3l med et lille problem (hjælp)

Alt vedrørende teknikken på 3L
john b. nielsen
Indlæg: 49
Tilmeldt: man 2. maj 2011 22:50
Geografisk sted: midtjylland

Re: 3l med et lille problem (hjælp)

Indlæg af john b. nielsen »

det er den vacum dåse med den lille vacum slange, der sidder på siden af turboen, der med den lille juster stang går videre ind i turboen, ind til vende bladene, der er med til at bestemme selve trykket i turboen.
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: 3l med et lille problem (hjælp)

Indlæg af VAGtech.dk »

Det gør den netop ved at ændre geometrien i turboen, ikke ved at lukke noget tryk uden om, som en wastegate gør..
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
john b. nielsen
Indlæg: 49
Tilmeldt: man 2. maj 2011 22:50
Geografisk sted: midtjylland

Re: 3l med et lille problem (hjælp)

Indlæg af john b. nielsen »

ja ja :D jeg ved hvad den laver, kært barn har mange navne ;)
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: 3l med et lille problem (hjælp)

Indlæg af VAGtech.dk »

Det er det der er hele pointen :) den hedder ikke en wastegate .. :) det har intet med en sådan at gøre :)
john b. nielsen
Indlæg: 49
Tilmeldt: man 2. maj 2011 22:50
Geografisk sted: midtjylland

Re: 3l med et lille problem (hjælp)

Indlæg af john b. nielsen »

nej men folk ved som regel hvad det er for en når man kalder den det ;)
john b. nielsen
Indlæg: 49
Tilmeldt: man 2. maj 2011 22:50
Geografisk sted: midtjylland

Re: 3l med et lille problem (hjælp)

Indlæg af john b. nielsen »

hvad plejer du da at kalde "tingesten" når du står og forklare folk hvad det er for en fætter?
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: 3l med et lille problem (hjælp)

Indlæg af VAGtech.dk »

"Vakuum dåsen på turboen, som regulerer trykket" :) skåret ud i PAP, så folk netop forstår det...

jeg tror faktisk ikke der er et decideret navn udover, at det er en vakuumdåse, som laver vakuum regulering om til en mekanisk bevægelse..
john b. nielsen
Indlæg: 49
Tilmeldt: man 2. maj 2011 22:50
Geografisk sted: midtjylland

Re: 3l med et lille problem (hjælp)

Indlæg af john b. nielsen »

ja det er jo det, den hedder jo ikke rigtig noget, men det skal der da lige findes ud af :D
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: 3l med et lille problem (hjælp)

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

OK, godt så, bare lige for at slå det fast med 7"-søm:

Lupoen har INGEN waste gate!

Den korrekte tekniske beskrivelse er helt korrekt givet af VAGtech. Og du finder ingen beskrivelse på vacuum-dåsen hos VAG, idet denne er en integreret del af turboladeren.

Altså:
Ingen waste gate...


/Claus
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: 3l med et lille problem (hjælp)

Indlæg af VAGtech.dk »

Det kan man også læse i vags ssp og vgt turbo lader..
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: 3l med et lille problem (hjælp)

Indlæg af 2a2 »

hej derude
nu er min ene a2 begyndt at te sig på samme måde - mister lige pludseligt pusten - kan lige slæbe sig op på 80 km/t - og kører fint igen efte ren sluk og tænd - var der nogen der fandt den rigtige årsag til de nævnte symptomer her (for mig ser det egentligt ud til at der var 2 fejl her) - men se - min har disse fejl i loggen:

2 Faults Found:
17571 - Fuel Temp Sensor (G81): Open or Short to Plus
P1163 - 35-10 - - - Intermittent
17965 - Charge Pressure Control: Positive Deviation
P1557 - 35-00 - -
nogen der rimeligt sikkert kan vurdere hvad det er?

mvh ti
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
kenjano
Indlæg: 16
Tilmeldt: søn 29. aug 2010 21:55
Geografisk sted: odense

Re: 3l med et lille problem (hjælp)

Indlæg af kenjano »

17571 Fuel temp sensor, er sikkert en knækket ledning. Har haft samme fejl, Og ledningen sidder i forbindelse med den nederste af 3 gummislanger på højre side af motoren lige på højde med ventildæksel, på den sidder der lige under 90 graders knækket en temp. sensor (rund med en grøn clips på)hvor du finder ledningen og så er det bare at finde knækket. højst sandsynligt er den knækkede bandit i forbindelse med et af stikkene. håber det var til at forstå :-D

Hmm, den anden. Hvad med N75 ventil ? synes det minder lidt om samme fejl. Og de er nemme at bytte rundt..........
2002 lupo 3L, aircon,elruder,fartpilot,elsoltag, Zenec ZE-NC2041D, Aerotwin viskere
2004 BMW 330d Touring.
Netech VCDS 10.6.4
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: 3l med et lille problem (hjælp)

Indlæg af Thore J »

john b. nielsen skrev:ja det er jo det, den hedder jo ikke rigtig noget, men det skal der da lige findes ud af :D
Selvfølgelig hedder den noget..

Det er en AKTUATOR ... helt præcist en VAKUUM AKTUATOR... og via aktuatorarmen regulerer (kke styrer! - det gør N75 ventilen) den turboens variable geometri..

:D
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
kenjano
Indlæg: 16
Tilmeldt: søn 29. aug 2010 21:55
Geografisk sted: odense

Re: 3l med et lille problem (hjælp)

Indlæg af kenjano »

Og Thore helt enig med dig.

Hmm kan Kermit ikke køre hurtigere :-) tror det var dig jeg overhalede ved 1515 tiden på motorvejen mod Odense ;-)
2002 lupo 3L, aircon,elruder,fartpilot,elsoltag, Zenec ZE-NC2041D, Aerotwin viskere
2004 BMW 330d Touring.
Netech VCDS 10.6.4
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: 3l med et lille problem (hjælp)

Indlæg af Thore J »

kenjano skrev:Og Thore helt enig med dig.

Hmm kan Kermit ikke køre hurtigere :-) tror det var dig jeg overhalede ved 1515 tiden på motorvejen mod Odense ;-)


Jo, det kan den - tror jeg..

Men jeg sad lige og nød min lydbog - og tillige blev jeg grebet at lidt sparekørsel.. . og havde holdt 3,0 l/100km på de første godt 1100 km af tanken, så jeg ville lige så om jeg kunne holde den på resten også.. :P
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
kenjano
Indlæg: 16
Tilmeldt: søn 29. aug 2010 21:55
Geografisk sted: odense

Re: 3l med et lille problem (hjælp)

Indlæg af kenjano »

Ja man kan godt blive grebet af både spare kørsel og lydbøger, og lydbøger er faktisk rigtigt gode når man prøver at hive nogle flere km ud af ulven. Man slapper helt af og tænker ikke så meget over om man når 5 min. før frem, man skal jo lige ha' det næste kapitel med ;)
2002 lupo 3L, aircon,elruder,fartpilot,elsoltag, Zenec ZE-NC2041D, Aerotwin viskere
2004 BMW 330d Touring.
Netech VCDS 10.6.4
Grundahl
Indlæg: 3
Tilmeldt: man 26. sep 2011 09:55
Geografisk sted: Sjælland

Re: 3l med et lille problem (hjælp)

Indlæg af Grundahl »

Min "loppe" havde samme problem i perioder :!: Tænd og sluk var akut løsningen, men problemet forsvandt da jeg i en anden sammenhæng skiftede bremsekontakt. Har ikke oplevet det siden! Om det er mere held end løsningen aner jeg ikke :?:
Besvar