Kobler ikke ud ved nedbremsning

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
A320Simon
Indlæg: 7
Tilmeldt: tirs 12. dec 2023 21:28
Geografisk region: København
Geografisk sted: Glostrup

Kobler ikke ud ved nedbremsning

Indlæg af A320Simon »

Dav 3L klub.
Har for nylig anskaffet mig en lupo, men syntes ikke den kobler normalt ud, når jeg nærmer mig et kryds og bremser ned.
Jeg skal trykke hårdere på bremsen, end hvad jeg ellers ville for at stoppe ved krydset, før at den kobler helt ud.
Den rykker også en smule ven nedgearing til 1. gear.
Den er testet og grundindstillet og indstillet creep point.
Mit gæt er ummildbart en bremsetryksensor, da bremselyskontakten virker som den skal.
Er der et sted man kan udlæse eller kalibrere den med vcds?


Hvad kan mit problem være?
På forhånd tak.
Senest rettet af A320Simon tirs 19. dec 2023 18:20, rettet i alt 1 gang.
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Kobler ikke ud ved nedbremsning

Indlæg af Ejner »

Tjek om din bremse vakuumforstærker er OK.
1. Ved stoppet motor træd pedal 4-6 gange.
2. Hold pedal nedtrådt.
3. Start motor
4. Pedal skal synke lidt, hvilket er tegn på forstærker er iorden.
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
A320Simon
Indlæg: 7
Tilmeldt: tirs 12. dec 2023 21:28
Geografisk region: København
Geografisk sted: Glostrup

Re: Kobler ikke ud ved nedbremsning

Indlæg af A320Simon »

Hej Ejner.
Det er ikke rigtig mit problem, at bilen er svær at bremse, men mere at gearkassen bliver ved med at trække, når jeg bremser ned.
Hilsen simon
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Kobler ikke ud ved nedbremsning

Indlæg af Ejner »

Det var et skud fra hoften, men OK for din afklaring af bremse funktion er i orden.
1. Og du har toppet beholder op med hydraulikolie for koblingscylinder & gangsteller, så der ikke mangles hy-olie?
2. Kender du antal kørte km siden sidste udskiftning af koblingsnav, trykpladen, tryklejet og føringsrør?
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Kobler ikke ud ved nedbremsning

Indlæg af doktorfrank »

Måske en ide at tjekke bremsetrykføleren. Den sidder på bremserøret til højreforhjul på torpedopladen bag turboen. Jeg tror, at jeg mener at huske, at den også kan udlæses med vcds.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Kobler ikke ud ved nedbremsning

Indlæg af Ejner »

Efter tanke...
Har du med VCDS koblet på rullet alle 28 punkter igennem under grundjusteringen?
Efterfølgende de 5 trin under creep point?
Forinden selvfølgelig indstilling af koblingscylinder til ca. 1,8V
Kommer den ikke igennem alle creep point punkter vil den tillære sig under de første kørsler.

Se nedenfor opskrift, indlæg, problemer, udfordringer vedr. G.I.
https://www.lupo3lklub.dk/forum/viewtopic.php?f=22&t=11
https://www.lupo3lklub.dk/forum/viewtopic.php?t=2196
https://www.lupo3lklub.dk/forum/viewtopic.php?t=7473
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
A320Simon
Indlæg: 7
Tilmeldt: tirs 12. dec 2023 21:28
Geografisk region: København
Geografisk sted: Glostrup

Re: Kobler ikke ud ved nedbremsning

Indlæg af A320Simon »

Dav igen, og god jul.

Ejner: For god ordens skyld har jeg lige grundjusteret gearkassen og koblingen, og der var ikke noget der. Alle 28 punkter uden problemer.

DoktorFrank: Det tænker jeg også lidt selv. Dog har jeg førsøgt at mærke forskellen, når tryksensoren er sat til, og uden.
Jeg kan godt mærke forskel, da den hele tiden prøver at køre (selv om man trykker bremsen i bund), når jeg har trukket stikket fra.

