Bremsekaft i bag på 3L

Alt vedrørende teknikken på 3L
Mads2326
Indlæg: 2
Tilmeldt: fre 17. jan 2020 19:37
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Vejle

Bremsekaft i bag på 3L

Indlæg af Mads2326 »

Hej har en Lupo 3L fra 2003

Jeg har søgt rundt her inde men uden at finde noget svar

Min lupo bremser næsten ikke i bag sidder den noget lignede en (ALB) ventil på en lupo og hvor sidder den hvis der gør

Har tjekket belægning og alt det hele ved hjulene
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Bremsekaft i bag på 3L

Indlæg af Kim B Olesen »

Der sidder ikke noget på en 3Ler - hvordan konstaterer du at den næsten ikke bremser i bag ?
De plejer faktisk at bremse rimeligt godt i bag, der plejer heller ikke at være problemer i forhold til bremsekraft for/bag 🤔
Mads2326
Indlæg: 2
Tilmeldt: fre 17. jan 2020 19:37
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Vejle

Re: Bremsekaft i bag på 3L

Indlæg af Mads2326 »

Tak for svar

Har haft den på bremsefelt og den bremser først i bag når jeg næsten står på bremsen men bremser fint i for
Henrik L
Indlæg: 58
Tilmeldt: søn 9. aug 2015 11:32
Geografisk sted: Brøndby Strand

Re: Bremsekaft i bag på 3L

Indlæg af Henrik L »

Hvis du har de originale tromler, kan man med fordel skifte dem til stål.
Lupo 3l Softblue 2001
Lupo 3l Rød 2002 - UDLÅNT
Audi A2 Sølv 2003
Brugeravatar
Paul3L
Indlæg: 41
Tilmeldt: fre 6. nov 2020 23:57
Geografisk region: Sverige - (syd)
Geografisk sted: Blekinge

Re: Bremsekaft i bag på 3L

Indlæg af Paul3L »

Henrik L skrev: søn 21. feb 2021 09:41 Hvis du har de originale tromler, kan man med fordel skifte dem til stål.
Undskyld jeg blander mig, men kan man egentlig stadig få de originale (aluminiums)tromler?

Bremser ståltromlerne bedre eller er fordelen økonomisk?
VW Lupo 3L, årgang 2002 (07/2001), jazzblå perleffekt. 303T+ km. Skrabet dansk udgave med kopholdere, ellers intet ekstraudstyr. Har haft den fra ny og satser på den bliver veteran (30+ år). Har også en Volvo V40 D2, årgang 2017 (12/2016), hvid. 77T+ km. Med jydekrog og anhænger.
Robert
Indlæg: 319
Tilmeldt: tors 27. jan 2011 07:50
Geografisk sted: Borre Møn

Re: Bremsekaft i bag på 3L

Indlæg af Robert »

Jeg synes det er en dødssynd at skift alutromler til stål :evil:
De originale alutromler på min kones bil har kørt 460000 og ligner stadig ikke noget der er gravet op i en mødding, de er dog ved at være nede på minimumsmålet.
Tricket er at købe belægning til en golf 2 i biltema til ca 130 kr.
Og Så skal man glemme alt om at den automatiske justering for DEN VIRKER IKKE.
Ved montering finder man en hammer og en dorn og justerer kilen så tromlen lige kan trykkes på og drejes på med lidt modstand.
Husk at være opmærksom på at kablet ligger i bøjlerne ellers koster det en absring.
Så rammer man hver gang at håndbremsen kan trækkes 2-3 klik og den bremser snorelige på bremsestand.
Så har man et bremsesystem som skal justeres og blæses rent med trykluft for hver 15-20000 og holder næsten evigt.
Min kones har kørt 120000 med de bakker der sidder i og der er 75% belægning tilbage.
Man skal dog leve med at den skurrer lidt de første 10 Sekunder når den har holdt weekenden over men det er uden betydning.
Henrik L
Indlæg: 58
Tilmeldt: søn 9. aug 2015 11:32
Geografisk sted: Brøndby Strand

Re: Bremsekaft i bag på 3L

Indlæg af Henrik L »

