Start problem.

Spørgsmål og hjælp til brugen af VCDS
Fattbat
Indlæg: 37
Tilmeldt: ons 20. feb 2019 22:01
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Aarhus

Start problem.

Indlæg af Fattbat »

Hej.
Så måtte Lupo'en ud at kører med Falck..
Knækket bundstykke i tændingslåsen, det var jo nemt nok at fix. Meeen.. så kom problemet.. ville også lave en justering af gearkassen da den har kørt lidt siden sidst.
Kommer igennem de 28 og skal lave kickdown og så i N derefter START men den vil ikke starte..
Har prøvet et par gange nu og det samme sker hver gang... Ingen fejl koder..
Nogle ideer...
Ejner
Indlæg: 390
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Start problem.

Indlæg af Ejner »

Er der ikke noget med, at det kan hjælpe at vugge bilen frem og tilbage mens den gennemløber de 28 trin. Der findes indlæg herom på 3L hjemmesiden..
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Fattbat
Indlæg: 37
Tilmeldt: ons 20. feb 2019 22:01
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Aarhus

Re: Start problem.

Indlæg af Fattbat »

Hm... Det må jeg prøve..
Ved du hvorfor det skulle virke....
Ejner
Indlæg: 390
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Start problem.

Indlæg af Ejner »

Gearet er et gennemgående mekanisk system, hvor gangstelleren foretager flytningerne fra gear til gear med et hydraulisk tryk på op til 50 bar, der er blødgjort (ikke et stift mekanisk system) af den indbyggede N2 trykkugle.
Slid vil gøre at der er unøjagtigheder, som vil være individuel fra gear til gear. Det kan så ærgerligt nok komme op til overfladen ifm grundjusteringen.
At vugge den under grundjusteringen er en hjælp (måske) til at få proces kørt videre fra et hænge punkt hvor der er slid/unøjagtigheder i gearet. Jeg vil mene det er en plausibel forklaring, som os der har haft skilt et 3L gear ad i atomer godt kan se holder vand.
Hvor gammel er din trykkugle, der jo er den der giver lidt "elastik" i systemet. Måske er N2 diffunderet ud gennem membranen, og så er elastikken ikke tilstede.
Ib, Arden sælger en tilpasset trykkugle da den ikke kan fås længere originalt hos VW
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Fattbat
Indlæg: 37
Tilmeldt: ons 20. feb 2019 22:01
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Aarhus

Re: Start problem.

Indlæg af Fattbat »

Det skal under alle omstændigheder afprøves 👍🏻
Lavet en justering for ca 1 mdr siden, uden problemer.
Men kuglen kan naturligvis være dårlig.. ved ikke hvor gammel den et må jeg indrømme. Men holde fint med tryk.

Tror jeg vil prøve at skifte olie og kuglen også.. har hvis en kugle liggende, skal dog lige have købt noget olie.. 🙄
Fattbat
Indlæg: 37
Tilmeldt: ons 20. feb 2019 22:01
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Aarhus

Re: Start problem.

Indlæg af Fattbat »

Opdatering.
Der ikke rigtig noget som har virket i nu... 😮‍💨
Så er ved at skifte pumpen og o-ringe, frisk olie o.s.v da den var lidt utæt. Om det får nogle effekt overhovedet ved jeg ikke i nu.. men har prøvet alt muligt, hokuspokus.. tryllerier mv og intet har hjulpet..

Den har jo kørt over 500.000km så den skal jo kigges på og det er den bestemt også blevet imens jeg har haft den, men denne her gang driller den mig godt nok 😬😁
Brugeravatar
Paul3L
Indlæg: 67
Tilmeldt: fre 6. nov 2020 23:57
Geografisk region: Sverige - (syd)
Geografisk sted: Blekinge

Re: Start problem.

Indlæg af Paul3L »

Fattbat skrev: ons 4. jun 2025 16:44 Men kuglen kan naturligvis være dårlig.. ved ikke hvor gammel den et må jeg indrømme. Men holde fint med tryk.

