Min lupo starter ikke med det samme -

Forummet hvor der snakkes biler
Besvar
schalck
Indlæg: 1
Tilmeldt: ons 11. maj 2011 07:39
Geografisk sted: Århus

Min lupo starter ikke med det samme -

Indlæg af schalck »

Hej Hej Lupo xperter
min fine Lupo fra 2001 kører så fint! meen nogen gange når jeg skal starte, skal jeg holde nøglen drejet til højre i 5 sek før den starter og andre gange bliver jeg nød til at dreje nøglen tilbage og starte forfra - helt op til 3 gange:-(

er der nogen der har erfaringer de vil dele med mig??

på forhånd tak
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Min lupo starter ikke med det samme -

Indlæg af KMDTHY »

Tror du ikke bare du har en træt trykkugle ? Kører pumpen når du prøver at starte ? Der skal jo være opbygget tryk før der bliver frigivet til start.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Min lupo starter ikke med det samme -

Indlæg af VAGtech.dk »

Det er da i hvert fald du godt sted at starte...
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
Brugeravatar
petrolhead
Indlæg: 30
Tilmeldt: tors 3. feb 2011 10:37
Geografisk sted: Roskilde
Kontakt:

Re: Min lupo starter ikke med det samme -

Indlæg af petrolhead »

Kan du hører en summen når du åbner førerdøren? Den skal stort set stoppe før vi kan starte vores Lupo. Ved ikke hvorfor det tager så lang tid på vores (måske 20 sekunder?). Det er HYDRAULIKpumpen der kører..

Ovenstående rettet..
Senest rettet af petrolhead man 16. maj 2011 21:38, rettet i alt 1 gang.
2011 Renault Megane Sport Tourer 1,5dCi EDC (23,7km/l)
2000 Renault Clio II 1,2
1950 Nimbus C
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Min lupo starter ikke med det samme -

Indlæg af sussi »

Nej det er ikke brændstofpumpen som petrolhead skrev inden han rettede sit indlæg, det er hydraulikpumpen ;) ;) læs her:
viewtopic.php?f=22&t=30
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Min lupo starter ikke med det samme -

Indlæg af VAGtech.dk »

Nej det er vist dit Hydraulik system der driller :)

Højst sandsynligt din trykkugle..
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Min lupo starter ikke med det samme -

Indlæg af sussi »

schalck skrev:Hej Hej Lupo xperter
min fine Lupo fra 2001 kører så fint! meen nogen gange når jeg skal starte, skal jeg holde nøglen drejet til højre i 5 sek før den starter og andre gange bliver jeg nød til at dreje nøglen tilbage og starte forfra - helt op til 3 gange:-(
Tålmodighed er en dyd :lol: :lol:
Vi havde samme problem for ½ år siden, men det forsvandt af sig selv, efter et par måneder, har dog senere skiftet trykkuglen for en sikkerheds skyld.
Ps. Hvis man ventede til pumpen stoppede, så startede den hver gang.
Brugeravatar
petrolhead
Indlæg: 30
Tilmeldt: tors 3. feb 2011 10:37
Geografisk sted: Roskilde
Kontakt:

Re: Min lupo starter ikke med det samme -

Indlæg af petrolhead »

sussi skrev:
schalck skrev:Hej Hej Lupo xperter
min fine Lupo fra 2001 kører så fint! meen nogen gange når jeg skal starte, skal jeg holde nøglen drejet til højre i 5 sek før den starter og andre gange bliver jeg nød til at dreje nøglen tilbage og starte forfra - helt op til 3 gange:-(
Tålmodighed er en dyd :lol: :lol:
Vi havde samme problem for ½ år siden, men det forsvandt af sig selv, efter et par måneder, har dog senere skiftet trykkuglen for en sikkerheds skyld.
Ps. Hvis man ventede til pumpen stoppede, så startede den hver gang.
Lige for at at skære det ud i pap: skal en Lupo kunne starte STRAKS efter at førerdøren er åbnet? Vores Lupo har altid haft 20-30 sekunders forsinkelse Inden den kan startes. - Medmindre den er driftsvarm.
2011 Renault Megane Sport Tourer 1,5dCi EDC (23,7km/l)
2000 Renault Clio II 1,2
1950 Nimbus C
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Min lupo starter ikke med det samme -

Indlæg af KMDTHY »