Hæ Hæ. Det er det sædvanlige. Purister contra praktikere. Min oplevelse af dette er, at selvfølgelig skal 3l bremse optimalt. altså opgradering til 18mm foran og polo tromler bag. Nu har jer netop fået en purist 3l. Den bremser sådanset ok. Jeg oplever dog, at det er markant dårligere end mine andre med stål. Det er ligesom den bremser ok til at starte med og så "glider" den. Sådan som jeg husker det, hører der bakker med noget støv på til alu tromlerne. Temmelig fancy, men dyrt og et partytrick jeg ikke hylder da jeg oplever længere bremseafstand. At man sætter alm. bakker på alutromler er nyt for mig. Jeg er ikke ingeniør, men jeg har svært ved at tro, at alutromler og alm. bakker fungerer optimalt. Så er der spøgsmålet om vægt. Som jeg husker det vil opgraderingen til ståltromler give 2,5 kg i ekstra vægt ved hjulene. Det kan jeg sagtens leve med. Men der er sikkert nogen som ved mere om dette emne. Jeg bygger mine påstande på mine oplevelser.

Men det er et interessant emne. Det kunne være at jeg skulle putte polo bakker på min næste gang. Måske kan jeg så se lyset.... :shock:
Lupo 3l Softblue 2001
Lupo 3l Rød 2002 - UDLÅNT
Audi A2 Sølv 2003
Robert
Indlæg: 319
Tilmeldt: tors 27. jan 2011 07:50
Geografisk sted: Borre Møn

Re: Bremsekaft i bag på 3L

Indlæg af Robert »

De originale alutromler er med indstøbte hårdmetal (carbide) partikler så de fleste bremsebakker kan ikke holde til det.
Dem til golf 2 fra biltema har så vist sig at fungere perfekt.
De ekstra 2.5 kg på ståltromlerne lyder nok ikke af så meget, men det er roterende vægt så i den virkelige verden kan du nok gange det med 10.
Nok også derfor wv og audi har brugt magnesium til fælgene.
Så højere brændstofforbrug og langsommere acceleration.

https://www.ozracing.com/dk/oz-planeten ... 2-smedning
Brugeravatar
Paul3L
Indlæg: 41
Tilmeldt: fre 6. nov 2020 23:57
Geografisk region: Sverige - (syd)
Geografisk sted: Blekinge

Re: Bremsekaft i bag på 3L

Indlæg af Paul3L »

Problemet med ståltromler er, at de ikke holder tæt og lukker vand ind. Dvs. efter det har regnet og håndbremsen har været trukket er bagbremserne "fastnet", de skal rykkes løs ved at køre lidt frem eller tilbage. Desuden så har bremsebakkerne det med at hænge en anelse, så de har det med at hvine i tørvejr ved lav hastighed, også når man bakker.

Jeg ved ikke præcis hvilke ståltromler der er monteret, da jeg ikke selv har monteret dem.

Edit: Jeg er blevet klogere siden, da det gik op for mig at bremsebakkerne har kørt ca. 65.000 km. Så jeg trækker i land med at ståltromler ikke holder tæt. :!:
Senest rettet af Paul3L tirs 23. feb 2021 20:37, rettet i alt 1 gang.
VW Lupo 3L, årgang 2002 (07/2001), jazzblå perleffekt. 303T+ km. Skrabet dansk udgave med kopholdere, ellers intet ekstraudstyr. Har haft den fra ny og satser på den bliver veteran (30+ år). Har også en Volvo V40 D2, årgang 2017 (12/2016), hvid. 77T+ km. Med jydekrog og anhænger.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Bremsekaft i bag på 3L

Indlæg af doktorfrank »

Jeg synes, at det lyder som hjulcylindre, der er groet fast.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
Paul3L
Indlæg: 41
Tilmeldt: fre 6. nov 2020 23:57
Geografisk region: Sverige - (syd)
Geografisk sted: Blekinge

Re: Bremsekaft i bag på 3L

Indlæg af Paul3L »

doktorfrank skrev: man 22. feb 2021 12:30 Jeg synes, at det lyder som hjulcylindre, der er groet fast.
Jeg går ud fra det er mit indlæg du har besvaret. :)

Det er kun efter nedbør at det fastner, ellers ikke.