Tror jeg vil prøve at skifte olie og kuglen også.. har hvis en kugle liggende, skal dog lige have købt noget olie.. 🙄
Hvis jeg husker rigtigt så står det på trykkuglen (bomben) hvor gammel den er.
VW Lupo 3L, årgang 2002 (07/2001), jazzblå perleffekt. 314T+ km. Skrabet dansk udgave med kopholdere, ellers intet ekstraudstyr. Har haft den fra ny og satser på den bliver veteran (30+ år). Har også en Volvo V40 D2, årgang 2017 (12/2016), hvid. 99T+ km. Med jydekrog og anhænger.
Fattbat
Indlæg: 37
Tilmeldt: ons 20. feb 2019 22:01
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Aarhus

Re: Start problem.

Indlæg af Fattbat »

Der står 02127637. 43/12/1. M2WC20012/6N0142433
På kuglen.
Hvor gamle er det så.... 🫢
Det har hjulpet at skifte pumpen, olie.
Vil ikke starte når den kommer dertil i VCDS at jeg skal starte efter at den er sat i N 🥴
Fattbat
Indlæg: 37
Tilmeldt: ons 20. feb 2019 22:01
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Aarhus

Re: Start problem.

Indlæg af Fattbat »

Hvor den ikke vil starte...
Vedhæftede filer
IMG_20250606_151850.jpg
IMG_20250606_151850.jpg (1008.42 KiB) Vist 484 gange
Fattbat
Indlæg: 37
Tilmeldt: ons 20. feb 2019 22:01
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Aarhus

Re: Start problem.

Indlæg af Fattbat »

Der kommer ingen fejl koder..
Systemet er tæt efter der kommet nyt olie, o-ringe.
Koblingen sat til 1.86v
Batteriet viste 12.4v måske for lidt....!
Pumpen starter 3 gange ialt under en grund justering og kører ca 4-5 sek.
Alt ser fint ud synes jeg... Vil dog ikke starte.. 🤔
Brugeravatar
Paul3L
Indlæg: 67
Tilmeldt: fre 6. nov 2020 23:57
Geografisk region: Sverige - (syd)
Geografisk sted: Blekinge

Re: Start problem.

Indlæg af Paul3L »

Fattbat skrev: fre 6. jun 2025 14:14 Der står 02127637. 43/12/1. M2WC20012/6N0142433
På kuglen.
Hvor gamle er det så.... 🫢
Den blev fremstillet uge 43, 2012.
VW Lupo 3L, årgang 2002 (07/2001), jazzblå perleffekt. 314T+ km. Skrabet dansk udgave med kopholdere, ellers intet ekstraudstyr. Har haft den fra ny og satser på den bliver veteran (30+ år). Har også en Volvo V40 D2, årgang 2017 (12/2016), hvid. 99T+ km. Med jydekrog og anhænger.
Ejner
Indlæg: 390
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Start problem.

Indlæg af Ejner »

Har trækstang mellem gangsteller og gearaksel (med skåle trykket ned over kuglerne) nogen som helst spillerum/slør/slok - kan det også være årsag til at du ikke får den gennem G.J.

På 3L hjemmesiden siges det - at er trykkuglen for hydraulik systemet over 4 år gammel trænger den til udskiftning...
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Fattbat
Indlæg: 37
Tilmeldt: ons 20. feb 2019 22:01
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Aarhus

Re: Start problem.

Indlæg af Fattbat »

Puha... Så den kugle da hvis være lidt halvgamle... 🫢😁
Der umiddelbart ikke noget slør, armen er den nye type, købt hos Ib.
Skal under alle omstændigheder have en anden kugle på. Bare lige sjovt der ikke rigtig var noget inden jeg lavet en justering af gearkassen...
Brugeravatar
Paul3L
Indlæg: 67
Tilmeldt: fre 6. nov 2020 23:57
Geografisk region: Sverige - (syd)
Geografisk sted: Blekinge

Re: Start problem.