Det har ikke noget med varme at gøre. Med hvor meget tryk der er på hydraulik systemet. Måske du også skulle få tjekket op på din tryk klokke
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Min lupo starter ikke med det samme -

Indlæg af VAGtech.dk »

Inden for 3-5 sek fra åben dør.. jeg venter personligt aldrig i min egen lupo.. det er med 98 procent sikkerhed din trykkugle der trænger., den sidste procent er en kombi af kugle og kontraventil i pumpe, eller generelt træt pumpe..
Brugeravatar
petrolhead
Indlæg: 30
Tilmeldt: tors 3. feb 2011 10:37
Geografisk sted: Roskilde
Kontakt:

Re: Min lupo starter ikke med det samme -

Indlæg af petrolhead »

VAGtech.dk skrev:Inden for 3-5 sek fra åben dør.. jeg venter personligt aldrig i min egen lupo.. det er med 98 procent sikkerhed din trykkugle der trænger., den sidste procent er en kombi af kugle og kontraventil i pumpe, eller generelt træt pumpe..
Tusind tak for præcist svar.

Vi lever med fejlen indtil næste service henover sommeren, og så må vi tage den derfra. Den fungere jo ellers fint som den er nu trods ventetiden.
2011 Renault Megane Sport Tourer 1,5dCi EDC (23,7km/l)
2000 Renault Clio II 1,2
1950 Nimbus C
Korreborg
Indlæg: 200
Tilmeldt: tirs 24. maj 2011 17:14
Geografisk sted: Østjylland

Re: Min lupo starter ikke med det samme -

Indlæg af Korreborg »

Er det ikke tænkeligt at det kan være gløde rørene der er slidt??

Havde en transporter der havde det problem engang, og det var gløde rørerne.. Ved godt at lupo er en bil for sig selv, men ville bare lige nævne det og høre.. ;) Er langt fra expert, ville bare hjælpe hvis jeg kunne..
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:40
Geografisk sted: Køge

Re: Min lupo starter ikke med det samme -

Indlæg af yaknudsen »

Korreborg skrev:Er det ikke tænkeligt at det kan være gløde rørene der er slidt??

Havde en transporter der havde det problem engang, og det var gløde rørerne.. Ved godt at lupo er en bil for sig selv, men ville bare lige nævne det og høre.. ;) Er langt fra expert, ville bare hjælpe hvis jeg kunne..
Det er teoretisk set ikke helt umuligt. Men ikke særlig sandsynligt.
EDIT: Ifølge en af dem der ved noget om det (vagtech), er gløderørene udelukket som mulig årsag.

Hydrauliktrykket er en MEGA KLASSIKER for netop dette "problem" på en Lupo 3L. ALLE der har en 3L vil på et tidspunkt opleve at bilen ikke starter straks når man sætter sig ind og drejer nøglen.

De sidste 2-3 år jeg kørte i min 3L tog det omkring 10-15-20 sekunder fra hydraulikpumpen gik igang indtil der var så meget hydrauliktryk på at bilen gad starte. (Bilen insisterer på at koble ud og skifte til frigear inden startmotoren aktiveres - det er faktisk ret så møgsmart - det ville ikke være behageligt hvis motoren lod sig starte medens koblingen var sluppet og bilen stod i gear).

Min "forsinkelse" kom langsomt snigende, og viste sig selvfølgelig når bilen havde stået stille i en længere periode. Først var det når den havde stået ubrugt i ugevis. (Kan ske når det er høj flot sommer og motorcykelvejr). Senere var det når bilen havde stået weekenden over. Endnu senere blev det til at bare bilen havde stået natten over så skulle der bruges adskillige sekunder på at opbygge hydrauliktryk.

En ny trykkugle ville med STOR sandsynlighed have fikset "problemet", jeg fik bare aldrig gjort noget ved det - en kombination af dovenskab og at jeg ikke anså det for at være et stort problem.

Men det er nok smart at skifte trykkuglen. Kuglen koster omkring 400 kr. og kan skiftes af de fleste med bare en smule teknisk flair (der er vejledninger til det her i dette forum).