Kan det være, at tryksensoren reagerer ved et for højt tryk, således at den først tror jeg bremser, når jeg trykker hårdt?

Jeg har søgt lidt rundt, og har kun kunne komme frem til nogle bits i VCDS man kan udlæse, som siger om bremsepedalen er aktiveret. Den bit skifter fint, så snart at jeg træder det mindste på bremsen, så jeg tror umildbart at den reagerer på bremselyskontakten, som også virker helt OK

Jeg håber i har nogle gode idéer, da trykkontakten er udgået, og den ikke lige er til at finde på nemdele.dk :P

Hilsen Simon
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Kobler ikke ud ved nedbremsning

Indlæg af Ejner »

Bremsetrykføleren som doktorfrank omtaler er en komponent der indgår i stop-start system. Virker dit stop-start system?
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
A320Simon
Indlæg: 7
Tilmeldt: tirs 12. dec 2023 21:28
Geografisk region: København
Geografisk sted: Glostrup

Re: Kobler ikke ud ved nedbremsning

Indlæg af A320Simon »

Yep. Når den er i eco, stopper den når man når til et kryds, og starter når man slipper bremsen.

Men er ret så sikker på, at den bestemmer hvornår gearkassen trækker, da jeg tydeligt kan mærke forskel på om sensoren er sat til eller ej
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Kobler ikke ud ved nedbremsning

Indlæg af HamSjelv »

A320Simon skrev: lør 30. dec 2023 23:10..., da jeg tydeligt kan mærke forskel på om sensoren er sat til eller ej
Hvis der kan mærkes forskel på om den 3-bars tryksensor er tilsluttet eller ej, synes det klart tryksensoren virker. Udskiftning synes unødvendigt :?:

Det du oplever med Rusk&Ryk(tm) og slidende kobling er nok det der allerbedst kendetegner en Lupo/Audi 3L. Det er 'made by design'.
Jeg husker noget omkring gearskiftegreb i D og vognen bremset ned til stilstand, vil koblingen blive styret til en last på motoren på 10Nm. Altså ikke fuldt åbnet kobling, men noget der er kontrolteknisk nødvendigt for at kan komme hurtigt fremad når bremsen slippes og der trædes på speederen.


Jeg tror bare du også oplever det som alle andre 3L-ejere også har oplevet.
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Kobler ikke ud ved nedbremsning

Indlæg af Ejner »

Tryklejet for kobling glider frem og tilbage på føringsrøret inde i koblingshuset - let og elegant når rør er intakt, og afleverer kraft for åbning af koblingstrykplade centralt og symmetrisk, som er tilstanden ved en ny og velfungerende kobling.
Men dette føringsrør er en mekanisk svag konstruktion ved de 3 befæstigelsespunkter. Når et par af disse "ører" knækker af over tid vil føringsrøret sidde skævt, tryklejet får derved skæv belastning og glider vanskelig på røret når den skal aflevere udkoblingskraften på koblingstrykpladen. Det giver mildest talt en kedelig funktion af koblingen i mange situationer.

Derfor igen spørgsmålet - kender du noget til hvor mange km din kobling har kørt?

