Er en Lupo noget for mig?

Forummet hvor der snakkes biler
Besvar
leff
Indlæg: 2
Tilmeldt: tors 19. maj 2011 11:29
Geografisk sted: Herning

Er en Lupo noget for mig?

Indlæg af leff »

Overvejer at finde ny bil, da jeg har fået længere på arbejde.
Jeg har 60km hver vej, hvor det meste foregår på tom motorvej med 150kmt i timen cirka, da jeg altid køre om natten.
Har regnet ud, at jeg kan spare omkring 600kr om UGEN, ved at skifte bilen ud med en lupe, hvis altså man kan stole nogenlunde med de 33,3kml?
Min nuværende er opgivet til 9kml, og er MEGET dyr i vægt afgift og forsikring.

Men hvad kan jeg forvente af sådan en lupo? Går ikke ud fra de 33kml er til at stole på, når man ligger med god fart på motorvejen? Så hvis vi nu siger, at jeg sænker farten til 130kmt, hvor langt på literen, vil i så mene, at den kan køre?
Og hva med by kørsels?

Som i nok kan høre, er det kun pga. benzin økonomien, at jeg overvejer at skifte, men hva er der ellers af glæder ved sådan en bil?

Hva ligger vægtafgiften cirka på?
Og hvilke årgange, skal man gå efter, syntes folk snakker om, at man skal over 2003, før man får en god bil?

I skriver også meget om hydraklik? hvaaa går det ud på? :)

Mvh en mulig lupo ejer. :)
Tonny
Indlæg: 26
Tilmeldt: lør 16. apr 2011 21:36
Geografisk sted: 7280
Kontakt:

Re: Er en Lupo noget for mig?

Indlæg af Tonny »

He he, hvordan kan man bo i Herning (det gør jeg selv ca) og så have det meste af 60km's kørsel på motorvej? :)
Hvis du kører 150km/t så kører Lupoen ikke 33,3km/l. Den kører nok nærmere 22-25, men der er nok stadig ikke meget der matcher den med økonomien.
Den er iøvrigt rimelig behagelig som motorvejscruiser.
Grøn ejerafgift er 160 kr årligt + 1000kr i tillæg for manglende partikelfilter.

Der har været snak om at 02 modellerne og frem er bedre. Jeg ved ikke om det passer, men jeg valgte selv en '02 da vi købte en.

Andre glæder? Tja den er da billig driftsmæssig, charmerende og teknologisk spændende. Ud over det er der mange andre biler efterhånden der også er fine til pendler brug.
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Er en Lupo noget for mig?

Indlæg af ph. »

[quote="leff"]Overvejer at finde ny bil, da jeg har fået længere på arbejde.
Jeg har 60km hver vej, hvor det meste foregår på tom motorvej med 150kmt i timen cirka, da jeg altid køre om natten.
Har regnet ud, at jeg kan spare omkring 600kr om UGEN, ved at skifte bilen ud med en lupe, hvis altså man kan stole nogenlunde med de 33,3kml?
Min nuværende er opgivet til 9kml, og er MEGET dyr i vægt afgift og forsikring.

Men hvad kan jeg forvente af sådan en lupo? Går ikke ud fra de 33kml er til at stole på, når man ligger med god fart på motorvejen? Så hvis vi nu siger, at jeg sænker farten til 130kmt, hvor langt på literen, vil i så mene, at den kan køre?
...har flere eksempler på at hvis du kører over 130.km/t så er en passat 1.9TD mere brændstoføkonomisk end lupo'n...

Og hva med by kørsels?
...Det er nok der den hører til med en afstikker af landevej så er den rimeligt økonomisk...
men det er for længe siden at jeg selv har kørt lupo til at jeg kan sætte tal på forbruget men selv Det emne har været oppe og vende mange gange så (søg og) LÆS for du spørger...
Som i nok kan høre, er det kun pga. benzin økonomien, at jeg overvejer at skifte, men hva er der ellers af glæder ved sådan en bil?
...glæder ved en lupo??
ved jeg sgu't har kørt km.230.000
Jeg er pt. gået tilbage til Japserbiler ;)
Syntes lupo'n er en røvsyg bil at køre i men den kører længere på literen så hvis man finder en der ikke går i stykker alt for ofte så kan den godt være en økonomisk gevinst :/
men at skrive at der direkte er glæder ved den er nok imo at gå langt...

