Jeg har netop overtaget en A2 3L med en insisterende fejl på ratvinkelsensoren :
00778 - Steering Angle Sensor (G85)
005 - No or incorrect Basic Setting / Adaptation
Tidligere ejer har skiftet først til en hugger model, og dernæst til en sprit ny, dog uden det har løst problemet.
Jeg har haft den nye afmonteret og monteret igen, og alt ser ud til at være monteret rigtigt, men lige meget hjælper det, jeg kan ikke få nulstillet/justeret.
Jeg har fulgt følgende metode:
03 Brakes Electronics
- 11 login
Enter code "indtast" 40168
-04 Basic setting
Group 060
Herefter står der følgende i displayet:
Adjustment. OK. 0.00 N/A
Men fejlen fjernes ikke. ABS og ESP symbolerne blinker i instrumentet når Group 60 er åben, men bliver konstante når jeg trykker "Done, Go back"
Indikatoren for vinklen ændres når jeg drejer rettet, så der er forbindelse, men et eller andet sted er der noget der fejler.
Eneste anden fejl der er i hukommelsen er:
17911 - Load Signal from Alternator Term. DF
P1503 - 35-00 - Implausible signal
men tænker ikke de to er relaterede?
Nogen der har et godt bud på hvad næste skridt kunne være for at finde den egentlige synder? Er det muligt at måle på vinkelsensoren for at sansynliggøre at den rent faktisk virker?
Mvh.
Nils
Ratvinkelsensor - G85 - 00778
-
- Geografisk sted: Søborg
Re: Ratvinkelsensor - G85 - 00778
Hvis du i måleblokke kan se ændringer i ratvinkel når du drejer, er sensoren OK. Ingen grund til at måle mere på den.
Tillæring:
Er det ikke noget med fuldt ratudslag til mekanisk endestop i begge sider og holde der i nogle sekunder?
Ja det kan sagtens tænke det manglende lastsignal fra generatoren er den primære årsag til du ikke kan gennemføre grundindstillingen. Servoassist er noget af det første der bliver slået fra hvis elsystemet (generatoren) er for hårdt lastet.
Tillæring:
Er det ikke noget med fuldt ratudslag til mekanisk endestop i begge sider og holde der i nogle sekunder?
Ja det kan sagtens tænke det manglende lastsignal fra generatoren er den primære årsag til du ikke kan gennemføre grundindstillingen. Servoassist er noget af det første der bliver slået fra hvis elsystemet (generatoren) er for hårdt lastet.
-
OK, så må jeg løse generator problmet før det andet, det skal jo løses uanset.
Jeg har fået anbefalet en anden justerings metode hvor der er fuldt styrudslag til begge sider, så det er det næste jeg prøver.
Tak for svar
Jeg har fået anbefalet en anden justerings metode hvor der er fuldt styrudslag til begge sider, så det er det næste jeg prøver.
Tak for svar
Lykkes det så, at du lavede styreudslag til begge sider?
Audi A2 2005 7 august 2005 272.000 km
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel - man bliver gammel, når man holder op med at lege;o)
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel - man bliver gammel, når man holder op med at lege;o)
-
Har netop skiftet generatoren og er kommet af med fejlen relateret til generator, men ratvinkelsensoren gør stadig vrøvl.
Forsøgte med fuldt styreudslag til begge sider, men er ikke sikker på jeg gjorde det korrekt...
Forsøgte med fuldt styreudslag til begge sider, men er ikke sikker på jeg gjorde det korrekt...
-
Så fik jeg prøvet metoden på dit link HamSjelv, både nulstilling af vinkel og Steering Limit Stop Adaptation, men desværre uden resultat. Når jeg nulstiller vinklen og bliver i det vindue i VCDS blinker lamperne som på videoen nedenfor
https://youtube.com/shorts/BInZt_VbC48
Jeg har ligeledes kigget på WSS og alle hjulsensorere viser realistiske værdier tæt på speedometer.
Nogle forslag til næste skridt?
https://youtube.com/shorts/BInZt_VbC48
Jeg har ligeledes kigget på WSS og alle hjulsensorere viser realistiske værdier tæt på speedometer.
Nogle forslag til næste skridt?