Måske det er hjulcylindrene, skal spørge mekanikeren næste gang.
VW Lupo 3L, årgang 2002 (07/2001), jazzblå perleffekt. 303T+ km. Skrabet dansk udgave med kopholdere, ellers intet ekstraudstyr. Har haft den fra ny og satser på den bliver veteran (30+ år). Har også en Volvo V40 D2, årgang 2017 (12/2016), hvid. 77T+ km. Med jydekrog og anhænger.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Bremsekaft i bag på 3L

Indlæg af sussi »

Efterhånden har en meget stor del af Lupo/A2 folket skiftet til ståltromler helt uden problemer.
Der er faktisk mange penge at spare ved det. :-)
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Bremsekaft i bag på 3L

Indlæg af Ejner »

I min sidder et Triscan bakkesæt á kr 321,25 og NK tromler kr 720,00 ~ kr 1.041,25.
Disse dele har snart kkm 75 på bagen, og klarer nok også de kkm 100-125.
Bliver tømt for støv forår/efterår ifm skift til sommer/vinterdæk, og lige inden det 2-årige syn.
Min synsmand bemærkede til sidste syn at der var monteret ståltromler uden det gav nogen anmærkninger derud over.
Refako ligger med nævnte dele, kan sikkert findes syd for DK til gunstigere priser.
Hvad koster det at montere det originale alu-system
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Bremsekaft i bag på 3L

Indlæg af doktorfrank »

Til det sidste spørgsmål: med originale reservedele og autoriseret montering kommer regningen ikke meget under 10.000 kr. Et sæt ståltromler og alle nødvendige dele til komplet fornyelse af baghjulsbremser incl. håndbremsekabler og plastdimser til at styre bakkerne (vigtigt) samt den sædvanlige gør-det-selv timeløn (gratis :roll: ) ender på 1.500-2.000.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
Paul3L
Indlæg: 41
Tilmeldt: fre 6. nov 2020 23:57
Geografisk region: Sverige - (syd)
Geografisk sted: Blekinge

Re: Bremsekaft i bag på 3L

Indlæg af Paul3L »

doktorfrank skrev: man 22. feb 2021 18:32 Til det sidste spørgsmål: med originale reservedele og autoriseret montering kommer regningen ikke meget under 10.000 kr. Et sæt ståltromler og alle nødvendige dele til komplet fornyelse af baghjulsbremser incl. håndbremsekabler og plastdimser til at styre bakkerne (vigtigt) samt den sædvanlige gør-det-selv timeløn (gratis :roll: ) ender på 1.500-2.000.
Vi kan hurtigt blive enige om at originale dele og autoriseret værksted er en dyr kombination. :)

Skulle man have lyst til at montere de originale aluminiumtromler selv, så sig lige til om de findes til salg på nettet, for jeg har prøvet og er ikke lykkedes endnu. Har ledt efter OEM del nr. 6E0609617, hvilket giver rigtig mange resultater for ståltromler.

Iøvrigt, nogle skriver ståltromler, andre er mere specifikke og skriver Polo ståltromler. Vil være så direkte at spørge hvilke(t) mærke(r) folkens benytter, for jeg har ingen aning om, hvad jeg skal kalde de bremser, der sidder på min Lupos bagaksel.
Senest rettet af Paul3L man 22. feb 2021 19:24, rettet i alt 1 gang.
VW Lupo 3L, årgang 2002 (07/2001), jazzblå perleffekt. 303T+ km. Skrabet dansk udgave med kopholdere, ellers intet ekstraudstyr. Har haft den fra ny og satser på den bliver veteran (30+ år). Har også en Volvo V40 D2, årgang 2017 (12/2016), hvid. 77T+ km. Med jydekrog og anhænger.
Brugeravatar
Paul3L
Indlæg: 41
Tilmeldt: fre 6. nov 2020 23:57
Geografisk region: Sverige - (syd)
Geografisk sted: Blekinge

Re: Bremsekaft i bag på 3L

Indlæg af Paul3L »

Ejner skrev: man 22. feb 2021 17:27 I min sidder et Triscan bakkesæt á kr 321,25 og NK tromler kr 720,00 ~ kr 1.041,25.
Tak, det var ganske konkret.