Indlæg af Paul3L »

Ejner skrev: fre 6. jun 2025 16:41 På 3L hjemmesiden siges det - at er trykkuglen for hydraulik systemet over 4 år gammel trænger den til udskiftning...
Ja, sådan bør det være om man følger VAGs serviceoversigt.

Trykkuglen (bomben) som sidder i min Lupo blev sidst skiftet i 2016, og jeg har en spritny original i reserve som også er fremstillet i 2012. En original trykkugle kan faktisk stadig købes i Tyskland for 160 euro + 100 euro i pant og jeg har set en til salg i Polen for 79 euro som de påstår er ny og original.

Desværre, så sælger VW ikke længere mange af de originale dele, hvor mange af dem udelukkende blev fremstillet til 3L-bilerne. Membranen i trykkuglen kan dog holde i op til 25 år, hvis trykkuglen opbevares korrekt, så det gælder om at observere hvor længe trykkuglen er om at opnå tryk inden man overvejer at udskifte den.
VW Lupo 3L, årgang 2002 (07/2001), jazzblå perleffekt. 314T+ km. Skrabet dansk udgave med kopholdere, ellers intet ekstraudstyr. Har haft den fra ny og satser på den bliver veteran (30+ år). Har også en Volvo V40 D2, årgang 2017 (12/2016), hvid. 99T+ km. Med jydekrog og anhænger.
Fattbat
Indlæg: 37
Tilmeldt: ons 20. feb 2019 22:01
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Aarhus

Re: Start problem.

Indlæg af Fattbat »

Tja der hvis ingen vej udenom en ny tryk, så håber jeg bare det problemet med at den ikke vil starte under grund justeringen.
Synes jo bare det lidt mærkeligt at den kører hele processen igennem, skifter gearene, og må jo "godkende" det... Men så ikke vil starte... 🫣
Men det jo Lupo.. så man ved vel aldrig helt hvad der foregår nogle gange... 😁
HamSjelv
Indlæg: 1870
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Start problem.

Indlæg af HamSjelv »

Fattbat skrev: fre 6. jun 2025 21:02..Synes jo bare det lidt mærkeligt at den kører hele processen igennem, skifter gearene, og må jo "godkende" det... Men så ikke vil starte... 🫣
Hvad sker der når du drejer startnøglen i det punkt? startmotoren kører rundt ja/nej? IIRC kan i det punkt startes motor både med og uden nedtrådt bremse. Prøvet begge?
Fattbat
Indlæg: 37
Tilmeldt: ons 20. feb 2019 22:01
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Aarhus

Re: Start problem.

Indlæg af Fattbat »

Der sker ingen ting overhovedet... Har prøvet at trykke på bremsen og uden at bremse, flere gange.
Starteren gøre ingenting.
HamSjelv
Indlæg: 1870
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Start problem.

Indlæg af HamSjelv »

Altså, bare lige for detaljen: Du drejer selv startnøglen til motorstart i det trin, korrekt?
Fattbat
Indlæg: 37
Tilmeldt: ons 20. feb 2019 22:01
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Aarhus

Re: Start problem.

Indlæg af Fattbat »

Ja efter programmet har kørt de 28 trin igennem, lavet Kickdown, skiftet til N og så kommer STARTMOTOREN, så forsøger jeg at starte men der sker ingenting.!
Følger, som altid programmet og gøre det den siger.
Men starte vil den ik 🙄
bertlov
Indlæg: 70
Tilmeldt: ons 31. okt 2012 18:46
Geografisk sted: Fyn

Re: Start problem.

Indlæg af bertlov »

Da min tændingslås døde var det ikke bundstykket der var defekt, men mellemforbindelsen.
Og den virkede engang imellem. :(
20221204_184828.jpg
20221204_184828.jpg (290.23 KiB) Vist 126 gange
/Søren
Lupo 1,2 TDI 3L - 2000/2001 Med kopholder, hanskerum og Micro GRA (Km 774.000+) Til salg
Audi A2 1,2 TDI 3L - 2003 model
Audi A8 4,2 Quattro - 2003
Besvar