Hydralikpumpen...

Alt vedrørende teknikken på 3L
Razzkri
Indlæg: 34
Tilmeldt: tirs 18. jan 2011 01:05
Geografisk sted: NJ

Hydralikpumpen...

Indlæg af Razzkri »

Hej medlemmer.

Jeg har bemærket at min hydralikpumpe tit går igang når bilen er tændt, og hvis jeg ikke har kørt i bilen i et par timer. Det er der sikkert ikke noget unormalt ved. MEN...
Hvis jeg slår bilen til tænding, uden at starte og skifter lidt mellem N R E, sådan så jeg kan høre, at bilen skifter gear. Så går pumpen igang efter ca. hver 5. Skift. Er dette normalt, eller kan det indikere, at trykkuglen er utæt, el. lign.?

Mvh. Rasmus
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Hydralikpumpen...

Indlæg af sussi »

En trykkugle bliver normalt ikke utæt, den bliver bare "træt" ;)
En ny trykkugle, kan holde tryk i op til 2 døgn.
Når du skifter gear, bruger du "tryk" derfor starter pumpen efter flere gearskift.
Lidt info her:
viewtopic.php?f=22&t=30
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Razzkri
Indlæg: 34
Tilmeldt: tirs 18. jan 2011 01:05
Geografisk sted: NJ

Re: Hydralikpumpen...

Indlæg af Razzkri »

Modtaget. Og tak tll sussi.

Så må jeg gå ud fra, at det er min 10år gamle kugle der er træt. ;)
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Hydralikpumpen...

Indlæg af sussi »

Razzkri skrev:Modtaget. Og tak tll sussi.
Så må jeg gå ud fra, at det er min 10år gamle kugle der er træt. ;)
Selv tak ;)
Og det er helt normalt, at den bliver træt efter 5-10 år.
Der er i øjeblikket gået mode i at skifte trykkugle :lol: :lol:
Men bilen kører som regel fint med en lidt "træt" trykkugle.
Men hvis den er mere end 30-40 sekunder om at pumpe tryk, efter at have stået et døgn, så er det på tide at skifte.
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Hydralikpumpen...

Indlæg af VAGtech.dk »

sussi skrev:
Razzkri skrev:Modtaget. Og tak tll sussi.
Så må jeg gå ud fra, at det er min 10år gamle kugle der er træt. ;)
Selv tak ;)
Og det er helt normalt, at den bliver træt efter 5-10 år.
Der er i øjeblikket gået mode i at skifte trykkugle :lol: :lol:
Men bilen kører som regel fint med en lidt "træt" trykkugle.
Men hvis den er mere end 30-40 sekunder om at pumpe tryk, efter at have stået et døgn, så er det på tide at skifte.
Den samlede pumpetid er svær at give et "facit" på, men tiden fra trykløst system, til bilen frigiver til start er et godt mål for tilstanden på kuglen.. er denne 2-4 sek, så er kuglen som ny... Dette kan dog også være påvirket af selve pumpens tilstand, om kører med fuld ydelse (slittage)
Razzkri
Indlæg: 34
Tilmeldt: tirs 18. jan 2011 01:05
Geografisk sted: NJ

Re: Hydralikpumpen...

Indlæg af Razzkri »

Okay. Min bruger ca. 20sek fra trykløs til start.

Må igang med at undersøge priser på trykkugle på nettet.

VAGtech.dk. Er der medlemsrabat hos dig, på sådan en?
hare
Indlæg: 272
Tilmeldt: fre 8. apr 2011 21:48
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Hydralikpumpen...

Indlæg af hare »

Razzkri skrev:Okay. Min bruger ca. 20sek fra trykløs til start.

Må igang med at undersøge priser på trykkugle på nettet.

VAGtech.dk. Er der medlemsrabat hos dig, på sådan en?
Til en pris af 460 kr. hos VAGtech er der vist ikke grundlag for rabat :-) ville jeg mene ..
Razzkri
Indlæg: 34
Tilmeldt: tirs 18. jan 2011 01:05
Geografisk sted: NJ

Re: Hydralikpumpen...

Indlæg af Razzkri »

Hvis der er 3lklub-medlemsrabat hos ham. Hvorfor så ikke forhøre sig på det ?
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Hydralikpumpen...

Indlæg af KMDTHY »

Razzkri skrev:Hvis der er 3lklub-medlemsrabat hos ham. Hvorfor så ikke forhøre sig på det ?
Hvis du kan få det, hører vi andre da gerne om det :-)
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Hydralikpumpen...

Indlæg af VAGtech.dk »

Den aktuelle pris på shoppen er pt 399 og det er en fornuftig pris, med indbygget klub rabat ;) de fleste købere til den kommer jo nok her inde fra..
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Hydralikpumpen...

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Og for at lave et indlæg der ikke er rabat på, så... :mrgreen:

... Hvis hydrauliksystemet er fuldt tryksat (pumpen har lige kørt), kan du under en nedbremsning forvente at der trinvis kan skiftes fra 5. til 2. gear. Her vil pumpen gå igang og øge systemtrykket.

Fra trykløst system til frigivelse til motorstart går der ca. 5 sekunder. Herefter kører pumpen yderligere 15-20 sekunder. (Det bemærkes ikke grundet dieselmotorstøjen). Det hele baseret på egne erfaringer ;)


Husker jeg ikke helt galt er hydrauliktrykvinduet 39-55 bar olietryk :?:


/Claus
oeandersen
Indlæg: 36
Tilmeldt: fre 13. aug 2010 14:35
Geografisk sted: Vejen syddanmark

Re: Hydralikpumpen...

Indlæg af oeandersen »

Hejsa har lige selv skiftet trykkugle 385 inkl. Moms hos vw det
Hjalp helt vildt.
Hilsen Ole
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Hydralikpumpen...

Indlæg af VAGtech.dk »

Jeg har lige snakket med min leverandør, og fik a vide des havde været en prisændring, så de næste jeg får bliver til en anden pris, prisen på shoppen bliver revideret inden længe til omkring 350 kr..
Senest rettet af VAGtech.dk ons 18. maj 2011 20:03, rettet i alt 1 gang.
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
Razzkri
Indlæg: 34
Tilmeldt: tirs 18. jan 2011 01:05
Geografisk sted: NJ

Re: Hydralikpumpen...

Indlæg af Razzkri »

Lyder godt VAGtech.dk

Jeg afventer prisændringen, og køber så en.
Fer
Indlæg: 11
Tilmeldt: man 6. sep 2010 17:47
Geografisk sted: Holmegaard

Re: Hydralikpumpen...

Indlæg af Fer »

VAGtech.dk skrev:
sussi skrev:
Razzkri skrev:Modtaget. Og tak tll sussi.
Så må jeg gå ud fra, at det er min 10år gamle kugle der er træt. ;)
Selv tak ;)
Og det er helt normalt, at den bliver træt efter 5-10 år.
Der er i øjeblikket gået mode i at skifte trykkugle :lol: :lol:
Men bilen kører som regel fint med en lidt "træt" trykkugle.
Men hvis den er mere end 30-40 sekunder om at pumpe tryk, efter at have stået et døgn, så er det på tide at skifte.
Den samlede pumpetid er svær at give et "facit" på, men tiden fra trykløst system, til bilen frigiver til start er et godt mål for tilstanden på kuglen.. er denne 2-4 sek, så er kuglen som ny... Dette kan dog også være påvirket af selve pumpens tilstand, om kører med fuld ydelse (slittage)
Det du skriver kan simpelthen ikke passe. Hvis dit system er trykløst. (altså drænet helt for tryk) Så skal det tage mere end 2 sekunder at fylde din trykkugle op. Se det lidt som en "badekar" du fylder med olie. Hvis du kan fylde det med olie på 2 sekunder, så indeholder den også kun olie fra 2 sekunders pumpning. Ergo den bliver også tømt meget hurtigt.

2 -4 sekunder efter lang tid stilstand lyder værende ok, hvis kontraventil og trykkugle er intakt. Så er det bare ikke fra trykløs tilstand.

Jeg har en stærk mistanke til kontraventilen som værende synderen i mange tilfælde. (Efter pumpen sidder der en kontraventil) Hvis denne fejler kraftigt, så render pumpen baglængs når driftstryk er opnået. (Dette kan ikke anbefales, pumpen kører rigtigt meget og bliver brandvarm) Er den bare lidt utæt, vil man opleve at man skal vente på at der opbygges tryk efter f.eks. ½ times stilstand, da trykket er lækket retur igennem pumpen.
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Hydralikpumpen...

Indlæg af VAGtech.dk »

Et badekar?? Det kan du vist ikke sammenligne med.. jeg har jo ikke sagt at pumpen stopper med at pumpe efter 3 sek, men at der er tryk nok på systemet.. den pumper videre indtil trykket er på det niveau hvor kuglen er fyldt..

grunden til kuglen ikke virker som ny ny, et at modtrykket i kuglen er forsvundet eller delvist forsvundet..

ergo skal den pumpe længere tid for at få "klar til start tryk"

en tiptop pumpe med tip top kugle er start klar efter så lad os sige 3 sekunder.. det er i hvert fald hurtigere end den tid det tager fra døren åbnes til man sidder klar med nøglen.. (kuglen er ikke fyldt op, men der er tryk nok til at koblingen kan trækkes og frigear vælges)

Hvornår en trykkugle er "defekt" er en smag sag..

Jeg giver dig dermed helt ret i det med kontraventilen.. Eller oringe generelt i pumpen der kan være sivere ved.
D. F.
Indlæg: 92
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 18:31
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hydralikpumpen...

Indlæg af D. F. »

VAGtech.dk skrev:Et badekar?? Det kan du vist ikke sammenligne med.. jeg har jo ikke sagt at pumpen stopper med at pumpe efter 3 sek, men at der er tryk nok på systemet.. den pumper videre indtil trykket er på det niveau hvor kuglen er fyldt..

grunden til kuglen ikke virker som ny ny, et at modtrykket i kuglen er forsvundet eller delvist forsvundet..

ergo skal den pumpe længere tid for at få "klar til start tryk"

en tiptop pumpe med tip top kugle er start klar efter så lad os sige 3 sekunder.. det er i hvert fald hurtigere end den tid det tager fra døren åbnes til man sidder klar med nøglen.. (kuglen er ikke fyldt op, men der er tryk nok til at koblingen kan trækkes og frigear vælges)

Hvornår en trykkugle er "defekt" er en smag sag..

Jeg giver dig dermed helt ret i det med kontraventilen.. Eller oringe generelt i pumpen der kan være sivere ved.
VAGtech, du skulle vel ikke have et pumpe-rep-kit? Eller måske lave et?
Pakninger og ventil i et sæt?
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Hydralikpumpen...

Indlæg af VAGtech.dk »

Snakker vi magnetventilen ?? jeg skal se hvad jeg kan gøre..

Jeg har overvejet at få lavet et komplet pakningssæt til hydraulikpumpen.. Men det ligger lidt nede i bunken over projekter :)!
Fer
Indlæg: 11
Tilmeldt: man 6. sep 2010 17:47
Geografisk sted: Holmegaard

Re: Hydralikpumpen...

Indlæg af Fer »

Hvis der kan fremskaffes en ny kontraventil, så er jeg klar som køber :)
Fer
Indlæg: 11
Tilmeldt: man 6. sep 2010 17:47
Geografisk sted: Holmegaard

Re: Hydralikpumpen...

Indlæg af Fer »

VAGtech.dk skrev:Et badekar?? Det kan du vist ikke sammenligne med.. jeg har jo ikke sagt at pumpen stopper med at pumpe efter 3 sek, men at der er tryk nok på systemet.. den pumper videre indtil trykket er på det niveau hvor kuglen er fyldt..

grunden til kuglen ikke virker som ny ny, et at modtrykket i kuglen er forsvundet eller delvist forsvundet..

ergo skal den pumpe længere tid for at få "klar til start tryk"

en tiptop pumpe med tip top kugle er start klar efter så lad os sige 3 sekunder.. det er i hvert fald hurtigere end den tid det tager fra døren åbnes til man sidder klar med nøglen.. (kuglen er ikke fyldt op, men der er tryk nok til at koblingen kan trækkes og frigear vælges)

Hvornår en trykkugle er "defekt" er en smag sag..

Jeg giver dig dermed helt ret i det med kontraventilen.. Eller oringe generelt i pumpen der kan være sivere ved.
Jeg har vist ikke pædagogiske evner til at forklare det med simple metaforer :)

Når du nu uddyber det for mig at du mener at der er tryk nok til start og pumpen fortsætter med at fylde tryk på, så giver det du siger mening :) (for mig altså, den generelle befolkning havde nok fattet det i første indlæg. :) )
Besvar