Utæt koblingsventil

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
omjomj
Indlæg: 69
Tilmeldt: søn 2. jun 2019 23:04
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Skjern

Utæt koblingsventil

Indlæg af omjomj »

Hej, jeg døjer med at pumpen hurtigt taber tryk og har lokaliseret det til koblingsventilen. Jeg har haft den ude 2 gange og renset den med trykluft, begge gange har det gjort en kæmpeforskel.
Men det holder bare kort tid. 1-2 måneder, så er utætheden tilbage til status quo.
Vil det mon hjælpe at skifte ventilen? Eller mon det skyldes en ophobning af snavspartikler i hele systemet? Der sidder jo ikke noget filter der kan fange partikler og som kan skiftes?
Hele pumpestationen har været skilt ad og blevet renset, kan det være gangsteller der sender snavs ud i systemet?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Biler:
Audi A2 3L | 2002 | 275.000 | Sort med karrygult betræk | Fjbt clås | El-ruder | El - spejle | Fuldautomatisk klima | Servostyring
Ford Smax 2.0 TDCI | 2009 | 290.000 | Sølv med sort indtræk | Fjbt clås | El-ruder | El - spejle | Fuldautomatisk klima | Servostyring
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Utæt koblingsventil

Indlæg af doktorfrank »

Hvis det er den lille ventil til koblingsstyringen, der er indbygget i hydraulikstationen, er den lillebitte gummilæbe måske ved at være træt. Jeg har ledt efter netop den i øst og vest, syd og nord i årevis, foreløbig uden resultat. På den anden side … hvis hydrauliksystemet incl. gangsteller og aktuator ikke har været totalt adskilt og omhyggeligt rengjort indenfor de seneste mange år/kilometer, er det da det første, der bør prøves. 8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
omjomj
Indlæg: 69
Tilmeldt: søn 2. jun 2019 23:04
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Skjern

Re: Utæt koblingsventil

Indlæg af omjomj »

Det er magnetventilen på stationen jeg døjer med. Jeg var ikke klar over at der sad en gummitætning inde i den? ( er det ikke kontra/overtryksventilen du tænker på?)
Jeg skruede den yderste dyse + fjeder af sidst jeg rensede magnetventilen, men det fortrød jeg næsten. Det viste sig at fjederen skulle justeres ret nøjagtigt for at styringen ikke meldte fejl på dens strømforbrug. Så jeg havde ventilen ude mange gange før det var på plads. Så fremover bliver det kun trykluftsrensning.

Men jeg må jo nok indstille mig på at skulle ha’ gangsteller renset i bund også, havde håber at kunne spare den omgang.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Biler:
Audi A2 3L | 2002 | 275.000 | Sort med karrygult betræk | Fjbt clås | El-ruder | El - spejle | Fuldautomatisk klima | Servostyring
Ford Smax 2.0 TDCI | 2009 | 290.000 | Sølv med sort indtræk | Fjbt clås | El-ruder | El - spejle | Fuldautomatisk klima | Servostyring
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Utæt koblingsventil

Indlæg af doktorfrank »

Jeg for nogle år siden efterlyst erfaringer med den justeringsskrue. Også uden at få svar. Det kommer der måske en løsning på, når du har prøvet dig frem med det. Jeg vil være glad, hvis du vil forklare, hvilke værdier du har aflæst og hvilke fejl, der har været resultatet af justeringerne. Du må et meget vedholdende og udholdende gemyt, for det er da besværligt og tidkrævende at få pillet magnetventilen ud og skrue lidt, gensamle, påfylde olie og starte målingen op. :twisted:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Utæt koblingsventil

Indlæg af Atjuh 3L »

Den udredning vil jeg også se frem til.

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
omjomj
Indlæg: 69
Tilmeldt: søn 2. jun 2019 23:04
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Skjern

Re: Utæt koblingsventil

Indlæg af omjomj »

doktorfrank skrev: søn 12. sep 2021 21:21 Du må et meget vedholdende og udholdende gemyt, for det er da besværligt og tidkrævende at få pillet magnetventilen ud og skrue lidt, gensamle, påfylde olie og starte målingen op. :twisted:
Ha, ja det forstår jeg godt du undrer dig over. For så nemt er det jo heller ikke at hive pumpestationen op fra mørket gentagende gange fra en A2'er. Og med klima er der jo lige et par ekstra rør man skal uden om.

Men jeg må jo nok helle ty til bekendelse over at hvad jeg mangler af tålmodighed, det finder man heldigvis i vores grundige broderfolk. Så efter lidt googling fandt jeg en lang og ret afgørende tråd om emnet:
https://a2-freun.de/forum/forums/topic/ ... pe/page/4/

Jeg gik frem efter skemaet, måtte dog erkende at værdierne ikke stemte helt med min ventil, tror jeg endte med at justere skruen ca. 1-1/4 omgang før strømmålingen i VCDS passede. Men de 2-3 gange jeg måtte justere og samle det hele igen var også rigelig prøvelse. :D . Og derfor er jeg også ret træt af at jeg allerede nu efter få måneder igen trænger til en rensning af ventilen og vil gerne høre om andres erfaringer.

