Kobling kan (ofte) ikke aktiveres
- Neist
- Indlæg: 32
- Tilmeldt: ons 9. dec 2015 18:10
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
Kobling kan (ofte) ikke aktiveres
Hej Lupo3l klub,
Jeg har (heldigvis) ikke haft brug for jeres hjælp i flere år. De sidste 90000km er forløbet uden de store problemer i den herlige røde Lupo!
Men NU er den gal. Det hele startede med at jeg kørte lige hurtigt nok over et stejlt bump i 2. gear. Bilen sprang ud af gear men forblev i tomgang. Herefter ville den ikke gå i gear eller tage gas, den kan godt startes i N ved at tage minus polen af batteriet.
Jeg har haft VCDS på og der kommer ingen fejlkoder.
Nogle gange sker der ikke en dyt hvis jeg justere i koblingskablet, men hvis jeg giver koblingsarmen et tryk med en stang kan jeg godt justere til 1.86V og ca. 3,89V når bremsen ikke trykkes.
Jeg kan godt starte en grundjustering, men efter de 28 trin meldes RTFM!
Bilen har renoveret gearkasse, kobling, udrykkerleje for 90000km siden. Der er hydraulikolie på.
Jeg har virkeligt brug for experterne herinde, håber stadig der er lidt aktivitet.
På forhånd tak
Jeg har (heldigvis) ikke haft brug for jeres hjælp i flere år. De sidste 90000km er forløbet uden de store problemer i den herlige røde Lupo!
Men NU er den gal. Det hele startede med at jeg kørte lige hurtigt nok over et stejlt bump i 2. gear. Bilen sprang ud af gear men forblev i tomgang. Herefter ville den ikke gå i gear eller tage gas, den kan godt startes i N ved at tage minus polen af batteriet.
Jeg har haft VCDS på og der kommer ingen fejlkoder.
Nogle gange sker der ikke en dyt hvis jeg justere i koblingskablet, men hvis jeg giver koblingsarmen et tryk med en stang kan jeg godt justere til 1.86V og ca. 3,89V når bremsen ikke trykkes.
Jeg kan godt starte en grundjustering, men efter de 28 trin meldes RTFM!
Bilen har renoveret gearkasse, kobling, udrykkerleje for 90000km siden. Der er hydraulikolie på.
Jeg har virkeligt brug for experterne herinde, håber stadig der er lidt aktivitet.
På forhånd tak
Lupo 3L TDI Flashred 2001
Gerarkasse rep. ved 433kkm + nyt LUK koblingssæt
Gerarkasse rep. ved 433kkm + nyt LUK koblingssæt
- Atjuh 3L
- Indlæg: 1739
- Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Køge
- Kontakt:
Re: Kobling kan (ofte) ikke aktiveres
Koblingsaktuator er første bud.
Mvh,
Atjuh 3L.
Mvh,
Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Re: Kobling kan (ofte) ikke aktiveres
>Får du justeret kødbenet under "adjust" ?
Det er, ofte, fejl eller slør her der giver RTMF12 og den kan jo have forskubbet sig da du ramte bumpet.
Det er, ofte, fejl eller slør her der giver RTMF12 og den kan jo have forskubbet sig da du ramte bumpet.
/383CI
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
- Neist
- Indlæg: 32
- Tilmeldt: ons 9. dec 2015 18:10
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
Re: Kobling kan (ofte) ikke aktiveres
Jeg vil lige komme med en Update. Bilen har ikke vist nogle ensartede fejl på VCDS, men den kom engang i mellem med ledningsfejl. Derfor har jeg skiftet ledningsnettet til gangsteller/koblingsaktuator.
Jeg fik bilen grundjusteret i går aftes men en (stor) lader på batteriet.
Efterfølgende kørte den fint et par kilometer. Men så begyndte den at koble rigtig hårdt ind i gear ved igangsætning og ned motorbremsning. Til sidst gik den ud, fordi den slap koblingen for hurtigt.
Jeg har udluftet koblingsaktuatoren og prøvet at justere koblingskablet igen. Jeg vil indstille til 1.85V men værdien kan simpelthen svinge utroligt meget. Fra 1.68V til 2V når jeg har trykket på bremsen et par gange. Derudover er værdien langsom til at “sætte” sig. Værdien viser stort set noget nyt hvergang bremsen har været aktiveret.
Jeg fik bilen grundjusteret i går aftes men en (stor) lader på batteriet.
Efterfølgende kørte den fint et par kilometer. Men så begyndte den at koble rigtig hårdt ind i gear ved igangsætning og ned motorbremsning. Til sidst gik den ud, fordi den slap koblingen for hurtigt.
Jeg har udluftet koblingsaktuatoren og prøvet at justere koblingskablet igen. Jeg vil indstille til 1.85V men værdien kan simpelthen svinge utroligt meget. Fra 1.68V til 2V når jeg har trykket på bremsen et par gange. Derudover er værdien langsom til at “sætte” sig. Værdien viser stort set noget nyt hvergang bremsen har været aktiveret.
