A2 glider i kobling
-
- Indlæg: 4803
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
A2 glider i kobling
Hej - jeg har en kammerat der kører A2
Kort tid efter han fik den, fik den renoveret gearkasse og skiftet kobling !
Den har kørt fint i mange tusind km siden !
For ca et år siden da jeg var allermest handicappet pga ryggen, skiftede han kobling på den igen, da den var begyndt at glide i koblingen da han skilte den ad, var det hele fedtet ind i olie uanset hvor meget vi kiggede, kunne vi ikke finde noget 100 % på hvor det kom fra
Bundkarret på gangstelleren havde de hårfine revner og var noget utæt, så vi blev enige om at det måtte være fordi det blev slynget op derfra og ind til koblingen pga luftstrømme under bilen - vi kunne ikke finde andet der gav mening
Koblingshuset og selve koblingsplade var fedtet af olie ! Vi fik selvfølgelig fikset bundkarret på gangstelleren også
Nu er det fandme galt igen - den glider i koblingen igen nu gangstelleren er stadig lidt utæt, men ikke mere end de fleste
Begge koblinger er selvfølgelig LUK og med nyt originalt føringsrør og SKF udrykkerleje begge gange
Bagsiden af svinghjulet man kan se nedefra er helt tør og rusten, så der er ikke noget der tyder på det er kommet op den vej
Han har kørt uden bundskjold de sidste måneder fordi vi lige skulle have kigget til noget koblingsaktuator på et tidspunkt - er der nogle af jer med A2 der har kørt uden bundskjold i længere tid og samtidig har haft lidt oliesvineri - der kan udelukke at det er et problem eller er der en der har lidt guldkorn her
Vi har ikke skilt den ad igen, vi er lige ved at ligge en plan vi skal satme være 100 % sikker på vi finder fejlen inden den bliver samlet igen
Kort tid efter han fik den, fik den renoveret gearkasse og skiftet kobling !
Den har kørt fint i mange tusind km siden !
For ca et år siden da jeg var allermest handicappet pga ryggen, skiftede han kobling på den igen, da den var begyndt at glide i koblingen da han skilte den ad, var det hele fedtet ind i olie uanset hvor meget vi kiggede, kunne vi ikke finde noget 100 % på hvor det kom fra
Bundkarret på gangstelleren havde de hårfine revner og var noget utæt, så vi blev enige om at det måtte være fordi det blev slynget op derfra og ind til koblingen pga luftstrømme under bilen - vi kunne ikke finde andet der gav mening
Koblingshuset og selve koblingsplade var fedtet af olie ! Vi fik selvfølgelig fikset bundkarret på gangstelleren også
Nu er det fandme galt igen - den glider i koblingen igen nu gangstelleren er stadig lidt utæt, men ikke mere end de fleste
Begge koblinger er selvfølgelig LUK og med nyt originalt føringsrør og SKF udrykkerleje begge gange
Bagsiden af svinghjulet man kan se nedefra er helt tør og rusten, så der er ikke noget der tyder på det er kommet op den vej
Han har kørt uden bundskjold de sidste måneder fordi vi lige skulle have kigget til noget koblingsaktuator på et tidspunkt - er der nogle af jer med A2 der har kørt uden bundskjold i længere tid og samtidig har haft lidt oliesvineri - der kan udelukke at det er et problem eller er der en der har lidt guldkorn her
Vi har ikke skilt den ad igen, vi er lige ved at ligge en plan vi skal satme være 100 % sikker på vi finder fejlen inden den bliver samlet igen
Re: A2 glider i kobling
Jeg har 2 stk. Begge er uden bobslæde, og begge har smålæk ved gangsteller, tripodekopper osv. Ingen problemer at raportere. Er i helt 100% sikre på det ikke kommer ved udgangsakslen? Kan ikke lige se hvor det ellers skulle komme fra
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!
En rigtig C5'er kommer fra USA!
En rigtig C5'er kommer fra USA!
-
- Indlæg: 4803
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: A2 glider i kobling
Fedt - så må det være udelukket Bilen har jo noget en anden udformning, så det kunne jo være der var noget med nogle luftstrømme der lavede ged i noget
Altså et eller andet sted kommer det jo fra nu var jeg rimelig handicappet sidste gang så jeg var ikke så meget med til det, men jeg var dog med på fejlsøgningen
Der var ikke noget at se udover at alt støvet ikke var støv derinde, det var bundet af olie !