Og hvilke årgange, skal man gå efter, syntes folk snakker om, at man skal over 2003, før man får en god bil?
...kommer jo an på hva du vil
hvis du vil ha sædeairbag, esp, Stop til venstre (gearskiftekulisse) osv. ja så skal du op i noget fra 02' og frem
hvis du vil ha plads til re.hjul i bagagerum, stop lige frem, fast indstillingsmulighed for om den skal køre i eco eller ej
ja så skal du holde dig til noget årg.00' --01'
men det er jo bare at komme ud og se forskellen på de forskellige årg. eller bruge noget tid på at læse de forskellige indlæg istedet for at forvente at vi bare bruger ½.time på at svare på de samme spørgsmål som allerede ER stillet gentagende gange...

I skriver også meget om hydraklik? hvaaa går det ud på?
...da det er en manuel gearkasse så skal der noget til at skifte gear og det er så hydraulik...


du finder næppe en lupo med under 150K på tælleren som er til at betale
og med forventet udgifter til rep. og service
kontra hvad du skal gi for en NY bil der er opgivet til 17--28 alt efter om du vælger benzin eller diesel så vil jeg stadig mene at lupo'n er ved at være så gammel at den meget vel kan gå hen og blive en økonomisk skuffelse

men ja den er billig i grøn afg. og forholdsvis billig i forsikring så hvis den bare skal holde og være status symbol i indkørslen så er det en fin bil
Ja jeg mener at den er ved at nå en alder hvor man med rette kan købe den for at ha den holdene til lejlighedskørsel ..kørsel til sommerhus, ferie, og lign.
men ville ikke satse på den hvis jeg skulle være sikker på at den startede og kørte HVER dag uden uforudsete værkstedsbesøg
leff
Indlæg: 2
Tilmeldt: tors 19. maj 2011 11:29
Geografisk sted: Herning

Re: Er en Lupo noget for mig?

Indlæg af leff »

Ang de 60km motorvej, er fordi jeg lige kigger frem i tiden 2012, når det sidste stykke motorvej er færdig :)

Det var to meget forskellige svar?
Og har hørt begge dele før?. :)

De lupo´er jeg har kigget på, ligger omkring 60.000kr.
Det næste jeg har kigget på, er en Seat ibiza til 125.000kr
Og så en Polo til 160.000kr.
alle køre op imod de 30km-l.
Og hvis den går så meget i stykker, som skrevet her, så vil jeg hellere gi det dobbelte, og tage en Seat.
Men hva siger i andre til holdbarhed og køreglæde?
Skal mest bruge den som pendler bil, men forlanger, at den ALTID kan køre. Har kun en kæreste, og ingen planer om børn, i nærmeste fremtid, så pladsen er fin til mig, selvom jeg gerne vil ha god med benplads :)
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Er en Lupo noget for mig?

Indlæg af ph. »

til under 70K er der ca 1. som har et fornuftigt km.tal
http://www.dba.dk/vw-lupo-12-tdi-3l-200 ... -74185370/
og NEJ jeg Kender ik' bilen...

...ok der er også denne men taget i betragtning af at den har fartpilot og fyr lyder det godt nok utroligt at den ikke har kørt mere...
http://www.dba.dk/vw-lupo-12-tdi-3l-aut ... 500079764/
og undrer mig lidt over at der skrives at den har ESP

Hva med denne??
http://www.dba.dk/lupo-med-aircon/id-73953071/
skriver den har ESP, Servo, Aircon
Den er metalblå og har blå/grå stue men om det er hot or not er jo så en smagssag ;)

vil dog stadig mene at du er bedre stillet ved at købe en yaris, corolla, carina, avensis diesel til 50-100.K
ved km/t 110++ så er de vist alle lige så (eller mere) økonomiske end Lupo'n og du skal være uheldig hvis de koster lige så meget i vedligeholdelse ...og så er du ude over problemet med at finde et værksted der magter at skrue i din bil...
Senest rettet af ph. tors 19. maj 2011 18:44, rettet i alt 4 gange.
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:40
Geografisk sted: Køge

Re: Er en Lupo noget for mig?

Indlæg af yaknudsen »

Ved 130 km/t + ude i den virkelige verden får du næppe mere end 18-20 km/l i en Lupo 3L. Hvis du skal have sådan en op på 33,3 km/l i gennemsnit vil jeg vove den påstand at du ALDRIG kommer over 80 km/t med mindre det er i kraftig rygvind eller det går ned ad bakke.

En Lupo 3L er efter min mening superoptimeret til by og landevejskørsel. Til motorvejskørsel ved 130 km/t findes der en lang række moderne økodiesel køretøjer som vil gøre det næsten lige så godt, og som er langt bedre tilpasset din situation.