Lupo 3L TDI Flashred 2001
Gerarkasse rep. ved 433kkm + nyt LUK koblingssæt
Gerarkasse rep. ved 433kkm + nyt LUK koblingssæt
- Neist
- Indlæg: 32
- Tilmeldt: ons 9. dec 2015 18:10
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
Re: Kobling kan (ofte) ikke aktiveres
Kan det være koblingsarmen som har en dårlig svejsning (derfor den værdien svæver så meget)? Eller tror i stadig mere på defekt koblingsaktuator?
Mvh
Mvh
Lupo 3L TDI Flashred 2001
Gerarkasse rep. ved 433kkm + nyt LUK koblingssæt
Gerarkasse rep. ved 433kkm + nyt LUK koblingssæt
- Neist
- Indlæg: 32
- Tilmeldt: ons 9. dec 2015 18:10
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
Re: Kobling kan (ofte) ikke aktiveres
Jeg kan nu gennemføre grundjustering. Bilen starter, men kan ikke gå i gear. Bilen går selv ud efter ca 10 sekunders gang. Inden den gik ud nåede jeg at kigge til koblingskablet som blev trukket i og sluppet nogle gange.
Jeg har fornylig skiftet bremselyskontakten.
Jeg har fornylig skiftet bremselyskontakten.
Lupo 3L TDI Flashred 2001
Gerarkasse rep. ved 433kkm + nyt LUK koblingssæt
Gerarkasse rep. ved 433kkm + nyt LUK koblingssæt
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: Kobling kan (ofte) ikke aktiveres
Jeg har for længe siden været ude for præcis det samme med sønnens A2 - et vejbump af de slemme, nødprogram, falck-transport. Det tog noget tid at konstatere, at pinolskruen på forbindelsen mellem gangsteller og skifteaksel var slået løs - måske imod asfalten på toppen af “bakken”. Den blev spændt og efter en grundjustering var alt igen normalt.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
- Neist
- Indlæg: 32
- Tilmeldt: ons 9. dec 2015 18:10
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
Re: Kobling kan (ofte) ikke aktiveres
(Desværre) var det ikke pinolskruen Frank
Lupo 3L TDI Flashred 2001
Gerarkasse rep. ved 433kkm + nyt LUK koblingssæt
Gerarkasse rep. ved 433kkm + nyt LUK koblingssæt
- Neist
- Indlæg: 32
- Tilmeldt: ons 9. dec 2015 18:10
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
Re: Kobling kan (ofte) ikke aktiveres
Hmm. Jeg har ret store problemer med at justere kobling. Kan maks ramme 1.8V (stikket taget af hydraulikstation) første gang jeg zapper på bremsen falder den ned på 1.66V og så lander den på 2.48V og kan ikke påvirke koblingen længere.
Nogle langskud?
Nogle langskud?
Lupo 3L TDI Flashred 2001
Gerarkasse rep. ved 433kkm + nyt LUK koblingssæt
Gerarkasse rep. ved 433kkm + nyt LUK koblingssæt
- Atjuh 3L
- Indlæg: 1739
- Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Køge
- Kontakt:
Re: Kobling kan (ofte) ikke aktiveres
Ja, se ovenfor?
Mvh,
Atjuh 3L.
Mvh,
Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
- Neist
- Indlæg: 32
- Tilmeldt: ons 9. dec 2015 18:10
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
Re: Kobling kan (ofte) ikke aktiveres
Jeg prøver at få fat i en brugt koblingsaktuator
Lupo 3L TDI Flashred 2001
Gerarkasse rep. ved 433kkm + nyt LUK koblingssæt
Gerarkasse rep. ved 433kkm + nyt LUK koblingssæt
Re: Kobling kan (ofte) ikke aktiveres
Helt grundlæggende og svaret er jo enkelt. Ja eller nej!
/ 383ci der også har prøvet den med pinol skruen.
/383CI
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
- Atjuh 3L
- Indlæg: 1739
- Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Køge
- Kontakt:
Re: Kobling kan (ofte) ikke aktiveres
Du har helt ret, og det passer fint med at det skete ved passage af bump.
Går ud fra det er forsøgt som noget af det første i forbindelse med grundjustering, ellers er det ved at være på tide
Mvh,
Atjuh 3L.
Går ud fra det er forsøgt som noget af det første i forbindelse med grundjustering, ellers er det ved at være på tide
Mvh,
Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
- Neist
- Indlæg: 32
- Tilmeldt: ons 9. dec 2015 18:10
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
Re: Kobling kan (ofte) ikke aktiveres
Har haft pinolskruen løsnet og spændt på igen. Men jeg syntes ikke akslen sidder i en slids? Er der bare er “hul” hvor pinolskruen går ind og låser?
Jeg håber det er koblingsaktuatoren potmeter som er defekt. Jeg skifter den senere i dag.
Jeg håber det er koblingsaktuatoren potmeter som er defekt. Jeg skifter den senere i dag.