Min kobling lavede ved ca. kkm 300 skavanker over ca. 5-6.000 km inden det var endelig slut - ved adskillelsen faldt tryklejet af hinanden, lejeskåle og kugler lå i løsdele i koblingshuset. Endvidere var føringsrør knækket af i 2 ører, sad skævt og der var gennemslidning i røret indefra af mangenoterne fra højgearaksel. se foto.
Vedhæftede filer
Gl. trykleje slidt, sidder skævt, lejeskåle og kugler falder fra hinanden ved demontage gear. Det betyder også at tryklejets byggelængde ikke længere er defineret, og herved kan indstilling af kobling blive umuligjort med at finde den bedste position
Gl. trykleje slidt, sidder skævt, lejeskåle og kugler falder fra hinanden ved demontage gear. Det betyder også at tryklejets byggelængde ikke længere er defineret, og herved kan indstilling af kobling blive umuligjort med at finde den bedste position
A.20200705_211827_L3Lklub.dk.jpg (1.37 MiB) Vist 1354 gange
Gl. føringsrør gennemslidt af højgearaksel, og 2 af 3 befæstigelsespunkter er knækket af, føringsrør kæntrer og sidder skævt
Gl. føringsrør gennemslidt af højgearaksel, og 2 af 3 befæstigelsespunkter er knækket af, føringsrør kæntrer og sidder skævt
C.20200705_222234_L3Lklub.dk.jpg (1.6 MiB) Vist 1354 gange
Nyt trykleje og føringsrør i korrekt position
Nyt trykleje og føringsrør i korrekt position
D.20200710_173832_L3Lklub.dk.jpg (1.27 MiB) Vist 1354 gange
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
A320Simon
Indlæg: 7
Tilmeldt: tirs 12. dec 2023 21:28
Geografisk region: København
Geografisk sted: Glostrup

Re: Kobler ikke ud ved nedbremsning

Indlæg af A320Simon »

Tak for svaret Ejner.

Jeg kender desværre ikke kilometertallet, da jeg lige har anskaffet mig bilen, men totalt har den kørt ca 230kkm.

Og i forhold til udrykkerlejet, så virker det bare ikke som mit problem, da denj sagtens kan koble ud, men først når jeg trykker hårdt nok på bremsen.
I mit hoved burde den koble ud stor set så snart at man træder på bremsen, men nu har jeg ikke nogen anden lupo til reference.
Så kan du muligvis prøve at beskrive din oplevelse med, hvordan og hvornår den kobler ud, og om du også oplever "ryk" når du bremser ned mod et rødt lys, og bilen skifter ned i gear.
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Kobler ikke ud ved nedbremsning

Indlæg af Ejner »

Det generelle billede er nu ved kkm 350 (ny kobling kkm 310) ved ankomst til kryds:
- at gasgivning sænkes
- og der flyttes en normal fast fod på bremsen for aftagning af bilens rullende fart (ikke noget med at bruge stor kraft a la klodse bilen)
- parallel hermed skifter den glidende nedad i gear til den ender i 1. (høres tydeligt med lidt klik-klak)
- og lander nedbremset og stoppet i tomgang ved krydset og derefter anvendes normal blød nedtrædning på bremsen for at hindre fremkørsel i creep point.

NB: Hvis du vil be-eller afkræfte problemer med trykleje/føringsrør. Så tag gummiproppen (dobbelt) af ovenpå koblingshuset, lad den stå med håndbremsen trukket i tomgang. Så må der helst ikke komme svag periodisk metallisk lyd ud af hullet i koblingshuset i takt med at koblingscylinderen står og vandrer en lille smule frem og tilbage. Det fik jeg fastlagt (oplevet) da min kobling (læs = trykleje, føringsrør var defekte). Tjek det evt også i situationen hvor du får en til at træde på bremsen, slippe og foretage gearskift.
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Kobler ikke ud ved nedbremsning

Indlæg af Ejner »

Eftertanke:
- Hvordan har dine kalibre ved forbremserne det?
- Er de fastgroede?
- Har du prøvet at demontere en af bremseklodserne, og så stikke håndtaget af en 8" svensknøgle (ca. 6-8mm tyk) ned i stedet for klodsen, så stemplet når det kommer ud træder herpå i stedet (tjek evt. YouTube for afklaring)?
- Få nu en til at træde på bremsen, så stemplet når ud til og laver pres på håndtaget af svensknøglen (gør det forsigtigt den må ikke springe ud af kaliberen, så får du en dårlig/ingen bremse!)
- Bremsen slippes og med en anden nøgle sat på tværs af svensknøglen vrider du denne, og presser stille op roligt stemplet ind igen til hvor det var ved start.
- Gør det et par gange, og det er iøvrigt en effektiv måde at motionere kalibre på skivebremser.
- Stemplet må ikke være umuligt at trykke i bund, så er det mere eller mindre groet fast!
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
A320Simon
Indlæg: 7
Tilmeldt: tirs 12. dec 2023 21:28
Geografisk region: København
Geografisk sted: Glostrup

Re: Kobler ikke ud ved nedbremsning

Indlæg af A320Simon »

Tak for dit svar Ejner.

