der udskifter hele ratstammen...


/Claus
sim
Indlæg: 82
Tilmeldt: fre 1. okt 2010 19:19
Geografisk sted: Skibby Sjælland

Re: Slør i ratstamme

Indlæg af sim »

HamSjelv skrev:Hejsa,

Hvordan er det nu... Er der ikke noget med at der er en årgang af Lupoen hvor der den nederste bøsning i ratstammen glider ud og giver slør i ratstammen?? - Noget med at bøsningen kan skubbes tilbage og fastholdes med en kabelbinder?
Jeg husker også i samme ombæring at det kun er klytmekanikere der udskifter hele ratstammen...


/Claus
Tak for svar, Jeg kikker om jeg selv kan rette problemet som du anbefaler. I øvrigt er min Lupo fra 05. Ved ikke om det er den model/årgang du har i tankerne.
Clayton
Indlæg: 373
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 21:05
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Slør i ratstamme

Indlæg af Clayton »

Noget med nogle dele fra en anden VW model, popnitter/bøsninger, :-)
Hader FB :roll:
sim
Indlæg: 82
Tilmeldt: fre 1. okt 2010 19:19
Geografisk sted: Skibby Sjælland

Re: Slør i ratstamme

Indlæg af sim »

Hej.
Har nu undersøgt ratsløret nærmere, og det viser sig at når jeg forskubber en fjeder, så forsvinder ratsløret.
Mit bud er, at enten så er fjedren gået løs eller også er den blevet for kort??? :shock:
Er der nogle der har et mere fornuftigt bud på hvad der er galt?

HamSjelv, er det det du skrev om?
SVK
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 14:12
Geografisk sted: Aalborg

Re: Slør i ratstamme

Indlæg af SVK »

Min har lidt af det samme, så er lidt interesseret i hvad du finder ud af.

Kan du komme nærmere hvilken fjeder du taler om?

Brug evt. denne side til at finde billede + nummer:
http://www.wagenstad.com/index.php?modid=349&section=4
sim
Indlæg: 82
Tilmeldt: fre 1. okt 2010 19:19
Geografisk sted: Skibby Sjælland

Re: Slør i ratstamme

Indlæg af sim »

SVK skrev:Min har lidt af det samme, så er lidt interesseret i hvad du finder ud af.

Kan du komme nærmere hvilken fjeder du taler om?

Brug evt. denne side til at finde billede + nummer:
http://www.wagenstad.com/index.php?modid=349&section=4
Har fundet frem til at det måske er denne her:
23 6N0 419 343 B pressure spring lower 1

Har taget et godt billede af problemet på min geneg Lupo, men kan ikke uploade det.

Er der nogen der kan hjælpe her?

Prøver lige om dette virker

Billede
Senest rettet af sim søn 5. jun 2011 19:04, rettet i alt 1 gang.
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Slør i ratstamme

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Jeg har ingen personlig erfaring med ratslør... :D

Jeg husker bare et billede fra det gamle Lupo 3L forum, hvor det tydeligt kunne ses et bøs/leje var gledet ud i bunden af ratstammen.

Det skal jf. wagenstad være position 22 på ratstamme-eksplosionstegningen (!) jeg kan huske.

@Sim:
Hvilken fjeder?


/Claus
sim
Indlæg: 82
Tilmeldt: fre 1. okt 2010 19:19
Geografisk sted: Skibby Sjælland

Re: Slør i ratstamme

Indlæg af sim »

HamSjelv skrev:Hejsa,

Jeg har ingen personlig erfaring med ratslør... :D

Jeg husker bare et billede fra det gamle Lupo 3L forum, hvor det tydeligt kunne ses et bøs/leje var gledet ud i bunden af ratstammen.

Det skal jf. wagenstad være position 22 på ratstamme-eksplosionstegningen (!) jeg kan huske.

@Sim:
Hvilken fjeder?


/Claus
Hvis du kikker på det billede det har lykkedes mig at uploade, så er der en fjeder lige ved min pegefinger. Den (fjederen) er jeg ikke sikker på at jeg skal kunne se. Faktum er, at hvis jeg presser den opad med min finger, og samtidig drejer i rattet, så er sløret forsvundet. Jeg tror at fjederen er gledet ned. Men jeg aner det ikke, da jeg ikke ved hvordan det skal se ud normalt. Er der nogen der måske kan svare på dette?

:roll:
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Slør i ratstamme

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Ifølge de der eksplosionstegninger på wagenstad skal fjederen være der, del nr. 23 ;)

Derimod, igen jf. wagenstad, skal der ikke være noget der minder om den sorte ting der ses for enden af fjederen øverst. Det jeg tror du kan se der (ud fra dit billede), er wagenstad nr. 22 - et rulleleje.
Netop det rulleleje skulle nok have siddet helt oppe i ratstamme-røret (Lejet er gledet ned).

Ergo:

* Presse lejet tilnage op i ratstammerøret.

