Grundjustering - hvad er tricket?
- Paul3L
- Indlæg: 54
- Tilmeldt: fre 6. nov 2020 23:57
- Geografisk region: Sverige - (syd)
- Geografisk sted: Blekinge
Grundjustering - hvad er tricket?
Hentede "rygsækken" fra service i går hos et autoriseret værksted, og jeg er ganske tilfreds.
Det eneste som ikke er helt som forventet er resultatet af grundjusteringen.
Min forventing er at Lupoen efter en grundjustering skal stå helt stille når gearvælgeren er i "D" og at den reagerer prompte på at jeg træder på speederen, dvs. uden forsinkelse. Med andre ord, min forventning er at "krybepunktet" er perfekt indstillet efter en grundjustering.
Jeg har endnu ikke oplevet at et autoriseret værksted kan ramme dette krybepunkt, og i mit tilfælde begynder Lupoen at rulle så snart jeg sætter gearvælgeren i "D" - bilen kører uden jeg træder på speederen.
Jeg skal tilføje at serviceteknikeren (mekanikeren) var ret dedikeret på at finde krybepunktet som beskrevet, tjekkede også wirerne manuelt, men at det ikke lykkedes, måske fordi han har en idé om at det er en DSG-gearvælger. Der er ikke nogle fejlkoder, men Lupoen gør ikke som forventet.
Er der nogen, som kan forklare mig hvad tricket er til at ramme krybepunktet?
Det eneste som ikke er helt som forventet er resultatet af grundjusteringen.
Min forventing er at Lupoen efter en grundjustering skal stå helt stille når gearvælgeren er i "D" og at den reagerer prompte på at jeg træder på speederen, dvs. uden forsinkelse. Med andre ord, min forventning er at "krybepunktet" er perfekt indstillet efter en grundjustering.
Jeg har endnu ikke oplevet at et autoriseret værksted kan ramme dette krybepunkt, og i mit tilfælde begynder Lupoen at rulle så snart jeg sætter gearvælgeren i "D" - bilen kører uden jeg træder på speederen.
Jeg skal tilføje at serviceteknikeren (mekanikeren) var ret dedikeret på at finde krybepunktet som beskrevet, tjekkede også wirerne manuelt, men at det ikke lykkedes, måske fordi han har en idé om at det er en DSG-gearvælger. Der er ikke nogle fejlkoder, men Lupoen gør ikke som forventet.
Er der nogen, som kan forklare mig hvad tricket er til at ramme krybepunktet?
VW Lupo 3L, årgang 2002 (07/2001), jazzblå perleffekt. 307T+ km. Skrabet dansk udgave med kopholdere, ellers intet ekstraudstyr. Har haft den fra ny og satser på den bliver veteran (30+ år). Har også en Volvo V40 D2, årgang 2017 (12/2016), hvid. 93T+ km. Med jydekrog og anhænger.
-
- Indlæg: 1859
- Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
- Geografisk sted: Syddanmark
- Been thanked: 2 times
Re: Grundjustering - hvad er tricket?
Der findes ikke noget trick.
Husker jeg korrekt, er krybepunktet der hvor motorens belastes med 10 nm. Selv hvis der initielt kunne grundjusteres kobling til f.eks. 0,1 nm, ville gearkassestyreenheden over tid adaptere kobling til 10 nm.
Jeg har ingen idé om hvor de 10 nm kommer fra. Måske den mindste detekterbare ændring i motorbelastning (dieselindsprøjtningsmængde)
- Paul3L
- Indlæg: 54
- Tilmeldt: fre 6. nov 2020 23:57
- Geografisk region: Sverige - (syd)
- Geografisk sted: Blekinge
Re: Grundjustering - hvad er tricket?
Okay, så lad mig stille spørgsmålet på denne måde:
Hvad skal der til for at bilen ikke begynder køre af sig selv (står stille) når gearvælgeren er i "D"?
Hvilket er min definition af krybepunkt.
PS. Jeg har haft Lupoen fra ny, så jeg ved at den ikke skal begynde at trille af sig selv.
