Starter ikke når driftsvarm
-
- Indlæg: 13
- Tilmeldt: tors 16. feb 2023 21:24
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Mors
Starter ikke når driftsvarm
Hej
Min A2 driller lidt. De sidste to dage har den ikke ville starte når den er driftsvarm. Starter fint om morgenen og også hvis den har stået 1.5 time.
Lyder det som en kendt fejl? Det er en 1,2 tdi.
Samme dag det skete opdagede jeg også at den gik friskere fremad, hvis jeg slap bremsen i første gear.
Har en billig skanner men ingen fejl lageret. Ej heller lyser der advarselslamper.
Min A2 driller lidt. De sidste to dage har den ikke ville starte når den er driftsvarm. Starter fint om morgenen og også hvis den har stået 1.5 time.
Lyder det som en kendt fejl? Det er en 1,2 tdi.
Samme dag det skete opdagede jeg også at den gik friskere fremad, hvis jeg slap bremsen i første gear.
Har en billig skanner men ingen fejl lageret. Ej heller lyser der advarselslamper.
Re: Starter ikke når driftsvarm
1. Sidste dato/km for skift af diesel filter
2. Slidte gummipakninger (o-ringe) på PD-enheder, herved kan der komme "luft" ind i brændstof kredsløbet som forårsager start problemer.
3. ??
2. Slidte gummipakninger (o-ringe) på PD-enheder, herved kan der komme "luft" ind i brændstof kredsløbet som forårsager start problemer.
3. ??
ELY
2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
-
- Indlæg: 13
- Tilmeldt: tors 16. feb 2023 21:24
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Mors
Re: Starter ikke når driftsvarm
Når den ikke har villet starte har det været når motoren har været driftsvarm. 80-90 grader. Så venter man 1,5 time, så vil den godt. Når den ikke vil starte så sker der ingen ting fra starter. Ingen lyd. Lyser fint i instrumentbræt. Vil den ikke prøve at starte selvom der evt. var problemer med filter og eller pakninger?
- doktorfrank
- Indlæg: 2339
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: Starter ikke når driftsvarm
Til det sidste: Jo, det mener jeg også. Når den pludselig kobler mere til, når bremsen slippes, er koblingsjusteringen antagelig skredet, måske endda så meget, at start ved gennemvarm er blokeret. Det sætter ingen markering i fejlloggen. Hvis den lille tester ikke kan grundjustere, må der vcds på.
I familien: VW Lupo 3L -01, 3 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy, VW Polo GTi -18.
-
- Indlæg: 13
- Tilmeldt: tors 16. feb 2023 21:24
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Mors
Re: Starter ikke når driftsvarm
Ja ok - jeg kan sige med sikkerhed at samme dag som problemet opstod, opdager jeg at bilen går mere frisk fremad når jeg slipper bremsen (fra første og bakgear). Ikke at jeg synes det er et problem i sig selv, dog vil jeg sige at i bakgear går det lige lovlig stærkt.
Men jeg ved jo ikke hvad der har gjort at den ligepludselig kører sådan. Om der er noget mekanisk der er gået i stykket, blevet slidt. Eller om computeren har justeret på nogle parameter.
En bekendt fortalte mig at computeren lavede nogle tilpasninger i forhold til kørestil og slid.
Men gør den nu også det? Hvis den gjorde det, hvad skal man så bruge grundjustering til?
Men jeg ved jo ikke hvad der har gjort at den ligepludselig kører sådan. Om der er noget mekanisk der er gået i stykket, blevet slidt. Eller om computeren har justeret på nogle parameter.
En bekendt fortalte mig at computeren lavede nogle tilpasninger i forhold til kørestil og slid.
Men gør den nu også det? Hvis den gjorde det, hvad skal man så bruge grundjustering til?
- doktorfrank
- Indlæg: 2339
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: Starter ikke når driftsvarm
Hvis det ikke hjælper at indjustere koblingsværdien til det foreskrevne 1,8 volt og derpå gennemføre en grundjustering med efterfølgende creep-point forløb, hvor koblingens slitagegrad også aflæses, er der nok et mere alvorligt mekanisk problem. Så kan bilen forventeligt hverken starte eller køre, så opgaven skal helst udføres, hvor den stør alt for meget i vejen.
Som jeg har været inde på et par gange i den senere tid, kan hydraulikstations reguleringsventil give anledning til fejl, som ligner det beskrevne. Et par af mine svar kan måske kaste lys over den funktion.
Som jeg har været inde på et par gange i den senere tid, kan hydraulikstations reguleringsventil give anledning til fejl, som ligner det beskrevne. Et par af mine svar kan måske kaste lys over den funktion.
I familien: VW Lupo 3L -01, 3 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy, VW Polo GTi -18.
-
- Indlæg: 13
- Tilmeldt: tors 16. feb 2023 21:24
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Mors
Re: Starter ikke når driftsvarm
LIge en update. Bilen kører igen.