For at opdater lidt, så har jeg kørt i bilen i nogle uger, og den kører og skifter gear som den skal.
Mine "problemer" er nu bare, at jeg stadig syntes man skal træde hårdere, end hvad der burde være nødvendigt, på bremsen, før at bilen ikke prøver at køre (kobler ud).
Udover det gør bilen også det, at under deceleration (frem mod et kryds), så skifter den ned i gear som den skal, men den slipper bare koblingen ( ligesom hvis man ruller i neutral i en manuel bil, sætter bilen i gear, og langsomt slipper koblingen uden at give gas).

Den matcher ikke rigtig motorens rpm med gearkassens, at det giver hermed et ryk i bilen, specielt ved skift til 1. Gear

Gearkassen har 3 gemte fejl
00263 27-10 implausible signal - intermittent

01073 Clutch Pressure System 35-10 - intermittent

01155 Clutch 17-10 Control difference - intermittent

Jeg håber i kan hjælpe med, om dette er reelle problemer, eller om det bare er en lupo ting, at bilen kører som den gør.
Som sagt er der ikke se store problemer i hverdagskørslen, det er bare de her småting, som jeg leder efter svar på :D

Hilsen Simon
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Kobler ikke ud ved nedbremsning

Indlæg af Ejner »

Fejl 00263
Optræder 00263 går system i nødprogram, kobling åbnes. Der kan nok køres med L3L ved at stoppe og genstarte motor igen.
1) hvis den er kommet ifm grundjustering (GJ). Fjern alle fejl og gennemfør GJ igen.
2) GJ blev ikke gennemført eller gennemført ukorrekt. Udfør GJ i alle trin.
3) Har du haft adskilt stik for potmetre på gangsteller og forbyttet ved samling?
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Kobler ikke ud ved nedbremsning

Indlæg af Ejner »

Det kan være trykkuglen, membran kan blive utæt, så vil fjedervirkningen forsvinde. Tjek at stempel for dato/år ikke er meget over 4 år. Den kan ikke fås original længere. Ib, Arden har i blå avis en erstatning der anbefales af 3L klub.
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
A320Simon
Indlæg: 7
Tilmeldt: tirs 12. dec 2023 21:28
Geografisk region: København
Geografisk sted: Glostrup

Re: Kobler ikke ud ved nedbremsning

Indlæg af A320Simon »

Tak for svarene Ejner, jeg må tjekke lidt op på diverse stik.

Jeg har haft "testet" trykkuglen, og jeg kan skifte en 3-4 gear, før at pumpen starter igen. Så jeg tænker ikke den er helt død.

Den udfører ummildbart grundjusteringen som den skal, med "Ign. off" til sidst, og kører og skifter nogenlunde som den skal udover de tidligere nævnte "fejl"
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Kobler ikke ud ved nedbremsning

Indlæg af Ejner »

Jeg fandt dette dokument (på engelsk) der fortæller om hvad de nævnte fejl omhandler og hvilket system de tilhører.
Har du prøvet at slette alle fejl, og tjekke om de dukker op igen. GJ er sårbar overfor lav spænding ca. under 12,5V hvorved den sætter fejl som kan undgås med oplader på samt lukke for alt unødig forbrug da den under afvikling af de 28 trin starter/stopper hydraulik pumpen adskillige gange. ault 00263, 01073, 01155
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Besvar