Gearkasse / kobling død ???

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
lupofyn
Indlæg: 78
Tilmeldt: man 11. okt 2010 11:44
Geografisk sted: Odense

Gearkasse / kobling død ???

Indlæg af lupofyn »

Så skete der sku desværre noget med min køre lupo, så den ikke kan køre mere...

Jeg skulle starte af ud af et kryds, hvor jeg gav den lidt gas, ikke meget, men lidt...

Så sagde det sådan en "gongk" lyd og så kørte den ikke mere... den kan godt stå i tomgang den rykker 3 mm frem og 3 mm tilbage, når jeg prøver at køre frem og tilbage..

Jeg har prøvet at grundjustere den efterfølgende, og den går fint igennem, men kan så ikke lave andet end 3 krybepunkter, den stopper ved 2...

når jeg lader den stå slukket og prøvet at sætte den i R og E, så kan jeg skubbe med bilen, den sætter den godt nok i gear, men der er ikke modstand.. i 3. gear er der lidt modstand, men det er også det eneste..

Min tanke er følgende muligheder:

1) Død kobling
2) Død gearkasse
3) Død trækaksel

Kom med lidt bud, så jeg kan sætte mine gør det selv evner i gang..
kasperfc
Indlæg: 219
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 13:28
Geografisk sted: Aarhus

Re: Gearkasse / kobling død ???

Indlæg af kasperfc »

3
lupofyn
Indlæg: 78
Tilmeldt: man 11. okt 2010 11:44
Geografisk sted: Odense

Re: Gearkasse / kobling død ???

Indlæg af lupofyn »

Kan du komme med en forklaring på hvorfor du tror det er 3 :) ??? det der undre mig i forhold til trækaksel, er at jeg kan skubbe med bilen i 1,2,4 og 5 gear, men i 3. gear er der lidt modstand, hvor jeg kan se motoren bevæger sig..
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Gearkasse / kobling død ???

Indlæg af ph. »

kan den kun stå i tomgang eller kan du også give gas /tager den omdr. når du træder på speederen?

løft bilen fri i den ene side og se om inderste led/kop på trækaksel/gearkasse følger med når du drejer hjulet
sæt den i gear og se om du kan dreje det hjul der er frit
lupofyn
Indlæg: 78
Tilmeldt: man 11. okt 2010 11:44
Geografisk sted: Odense

Re: Gearkasse / kobling død ???

Indlæg af lupofyn »

Hej..

Det har jeg lige prøvet alt det der..

Jeg kan dreje hjulene frit rundt i R. 1. 2. og 5. gear. i 3. og 4. er der modstand på hjulene, når jeg ligger under bilen og drejer begge hjul rundt samtidig...

Den kan godt stå i tomgang, og den kan også godt tage lidt gas, men så lukker den gassen når den ikke rigtig kører frem ad...
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Gearkasse / kobling død ???

Indlæg af ph. »

prøver lige igen
løft det ENE Hjul frit =det andet skal stå på jorden/skal ikke kunne køre rundt!!
kan det frie hjul dreje frit når den er sat i gear??

det andet har du "næsten" svaret på
men spørgsmålet var fra min side fejlformuleret men skulle gå på om den kunne gi gas i N men det kan den jo så nok da du kan gi gas i andre gear
lupofyn
Indlæg: 78
Tilmeldt: man 11. okt 2010 11:44
Geografisk sted: Odense

Re: Gearkasse / kobling død ???

Indlæg af lupofyn »

det drejer frit i 1. 2. 5. og R. det kan ikke dreje i 3. og 4.

så jeg hælder nu mere til at det er i gearkassen, men hvad er så gået i stykker i gearkassen ?
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Gearkasse / kobling død ???

Indlæg af ph. »

lupofyn skrev:det drejer frit i 1. 2. 5. og R. det kan ikke dreje i 3. og 4.

så jeg hælder nu mere til at det er i gearkassen, men hvad er så gået i stykker i gearkassen ?
hvis overstående er når det ene hjul er blokkeret så Ja
så lyder det som noget død gearkasse :(
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Gearkasse / kobling død ???

Indlæg af 383CI »

Kunne være en knækket skiftegaffel inde i gearkassen.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
john b. nielsen
Indlæg: 49
Tilmeldt: man 2. maj 2011 22:50
Geografisk sted: midtjylland

Re: Gearkasse / kobling død ???

Indlæg af john b. nielsen »

jeg ville prøve at holde en anden slavecylinder på, og er det ikke det, er jeg næsten 100 på, at hornet som udrykker lejet kører hen over, at det er flækket, også er det ikke altid at bilen kobler godt til ved at lejet hænger fast på hornet, men hold altid en vag tester på inden at du gør noget som helst. held og lykke med projektet :)
lupofyn
Indlæg: 78
Tilmeldt: man 11. okt 2010 11:44
Geografisk sted: Odense

Re: Gearkasse / kobling død ???

