Lås til bagklap drejer for langt og åbner ikke

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Jelo
Indlæg: 21
Tilmeldt: søn 3. apr 2011 09:04
Geografisk sted: Ry

Lås til bagklap drejer for langt og åbner ikke

Indlæg af Jelo »

Hejsa

Cylinderen i bagklappen på min 2005 Lupo kan fint drejes rundt, men dens rotation overføres ikke til lukkemekanismen, så bagklappen åbner ikke. Hvad gør jeg for at få den åbnet, og når det er sket, hvordan får jeg så låsen repareret?

Nøglen drejer for langt (i stedet for 1/4 omdrejning kan man dreje næsten 1/2), og før ville den låse op engang imellem, men på det seneste vil den slet ikke.

På forhånd tak for hjælpen.

PS Jeg har lige overtaget bilen, så det var ikke mig, der lod fejlen udvikle sig så meget ;-)
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Lås til bagklap drejer for langt og åbner ikke

Indlæg af Kim B Olesen »

Inde fra bagagerummet er der en lille tap du kan skubbe til siden med fx en skruetrækker så springer bagklappen op 👍🏻
Så skal du have beklædningen indvendigt af, så finder du nok en lille tap der er knækket 😬
Jeg kan sgu ikke lige huske om det er på låsen eller håndtaget den knækker 🤔🤷🏼‍♂️
Jelo
Indlæg: 21
Tilmeldt: søn 3. apr 2011 09:04
Geografisk sted: Ry

Re: Lås til bagklap drejer for langt og åbner ikke

Indlæg af Jelo »

Tak for svaret. Er det nede på selve låsemekanismen, at tappen sidder?
Jelo
Indlæg: 21
Tilmeldt: søn 3. apr 2011 09:04
Geografisk sted: Ry

Re: Lås til bagklap drejer for langt og åbner ikke

Indlæg af Jelo »

Opdatering:

Jeg fik den åbnet, og det lader til, at det er låsecylinderen, som kan drejes ifht mekanismen, som flytter den lille pal ind, som går i indgreb med gaflen fra håndtaget. Så drejer palen forbi og bliver ikke trykket på af gaflen. Der sidder sikkert nogle tandskiver eller lignende på den runde fjeder, som er rustet væk, så mekanismen ikke længerer roterer præcist med cylinderen, som den ellers skal. Indtil videre prøver jeg at leve med det og dreje lidt frem og tilbage, indtil den går i indgreb. Det er lettere, når man ved, hvad det er :-)
Besvar