Kvæler motor, kobler ikke ud, færdig kobling?
-
- Indlæg: 5
- Tilmeldt: tors 11. jan 2018 08:47
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Hjallerup
Kvæler motor, kobler ikke ud, færdig kobling?
Hej
Efter at have kørt lupoen hjem igennem den nordjyske snestorm tidligere på ugen skulle jeg selvfølgelig afsted igen dagen efter men ak...
Biler starter fint og jeg sætter den i "R" men i det bremsen slippes givet det et ryk baglæns og bilen går ud.
Hmm...
Jeg sætter den tilbage i stop of forsøger at starte igen men uden held, "R" blinker både i instrumentbordet og nede ved skifte konsollen. Det samme gælder "N" og "D" og den vil nu ikke starte.
Efter en del roden rundet starter den endelig efter et stykke tid men den kan ikke finde bakgearet og "R" blinker igen.
Jeg forsøger at skifte til "D" i stedet men det skulle jeg nok ikke have gjort, den genkendelige lyd af at der børstes tænder på gearkassen fremkommer, av, det var jo ikke meningen.
Koblings armen ser ikke ud til at fejle noget men den er næsten umulig at rykke andet end et par millimeter med håndkraft, er det normalt?
Biler har kørt upåklageligt lige op til snevejr og frost satte ind, kan det tænkes det har noget at sige eller mon det bare er en tilfældighed?
Jeg har kigget lidt mere på vandringen af koblingsarmen med slukket motor og den ser umiddelbart ikke imponerede ud.
Her er et kort klip hvor der skiftes fra S->R->D->manuelt ->1->2 og tilbage til stop igen
https://imgur.com/a/UEin7qs
Kan det være koblingsaktuatoren eller er det nærmere noget mekanisk inde i koblings huset?
Hvad kan jeg tjekke for at afgøre det?
Jeg har et kopi VCDS til rådighed men ikke brugt det før.
Det er første større problem med lupoen så er lidt på bar bund omkring fejlsøgning.
Er der evt. nogle anbefalingsværdige mekkere i det nordjyske?
Mvh,
Daniel
Efter at have kørt lupoen hjem igennem den nordjyske snestorm tidligere på ugen skulle jeg selvfølgelig afsted igen dagen efter men ak...
Biler starter fint og jeg sætter den i "R" men i det bremsen slippes givet det et ryk baglæns og bilen går ud.
Hmm...
Jeg sætter den tilbage i stop of forsøger at starte igen men uden held, "R" blinker både i instrumentbordet og nede ved skifte konsollen. Det samme gælder "N" og "D" og den vil nu ikke starte.
Efter en del roden rundet starter den endelig efter et stykke tid men den kan ikke finde bakgearet og "R" blinker igen.
Jeg forsøger at skifte til "D" i stedet men det skulle jeg nok ikke have gjort, den genkendelige lyd af at der børstes tænder på gearkassen fremkommer, av, det var jo ikke meningen.
Koblings armen ser ikke ud til at fejle noget men den er næsten umulig at rykke andet end et par millimeter med håndkraft, er det normalt?
Biler har kørt upåklageligt lige op til snevejr og frost satte ind, kan det tænkes det har noget at sige eller mon det bare er en tilfældighed?
Jeg har kigget lidt mere på vandringen af koblingsarmen med slukket motor og den ser umiddelbart ikke imponerede ud.
Her er et kort klip hvor der skiftes fra S->R->D->manuelt ->1->2 og tilbage til stop igen
https://imgur.com/a/UEin7qs
Kan det være koblingsaktuatoren eller er det nærmere noget mekanisk inde i koblings huset?
Hvad kan jeg tjekke for at afgøre det?
Jeg har et kopi VCDS til rådighed men ikke brugt det før.
Det er første større problem med lupoen så er lidt på bar bund omkring fejlsøgning.
Er der evt. nogle anbefalingsværdige mekkere i det nordjyske?
Mvh,
Daniel
Re: Kvæler motor, kobler ikke ud, færdig kobling?
Nok udrykkerlejet der er smadret
Sendt fra min SM-G970F med Tapatalk
Sendt fra min SM-G970F med Tapatalk
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
-
- Indlæg: 5
- Tilmeldt: tors 11. jan 2018 08:47
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Hjallerup
Re: Kvæler motor, kobler ikke ud, færdig kobling?
Tak for svar, jeg er nok nød til at have gearkassen af for at se hvad der er sket.
Siden sidst har jeg rodet lidt rundt i VCDS men kunne efter scanning ikke se nogle rapporterede fejl på transmission.
Er der nogle måleblokke jeg kan tjekke for at komme konklusionen nærmere inden adskillelse?
Siden sidst har jeg rodet lidt rundt i VCDS men kunne efter scanning ikke se nogle rapporterede fejl på transmission.