Vi skiftede føringsrør også og der var ikke olie inde bag det, så jeg udelukkede pakdåsen dengang
Men nu bliver den selvfølgelig skiftet Men jeg mistænker at gearkassen har en lille revne et sted som olien siver ud af
Det bliver i hvert fald gået ekstra grundigt igennem det hele - jeg har en forespørgsel inde hos en der fotograferer og scanner fjernvarmerør, om han kan kigge den efter med noget grej
Udover det tror jeg vi prøver at trykprøve den med fx 0,2 bar
Men tips, tricks og gode råd er velkomne
Altså et eller andet sted kommer det jo fra nu var jeg rimelig handicappet sidste gang så jeg var ikke så meget med til det, men jeg var dog med på fejlsøgningen
Der var ikke noget at se udover at alt støvet ikke var støv derinde, det var bundet af olie !
Vi skiftede føringsrør også og der var ikke olie inde bag det, så jeg udelukkede pakdåsen dengang
Men nu bliver den selvfølgelig skiftet Men jeg mistænker at gearkassen har en lille revne et sted som olien siver ud af
Det bliver i hvert fald gået ekstra grundigt igennem det hele - jeg har en forespørgsel inde hos en der fotograferer og scanner fjernvarmerør, om han kan kigge den efter med noget grej
Udover det tror jeg vi prøver at trykprøve den med fx 0,2 bar
Men tips, tricks og gode råd er velkomne
Re: A2 glider i kobling
Blot et par langt ude strøtanker.
Hvis du har noget der drypper ned på koblings armen udvendigt, gummi proppen i top af gearkasse, eller ved sammenføjningen til motor, så kan der måske sive en lille smugle ned, men det skulle jo værre lidt større mængder skulle man syntes.
Hvordan med diesel? kunne det være en læk ved pumpen, som siver ned? jeg har på andre biler, set koblinger ødelagt af diesel spild.
Samtidigt kunne tjekkes for oliespild fra ventildæksel etc. som evt. kunne sive ned i klokken.
Ellers går mine tanker også på en revne inde i klokken, såfremt pakdåsen er 100% OK.
Hvis du har noget der drypper ned på koblings armen udvendigt, gummi proppen i top af gearkasse, eller ved sammenføjningen til motor, så kan der måske sive en lille smugle ned, men det skulle jo værre lidt større mængder skulle man syntes.
Hvordan med diesel? kunne det være en læk ved pumpen, som siver ned? jeg har på andre biler, set koblinger ødelagt af diesel spild.
Samtidigt kunne tjekkes for oliespild fra ventildæksel etc. som evt. kunne sive ned i klokken.
Ellers går mine tanker også på en revne inde i klokken, såfremt pakdåsen er 100% OK.
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!
En rigtig C5'er kommer fra USA!
En rigtig C5'er kommer fra USA!
-
- Indlæg: 4803
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: A2 glider i kobling
Mange tak for bud
Umiddelbart ingen utætheder at se udover de sædvanlige fra Gangsteller og lidt oliespild ved turboslanger
Men det hele bliver tjekket 100 % igennem ved adskillelse den her gang Så sjovt er det sgu heller ikke at skifte kobling
Umiddelbart ingen utætheder at se udover de sædvanlige fra Gangsteller og lidt oliespild ved turboslanger
Men det hele bliver tjekket 100 % igennem ved adskillelse den her gang Så sjovt er det sgu heller ikke at skifte kobling
- doktorfrank
- Indlæg: 2314
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: A2 glider i kobling
Jeg har for ikke så længe siden været igennem turen. Min A2 med temmelig nyrenoveret gearkasse begyndte at glide i koblingen, når den blev varm. Den viste sig så at være grundigt smurt med gearolie! Nu har jeg skiftet pakdåsen på indgangsakslen, så må vi se, hvor længe det holder
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
-
- Indlæg: 4803
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: A2 glider i kobling
Øv det er sgu lidt træls at skille ad igen efter kort tid
Var det en ny pakdåse ?
Var det en ny pakdåse ?