VW Lupo 3L, årgang 2002 (07/2001), jazzblå perleffekt. 307T+ km. Skrabet dansk udgave med kopholdere, ellers intet ekstraudstyr. Har haft den fra ny og satser på den bliver veteran (30+ år). Har også en Volvo V40 D2, årgang 2017 (12/2016), hvid. 93T+ km. Med jydekrog og anhænger.
- KMDTHY
- Indlæg: 5004
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 13 times
Re: Grundjustering - hvad er tricket?
Bilen skal da begynde at trille når den står i D og du slipper bremsen....
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
- Paul3L
- Indlæg: 54
- Tilmeldt: fre 6. nov 2020 23:57
- Geografisk region: Sverige - (syd)
- Geografisk sted: Blekinge
Re: Grundjustering - hvad er tricket?
I biler med rigtigt automatgear er det standarden, men Lupo 3L har ikke automatgear, den har en robot som skifter gear på en konventionel gearkasse. Jeg søger "tricket" til at den står stille, for jeg ved det eksisterer, sådan har det altid været efter jeg har været til service - bare ikke hos autoriserede værksteder her i Sverige (de tror nemlig at de har at gøre med en DSG gearkasse).
VW Lupo 3L, årgang 2002 (07/2001), jazzblå perleffekt. 307T+ km. Skrabet dansk udgave med kopholdere, ellers intet ekstraudstyr. Har haft den fra ny og satser på den bliver veteran (30+ år). Har også en Volvo V40 D2, årgang 2017 (12/2016), hvid. 93T+ km. Med jydekrog og anhænger.
-
- Indlæg: 1859
- Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
- Geografisk sted: Syddanmark
- Been thanked: 2 times
Re: Grundjustering - hvad er tricket?
Helt som KMDTHY skriver
Dety eneste alternative gæt jeg kan komme med er at der tidligere udførte gearkasse grundjusteringer IKKE er gennemført krybepunktsjustering. Undlades den, vil krybepunktet være 'væk'. Men vognen vil ret hurtigt - inden for mindre end 300 km - have tillært krybepunktet, de 10 nm.
Prøv at bede det autoriserede værksted om at gennemføre en gearkasse grundjustering uden krybepunktslæring i 25.
Dety eneste alternative gæt jeg kan komme med er at der tidligere udførte gearkasse grundjusteringer IKKE er gennemført krybepunktsjustering. Undlades den, vil krybepunktet være 'væk'. Men vognen vil ret hurtigt - inden for mindre end 300 km - have tillært krybepunktet, de 10 nm.
Prøv at bede det autoriserede værksted om at gennemføre en gearkasse grundjustering uden krybepunktslæring i 25.
- Paul3L
- Indlæg: 54
- Tilmeldt: fre 6. nov 2020 23:57
- Geografisk region: Sverige - (syd)
- Geografisk sted: Blekinge
Re: Grundjustering - hvad er tricket?
Okay, det lyder højst sandsynligt, så det vil jeg undersøge næste gang.HamSjelv skrev: ↑fre 22. nov 2024 13:35 Helt som KMDTHY skriver
Dety eneste alternative gæt jeg kan komme med er at der tidligere udførte gearkasse grundjusteringer IKKE er gennemført krybepunktsjustering. Undlades den, vil krybepunktet være 'væk'. Men vognen vil ret hurtigt - inden for mindre end 300 km - have tillært krybepunktet, de 10 nm.
Prøv at bede det autoriserede værksted om at gennemføre en gearkasse grundjustering uden krybepunktslæring i 25.
Jeg går ud fra at krybepunktsjusteringen kan undlades uden der vises fejl i systemet?
Det interessante er, at min Lupo de sidste mange år ikke har tillært sig krybepunktet efter grundjustering.
Før jeg denne gang kørte til service begyndte Lupoen ikke at trille af sig selv.
Måske den kan lære noget andet, eller også er der tale om slitage?
Mange tak for svarene.
