defect bakgear

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
rene
Indlæg: 2
Tilmeldt: søn 1. aug 2010 17:18
Geografisk sted: skive

defect bakgear

Indlæg af rene »

hjælp!
Vores lupo vil ikke bakke. Når vi sætter den i bakgear, klikker gearkassen.
Den vil den hverken køre frem eller tilbage. Hvis man derefter slukker bilen og derefter starter den igen, vil den godt køre frem men ikke tilbage.
Hvad kan der være galt. ( der er nok olie i beholder ).
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:40
Geografisk sted: Køge

Re: defect bakgear

Indlæg af yaknudsen »

Jeg vil tillade mig at citere fra "383CI's" signatur:
Et godt sted at begynde på problemer af en hver art med bilens kobling og gear.
Den sædvanlige" sang om problemer med gearkasse,
Tjek eller skift gearolier, hydraulik olie, fejludlæsning og grundjustering.
Dette løser mindst 8 af 10 problemer at det er iorden, så lad os tage den derfra!
Før: VW Lupo 3L 1.2 TDI 2001. Nu: VW Polo 1.2 TDI-CR 6R1-27N BM 2010. Til sjov: Honda NC750XAD 2015.
Clayton
Indlæg: 373
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 21:05
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: defect bakgear

Indlæg af Clayton »

rene skrev:hjælp!
Vores lupo vil ikke bakke. Når vi sætter den i bakgear, klikker gearkassen.
Den vil den hverken køre frem eller tilbage. Hvis man derefter slukker bilen og derefter starter den igen, vil den godt køre frem men ikke tilbage.
Hvad kan der være galt. ( der er nok olie i beholder ).
BAKLYSKONTAKT, husk det skal være den rigtige, får vw til at slå den op på stelnummer
Hader FB :roll:
diskoboy
Indlæg: 480
Tilmeldt: søn 13. jun 2010 09:59
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: defect bakgear

Indlæg af diskoboy »

... og det tager ca. 30 sekunder at skifte selv... også selvom man aldrig har prøvet noget lign. før.
Nu uden det grå lyn...
diskoboy
Indlæg: 480
Tilmeldt: søn 13. jun 2010 09:59
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: defect bakgear

Indlæg af diskoboy »

Rene - tak for din mail, men måtte lige gætte mig til hvad det var for et emne :)

Den sidder oppe over bremsepedalen. Du skal have bundpladen ud (den sidder med 3 skruer). Når du står med den nye bremsekontakt i hånden kan du tydeligt mærke dig frem til hvor den gamle sidder. Den skal drejes forsigtigt ud. Læg mærke til hvordan du tager den ud!

Herefter er det lige at klikke stikket af den gamle kontakt og sætte det over på den nye. Herefter sætter du den tilbage på hvor den gamle sidder.

Start med at finde en lygte så du kan rent faktisk kan se op under instrumentbordet.
Nu uden det grå lyn...
diskoboy
Indlæg: 480
Tilmeldt: søn 13. jun 2010 09:59
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: defect bakgear

Indlæg af diskoboy »

rene - send gerne PB i stedet for mails

Fandt lige den baklyskontakt (og den har jeg ikke selv lyst til at skifte selvom det sikkert ikke er det store problem):
Udklip.PNG
Udklip.PNG (29.1 KiB) Vist 7314 gange
Check med VW, men gætter på at den hedder 02T 945 415 P og koster omkring 10-12 euro i Tyskland. Der findes 2 udgaver..
Nu uden det grå lyn...
rene
Indlæg: 2
Tilmeldt: søn 1. aug 2010 17:18
Geografisk sted: skive

Re: defect bakgear

Indlæg af rene »

rene skrev:hjælp!
Vores lupo vil ikke bakke. Når vi sætter den i bakgear, klikker gearkassen.
Den vil den hverken køre frem eller tilbage. Hvis man derefter slukker bilen og derefter starter den igen, vil den godt køre frem men ikke tilbage.
Hvad kan der være galt. ( der er nok olie i beholder ).

Den køre igen tak jer (baklyskontakt) 120 kroner
Ahlmann
Indlæg: 17
Tilmeldt: søn 18. jul 2010 10:30
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: defect bakgear

Indlæg af Ahlmann »

Har samme problem, har skiftet baklyskontakten, men problemet er der stadig. Kan det være en dårlig forbindelse? Hvordan får man det checket? Målepunkter? Skal den måske grundjusteres efter skift af kontakten? Gear og hydraulik olie er skiftet

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
mw2910
Indlæg: 8
Tilmeldt: ons 16. mar 2011 11:42
Geografisk sted: Vallensbæk

Re: defect bakgear

Indlæg af mw2910 »

Nu må I lige!!!!

Jeg har samme problem med min Lupo...

Udfra disse svar kan jeg ikke finde ude af hvilken kontakt der skal skiftes?

Den ene taler om baklys den anden om stoplys!!!

Er der en der har evner til at give et præcist svar?

mvh
Michael
arj9k
Indlæg: 313
Tilmeldt: fre 30. jul 2010 23:00
Geografisk sted: Slagelse

Re: Re: defect bakgear

Indlæg af arj9k »

diskoboy skrev:Rene - tak for din mail, men måtte lige gætte mig til hvad det var for et emne :)

Den sidder oppe over bremsepedalen. Du skal have bundpladen ud (den sidder med 3 skruer). Når du står med den nye bremsekontakt i hånden kan du tydeligt mærke dig frem til hvor den gamle sidder. Den skal drejes forsigtigt ud. Læg mærke til hvordan du tager den ud!