- doktorfrank
- Indlæg: 2314
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: A2 glider i kobling
Jeg er for nærig og for meget modstander af unødvendigt arbejde til at skifte samtlige pakdåser -hvis de ser pæne og skarpe ud, får de lov at blive siddende. Omvendt er jeg tilhænger af grundige analyser ... men at vurdere netop den pakdåse, når den er demonteret på de mest voldsprægede måder, er ikke let (for at sige det pænt). Mit gæt er, at jeg er kommet til at skubbe den bette fjeder af, da jeg lagde “låget” på. Minimal detalje med temmelig store omkostninger
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
-
- Indlæg: 4803
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: A2 glider i kobling
Ja der bliver vi nok aldrig helt enige
I min verden går en gearkasse til hvis der er en pakdåse der er utæt og man ikke lige opdager det i tide så her bliver det hele sgu skiftet
Ligeledes med vandpumper, når man har det skilt ad og er helt inde ved vandpumpen bliver den skiftet uanset om den trænger ellers ej
Jeg vil anse mig selv som en rimelig kompetent person, i hvert fald på nogle områder, men uanset hvor kompetent jeg er har jeg IKKE evner til at kontrollere om fx en vandpumpe kan holde til de næste 90000 km Lige et hurtigt regnestykke slynget mere eller mindre ud af det blå ret mig endelig hvis det er helt forkert
En 3L kører med ca 2000 omdr/min og lad os så bare sige at den kører 1 km/min for nemhedens skyld - 90000 x 2000 = 180000000 omdr - vandpumpen hjul er lidt større end krumtappen, så lad os bare runde ned til 150 millioner omdrejninger på 90000 km - det kan jeg fandme ikke lige stå og mærke på og vurdere om vandpumpen kan holde til Nogle gange kan en spritny vandpumpe af anderkendt mærke blive utæt undervejs på de 90000 km
Ca samme regnestykke og vurdering kan nok foretages på gearkassens lejer og pakdåser
I min verden går en gearkasse til hvis der er en pakdåse der er utæt og man ikke lige opdager det i tide så her bliver det hele sgu skiftet
Ligeledes med vandpumper, når man har det skilt ad og er helt inde ved vandpumpen bliver den skiftet uanset om den trænger ellers ej
Jeg vil anse mig selv som en rimelig kompetent person, i hvert fald på nogle områder, men uanset hvor kompetent jeg er har jeg IKKE evner til at kontrollere om fx en vandpumpe kan holde til de næste 90000 km Lige et hurtigt regnestykke slynget mere eller mindre ud af det blå ret mig endelig hvis det er helt forkert
En 3L kører med ca 2000 omdr/min og lad os så bare sige at den kører 1 km/min for nemhedens skyld - 90000 x 2000 = 180000000 omdr - vandpumpen hjul er lidt større end krumtappen, så lad os bare runde ned til 150 millioner omdrejninger på 90000 km - det kan jeg fandme ikke lige stå og mærke på og vurdere om vandpumpen kan holde til Nogle gange kan en spritny vandpumpe af anderkendt mærke blive utæt undervejs på de 90000 km
Ca samme regnestykke og vurdering kan nok foretages på gearkassens lejer og pakdåser
-
- Indlæg: 4803
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: A2 glider i kobling
Nå -lige tilbage til problemstillingen
Der var en mekanikker der påpegede at det måske var svinghjulet der var blevet for hårdt og derfor gled, ligesom det fx kan ske med bremser, han havde før oplevet det skulle drejes af for at få ved igen
Han lyste op og kunne ikke se noget olie, så han var ikke sikker på der var olie på koblingen Men sidste gang var der sgu heller ikke mange dråber på den
Jeg har også før hørt om fænomenet, dog ikke på en 3L, når jeg skifter kobling sliber jeg altid overfladen på svinghjulet med noget grove sandpapir, så den lidt hurtigere sliber koblingen til svinghjulet, der mærkede det ikke hårdt - men pas
Nogle kommentarer til det
Der var en mekanikker der påpegede at det måske var svinghjulet der var blevet for hårdt og derfor gled, ligesom det fx kan ske med bremser, han havde før oplevet det skulle drejes af for at få ved igen
Han lyste op og kunne ikke se noget olie, så han var ikke sikker på der var olie på koblingen Men sidste gang var der sgu heller ikke mange dråber på den
Jeg har også før hørt om fænomenet, dog ikke på en 3L, når jeg skifter kobling sliber jeg altid overfladen på svinghjulet med noget grove sandpapir, så den lidt hurtigere sliber koblingen til svinghjulet, der mærkede det ikke hårdt - men pas
Nogle kommentarer til det
- doktorfrank
- Indlæg: 2314
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: A2 glider i kobling
Den anden vej rundt kan det anskues sådan her: Når ejeren kommer ind ad døren med en gearkasse, hvor skiftegaffelen er knækket, og bemærker, at den kørte ellers fint, skal jeg adskille hele molevitten, montere en eftersvejst gaffel, argumentere kraftigt for at skifte de to lejer, der altid er slidt så meget, at enhver beregning af restlevetid er omsonst ... og tillige høre på, at 2500 kr. er for meget, når man kan købe en velfungerende gearkasse med garanti fra en hugger til 1500 .... så kommer udskiftning af noget som helst udover det nævnte overhovedet ikke på tale. Og da slet ikke et sæt simmerringe, med mindre de har synlige defekter.