Man kommer nok ikke uden om at mange dele i en Lupo 3L er dimensioneret mere efter lav vægt end stor holdbarhed, så medmindre man behandler den som det den er (en lille bil der er super-optimeret for morfaragtig økokørsel) så kan vedligeholdelses udgifterne godt ende med at give nogle kedelige overraskelser. Og sådan en KRÆVER altså at man virkelig er meget striks med vedligehold og service.

Du er efter min mening inde på noget af det rigtige med dine andre overvejelser. Du skal være indstillet på at køre "røv-kedeligt" hvis du skal have "fuld valuta" for en Lupo 3L. Men er du det, så fås de ganske enkelt ikke bedre.

Men det er bare min mening, andre kan selvfølgelig se anderledes på sagen.
Før: VW Lupo 3L 1.2 TDI 2001. Nu: VW Polo 1.2 TDI-CR 6R1-27N BM 2010. Til sjov: Honda NC750XAD 2015.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Er en Lupo noget for mig?

Indlæg af sussi »

yaknudsen skrev:Ved 130 km/t + ude i den virkelige verden får du næppe mere end 18-20 km/l i en Lupo 3L. Hvis du skal have sådan en op på 33,3 km/l i gennemsnit vil jeg vove den påstand at du ALDRIG kommer over 80 km/t med mindre det er i kraftig rygvind eller det går ned ad bakke.
Ikke helt enig, ved feriekørsel på 2.000km., hvor en del er på motorvej "i røven af en lastbil med 90 km.t."
kører man ca.34.5 km.l. ;) ;)

Og sådan en KRÆVER altså at man virkelig er meget striks med vedligehold og service.
Enig ;)
Du er efter min mening inde på noget af det rigtige med dine andre overvejelser. Du skal være indstillet på at køre "røv-kedeligt" hvis du skal have "fuld valuta" for en Lupo 3L. Men er du det, så fås de ganske enkelt ikke bedre.
Rigtig meget enig :D :D
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Er en Lupo noget for mig?

Indlæg af Thore J »

Hmm... ingen der har bemærket at han trådstarter kun taler om opgivne km/l ... så sammenligningen er (i nogen) grad relevant også ved 150 km/t..
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Er en Lupo noget for mig?

Indlæg af sussi »

Thore J skrev:Hmm... ingen der har bemærket at han trådstarter kun taler om opgivne km/l ... så sammenligningen er (i nogen) grad relevant også ved 150 km/t..
Det er jo sådan set, det yaknudsen svarer på, men man kan også svare på en anden måde:
Hvis du påtænker at at køre over 120 km.t. det meste af tiden, så glem alt om Lupo 3L.
Brugeravatar
Madsen9911
Indlæg: 133
Tilmeldt: tirs 10. maj 2011 12:18
Geografisk sted: Frashawn

Re: Er en Lupo noget for mig?

Indlæg af Madsen9911 »

ph. skrev:
...ok der er også denne men taget i betragtning af at den har fartpilot og fyr lyder det godt nok utroligt at den ikke har kørt mere...
http://www.dba.dk/vw-lupo-12-tdi-3l-aut ... 500079764/
og undrer mig lidt over at der skrives at den har ESP
Lur mig om ikke at ovenstående er skrevet med MOTOR km, og ikke bilens km tal. Har nemlig kigget på lupo derude før, og han laver en del motor transplantationer derude, så mon ikke det er det der er tilfældet. Ellers lyder det sku næsten for godt til at være sandt ;)
Lupo 3L '02 | 343.000km | Servo | Aircon | Højdejusterbare stole | OEM fartpilot | OEM tagbøjler | Tåbelygter |
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Er en Lupo noget for mig?

Indlæg af ph. »

Madsen9911 skrev:
ph. skrev:
...ok der er også denne men taget i betragtning af at den har fartpilot og fyr lyder det godt nok utroligt at den ikke har kørt mere...
http://www.dba.dk/vw-lupo-12-tdi-3l-aut ... 500079764/
og undrer mig lidt over at der skrives at den har ESP
Lur mig om ikke at ovenstående er skrevet med MOTOR km, og ikke bilens km tal. Har nemlig kigget på lupo derude før, og han laver en del motor transplantationer derude, så mon ikke det er det der er tilfældet. Ellers lyder det sku næsten for godt til at være sandt ;)
undrer mig stadig over at en 00' skulle ha ESP
og syntes egentligt at det er PLAT at oplyse km.stand på motor som eneste
hvis det er det der er tilfældet!
men det er jo så bare mit synspunkt :)
Besvar