Jeg har ikke læst hele tråden igennem, så glad for tysk og tålmodig er jeg ikke :-), men der gemmer sig muligvis mange guldkorn. Men mit næste skridt er at prøve at få ALT snavset ud, så gangsteller og kobling må få tur når jeg finder tid.


Ps. Frank, jeg har lige studeret snitbillederne af ventilen i tråden og jeg kan altså ikke få øje på nogen lille gummilæbe nogen steder?
Vedhæftede filer
Udklip.PNG
Udklip.PNG (238.44 KiB) Vist 2500 gange
Biler:
Audi A2 3L | 2002 | 275.000 | Sort med karrygult betræk | Fjbt clås | El-ruder | El - spejle | Fuldautomatisk klima | Servostyring
Ford Smax 2.0 TDCI | 2009 | 290.000 | Sølv med sort indtræk | Fjbt clås | El-ruder | El - spejle | Fuldautomatisk klima | Servostyring
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Utæt koblingsventil

Indlæg af doktorfrank »

Det er slet ikke magnetventilen, jeg taler om. Bagved en seegerring sidder en lille cylinder. I den finder jeg en lille gummiring, som i min erfaring giver anledning til vanskeligheder, når den ikke længere er tæt. Jeg har i hvert fald fået mindst et system til at fungere fejlfrit ved at bytte den ud med én, der så meget bedre ud.
Jeg tror, at vi må afholde et symposium (intet mindre) over det nødvendige antal dage, for det er da dybt åndsvagt, at der ikke er en eneste kyndig VW-tekniker, der kan udtale sig om hydraulikstaionens funktion. :twisted:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Utæt koblingsventil

Indlæg af doktorfrank »

Det blev en lang rejse udi det tyske med den henvisning. Jeg er stadig forvirret, dog på et meget højere plan. Men den lille gummitætningsring ses tydeligt på billederne i første side af de fem - uden at jeg umiddelbart fandt en forklaring på, hvad den forårsager ved at gå i opløsning (som jeg altså også har set det).
Jeg overvejer seriøst at printe hele romanen. Og måske kan Per hjælpe med en oversætter, når det kniber??
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Utæt koblingsventil

Indlæg af Atjuh 3L »

Ikke usandsynligt.

Mvh,

Atjuh3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
omjomj
Indlæg: 69
Tilmeldt: søn 2. jun 2019 23:04
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Skjern

Re: Utæt koblingsventil

Indlæg af omjomj »

Hej Frank.

Hvis det er denne Quad (eller X-) ring, så er det den der fungerer som kontraventil så trykket ikke løber baglæns tilbage gennem pumpen når trykket tilsiger at pumpen skal stoppe med at bygge yderligere tryk.

Jeg fandt nogen på Ebay i NBR som kun holdt kort tid (var min dom dengang), og en venlig sjæl herinde (eller på FB) kunne levere de samme dimensioner i Viton. 1.78x1.78 til små priser. De holdt (troede jeg) heller ikke super lang tid, men senere fandt jeg jo så ud af at det istedet er magnetventilen der taber trykket henover glideren. Efter rensning som beskrevet ovenfor var pumpetiderne igen rigtig fine....for en tid
Vedhæftede filer
Udklip.PNG
Udklip.PNG (55.78 KiB) Vist 2464 gange
Udklip.PNG
Udklip.PNG (295.71 KiB) Vist 2464 gange
Biler:
Audi A2 3L | 2002 | 275.000 | Sort med karrygult betræk | Fjbt clås | El-ruder | El - spejle | Fuldautomatisk klima | Servostyring
Ford Smax 2.0 TDCI | 2009 | 290.000 | Sølv med sort indtræk | Fjbt clås | El-ruder | El - spejle | Fuldautomatisk klima | Servostyring
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Utæt koblingsventil

Indlæg af doktorfrank »

Har du flere af de quad-ringe. Eller kan du henvise til en forhandler??
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
omjomj
Indlæg: 69
Tilmeldt: søn 2. jun 2019 23:04
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Skjern

Re: Utæt koblingsventil

Indlæg af omjomj »

doktorfrank skrev:Har du flere af de quad-ringe. Eller kan du henvise til en forhandler??
doktorfrank skrev:Har du flere af de quad-ringe. Eller kan du henvise til en forhandler??
Hej Frank, Jeg har kun NBR70 i overskud, dem må du gerne få, jeg skal bare ha dem fundet blandt mine dele først Billede.
Jeg ville prøve Wilhelmsen eller m-seals. Og ellers søg på x-ring 1.78x1.78 fpm eller fkm så dukker der nok et par muligheder op.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Biler:
Audi A2 3L | 2002 | 275.000 | Sort med karrygult betræk | Fjbt clås | El-ruder | El - spejle | Fuldautomatisk klima | Servostyring
Ford Smax 2.0 TDCI | 2009 | 290.000 | Sølv med sort indtræk | Fjbt clås | El-ruder | El - spejle | Fuldautomatisk klima | Servostyring
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Utæt koblingsventil

Indlæg af doktorfrank »

Tak for råd og henvisninger. Med dine erfaringer betaler det sig nok ikke at lede efter NBR-ringene, så ellers tak. 8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Besvar