Det er naturligvis en anden historie med mine egne og familiens biler - der skal jeg jo under alle omstændigheder selv stå for indsatsen (u/ber.) og løbe risikoen. Og så tuder jeg heller ikke, når jeg har dummet mig
Det er naturligvis en anden historie med mine egne og familiens biler - der skal jeg jo under alle omstændigheder selv stå for indsatsen (u/ber.) og løbe risikoen. Og så tuder jeg heller ikke, når jeg har dummet mig
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
-
- Indlæg: 4803
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: A2 glider i kobling
Ja - så holder den nok ikke helt stik med at jyder er nærige
Det har jeg ikke haft de store problemer med, jeg plejer at anbefale en renovering af gearkassen inkl alt med svejset skiftegaffel hvis jeg skal skifte kobling - det plejer der ikke at være de store indvendinger imod når jeg forklarer hvorfor
Hvis jeg ikke kan få lov til at lave det ordentligt kan jeg bare åbne porten igen - så kan de finde en anden der kan fuske det
Nå tilbage til tråden - nu har vi fået pillet gearkassen af og det viser sig meget simpelt at det er pakdåsen ved højgearsakslen der er utæt
Det var den ikke sidst vi havde gearkassen af, for der ledte vi noget kraftigt efter fejl derinde og da det kun var omkring 100000 km siden jeg renoverede kassen, med ny pakdåse, blev den ikke skiftet
Sidste gang var det eneste vi kunne finde ud af, den simpelthen havde svinet så meget fra et utæt bundkar på gangstelleren, at det var kommet op i nedefra
Han har bare været ualmindelig uheldig at det er to forskellige fejl inden for alt for kort tid, det så har kostet 2 koblinger
Mange tak for indspark, jeg havde sgu ikke regnet med det var så nemt og simpelt når den nu var blevet tjekket i hovede og røv sidste gang
Det har jeg ikke haft de store problemer med, jeg plejer at anbefale en renovering af gearkassen inkl alt med svejset skiftegaffel hvis jeg skal skifte kobling - det plejer der ikke at være de store indvendinger imod når jeg forklarer hvorfor
Hvis jeg ikke kan få lov til at lave det ordentligt kan jeg bare åbne porten igen - så kan de finde en anden der kan fuske det
Nå tilbage til tråden - nu har vi fået pillet gearkassen af og det viser sig meget simpelt at det er pakdåsen ved højgearsakslen der er utæt
Det var den ikke sidst vi havde gearkassen af, for der ledte vi noget kraftigt efter fejl derinde og da det kun var omkring 100000 km siden jeg renoverede kassen, med ny pakdåse, blev den ikke skiftet
Sidste gang var det eneste vi kunne finde ud af, den simpelthen havde svinet så meget fra et utæt bundkar på gangstelleren, at det var kommet op i nedefra
Han har bare været ualmindelig uheldig at det er to forskellige fejl inden for alt for kort tid, det så har kostet 2 koblinger
Mange tak for indspark, jeg havde sgu ikke regnet med det var så nemt og simpelt når den nu var blevet tjekket i hovede og røv sidste gang
- Atjuh 3L
- Indlæg: 1739
- Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Køge
- Kontakt:
Re: A2 glider i kobling
Kan den ikke afrenses og bruges?
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
-
- Indlæg: 4803
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: A2 glider i kobling
Måske Men jeg gider ikke gøre forsøget jeg skal ikke have gearkassen af igen fordi det ikke virkede
Du må få den for portoen, så kan du melde tilbage om det lykkedes
Du må få den for portoen, så kan du melde tilbage om det lykkedes
- Atjuh 3L
- Indlæg: 1739
- Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Køge
- Kontakt:
Re: A2 glider i kobling
Næh tak, var nysgerrig på hvorvidt nogen havde erfaring med det, ellers tak.
Mvh,
Atjuh 3L.
Mvh,
Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Re: A2 glider i kobling
Olien trænger ind i friktionsmaterialet, og den er kaput. Den bliver aldrig som den skal være igen. Nøjagtigt som med bremseklodser/bakker der er blevet druknet i olie. Kaput.
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!
En rigtig C5'er kommer fra USA!
En rigtig C5'er kommer fra USA!
- Atjuh 3L
- Indlæg: 1739
- Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Køge
- Kontakt:
Re: A2 glider i kobling
Okay, hvad med en tur i ovnen?
Mvh,
Atjuh 3L.
Mvh,
Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.