Symptomer på defekt katalysator?

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
CyberQ
Indlæg: 61
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 19:40
Geografisk sted: 8990 Fårup

Symptomer på defekt katalysator?

Indlæg af CyberQ »

Hej.

Er der nogen der kender symptomer og fejlkoder på en defekt eller tilstoppet katalysator?

Venlig hilsen Thomas
Tidligere bil: Lupo 3L fra 2000
Tidligere bil: Polo Bluemotion fra 2012
Nuværende bil: Lupo 3L fra 2003

Reminder to self: Bliv i Lupo!!!

Har VCDS 11.11.3, arbejder i 8250 Egå, bosat i 8990 Fårup.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Symptomer på defekt katalysator?

Indlæg af KMDTHY »

Hrmmm.... nedsat ydeevne....... altså sløv optræk. Tror næppe der vil være noget at udlæse med vag-com.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Symptomer på defekt katalysator?

Indlæg af 383CI »

"den" altså katalysatoren kan "klirre" når du vibrere med den.
For at fejlsøge på den kan du skille udstødningen af så bilen blæser udstødningen ud inden katalysator og lydpotte. Et helvedes larm, men køre bilen bedre når en har fri udblæsning er der noget der tyder på katten er ved at være træls.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Symptomer på defekt katalysator?

Indlæg af sussi »

allanullits skriver i det gamle forum:
Min Lupo fra 2002 (317000 km) har altid kørt godt og med super trækkraft og en gearkasse der skifter dejligt og præcist.
Jeg købte den i 2004 hvor den havde kørt 131000 km.
Her for ca. en måned siden på motorvejen hvor den skulle have lidt gas i en overhaling så døde den og trækkraften forsvandt som dug for solen og jeg kunne ikke trække den over 100 km/t. Symptomerne var at den nogle gange godt kunne have trækkraft i nogle minutter efter den havde stået og hvilet i nogle timer. Der ud over havde den af og til svært ved at skufte gear på det rigtige tidspunkt. Jeg skiftede N75 (http://www.billedeupload.dk/photo/2009- ... ..JPG.html). Det hjalp intet. Rensede stikket til MAP censor og undersøgte den så godt jeg kunne for løse forbindelser. Intet resultat. Til sidst, da jeg havde prøvet alt hvad jeg synes der var af muligheder, måtte jeg, for første gang i den periode jeg har haft Lupoen, på værksted.
Jeg kiggede herinde på lupo3lklub.dk og fandt aalborg gearteknik. Da jeg var på vej til Aalborg gearteknik ville den ikke over 50 km/t op af limfjordstunnelen og ca 10 km fra værkstedet døde den helt. Jeg vil ikke skrive en masse om hvad vi kiggede på og lavede fejlfinding på på værkstedet, men summasummarum så var katalysatoren faldet sammen og jeg fik en ny brugt katalysator og grundjusteret gearkassen. Og det var en særdeles venlig pris på det hele. Jeg kan anbefale lupo-ejere i nordjylland at bruge Per fra Aalborg Gearteknik når man skal have kvalificeret hjælp. Der er forskel på mekanikere som kan fejlfinde og så dem der bare skifter reservedele ud. Jeg håber denne værkstedshistorie kan hjælpe andre til at opdage hvordan en katalysator-defekt kan te sig.

dr-kermit skriver:
Jeps, så er MAP sensoren skiftet og det virker umiddelbart som at kører en ny bil.
Jeg havde jev til at læse fejl på den, men cag COM sagde "ingen fejl" og så kiggede han på ledninger heller ingen fejl der. Så jeg har skiftet den og det kostede 580,- inkl moms og fragt. Monterede den selv, meget simpelt 2 skruer og et stik...
Når du står foran motorummet og kigger ned, sidder MAP-sensoren på et stift plastrør helt fremme i motorrummet til venstre for motorblokken, sådan cirka på line med højre blinklys. Husker jeg ret løber der 4 ledninger til sensoren. Et fladt stykke hårdt plastic med ledninger og 2 skruer.

Lars Larsen skriver:
Hvis mine oplevelser er relevant for dit problem..
Jeg har oplevet et par gange at motoren trak fint ved lav hastighed, tog omdrejninger og det hele men bilen kunne ikke drives op over 100km/t. - Når motoren går i "nødtilstand" som det også kaldes er det som der trykkes på en kontakt og motorkraften forsvinder så den ikke kan drives op over 100km/t.
Den første gang det skete hjalp det ikke at køre ind til siden og stoppe og starte - og da jeg var på vej hjem fra min kone som dengang mens vi endnu kun var kærester boede i Berlin, fortsatte jeg og det kostede givetvis et par katalysatorer da motoren døde helt efte ret par hundrede km.
Et års tid senere kom fejlen pludselig igen og jeg begyndte i desperation at tage stik og ledninger af ventiler og sensorer og sætte det på igen for at finde en løs forbindelse - Det hjalp da jeg til sidst fik fat i kablet og stikket på MAP-sensoren og fik det taget af og sat på igen.
Fejlen har ikke vist sig siden.
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Besvar