Fjedre og støddæmpere

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Brugeravatar
Paul3L
Geografisk region: Sverige - (syd)
Geografisk sted: Blekinge

Fjedre og støddæmpere

Indlæg af Paul3L »

Lupoen trænger til at få skiftet fjedre og støddæmpere hele vejen rundt.

Inden jeg går i gang vil jeg lige tjekke - er nye fjedre og støddæmpere mangelvare?
VW Lupo 3L, årgang 2002 (07/2001), jazzblå perleffekt. 314T+ km. Skrabet dansk udgave med kopholdere, ellers intet ekstraudstyr. Har haft den fra ny og satser på den bliver veteran (30+ år). Har også en Volvo V40 D2, årgang 2017 (12/2016), hvid. 99T+ km. Med jydekrog og anhænger.
Ejner
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Fjedre og støddæmpere

Indlæg af Ejner »

Har skiftet skruefjedre og støddæmpere i bag efter km 340.000 for ca. 2 år siden, front ikke skiftet:
2 Nye skruefjedre SACHS 996628 inkl. nyt underlag monteret, gamle fjedre var knækket og underlag korroderet væk
højde: 330mm / tråddiameter: 9,0mm / viklingsdiameter: 97mm
2 Bagerste støddæmpere skiftet, nye Monroe 238998 monteret
2 Manchetsæt skiftet, nye Monroe PK078
Købt hos Autodoc.
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Kim B Olesen
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Indlæg af Kim B Olesen »

Lige en sidenote - Monroe er altså ikke hvad det har været 😬 jeg har før købt Monroe støddæmpere hos AUTODOC, nogle af dem blev skiftet efter alt alt for kort tid, måske endda så kort at jeg kunne have fået nyt på garanti, men det gad jeg jo ikke når det var blevet så dårligt 🙈🤬
Jeg har også fået en forstøddæmper til en kammerats Lupo der var samlet forkert så dæmperfunktionen virkede omvendt, altså så den kun dæmpede på vej ned og gik ret nemt op 🤬🤬🤬
Jeg har i hvert fald købt min sidste Monroe dæmper 🤷🏼‍♂️🤔🤪

Mvh Kim
Ejner
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Ejner »

Det er altid en udfordring, at udskifte VW OEM dele med andre markedsførte "OE" sliddele, der findes ude i bildele butikker både nord og syd for grænsen fex ved udgåede VW dele. Fortællingen er ofte - ja vi er underleverandører til VW, så du køber stort set et originalt produkt. Ved disse produkter kan man risikere at stå ladt alene tilbage med en manglende kvalitetssikring der ikke lever op til forventningerne, selvom økonomien talte for at det var den oplagte løsning.
De gamle VW støddæmpere var tætte for olie, men tjek af dæmpervirkningen i lodret position, der var vi nærmest ovre i "soft dæmper" afdelingen med meget uens virkning - det var ikke synsmanden der kasserede dem.
Er der alternativer til Monroe, selvom det ikke er aktuelt ved mine?
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Brugeravatar
Paul3L
Geografisk region: Sverige - (syd)
Geografisk sted: Blekinge

Indlæg af Paul3L »

Tak for svarene.

Sagen var den at den forreste højre fjeder var knækket i toppen og derfor ikke blev godkendt til syn i slutningen af april måned. Desuden var støddæmperne på bagakslen utætte og vædske lå på asfalten under lupoen.

I dag gik lupoen gennem syn for de nye Lesjöfors spiralfjedre og Monroe fjederholdere på forakslen.
Derudover har lupoen fået nye Monroe støddæmpere og manchetter på bagakslen.

På værkstedet konstaterede de at støddæmperne foran er utætte, og de havde fosøgt men ikke kunne finde nogle som passer specifikt til Lupo 3L. Lupoen kører let hoppende på forakslen nu, i særdeleshed under accelleration.

Findes der nye støddæmpere til forakslen eller skal jeg på hug for eventuelt at renovere nogle brugte?
VW Lupo 3L, årgang 2002 (07/2001), jazzblå perleffekt. 314T+ km. Skrabet dansk udgave med kopholdere, ellers intet ekstraudstyr. Har haft den fra ny og satser på den bliver veteran (30+ år). Har også en Volvo V40 D2, årgang 2017 (12/2016), hvid. 99T+ km. Med jydekrog og anhænger.
Besvar