Indlæg af lupofyn »

jeg snakkede med VAGtech, og han kiggede på bilen, og konstaterede, at det var gearkassen, der var defekt.

Det skal så også siges, at udrykkerleje og "horn" var meget slidt og det ville også have lavet bøvl, men der var desværre også knækket et eller andet på akslen der forbinder 1,2 og 5 gearet til diffrentialet..

Men jeg købte lidt stumper ved ham og bad ham arrangere en gearkasse til mig, og så fik jeg det monteret sammen med en kammerat og nu kører den igen..

Jeg har bare fået et "nyt" problem, der er, at den sådan hugger / banker lidt, når den kryber i 1. og R.

min tanke er lidt trækakslerne, de inderste led evt.. er der nogen der ved hvilke symptomer det giver.. Der er ingen ting, når man så giver gas og den ikke kryber mere..
john b. nielsen
Indlæg: 49
Tilmeldt: man 2. maj 2011 22:50
Geografisk sted: midtjylland

Re: Gearkasse / kobling død ???

Indlæg af john b. nielsen »

det kan godt være dine trækaksler, der skal jo noget specielt fedt i, og rigelig af det.
lupofyn
Indlæg: 78
Tilmeldt: man 11. okt 2010 11:44
Geografisk sted: Odense

Re: Gearkasse / kobling død ???

Indlæg af lupofyn »

Der kom alt det der var i "sættet" fra VW

men det skifter lidt.. nogen gange er det værre end andre.. det er lidt mystisk..

Der er nogen der snakker om, at man skal dreje af svinghjulet når man skifter kobling, det skal man ikke på en lupo vel ?
john b. nielsen
Indlæg: 49
Tilmeldt: man 2. maj 2011 22:50
Geografisk sted: midtjylland

Re: Gearkasse / kobling død ???

Indlæg af john b. nielsen »

jeg har aldrig drejet svinghjul af men jeg har skiftet et par stykker mendet er ikke mange, jeg plejer lige at give det en tur med noget groft sandpapir, men muligheden for at din slavecylinder er ved at stå af, kan være der, for de kan ikke holde til hvis hornet har været flækket, jeg plejer som lige at vende en tur i bilen når koblingen er skiftet, og hvis den hugger i det, spørger jeg altid om de vil have den skiftet.
lupofyn
Indlæg: 78
Tilmeldt: man 11. okt 2010 11:44
Geografisk sted: Odense

Re: Gearkasse / kobling død ???

Indlæg af lupofyn »

Der var intet før jeg skiftede kobling&gearkasse... den kørte faktisk fint, den "smed den" dog i gear en gang i mellem..
john b. nielsen
Indlæg: 49
Tilmeldt: man 2. maj 2011 22:50
Geografisk sted: midtjylland

Re: Gearkasse / kobling død ???

Indlæg af john b. nielsen »

ok jamen det kan da være muligt at en efter justering ville hjælpe, der kom en original kobling i eller hvad, der kan være fejl i både de originale og uoriginale, den ene ryster og den anden glider. :(
lupofyn
Indlæg: 78
Tilmeldt: man 11. okt 2010 11:44
Geografisk sted: Odense

Re: Gearkasse / kobling død ???

Indlæg af lupofyn »

Der kom en LUK kobling på, dog ikke en fra en VW kasse, men det var en LUK jeg pillede af, så jeg gik ud fra det er okay :)!
lupofyn
Indlæg: 78
Tilmeldt: man 11. okt 2010 11:44
Geografisk sted: Odense

Re: Gearkasse / kobling død ???

Indlæg af lupofyn »

Update på "hugge og banker" når den kryber..

Jeg har nu skiftet koblingscyllinderen og de bagerste barearmsbøsninger, nederste motor ophæng/reaktionsarm men der er stadig lidt nykkeri tilbage... det er lige som om det banker lidt, når den skal krybe.. og det gjorde det ikke før jeg skiftede gearkassen...

jeg har bemærket noget andet... når jeg kører i 3,4 og 5 gear i lave (1000-1200 rpm) så knurre det ude foran ??? kan det være de inderste trækakselskåle eller er det planethjulene der siger til ??? det er kun i lave omdrejninger hvor den er lige ved at skifte ned i gear, og der er ellers ikke noget når den skal trække osv..

Min tanke er slidt inderst trækakselskål der kan komme med begge symptomer ?? hvor afgørende er det om der er 90 gr fedt eller 110 gr fedt i.. kan det give anledning til nykkeri??
Besvar