Havde den på værksted og de konstanterede et problem med gangstelleren. De fik fat i en brugt skifteenhed. Hele operationen kostede 9400 kr. Eneste issue er at jeg ikke kan bruge manuel skift. Der vil den ikke skifte op eller ned og virker til at være låst fast i første gear hele tiden.
Havde den på værksted og de konstanterede et problem med gangstelleren. De fik fat i en brugt skifteenhed. Hele operationen kostede 9400 kr. Eneste issue er at jeg ikke kan bruge manuel skift. Der vil den ikke skifte op eller ned og virker til at være låst fast i første gear hele tiden.
Re: Starter ikke når driftsvarm
Må man spørge hvilket værksted der finder på at aflevere en bil tilbage som ikke fungerer i "manuel", og som forlanger så vanvittig høj en pris oven i hatten.
Mit råd er at du får fat på en vcds, så ville vi her i forummet kunne yde hjælp til selvhjælp.
Huha sådan nogen historier får mine tæer til at krumme. Er der en udspecificering på hvad de har formøblet formuen på?
Mit råd er at du får fat på en vcds, så ville vi her i forummet kunne yde hjælp til selvhjælp.
Huha sådan nogen historier får mine tæer til at krumme. Er der en udspecificering på hvad de har formøblet formuen på?
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!
En rigtig C5'er kommer fra USA!
En rigtig C5'er kommer fra USA!
Re: Starter ikke når driftsvarm
Gearkassegrundindstilling

Hold øje med potentiometerspændingerne, når manuel-sporet grundindstilles.
-
- Indlæg: 13
- Tilmeldt: tors 16. feb 2023 21:24
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Mors
Re: Starter ikke når driftsvarm
De har brugt lidt over 10 timer på det. Den første gangsteller var utæt, så der har gået ekstra tid med at rode med det. En brugt gangsteller koster 1800kr plus moms hos ophugger. Det løber hurtigt op. Miljøtillæg 245kr. 250kr. for brug af diagnose udstyr. Jeg vil ikke hænge dem ud her, da jeg egentlig har god erfaring med dem tidligere. Men jeg har så bare lært det, at når det har noget med gangsteller at gøre, så skal jeg selv til at gøre det, eller også finde et værksted der har erfaring med det.
9400kr er mange penge for en brugt gangsteller hvor jeg ikke kan skifte manuel. Havde det været en renoveret enhed så havde det været noget andet.
Det er så der vi kommer til mit næste spørgesmål. Da jeg havde fornuften til at få den gamle gangsteller med hjem. Den var ikke utæt men den var "funktionshæmmet". Er det muligt at renovere den så man er 99pct dækket i forhold til funktion og utætheder?
Når nu jeg er i gang; der er en lille "klonk" lyd når den skfiter gear. Ikke altid, og mest når den skifter ned til 2 og 1 gear. Er det normalt?
9400kr er mange penge for en brugt gangsteller hvor jeg ikke kan skifte manuel. Havde det været en renoveret enhed så havde det været noget andet.
Det er så der vi kommer til mit næste spørgesmål. Da jeg havde fornuften til at få den gamle gangsteller med hjem. Den var ikke utæt men den var "funktionshæmmet". Er det muligt at renovere den så man er 99pct dækket i forhold til funktion og utætheder?
Når nu jeg er i gang; der er en lille "klonk" lyd når den skfiter gear. Ikke altid, og mest når den skifter ned til 2 og 1 gear. Er det normalt?
-
- Indlæg: 4805
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: Starter ikke når driftsvarm
Det kunne godt tyde på den skulle grundjusteres
Nogle gange kan man være heldig at få den til at køre uden grundjustering, men det er bestemt ikke det rigtige at gøre
Jeg kan se du holder til på Mors, jeg bor ikke så langt fra Feggesund færgen, men det kan være lidt farligt med en grundjustering
Som den står nu, kan den køre !
Hvis der er et problem et eller andet sted, og den ikke gennemfører grundjustering, kan den formodentligt ikke køre før problemet er løst
Det kommer jo lidt an på hvad der er med gangstelleren, der er jo ret mange komponenter på
Så lige nøjagtigt - hvad betyder funktionshæmmet ?
Nogle gange kan man være heldig at få den til at køre uden grundjustering, men det er bestemt ikke det rigtige at gøre
Jeg kan se du holder til på Mors, jeg bor ikke så langt fra Feggesund færgen, men det kan være lidt farligt med en grundjustering
Som den står nu, kan den køre !
Hvis der er et problem et eller andet sted, og den ikke gennemfører grundjustering, kan den formodentligt ikke køre før problemet er løst
Det kommer jo lidt an på hvad der er med gangstelleren, der er jo ret mange komponenter på
Så lige nøjagtigt - hvad betyder funktionshæmmet ?
Re: Starter ikke når driftsvarm
Tag et kig på indlæg af dykker5502 fra 2022: viewtopic.php?t=9180
Længere nede findes en 3D tegning af steller. Her findes oversigt over o-ringe med antal, dimensioner.
