Efter at have søgt lidt, uden at komme frem til en endelig konklusion vil jeg da lige tage emnet op. Alle, eller sussi har ihvergfald skrevet flere gange:-), at man skal "låse strålerne" med Loctite 243.
Hvorfor lime sin trækaksel igen, som bare vil være til gene næste gang lejet skal skiftes ? Som jeg ser det har det jo ingen virkning på noget når først det hele er samlet?
En kollega som havde spurgt VW om det samme, fik dette svar: "At det var på grund af den måde deres process er indrettet på båndet...Efter sigende bliver låseblik først sat på bilen ifbm. montering af dæk mv. indtil da ligger forbro med nav og træksksel som en undersamling..."
Det kunne jo godt give mening. Så hvorfor ikke bare give skidtet alu pasata frem for det trælse Loctite 243 ?
Forhjulsleje, lim eller ikke lim ?
- KMDTHY
- Indlæg: 4987
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 1 time
Forhjulsleje, lim eller ikke lim ?
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
- sussi
- Indlæg: 6146
- Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Holeby
Re: Forhjulsleje, lim eller ikke lim ?
Jesper (Jev) skriver i et tidligere indlæg:
Jo jeg tvinger dig til at bruge Loctite
hvis du springer låsevæsken over kan du risikere at møtrikken knækker og trækakslen går løs.
man SKAL bruge låsevæske. det er en letvægtsmøtrik der ikke kan holde det pres i længden hvis ikke den bliver låst.
viewtopic.php?f=13&t=94
VW aner ikke en "hylende fis" om vores små biler
De er f.eks. 3 timer om en grundjustering bare for at give et eksempel.
Jo jeg tvinger dig til at bruge Loctite
hvis du springer låsevæsken over kan du risikere at møtrikken knækker og trækakslen går løs.
man SKAL bruge låsevæske. det er en letvægtsmøtrik der ikke kan holde det pres i længden hvis ikke den bliver låst.
viewtopic.php?f=13&t=94
VW aner ikke en "hylende fis" om vores små biler
De er f.eks. 3 timer om en grundjustering bare for at give et eksempel.
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
- KMDTHY
- Indlæg: 4987
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 1 time
Re: Forhjulsleje, lim eller ikke lim ?
Går løs? Hvor skulle trækakslen forsvinde hen? lejet "popper" vel ikke baaaare lige ud.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
Re: Forhjulsleje, lim eller ikke lim ?
Hejsa,
Hvis du nu forestiller dig stråler og leje renset til trækakslen har fri bevægelighed, vil denne kunne vandre mindst 2cm frem og tilbage i lejet.
Der vil gå mindre end kort inden stråler på trækaksel og leje var slidt op - forsvundet som metalstøv.
Blikmøtrikken er ikke kraftig nok til vedvarende at sikre trækakslens fastholdelse i lejet; Løs/mistet blikmøtrik og trækakslen starter med at vandre frem og tilbage i lejet. Derfor lim
- Jeg ville ikke engang turde tro på løsningen hvor kun blikmøtrikken er sikret med Loctite.
/Claus
Hvis du nu forestiller dig stråler og leje renset til trækakslen har fri bevægelighed, vil denne kunne vandre mindst 2cm frem og tilbage i lejet.
Der vil gå mindre end kort inden stråler på trækaksel og leje var slidt op - forsvundet som metalstøv.
Blikmøtrikken er ikke kraftig nok til vedvarende at sikre trækakslens fastholdelse i lejet; Løs/mistet blikmøtrik og trækakslen starter med at vandre frem og tilbage i lejet. Derfor lim
- Jeg ville ikke engang turde tro på løsningen hvor kun blikmøtrikken er sikret med Loctite.
/Claus
- KMDTHY
- Indlæg: 4987
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 1 time
Re: Forhjulsleje, lim eller ikke lim ?
Aha, interessant.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.