Måske et underligt spørgsmål, men er du tilfreds med denne kombination?
Underforstået, har du prøvet andre kombinationer tidligere og synes du er nået til den bedst mulige kombination.
VW Lupo 3L, årgang 2002 (07/2001), jazzblå perleffekt. 303T+ km. Skrabet dansk udgave med kopholdere, ellers intet ekstraudstyr. Har haft den fra ny og satser på den bliver veteran (30+ år). Har også en Volvo V40 D2, årgang 2017 (12/2016), hvid. 77T+ km. Med jydekrog og anhænger.
ThomasDitlev
Indlæg: 176
Tilmeldt: tirs 27. jan 2015 22:27
Geografisk sted: Hellerup

Re: Bremsekaft i bag på 3L

Indlæg af ThomasDitlev »

Hej

Ahw shop har dem, 192 EUR/stk

https://shop.ahw-shop.de/original-vw-br ... 0mm-hinten

Hilsen Thomas
Audi A2 3L 2001 med DPF
Audi Q4 40 etron 2021
Mercedes-Benz 350SL 1973
Morris Mini 1000 1972
Udlåner gerne værktøj til skift af hjullejer, tandrem og bærearmsbøsninger
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Bremsekaft i bag på 3L

Indlæg af Ejner »

Ganske fornuftigt udstyr til prisen, og ned bremsninger fungerer fint, så ABS griber ind når det går lidt heftigt til. Kører iøvrigt med 18mm skiver i front.
Det afgørende med bagbremser er justering som Robert har ridset op i en et tidligere indlæg, altså:
- af med tromlen, fjern støv, puds evt overflader med korn 120
- pres kilen (med fjederen i enden) lidt ned, måske skal den have et venligt dask af hammer, og lad være med at flytte unødigt med bakker, de sidder jo netop centreret
- tjek at tromle kan komme på, ellers er kilen sat for dybt ned og justeres lidt tilbage igen
- tromle må gerne være noget stramt påsat, men efter nogle test med håndbremse og forbremse skal den gerne være centreret påny, så den kan gå fornuftigt rundt.
Hvis ikke runden gøres sådan bliver håndbremsen for slatten, og skal trækkes en del unødige klik op inden den holder i bremsen.
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Brugeravatar
Paul3L
Indlæg: 41
Tilmeldt: fre 6. nov 2020 23:57
Geografisk region: Sverige - (syd)
Geografisk sted: Blekinge

Re: Bremsekaft i bag på 3L

Indlæg af Paul3L »

ThomasDitlev skrev: man 22. feb 2021 20:25 Ahw shop har dem, 192 EUR/stk

https://shop.ahw-shop.de/original-vw-br ... 0mm-hinten
Tak Thomas.

Så forstår jeg bedre at jeg ikke kan finde de originale aluminium bremsetromler, for de ser nemlig ikke sådan ud som på det billede ahw-shop.de viser. Det afholder mig fra at købe, da jeg bliver i tvivl om, hvad de ellers ikke kan finde ud af.

Nuvel, det er på'en igen. :)
Vedhæftede filer
20210222_VW_Lupo3L_original_bremsetromle.jpg
20210222_VW_Lupo3L_original_bremsetromle.jpg (25.12 KiB) Vist 5450 gange
VW Lupo 3L, årgang 2002 (07/2001), jazzblå perleffekt. 303T+ km. Skrabet dansk udgave med kopholdere, ellers intet ekstraudstyr. Har haft den fra ny og satser på den bliver veteran (30+ år). Har også en Volvo V40 D2, årgang 2017 (12/2016), hvid. 77T+ km. Med jydekrog og anhænger.
Brugeravatar
Paul3L
Indlæg: 41
Tilmeldt: fre 6. nov 2020 23:57
Geografisk region: Sverige - (syd)
Geografisk sted: Blekinge

Re: Bremsekaft i bag på 3L

Indlæg af Paul3L »

For noget tid siden fandt jeg dette ombygningssæt hos atp-autoteile.de. Min Lupo har også PR-nummeret 1KR, så det ser ud som om at sættet passer. Jeg har ikke købt sættet endnu, men kunne godt tænke mig at vide om det ser ud til at være okay vare? Hvad synes I?
VW Lupo 3L, årgang 2002 (07/2001), jazzblå perleffekt. 303T+ km. Skrabet dansk udgave med kopholdere, ellers intet ekstraudstyr. Har haft den fra ny og satser på den bliver veteran (30+ år). Har også en Volvo V40 D2, årgang 2017 (12/2016), hvid. 77T+ km. Med jydekrog og anhænger.
Besvar