Hvis kuglen bliver skiftet i god tid skal hydraulikpumpen ikke arbejde så meget, og det vil sandsynligvis forlænge levetiden på hydraulikpumpen at den ikke skal køre så ofte og så meget for at holde tryk på en "træt" trykkugle .
Før: VW Lupo 3L 1.2 TDI 2001. Nu: VW Polo 1.2 TDI-CR 6R1-27N BM 2010. Til sjov: Honda NC750XAD 2015.
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Min lupo starter ikke med det samme -

Indlæg af VAGtech.dk »

Defekte gløderør undertrykker ikke starteren, det gør et Hydraulik system, som ikke er iorden..
Korreborg
Indlæg: 200
Tilmeldt: tirs 24. maj 2011 17:14
Geografisk sted: Østjylland

Re: Min lupo starter ikke med det samme -

Indlæg af Korreborg »

Det er teoretisk set ikke helt umuligt. Men ikke særlig sandsynligt.
EDIT: Ifølge en af dem der ved noget om det (vagtech), er gløderørene udelukket som mulig årsag.

Hydrauliktrykket er en MEGA KLASSIKER for netop dette "problem" på en Lupo 3L. ALLE der har en 3L vil på et tidspunkt opleve at bilen ikke starter straks når man sætter sig ind og drejer nøglen.

De sidste 2-3 år jeg kørte i min 3L tog det omkring 10-15-20 sekunder fra hydraulikpumpen gik igang indtil der var så meget hydrauliktryk på at bilen gad starte. (Bilen insisterer på at koble ud og skifte til frigear inden startmotoren aktiveres - det er faktisk ret så møgsmart - det ville ikke være behageligt hvis motoren lod sig starte medens koblingen var sluppet og bilen stod i gear).

Min "forsinkelse" kom langsomt snigende, og viste sig selvfølgelig når bilen havde stået stille i en længere periode. Først var det når den havde stået ubrugt i ugevis. (Kan ske når det er høj flot sommer og motorcykelvejr). Senere var det når bilen havde stået weekenden over. Endnu senere blev det til at bare bilen havde stået natten over så skulle der bruges adskillige sekunder på at opbygge hydrauliktryk.

En ny trykkugle ville med STOR sandsynlighed have fikset "problemet", jeg fik bare aldrig gjort noget ved det - en kombination af dovenskab og at jeg ikke anså det for at være et stort problem.

Men det er nok smart at skifte trykkuglen. Kuglen koster omkring 400 kr. og kan skiftes af de fleste med bare en smule teknisk flair (der er vejledninger til det her i dette forum).

Hvis kuglen bliver skiftet i god tid skal hydraulikpumpen ikke arbejde så meget, og det vil sandsynligvis forlænge levetiden på hydraulikpumpen at den ikke skal køre så ofte og så meget for at holde tryk på en "træt" trykkugle .
Tak for det uddybende svar, så blev jeg det klogere.. :)
Defekte gløderør undertrykker ikke starteren, det gør et Hydraulik system, som ikke er iorden..
Jeg forstod det som om at den bare kørte på starteren i hvad var det 10 - 15sek før den gik igang, og derfor gættede jeg uvidende omkring 3L'er på gløderør.. ;) Men tak for svar til jer begge..
Lupo 1,2 TDI 3L fra 7/2003, Sølv 209.000km, Mørk grå kabine

Ny Forrude skiftet i September 2014.
Nye Vinter Dæk sat på d. 21/11-14
Ny Kobling, Nyt Horn, Ny Slave Cylinder, Ny Baklys Kontakt, Ny Lygte Justering, skiftet ved 207,600km i Start December 2014.
thorsen.r1
Indlæg: 4
Tilmeldt: ons 24. nov 2010 21:45
Geografisk sted: 4720 Præstø, Danmark

Re: Min lupo starter ikke med det samme -

Indlæg af thorsen.r1 »

:D
schalck skrev:Hej Hej Lupo xperter
min fine Lupo fra 2001 kører så fint! meen nogen gange når jeg skal starte, skal jeg holde nøglen drejet til højre i 5 sek før den starter og andre gange bliver jeg nød til at dreje nøglen tilbage og starte forfra - helt op til 3 gange:-(

er der nogen der har erfaringer de vil dele med mig??

på forhånd tak
:D :D Jeg har haft samme problem, for til sidst kunne jeg starte i N. Jeg har lige fået skiftet koblingscylenderen. Nu starter den igen uden problemer, efter ca.5-10 sek. ;) ;)
Besvar