Jeg skiftede alle o-ringe på de 4 magnetventiler øverst til højre i billedet i alt 5 stk x 4 = 20 o-ringe, de øvrige kører videre.
Længere nede findes en 3D tegning af steller. Her findes oversigt over o-ringe med antal, dimensioner.
Jeg skiftede alle o-ringe på de 4 magnetventiler øverst til højre i billedet i alt 5 stk x 4 = 20 o-ringe, de øvrige kører videre.
ELY
2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Re: Starter ikke når driftsvarm
Det gik lidt hurtigt.
Der er 3 o-ringe i magnetventil og dertil 1 tætningsring i toppen under flangen, samlet til 4 magnetventiler = 16 stk.
Der er 3 o-ringe i magnetventil og dertil 1 tætningsring i toppen under flangen, samlet til 4 magnetventiler = 16 stk.
ELY
2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
-
- Indlæg: 13
- Tilmeldt: tors 16. feb 2023 21:24
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Mors
Re: Starter ikke når driftsvarm
Tak for svar.
Lige nu kører bilen og har gjort i par uger. Kan dog ikke bruge manuel skift og kan heller ikke starte bilen i "P".
Men starter fint i "N".
Kim, fedt med en anden "øko-rider ", tæt på
Angående det med "funkionshæmmet". Så er der en guide i FAQ, som beskriver renovering af gangsteller, som tager højde for utætheder, men ikke hvis gangstelleren er "funktionshæmmet". Jeg har den gamle gangsteller til at ligge, så spørgesmålet er om den er til udsmidning eller det er en god ide, at renovere den.
Den havde det problem at armen ikke vil flytte sig når den skulle, hvorfor mekanikeren anbefalede at vi fik fat i en brugt fra en ophugger.
Lige nu kører bilen og har gjort i par uger. Kan dog ikke bruge manuel skift og kan heller ikke starte bilen i "P".
Men starter fint i "N".
Kim, fedt med en anden "øko-rider ", tæt på

Angående det med "funkionshæmmet". Så er der en guide i FAQ, som beskriver renovering af gangsteller, som tager højde for utætheder, men ikke hvis gangstelleren er "funktionshæmmet". Jeg har den gamle gangsteller til at ligge, så spørgesmålet er om den er til udsmidning eller det er en god ide, at renovere den.
Den havde det problem at armen ikke vil flytte sig når den skulle, hvorfor mekanikeren anbefalede at vi fik fat i en brugt fra en ophugger.
Re: Starter ikke når driftsvarm
Hvis jeg skal komme med et bud på ikke-fungerende manuel, er det et defekt/delafbrudt potentiometer i manuel-sporet på gearskiftegrebet.
Det har ikke noget med defekt gangsteller at gøre når automatik skifter korrekt.
Det har ikke noget med defekt gangsteller at gøre når automatik skifter korrekt.
-
- Indlæg: 5
- Tilmeldt: ons 11. jan 2023 16:46
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: NYKØBING M
Re: Starter ikke når driftsvarm
Nu er Audi A2, 1.2 tdi begyndt at drille igen.
'Den laver samme nummer som for et år siden. Den er begyndt på at ikke ville starte når den er varm. Startermotor tørner ikke når jeg drejer nøglen helt. Venter jeg en time ca. så vil den godt starte.
Når først den kører så synes jeg den kører okay. Eneste jeg har observeret, er at hydraulik pumpen kører meget.
Det må have noget med varme at gøre, som jeg ser på det. Er der nogen der ved om systemet er kodet således, at som en sikkerheds foranstaltning, nægter den at starte, hvis systemet er for varmt eller for lidt tryk på? Eks. hvis pumpen bliver for varm. Det kunne selvfølgelig være noget andet, men jeg har svært med at se at det skulle have noget med starter/batteri at gøre. Kan det have noget med selve gangsteller at gøre?
Som sagt, så kører bilen ellers ok og viser ikke nogen advarselslamper.
Jeg har en billig tester som godt kan vise fejlkoder og lidt data.
Men langt til et 3L værksted (bosat på nord vest jylland).
'Den laver samme nummer som for et år siden. Den er begyndt på at ikke ville starte når den er varm. Startermotor tørner ikke når jeg drejer nøglen helt. Venter jeg en time ca. så vil den godt starte.
Når først den kører så synes jeg den kører okay. Eneste jeg har observeret, er at hydraulik pumpen kører meget.
Det må have noget med varme at gøre, som jeg ser på det. Er der nogen der ved om systemet er kodet således, at som en sikkerheds foranstaltning, nægter den at starte, hvis systemet er for varmt eller for lidt tryk på? Eks. hvis pumpen bliver for varm. Det kunne selvfølgelig være noget andet, men jeg har svært med at se at det skulle have noget med starter/batteri at gøre. Kan det have noget med selve gangsteller at gøre?
Som sagt, så kører bilen ellers ok og viser ikke nogen advarselslamper.
Jeg har en billig tester som godt kan vise fejlkoder og lidt data.
Men langt til et 3L værksted (bosat på nord vest jylland).