Herefter er det lige at klikke stikket af den gamle kontakt og sætte det over på den nye. Herefter sætter du den tilbage på hvor den gamle sidder.

Start med at finde en lygte så du kan rent faktisk kan se op under instrumentbordet.
Nu skriver du bundplade. Jeg går ud fra det er den under bilen du tænker på, selvom kontakten sidder over bremsepedalen? Man kan altså ikke stifte den inde fra kabinen?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: defect bakgear

Indlæg af VAGtech.dk »

Nej ham mener under instrument panelet, over pedalerne..

Bremselys kontakten sidder over bremse pedalen..

Baklys kontakt lige bag/under starteren forrest (bilens orientering) på gearkassen
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
arj9k
Indlæg: 313
Tilmeldt: fre 30. jul 2010 23:00
Geografisk sted: Slagelse

Re: Re: defect bakgear

Indlæg af arj9k »

VAGtech.dk skrev:Nej ham mener under instrument panelet, over pedalerne..

Bremselys kontakten sidder over bremse pedalen..

Baklys kontakt lige bag/under starteren forrest (bilens orientering) på gearkassen
Kan den skiftes oppe fra eller er man nødt til at løfte bilen op og afmontere bundpladen?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Brugeravatar
dykker5502
Indlæg: 390
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 05:15
Geografisk sted: Blistrup, 3230 Græsted
Kontakt:

Re: defect bakgear

Indlæg af dykker5502 »

Det er diskoboy og ham han brevveksler med der pludselig bringer bremselyskontakten ind i billedet. DEN HAR INTET MED DET AKTUELLE PROBLEM AT GØRE! Der hvpr "rene" skriver at problemet er løst står det helt klart at det var baklyskontakten - altså den der sidder på gearkassen.

Computeren bruger dens signal til at afgøre om gearkassen er kommet i bakgear. Og baklyskontakten sidder skruet ind i gearkassen som anført ovenfor og skal skrues ud nedefra. Det er i hvertfald det nemmeste. Oppefra vil det være i blinde.
VW Lupo 3L model 2004 fra september 2003
Toyota Sportsvan fra september 2002
Audi A2 3L model 2002 fra september 2001
Ford Junior de Luxe Cabrio-Limousine 1937
Ford T 1922 m. 4-dørs karosseri (Kendt fra Matador)
Ford T 1921/1919 ½T Pick-up (kendt fra Dyrlægens Plejebørn)
Ford T 1914 Touring

VCDS + originalt kabel (Altid nyeste version)
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: defect bakgear

Indlæg af ph. »

Ahlmann skrev:Har samme problem, har skiftet baklyskontakten, men problemet er der stadig. Kan det være en dårlig forbindelse? Hvordan får man det checket? Målepunkter? Skal den måske grundjusteres efter skift af kontakten? Gear og hydraulik olie er skiftet

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
går den i bakgear inde på indikator i instrumentbord??
eller står den og flakker eller bliver i andet symbol end bakgear??

mit bud er kontaktsæt ved gearstang
A-Elsborg
Indlæg: 1
Tilmeldt: søn 18. jun 2023 17:41
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Viborg

Re: defect bakgear

Indlæg af A-Elsborg »

Hvor sidder det pågældende "kontakt sæt" henne. 🤔

Da jeg har samme problem, har også skiftet kontakten der sidder ved siden af starteren, men bilen siger stadigvæk dik,dik,dik og blinker i gearvælgeren når den står i R.

Når jeg ligger hånden op på ratstammen så kan jeg mærke / høre lige som noget der klikker når gearvælgeren sætter i R. 🤔 er det normalt. ?

Mvh. A. Elsborg
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: defect bakgear

Indlæg af doktorfrank »

Kontakter i systemet ved gearstangen. Det er sjældent der, "hunden er begravet" - lidt afhængig af årgang og motorkode (ANY eller AYZ).
Måske slør i gangstellerens udvendige forbindelsesstang ... advarsel: Hvis det er tilfældet, kan den ikke gennemføre en grundindstilling og kan derefter slet ikke starte.
Fejlsøgning med vcds kan nok kaste lys over årsagen.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: defect bakgear

Indlæg af Ejner »

Omtalte kuglestang bliver slidt over tid, og gearskiftet bliver upræcis. Ved at gå under bilen (bobslæden demonteret) kan det tydeligt mærkes tilstanden af den, og den skal være fast og kontant i begge kugleled.

Afhjælpes ved udskiftning, men den kan ikke anskaffes længere med nye kugler i begge ender, derfor gå på DBA og søg efter Ib S. Arden. Han sælger en velafprøvet erstatning.

Efter udskiftning er det på med VCDS og foretage en ny grundindstilling.

I øvrigt kan du via VCDS gå ind under
- transmission 02
- måleblok 014, hvor der i vindue 3 og 4 findes "fald ned menu" over volt værdier for G239 og G240 i de enkelte gear (dem skal du flytte rundt i manuelt nedefra med stoppet hydraulikpumpe og trykkuglen løsnet)
Vedhæftede filer
230623.Kuglestang_Ib.png
230623.Kuglestang_Ib.png (226.82 KiB) Vist 351 gange
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Besvar