VW Lupo 3L, årgang 2002 (07/2001), jazzblå perleffekt. 307T+ km. Skrabet dansk udgave med kopholdere, ellers intet ekstraudstyr. Har haft den fra ny og satser på den bliver veteran (30+ år). Har også en Volvo V40 D2, årgang 2017 (12/2016), hvid. 93T+ km. Med jydekrog og anhænger.
-
- Indlæg: 365
- Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
- Geografisk region: Fyn
- Geografisk sted: Odense
- Been thanked: 2 times
Re: Grundjustering - hvad er tricket?
Hvordan ser din historik ud vedr koblingen. Hvad var km tallet ved sidste udskiftning af nav, trykleje og føringsrør - og hvad er der præsteret af km op til nu på dette sæt?
ELY
2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
- Paul3L
- Indlæg: 54
- Tilmeldt: fre 6. nov 2020 23:57
- Geografisk region: Sverige - (syd)
- Geografisk sted: Blekinge
Re: Grundjustering - hvad er tricket?
Min Lupo kører med den oprindelige gearkasse. Jeg husker svagt at der blevet udskiftet noget omkring koblingen for måske 10 år siden, men jeg bliver nødt til at kigge i dokumentationen (har gemt alle fakturaer) for at se hvad det helt præcis var der blev skiftet.
Edit. Koblingen og koblingscylinderen blev udskiftet i 2015 ved ca. 220T km - ca. 87T km siden.
Senest rettet af Paul3L lør 23. nov 2024 13:19, rettet i alt 2 gange.
VW Lupo 3L, årgang 2002 (07/2001), jazzblå perleffekt. 307T+ km. Skrabet dansk udgave med kopholdere, ellers intet ekstraudstyr. Har haft den fra ny og satser på den bliver veteran (30+ år). Har også en Volvo V40 D2, årgang 2017 (12/2016), hvid. 93T+ km. Med jydekrog og anhænger.
-
- Indlæg: 156
- Tilmeldt: tirs 26. mar 2013 17:40
- Geografisk region: Sønderjylland
- Geografisk sted: Sønderborg
- Been thanked: 3 times
Re: Grundjustering - hvad er tricket?
Meningen er vel at den skal kunne holde sig stationær på en bakke således at den ikke begynder at køre baglæns når du slipper bremsen?
M.v.h
Søren
6400 Sønderborg
Audi A2 3L årg. indreg. 1. gang 26 Oktober 2001 km 442500
VW Lupo 3L årg. 1999 Sort til reservedele..
Søren
6400 Sønderborg
Audi A2 3L årg. indreg. 1. gang 26 Oktober 2001 km 442500
VW Lupo 3L årg. 1999 Sort til reservedele..
- Paul3L
- Indlæg: 54
- Tilmeldt: fre 6. nov 2020 23:57
- Geografisk region: Sverige - (syd)
- Geografisk sted: Blekinge
Re: Grundjustering - hvad er tricket?
Det gør den skam også, Lupoen bevæger sig slet ikke når den står i "D", hvilket gennem årene har været min forventning. Jeg kan forstå, at det nok ikke er meningen når det kommer til stykket.
Jeg må tilstå, det ikke er noget jeg har eksperimenteret med for at se hvad der så skulle hænde. Hvad jeg har gjort er, at sætte gearvælgeren i "D" for derefter at placere min højre fod på speederen og accelerere. Det tager højst et par sekunder, men tids nok til at forstå at bilen ikke triller af sig selv.
VW Lupo 3L, årgang 2002 (07/2001), jazzblå perleffekt. 307T+ km. Skrabet dansk udgave med kopholdere, ellers intet ekstraudstyr. Har haft den fra ny og satser på den bliver veteran (30+ år). Har også en Volvo V40 D2, årgang 2017 (12/2016), hvid. 93T+ km. Med jydekrog og anhænger.
-
- Indlæg: 365
- Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
- Geografisk region: Fyn
- Geografisk sted: Odense
- Been thanked: 2 times
Re: Grundjustering - hvad er tricket?