Lupo 3L TDI Flashred 2001
Gerarkasse rep. ved 433kkm + nyt LUK koblingssæt
Gerarkasse rep. ved 433kkm + nyt LUK koblingssæt
- Atjuh 3L
- Indlæg: 1739
- Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Køge
- Kontakt:
Re: Kobling kan (ofte) ikke aktiveres
Se denne.
Mvh,
Atjuh 3L.
Mvh,
Atjuh 3L.
- Vedhæftede filer
-
- Kødben i slids
- Screenshot_20210707-082836.jpg (520.78 KiB) Vist 3424 gange
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
- Neist
- Indlæg: 32
- Tilmeldt: ons 9. dec 2015 18:10
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
Re: Kobling kan (ofte) ikke aktiveres
Jeg er med på kødbenet sidder i den aflange slids Men pinolskruen sidder ikke i en slids, den skrues bare ind mod akslen, ikke?
Jeg har monteret en ny koblingsaktuator og justeret til 1.86V den holder værdien, så alt godt her. Der gamle har helt sikkert været defekt! Nu kan jeg så bare ikke starte en grundjustering, den sidder fast i “wait”.
Har prøvet Polen af på batteri. Hjælp
Jeg har monteret en ny koblingsaktuator og justeret til 1.86V den holder værdien, så alt godt her. Der gamle har helt sikkert været defekt! Nu kan jeg så bare ikke starte en grundjustering, den sidder fast i “wait”.
Har prøvet Polen af på batteri. Hjælp
Lupo 3L TDI Flashred 2001
Gerarkasse rep. ved 433kkm + nyt LUK koblingssæt
Gerarkasse rep. ved 433kkm + nyt LUK koblingssæt
- Atjuh 3L
- Indlæg: 1739
- Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Køge
- Kontakt:
Re: Kobling kan (ofte) ikke aktiveres
Jo, pinolskruen sider bare ind mod akslen.
Såfremt den bliver stående i WAIT, er det ret sandsynligt at den aktuator ikke er "topdollar" (Her går jeg selvfølgelig ud fra at du har anbragt bolten ca. i midten af slidsen!)
Der kan også være tale om løse stik/knækkede ledninger på gangsteller. På de fire stik er det ikke unormalt at ledninger er næsten revet helt over lige i kanten af stikket, på magnetventilerne. Det er MEGET svært at få øje på.
Prøv at grundindstille flere gange, og evt. tage strømmen af hyd. stationen, løsne trykkuglen og stramme den igen,og "motionere" koblingsaktuatorkablet, og prøv så igen.
Mvh,
Atjuh 3L.
Såfremt den bliver stående i WAIT, er det ret sandsynligt at den aktuator ikke er "topdollar" (Her går jeg selvfølgelig ud fra at du har anbragt bolten ca. i midten af slidsen!)
Der kan også være tale om løse stik/knækkede ledninger på gangsteller. På de fire stik er det ikke unormalt at ledninger er næsten revet helt over lige i kanten af stikket, på magnetventilerne. Det er MEGET svært at få øje på.
Prøv at grundindstille flere gange, og evt. tage strømmen af hyd. stationen, løsne trykkuglen og stramme den igen,og "motionere" koblingsaktuatorkablet, og prøv så igen.
Mvh,
Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
- Neist
- Indlæg: 32
- Tilmeldt: ons 9. dec 2015 18:10
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
Re: Kobling kan (ofte) ikke aktiveres
Jeg fik den grundjusteret og dyret kører som ny igen
Tusinde tak for hjælpen. Dette er en rigtigt godt Forum. En skam vores biler er ved at være så gamle.
Tusinde tak for hjælpen. Dette er en rigtigt godt Forum. En skam vores biler er ved at være så gamle.
Lupo 3L TDI Flashred 2001
Gerarkasse rep. ved 433kkm + nyt LUK koblingssæt
Gerarkasse rep. ved 433kkm + nyt LUK koblingssæt
- Atjuh 3L
- Indlæg: 1739
- Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Køge
- Kontakt:
Re: Kobling kan (ofte) ikke aktiveres
SUPER
Såfremt den gamle koblingsaktuator skal smides ud, så vil jeg gerne aftage den.
Bilerne er ikke gamle, blot YDERST erfarne
Mvh,
Atjuh 3L.
Såfremt den gamle koblingsaktuator skal smides ud, så vil jeg gerne aftage den.
Bilerne er ikke gamle, blot YDERST erfarne
Mvh,
Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
- Neist
- Indlæg: 32
- Tilmeldt: ons 9. dec 2015 18:10
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
Re: Kobling kan (ofte) ikke aktiveres
Den kan du sagtens aftage
Går ud fra du gerne vil have den sendt?
Går ud fra du gerne vil have den sendt?
Lupo 3L TDI Flashred 2001
Gerarkasse rep. ved 433kkm + nyt LUK koblingssæt
Gerarkasse rep. ved 433kkm + nyt LUK koblingssæt