* Trække fjederen nedad på ratstammen

* Lægge en kraftig strips/kabelbinder mellem nåleleje og fjeder

* Fjederen bør nu være 'strammet mere op' og dermed bedre holde rullelejet på rette plads


- og jeg synes også det var den løsning der blev skitseret på det gamle forum :P


:?:


/Claus
sim
Indlæg: 82
Tilmeldt: fre 1. okt 2010 19:19
Geografisk sted: Skibby Sjælland

Re: Slør i ratstamme

Indlæg af sim »

HamSjelv skrev:Hejsa,

Ifølge de der eksplosionstegninger på wagenstad skal fjederen være der, del nr. 23 ;)

Derimod, igen jf. wagenstad, skal der ikke være noget der minder om den sorte ting der ses for enden af fjederen øverst. Det jeg tror du kan se der (ud fra dit billede), er wagenstad nr. 22 - et rulleleje.
Netop det rulleleje skulle nok have siddet helt oppe i ratstamme-røret (Lejet er gledet ned).

Ergo:

* Presse lejet tilnage op i ratstammerøret.

* Trække fjederen nedad på ratstammen

* Lægge en kraftig strips/kabelbinder mellem nåleleje og fjeder


* Fjederen bør nu være 'strammet mere op' og dermed bedre holde rullelejet på rette plads


- og jeg synes også det var den løsning der blev skitseret på det gamle forum :P


:?:


/Claus
Hej Claus §;o)

Der er ikke noget rulleleje for enden af fjederen. Det eneste der er løst er selve fjedren. Og det er den jeg mistænker for at være "faldet ud"
Jeg har tænkt mig at sætte en kabelbinder der hvor min finger er på billedet, for at presse fjederen et lille stykke tilbage op i røret til ratstammen. Det var nemlig det der fil sløret til at forsvinde. Dog ved jeg jo ikke om det er en god permanent løsning, tror det næppe, men jeg ved bare ikke hvordan fjederen skal side når den sider korrekt. :?
SVK
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 14:12
Geografisk sted: Aalborg

Re: Slør i ratstamme

Indlæg af SVK »

Min sidder på samme måde. Fjederen er dog praktisk talt ikke belastet hvilket jeg umiddelbart syntes er lidt underligt. Jeg kunne ikke helt afgøre om det hjalp at stramme fjederen om, men vil prøve at sætte en kraftig strips på, så fjederen bliver presset op i ratstammen. Fortsættelse følger...
IMAG0082 (Medium).jpg
IMAG0082 (Medium).jpg (60.89 KiB) Vist 7738 gange
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Slør i ratstamme

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

sim skrev: Der er ikke noget rulleleje for enden af fjederen. Det eneste der er løst er selve fjedren. Og det er den jeg mistænker for at være "faldet ud"
Altså, ud fra det du skriver der lyder det særlig meget til at du har prøvet at kigge på eksplosionstegningerne på wagenstad ;)

* Fjederen er ikke faldet ud. Den sidder hvor den skal

* Der er et rulleleje i nedre ende af ratstammerøret - måske stadig skjult i ratstammerøret

* Hvad er det der kan ses på dit billede, mellem fjeder og åbningen på ratstammen? På billedet ligner det en skive + en sort gummipakning


/Claus
sim
Indlæg: 82
Tilmeldt: fre 1. okt 2010 19:19
Geografisk sted: Skibby Sjælland

Re: Slør i ratstamme

Indlæg af sim »

Hej igen!

Tak for de 2 sidste svar.
Jeg har nu sat en hvid kabelbinder fast omkring ratstammen, som så presser fjederen lidt tilbage op i ratstammerøret.
Dette medfører at der nu ikke længere er slør i rattet, og at jeg kører bilen til syn i morgen. Så må vi jo se om den går igennem.
Jeg forstår stadig ikke hvorfor fjederen var løs.
Billedet er desværre noget uskarpt, men jeg håber at det er til at se hvor jeg har sat den hvide kabelbinder.
Billede

§;o) Søren
sim
Indlæg: 82
Tilmeldt: fre 1. okt 2010 19:19
Geografisk sted: Skibby Sjælland

Re: Slør i ratstamme

Indlæg af sim »

HamSjelv skrev:Hejsa,

sim skrev: Der er ikke noget rulleleje for enden af fjederen. Det eneste der er løst er selve fjedren. Og det er den jeg mistænker for at være "faldet ud"
Altså, ud fra det du skriver der lyder det særlig meget til at du har prøvet at kigge på eksplosionstegningerne på wagenstad ;)

* Fjederen er ikke faldet ud. Den sidder hvor den skal

* Der er et rulleleje i nedre ende af ratstammerøret - måske stadig skjult i ratstammerøret

* Hvad er det der kan ses på dit billede, mellem fjeder og åbningen på ratstammen? På billedet ligner det en skive + en sort gummipakning


/Claus
Hej Claus.

Det du muligvis kan se er en del af røret, og ikke noget leje. Det samme gør sig gældende på det billede som SVK har uploadet, så det er ikke et leje man kan se på billedet, men du skal have tak for din interesse i at finde årsagen til problemet. ;)
sim
Indlæg: 82
Tilmeldt: fre 1. okt 2010 19:19
Geografisk sted: Skibby Sjælland

Re: Slør i ratstamme

Indlæg af sim »

Lupoen er blevet synet i dag uden andre anmærkninger end en pære til nummerpladelygten bag på der var sprunget, så kabelbinderen har fjernet ratsløret så bilen kunne godkendes. ;)
Besvar