Min pointe er blot, at hvis dit koblingssæt har været i drift op mod 300 kkm, er det meget sandsynlig at 1 af de 3 fastholdelses "flanger" for føringsrøret er revnet, knækket.
Herved vil føringsrøret kæntre og lægge sig på notakslen der går ind I gearet, og notakslen slider hul indvendigt fra på føringsrør.
Det betyder at tryklejet der har en frem og tilbage glidning på føringsrøret ifm ind-/udkobling bliver besværet I dette, da notakslen slider sig igennem føringsrørets gods, så tryklejet indvendigt i hullet får berøring med akslen. Endvidere sidder føringsrøret i en "hældende" linje, der bevirker at tryklejet ved kontakt med koblingsnav ikke afleverer trykkraften vinkelret ind på navet.
Alt andet lige vil det betyde at en slidt kobling vil køre med lidt mere åbning over friktions fladerne ved åben kobling, der kommer kort sagt større tolerance, som måske kan forklare at krybning ved stop bliver mere udtalt..
Herved vil føringsrøret kæntre og lægge sig på notakslen der går ind I gearet, og notakslen slider hul indvendigt fra på føringsrør.
Det betyder at tryklejet der har en frem og tilbage glidning på føringsrøret ifm ind-/udkobling bliver besværet I dette, da notakslen slider sig igennem føringsrørets gods, så tryklejet indvendigt i hullet får berøring med akslen. Endvidere sidder føringsrøret i en "hældende" linje, der bevirker at tryklejet ved kontakt med koblingsnav ikke afleverer trykkraften vinkelret ind på navet.
Alt andet lige vil det betyde at en slidt kobling vil køre med lidt mere åbning over friktions fladerne ved åben kobling, der kommer kort sagt større tolerance, som måske kan forklare at krybning ved stop bliver mere udtalt..
ELY
2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
-
- Indlæg: 156
- Tilmeldt: tirs 26. mar 2013 17:40
- Geografisk region: Sønderjylland
- Geografisk sted: Sønderborg
- Been thanked: 3 times
Re: Grundjustering - hvad er tricket?
Men for at kunne holde bilen på en bakke må det jo nødvendigvis betyde at når bremsen slippes i D kører bilen frem, når vejen er plan. Tror ikke på den har så avanceret en gearkasse styring at den kan beregne præcis hvor meget den skal køre frem under alle forhold... Desuden er det sådan en traditionel automatgearkasse(med konverter) gør ...
Btw. når man justere creep point prøver man 5 gange(eller indtil værdien er 0) at slippe bremsen og styringen forsøger så automatisk at finde/indlære koblingspunktet ellers har man mig bekendt ikke anden indflydelse(hvis kobling fungerer optimalt og der ikke er noget mekanisk galt med kobling/førings rør) på hvordan punktet findes, udover at prøve igen:
"Start motoren, træk håndbremse og træd på bremse, sæt gearvælger i E / D
Du kan se antallet af (creep points) tilbage i felt 3. Den burde starte ved 5 og tælle ned til 0.
Træd på bremsen ca 3-4 sekunder, slip bremsen ca 3-4 sekunder træd igen på bremse 3-4 sekunder...
Bliv ved med det indtil felt 3 viser 0."
viewtopic.php?f=22&t=11
Btw. når man justere creep point prøver man 5 gange(eller indtil værdien er 0) at slippe bremsen og styringen forsøger så automatisk at finde/indlære koblingspunktet ellers har man mig bekendt ikke anden indflydelse(hvis kobling fungerer optimalt og der ikke er noget mekanisk galt med kobling/førings rør) på hvordan punktet findes, udover at prøve igen:
"Start motoren, træk håndbremse og træd på bremse, sæt gearvælger i E / D
Du kan se antallet af (creep points) tilbage i felt 3. Den burde starte ved 5 og tælle ned til 0.
Træd på bremsen ca 3-4 sekunder, slip bremsen ca 3-4 sekunder træd igen på bremse 3-4 sekunder...
