Olielampe blinker…

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Pallesild
Indlæg: 15
Tilmeldt: lør 14. jan 2023 19:30
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Horsens

Olielampe blinker…

Indlæg af Pallesild »

Hej folkens. For et par uger siden, begyndte min olielampe kortvarigt at blinke 2-3 gange. Ingen lyd eller bippen. Jeg fik konkluderet, at den kun blinker kortvarigt når bilen er varm og når den får lidt god gas. Jeg skiftede olie og oliefilter (Bosch), men det hjalp ikke. Skiftede olietrykskontakt(thansens Ie+ parts), men det virkede heller ikke. Nu har jeg så skiftet oliefilter endnu en gang (originalt) og renset stikker til olietrykskontakten, men problemet er ikke forsvundet. Har en OBD tester som ikke kan finde nogen fejl kode. Nogle kloge hoveder der ved hvad jeg kan prøve?😎
HamSjelv
Indlæg: 1847
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Olielampe blinker…

Indlæg af HamSjelv »

Et gæt kunne være revnede lodninger i kombiuret, eller rådne ledninger/stik et sted mellem tryksensor og lysdiode i uret...

Har du målt olietryk (med gammeldags klassisk analogt ur)?
Pallesild
Indlæg: 15
Tilmeldt: lør 14. jan 2023 19:30
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Horsens

Re: Olielampe blinker…

Indlæg af Pallesild »

Jeg har aldrig prøvet at måle olietrykket analogt, så aner ikke hvilke værdier der skal være og under hvilke forhold 🫣

Jeg må prøve at gennemgå ledningerne, men det kan vel godt blive en besværlig opgave 🥱
HamSjelv
Indlæg: 1847
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Olielampe blinker…

Indlæg af HamSjelv »

Vi mangler måske også lidt info om vognen er Audi eller VW.

IIRC A A2 har oliesensor i bundkarret der er kendt for at knække (og derved fejle), mens Lupoen er kendt for revnede lodninger i kombiuret.

Olietryk:
Et eller andet sted omkring 1,5 bar med driftsvarmmotor i tomgang. Plus/minus omkring 2,5 bar ved gennemvarm motor og højere omdrejninger.

Jeg mener olietryk er forbundet til kombiuret, så det er formodentlig også derfra der skal udlæses eventuelle fejlkoder.
Pallesild
Indlæg: 15
Tilmeldt: lør 14. jan 2023 19:30
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Horsens

Re: Olielampe blinker…

Indlæg af Pallesild »

Aaah, javel. Det er en 3L jeg render og bøvler med.

Jeg har haft skilt kombiuret ad i dag, men fik hurtigt stirret mig blind på lodningerne, så jeg kom ikke langt. Jeg bør vel i realiteten kunne montere et andet kombi ur og se om fejlen forsvinder eller ej?.

Ved måling af olietryk, skal man vel bare montere et manometer hvor olietrykskontakten sidder?
Pallesild
Indlæg: 15
Tilmeldt: lør 14. jan 2023 19:30
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Horsens

Re: Olielampe blinker…

Indlæg af Pallesild »

Prøvede med et andet kombiur i dag, og samme fejl dukkede op. Så nu er der vel ikke andet for, end at få målt det olietryk
HamSjelv
Indlæg: 1847
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Olielampe blinker…

Indlæg af HamSjelv »

Det er stadig lidt uklart om det er Audi eller VW... :)

Audi A2 3L eller VW Lupo 3L... :?: :lol:

Hvis kombiur er det lodningerne på de to multipolede stik, blå og (?grøn?)

Analog, manuel, gammeldags, klassisk olietryksmåling er altid et sundt udgangspunkt ved fejlsøgning på dén type fejl.

Eventuelle fejlkoder på 17 - instruments?
Pallesild
Indlæg: 15
Tilmeldt: lør 14. jan 2023 19:30
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Horsens

Re: Olielampe blinker…

Indlæg af Pallesild »

Det har været en lang uge, troede jeg havde skrevet Lupo :shock:

Ingen fejlkoder på 17 :?

Næste skridt er manuel måling, men har ikke værktøjet til det, så håber lidt der findes en nær Horsens der kan være behjælpelig.

Har kigget stikkene og ledningerne, men kan ikke umiddelbart finde noget der skulle være knækket eller ødelagt
HamSjelv
Indlæg: 1847
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Olielampe blinker…

Indlæg af HamSjelv »

OK, godt så. Den simple olietryksmåling uden oliekvalitetssensor.

Med forbehold for alt:
Hvis du nu helt ude på olietrykssensoren lægger sensorsignalet konstant/galvanisk til stel, forsvinder fejlen så?

- ja, du bypasser tryksensorsignalet. Så udebliver olietrykket i den periode tryksensoren er overkoblet ender det i motorhavari :!:

You've been warned..
Pallesild
Indlæg: 15
Tilmeldt: lør 14. jan 2023 19:30
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Horsens

Re: Olielampe blinker…

Indlæg af Pallesild »

Den vil jeg gerne have uddybet lidt, hvis det er muligt 😅
Pallesild
Indlæg: 15
Tilmeldt: lør 14. jan 2023 19:30
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Horsens

Re: Olielampe blinker…

Indlæg af Pallesild »

Så fik jeg købt en trykmåler. Motor er varm, og her viser billederne i tomgang og ved 2-3000 omdrejninger. Det er vel som det skal være?
Vedhæftede filer
IMG_5241.jpeg
IMG_5241.jpeg (1.55 MiB) Vist 235 gange
IMG_5239.jpeg
IMG_5239.jpeg (1.47 MiB) Vist 235 gange
HamSjelv
Indlæg: 1847
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Olielampe blinker…

Indlæg af HamSjelv »

fyffer for pyffer det en grov skala du har fået sat på det ur! Det ville have været _lidt_ lettere med et full-scale ur på f.eks. 5 bar i stedet for 35 bar :o

Men peger nålen på 20 psi (~1.3 bar) i tomgang er det OK.
Er det 32 psi (~2,2 bar) ved 2k RPM det det også OK, dog om muligt lidt til den lave side

Hvis du piller stikket på olietrykssensoren af og forbinder ledning i stikket til stel (fuskerløsning og kreativ tankegang med ledning, kabelsko, spadestik, strømtyve påkrævet her.), forsvinder den sporadiske olietryksfejl så?
Pallesild
Indlæg: 15
Tilmeldt: lør 14. jan 2023 19:30
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Horsens

Re: Olielampe blinker…

Indlæg af Pallesild »

Jeg tror måske jeg har løst mit problem hahah. Jeg blev så frustreret i dag, da jeg skulle tage olietrykskontakten af, at jeg kom til at rykket stikket af ledningen. Jeg kunne ikke finde stikket igen, da jeg arbejdede på et underlag af grus, så jeg måtte køre til nærmeste hugger og hente et nyt stik. Nyt stik blev monteret, 3 blink fra olielampen og har nu ikke blinket i små 50km 😵‍💫
Besvar