Er der nogle måleblokke jeg kan tjekke for at komme konklusionen nærmere inden adskillelse?
Re: Kvæler motor, kobler ikke ud, færdig kobling?
Hvor mange km har nuværende kobling, trykleje og føringsrør tilbagelagt?
De elementære ting med korrekt hydraulik olie, koblingsindstilling, grundindstilling er vel udført som det hør og bør sig.
De elementære ting med korrekt hydraulik olie, koblingsindstilling, grundindstilling er vel udført som det hør og bør sig.
ELY
2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: Kvæler motor, kobler ikke ud, færdig kobling?
Det er da ellers typisk for manglende hydrauliktryk. Tjek først om der er hydraulikolie på. Dernæst med vcds om trykopbygningen er tilstrækkelig eller evt slet ikke finder sted. Det er transmission, display 020, vindue 4 - den skal være 2,7 -3,2 volt, når motoren ikke er startet. Med motoren kørende tilsvarende 2,9 - 4,4.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
-
- Indlæg: 5
- Tilmeldt: tors 11. jan 2018 08:47
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Hjallerup
Re: Kvæler motor, kobler ikke ud, færdig kobling?
Der må jeg være et svar skyldigt, men bilen har kørt 420 tkm nu og skulle have fået en renoveret gearkasse ved ca 300 tkm.Hvor mange km har nuværende kobling, trykleje og føringsrør tilbagelagt?
De elementære ting med korrekt hydraulik olie, koblingsindstilling, grundindstilling er vel udført som det hør og bør sig.
Om der i den forbindelse også blev lavet kobling må jeg være svar skylding da jeg har kørt de sidste 30 tkm i bilen.
Der er nu efterfyldt den smule der manglede men uændret resultat.Det er da ellers typisk for manglende hydrauliktryk. Tjek først om der er hydraulikolie på. Dernæst med vcds om trykopbygningen er tilstrækkelig eller evt slet ikke finder sted. Det er transmission, display 020, vindue 4 - den skal være 2,7 -3,2 volt, når motoren ikke er startet. Med motoren kørende tilsvarende 2,9 - 4,4.
I første omgang ville bilen slet ikke starte, jeg gravede lidt i vcds og fandt, transmission, måleblok 08 hvor vindue 1 (Clutch position) stod til 30,5% og vindue 2 (Selected Gear) stod til "1.GANG" selvom gearvælgeren stod i "S" fra sidst.
Det tolkede jeg som om at den ikke kunne komme i frigear inden start og efter lidt manuel aktivering af koblingsarmen fik det pludselig vækket koblingscylindren til live igen så kablet blev stramt, herefter kunne bilen starte.
Med kørende motor gik Clutch position til 99,6% og Selected gear var nu "LG 3-4"
Aflæsning af hydrauliktryk viste at trykket med slukket motor er 3,6 volt og med motoren tændt 4,3, dog falder det ret hurtigt ned til 2,9 hvor pumpen igen starter.
Skift at gearvælgeren fra "S" til "R" resulterer nu igen i at "R" blinker i display og konsol, der er ingen lyd der indikere hverken gangsteller eller koblingscylinder arbejder.
Ved skift til "D" kan det tydeligt høres at gangstelleren gentagende gange forsøger at vælge et gear men uden success.
Alt i alt tyder det nok på trykkuglen bør skiftes men kan det virkelig være den der forårsager det hele?
Derudover er der stadig kun meget lidt vandring ved koblingsarmen så et smadret udrykker leje er måske stadig bedste bud.
Jeg må nok bare bide i det sure æble og få den afsted til mekanikeren.
Mange tak for svar begge to.
- Atjuh 3L
- Indlæg: 1739
- Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Køge
- Kontakt:
Re: Kvæler motor, kobler ikke ud, færdig kobling?
Gangstellers forbindelse til gearkassen, eller "bare" gearkassen.
Mvh,
Atjuh 3L.
Mvh,
Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
-
- Indlæg: 5
- Tilmeldt: tors 11. jan 2018 08:47
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Hjallerup
Re: Kvæler motor, kobler ikke ud, færdig kobling?
Var under bilen og tjekke gangsteller forbindelsen som så fin ud. Kunne også godt skifte manuelt dog var gearet hvor stanget trykkes helt ind i gearkassen lidt svært at få valgt, det skulle ligesom have et ekstra nyk frem.
Er der mon en oversigt over hvordan gearene ligger?
Sendt fra min Nokia 7 plus med Tapatalk
Er der mon en oversigt over hvordan gearene ligger?
Sendt fra min Nokia 7 plus med Tapatalk
Re: Kvæler motor, kobler ikke ud, færdig kobling?
Rolig nu - med de symptomer holder jeg stadig på et smadret udrykkerleje
Sendt fra min SM-G970F med Tapatalk
Sendt fra min SM-G970F med Tapatalk
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler