Grundjustering af gearkasse

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Spaff
Indlæg: 11
Tilmeldt: ons 11. aug 2010 21:48
Geografisk sted: 9K

Grundjustering af gearkasse

Indlæg af Spaff »

Hej

Jeg har læst med herinde i et par år efterhånden, da jeg er den (næsten) lykkelige ejer af en Audi A2 3L med 250.000 km på tælleren.

Generelt har jeg haft en del reparationer på den, men alligevel ikke noget som ikke er acceptabelt kilometerne taget i betragtning - bortset fra en ny gearkasse, og det er så det mit indlæg kommer til at handle om.

I Januar 2010 fik jeg skiftet gearkassen da den gamle sprang i luften. Med tiden efter skiftet til den nye gearkasse synes jeg den er blevet værre og værre til at "ralle" når jeg kører med konstant fart og minimalt speedertryk ved 60-90 km/t. Samtidig raller den helt vildt når den skal geare ned under nedbremsning. "Problemet" er mindre med Eco slået fra, hvilket giver mig en ide om at det er creep point der måske ikke står korrekt?

Er der nogen i nordjylland der har en VAGcom, og som har mod på at lave en grundjustering og indstilling af creep point? Det må i hvert fald være første forsøg på at få problemet afhjulpet :-)
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Grundjustering af gearkasse

Indlæg af KMDTHY »

SVK er fra Nordjyllland, ser her:
viewtopic.php?f=17&t=45
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Grundjustering af gearkasse

Indlæg af 383CI »

Mon ikke det er en trækaksel der er på vej til at stå af? højre ville være et godt bud.
Alder og km. stand på bilen?

Nordjylland? gearteknik.dk hvis du ender med at skulle have skiftet trækaksel.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:40
Geografisk sted: Køge

Re: Grundjustering af gearkasse

Indlæg af yaknudsen »

Enig med 383CI. De nævnte symptomer kunne nemt tænkes at blive forstærket af slidte trækaksler eventuelt kombineret med lille smule ujævn motorgang ved lav belastning og ringe turbotryk.
Før: VW Lupo 3L 1.2 TDI 2001. Nu: VW Polo 1.2 TDI-CR 6R1-27N BM 2010. Til sjov: Honda NC750XAD 2015.
Spaff
Indlæg: 11
Tilmeldt: ons 11. aug 2010 21:48
Geografisk sted: 9K

Re: Grundjustering af gearkasse

Indlæg af Spaff »

Hvis det er trækakslen der er ved at være slidt, er det så i gearkasse-enden eller i hjulenden at den vil være slidt? For jeg har netop skiftet begge forhjulslejer, og der var bestemt ikke noget slid at bemærke i hjul-enderne.

(Desuden så selve akslerne relativt nye ud - bestemt ikke 8 år gamle, som resten af bilen).
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Grundjustering af gearkasse

Indlæg af sussi »

Spaff skrev:Hvis det er trækakslen der er ved at være slidt, er det så i gearkasse-enden eller i hjulenden at den vil være slidt? For jeg har netop skiftet begge forhjulslejer, og der var bestemt ikke noget slid at bemærke i hjul-enderne.
Er bare lidt nysgerrig ;) , men hvordan konkluderede du det?
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Grundjustering af gearkasse

Indlæg af 383CI »

Det er den ende der vender ind mod gearkassen der slides. Sussie kaldte den vist en "tripode" engang, altså en form for "3 ben" der stikker ind i koppen på gearkassen.
Jeg har kørt 375k km. og køre med den 3 højre aksen, for lige at give et tidsperispektiv på akslerne.
Jeg er ked af at side det, men jeg tro ikke den rallen, hvis den er så voldsom, kan klares med en justering.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Spaff
Indlæg: 11
Tilmeldt: ons 11. aug 2010 21:48
Geografisk sted: 9K

Re: Grundjustering af gearkasse

Indlæg af Spaff »

383CI skrev:Det er den ende der vender ind mod gearkassen der slides. Sussie kaldte den vist en "tripode" engang, altså en form for "3 ben" der stikker ind i koppen på gearkassen.
Jeg har kørt 375k km. og køre med den 3 højre aksen, for lige at give et tidsperispektiv på akslerne.
Jeg er ked af at side det, men jeg tro ikke den rallen, hvis den er så voldsom, kan klares med en justering.
Ok, fair - hvad er prislejet på en ny trækaksel?
Spaff
Indlæg: 11
Tilmeldt: ons 11. aug 2010 21:48
Geografisk sted: 9K

Re: Grundjustering af gearkasse

Indlæg af Spaff »

sussi skrev:
Spaff skrev:Hvis det er trækakslen der er ved at være slidt, er det så i gearkasse-enden eller i hjulenden at den vil være slidt? For jeg har netop skiftet begge forhjulslejer, og der var bestemt ikke noget slid at bemærke i hjul-enderne.
Er bare lidt nysgerrig ;) , men hvordan konkluderede du det?
Alm. visuel inspektion... er godt klar over at det ikke er ensbetydende med at det også forholder så sådan :)
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Grundjustering af gearkasse

Indlæg af KMDTHY »

Mener at kan huske det er omkring 1300kr plus montering..... Men sæt den da ud til gearteknik.dk, så kan han fælde en dom over den inden du for skiftet alt for meget :-)
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Spaff
Indlæg: 11
Tilmeldt: ons 11. aug 2010 21:48
Geografisk sted: 9K

Re: Grundjustering af gearkasse

Indlæg af Spaff »

KMDTHY skrev:Mener at kan huske det er omkring 1300kr plus montering..... Men sæt den da ud til gearteknik.dk, så kan han fælde en dom over den inden du for skiftet alt for meget :-)
Jeg takker! :)
Besvar