Bliv ved med det indtil felt 3 viser 0."
viewtopic.php?f=22&t=11
M.v.h
Søren
6400 Sønderborg
Audi A2 3L årg. indreg. 1. gang 26 Oktober 2001 km 442500
VW Lupo 3L årg. 1999 Sort til reservedele..
Søren
6400 Sønderborg
Audi A2 3L årg. indreg. 1. gang 26 Oktober 2001 km 442500
VW Lupo 3L årg. 1999 Sort til reservedele..
- Paul3L
- Indlæg: 54
- Tilmeldt: fre 6. nov 2020 23:57
- Geografisk region: Sverige - (syd)
- Geografisk sted: Blekinge
Re: Grundjustering - hvad er tricket?
Det kan ske at bilen gør det den får besked på under grundjusteringen, nemlig at der ikke er angivet et krybepunkt og den dermed ikke skal begynde at krybe? Det var en mulighed @HamSjelv var inde på tidligere i tråden.sn76 skrev: ↑lør 23. nov 2024 13:45 Men for at kunne holde bilen på en bakke må det jo nødvendigvis betyde at når bremsen slippes i D kører bilen frem, når vejen er plan. Tror ikke på den har så avanceret en gearkasse styring at den kan beregne præcis hvor meget den skal køre frem under alle forhold... Desuden er det sådan en traditionel automatgearkasse(med konverter) gør ...
Btw. når man justere creep point prøver man 5 gange(eller indtil værdien er 0) at slippe bremsen og styringen forsøger så automatisk at finde/indlære koblingspunktet ellers har man mig bekendt ikke anden indflydelse(hvis kobling fungerer optimalt og der ikke er noget mekanisk galt med kobling/førings rør) på hvordan punktet findes, udover at prøve igen:
"Start motoren, træk håndbremse og træd på bremse, sæt gearvælger i E / D
Du kan se antallet af (creep points) tilbage i felt 3. Den burde starte ved 5 og tælle ned til 0.
Træd på bremsen ca 3-4 sekunder, slip bremsen ca 3-4 sekunder træd igen på bremse 3-4 sekunder...
Bliv ved med det indtil felt 3 viser 0."
viewtopic.php?f=22&t=11
Iøvrigt, jeg skal ikke nyde noget af at pille ved bilen, det har jeg ganske enkelt ikke forstand på.
VW Lupo 3L, årgang 2002 (07/2001), jazzblå perleffekt. 307T+ km. Skrabet dansk udgave med kopholdere, ellers intet ekstraudstyr. Har haft den fra ny og satser på den bliver veteran (30+ år). Har også en Volvo V40 D2, årgang 2017 (12/2016), hvid. 93T+ km. Med jydekrog og anhænger.
- Paul3L
- Indlæg: 54
- Tilmeldt: fre 6. nov 2020 23:57
- Geografisk region: Sverige - (syd)
- Geografisk sted: Blekinge
Re: Grundjustering - hvad er tricket?
Tak for svar, men det er ikke det min forespørgsel handler om. Krybning er ikke mere udtalt, krybning er præcis som mekanikeren har angivet, men ikke som jeg forventede - jeg forventede nul krybning.
VW Lupo 3L, årgang 2002 (07/2001), jazzblå perleffekt. 307T+ km. Skrabet dansk udgave med kopholdere, ellers intet ekstraudstyr. Har haft den fra ny og satser på den bliver veteran (30+ år). Har også en Volvo V40 D2, årgang 2017 (12/2016), hvid. 93T+ km. Med jydekrog og anhænger.
-
- Indlæg: 1
- Tilmeldt: fre 28. jul 2023 08:23
- Geografisk region: Fyn
- Geografisk sted: ODENSE N
Re: Grundjustering - hvad er tricket?
Jeg tænker da straks at det må være koblings aktuatoren som er indstillet for slap, ergo er den halvt koblet til og vil trille så snart du sætter den enten i d eller r altså sådan at den ikke filer på koblingen når du træder på speederen og man for denne her rolige start som man plejer