Renovering af koblingsaktuator

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
pkjaersgaard
Indlæg: 2
Tilmeldt: lør 3. maj 2014 23:23
Geografisk sted: Havdrup

Renovering af koblingsaktuator

Indlæg af pkjaersgaard »

Jeg har skiftet en defekt koblingsaktuator ud, med en anden brugt, som jeg havde liggende.
Men den koblingsaktuator som jeg skiftede til, synes jeg ikke fungerer helt som den skal.

Mit spørgsmål er så om man kan renovere dem eller om det er byt til nyt?
Når jeg søger herinde, så synes jeg at det er ret længe siden at nogen har skrevet om emnet.
Jeg har læst at @doktorfrank på et tidspunkt kiggede efter dele til renovering, men jeg kan ikke finde ud af om det kom noget ud af det.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Renovering af koblingsaktuator

Indlæg af 383CI »

Der findes set til renovering, men jeg kan desværre ikke lige linke da jeg ikke ved hvorfra de kommer.
Den lille "film" der sidder som variabel modstand og måler positionen er meget meget fin så om nogle har haft helt med at skifte den må vi se, men stumperne findes så der kommer nok mere præcis besked.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Renovering af koblingsaktuator

Indlæg af doktorfrank »

Jeg har leget med koblingsaktuatorer igennem de sidste mange år. Og jeg har stumper, defekte og renoverede i kasser. Min erfaring er, at det er overordentlig sjældent, at fejlfunktioner skyldes potentiometret. Derimod er den latterlige gummibælg på kablet den egentlige årsag i mindst 90 procent ag tilfældene - når den falder i småstykker (normalt efter 4-5 år) har støv, snavs og grus direkte adgang til hydraulikstemplet, og det medfører rykvis funktion, som styreenheden ikke kan håndtere.
Byt til nyt er desværre en meget dårlig løsning. Den seneste produktion er 2011, og de lider med tæthed fordi et fjederanlæg af ubestemt fjernøstlig herkomst og med en anslået værdi på mindre end 2 øre er så dårligt, at cylinderens tætning til huset ikke kan opretholdes. Resten er imidlertid godt nok ... så find en af de mange, der føler sig snydt med en enhed, der kun virkede en måneds tid, og ikke har smidt den ud i vrede. Byd 500 kr og send den min vej, så skal jeg gøre den funktionsduelig for yderligere 500. Alt i alt under trediedel af nyprisen.
Jeg har også renoverede, gamle til afhentning i Ringsted. Byttepris 700 kr.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
pkjaersgaard
Indlæg: 2
Tilmeldt: lør 3. maj 2014 23:23
Geografisk sted: Havdrup

Re: Renovering af koblingsaktuator

Indlæg af pkjaersgaard »

@doktorfrank
Jeg vil meget gerne afhente en ombytter i Ringsted til 700,-
Jeg har efterhånden fundet ud af, at det ikke er så simplet at renovere, så jeg har ikke rigtig noget at bruge den gamle til. :D
Jeg ved ikke hvornår du har tid til at mødes?
Jeg kan kontaktes på psk@wamps.dk eller mobil 51908183.
Besvar