Ny Lupo ejer og allerede i problemer - Starter ikke->Starter dør v.bremseslip

Spørgsmål og hjælp til brugen af VCDS
Besvar
Muddur
Indlæg: 11
Tilmeldt: lør 17. okt 2020 22:58
Geografisk region: København
Geografisk sted: Lyngby

Ny Lupo ejer og allerede i problemer - Starter ikke->Starter dør v.bremseslip

Indlæg af Muddur »

Hej
Jeg købte min Lupo 3L i forgår og nu står allerede still.
Er Lupo blank :mrgreen: , men lavet lidt bil i mange år :roll:



Er der nogen der har løsningforslag ud følgende symtomer og service oplysninger?


Symtomer:
- Motor gik ud da jeg bremsede ned til stop ved lyskryds
- Har lyd/pumpelyd når døren åbnes eller fjernbetjening aktiveres
- Har lyd/pumpelyd når nøglen drejes og jeg venter på gløderøret varmer
- Har strøm på alle instrumenter -Købte nyt batteri da det skete uden det ændrede noget!
- Instrumenter fader når den drejes til start, men ingen starter nyd
- Den er startet flere gange men går ud når bremsepedalen slippes!

Før jeg købte den er følgende blevet lavet af Autohandelsselskabet ApS:
2020-10-06/361.000km ->Ny starter, Ny/Brugt ladetrykssensor og VAG-testet
2020-10-01/360.000km ->Ny slavecylinder (kobling), ny hydralikolie, grundjustering og VAG-testet

Desuden har den i juni 2020/359.000km fået lavet tandrem, vandpumpe, skiftet kølevædske, styrkugler, bremser og olieservice.


På forhånd tak
:)
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Ny Lupo ejer og allerede i problemer - Starter ikke->Starter dør v.bremseslip

Indlæg af 383CI »

Det er eddermagme satset når du ikke kender Lupoer.

Her på siden der der en FAQ, læs og studer den grundigt, så er du startet fornuftigt op.
Her er al vidne samlet, men "folk" bestemt ink mig er trætte af at svare på hvor meget gearolie der skal på, og hvad en LMM er, men dit problem er nok alligevel ikke så typisk.

Allerførst en udlæsning med VCDS, INTET andet, Bosch testere og dit&dat er i bedste fald vejledende.

Hvis den hopper når du slipper bremsen vil jeg tro den fejler i koblingen.
Hvis ikke, så husk du skal flytte gearvælgeren ned i "D" inden du slipper bremsen.
Slipper du den når vælgeren står i "STOP" skal motoren stoppe.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Muddur
Indlæg: 11
Tilmeldt: lør 17. okt 2020 22:58
Geografisk region: København
Geografisk sted: Lyngby

Re: Ny Lupo ejer og allerede i problemer - Starter ikke->Starter dør v.bremseslip

Indlæg af Muddur »

Enhver brugt bil er et sats, men det er dyrt at være fattig.

Kæresten og jeg har allerede en (Fiat) Panda, men pga. afviklingen af min mors dødsbo har jeg lagt voldsomt beslag på den. Det hjælper ikke at kæresten og jeg ikke bor sammen. Lidt af en udfordring når hun har brug for den for at komme på arbejde indimellem (hun er studenrende i en sen alder, med 3 børn :shock: )

3L'en blev valgt af mange årsager, bl.a. pga transport distance og pris.
De timer jeg brugte herinde på FAQ, før den blev købt var på ting som eftersyn og kontrol samt udbedring af kendte fejl. Ikke på driftsstop; Den var trods alt blevet lave før jeg købte den.

Når det så er sagt så spørger jeg ikke om simple ting som væske stand. Google er min ven! (og hun ved mere om mig end min kæreste..så jeg bruger Fire'fox' ;) )


Jeg har ikke en VCDS!
Så indtil videre må jeg bruge mit ODBD2 connecter med TOAD. Mit Fiat software er nok heller ikke til meget hjælp :roll:


Vi fik bugseret den hjem i dag.
Den ville ikke starte selv med et frisk opladet batteri, så jeg jeg fulgte "Startproblemer i Stop eller N" tråden viewtopic.php?f=22&t=4169
med at hive lidt i koblingskablet.

Herefter startede dem uden tøven.
Der er inge advarselslamper i displaet der lyser.
Der kan skiftes til "R" og "D" uden problemer så længe bremsen er trykket ned.
Skiftet vises også i hastighedsdisplayet.
Men motoren stoppede når bremsepedalen blev sluppet.

Efter hjemkomst testede jeg følgende:

Når motoren er varm kan den også køre,....så længe man ikke "filer på koblingen", for så stopper motoren.
Dvs. holder jeg foden på bremsen for at holde en lav hastighed så stopper motoren.
Den kan også bakke, men hvis hastigheden styres gennem bremsen så stopper motoren.
Hvis bremse holdes nede med venstre fod, kan højre fod give gas. Motoren tager omdrejninger uden problemer.


Jeg ser følgende muligheder fra FAQ'en:

1. Koblingen ikke er justret ordentligt
viewtopic.php?f=22&t=4169

2. Bremselyskontakten
viewtopic.php?f=22&t=29

Hvordan kontater jeg ham/hende der har en VCDS i Holte?

Mvh
Nick
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Ny Lupo ejer og allerede i problemer - Starter ikke->Starter dør v.bremseslip

Indlæg af Ejner »

Når du starter motor med fod på bremse og gearvælger i S, flyt så gearvælger i N straks.
Kan du så holde motoren i gang?
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Muddur
Indlæg: 11
Tilmeldt: lør 17. okt 2020 22:58
Geografisk region: København
Geografisk sted: Lyngby

Re: Ny Lupo ejer og allerede i problemer - Starter ikke->Starter dør v.bremseslip

Indlæg af Muddur »

Ja!

Lige netop det gjordet det muligt for os a bugserer bilen med power på bremseforstærkeren og konstant lys :)
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Ny Lupo ejer og allerede i problemer - Starter ikke->Starter dør v.bremseslip

Indlæg af Ejner »

Og hydraulikolie er toppet op iht. FAQ? dvs frakobl pumpe elektrisk, løsn trykkugle, af med det grønne låg og tjek olie stand til 3-5 mm under kant + den anden vej tilbage igen.

Når den står med motor i gang i gear stilling N, og du inspicerer i motorrum, flytter koblingskablet sig så en lille smule frem og tilbage samtidig med der kan høres en summen? Kan tolkes som et positivt udtryk for koblingens tilstand.

At den stopper motor ved slip af bremse i D eller R kunne ligne et problem med koblingen. VCDS er det rigtige værktøj at anvende ved indstilling af kobling, samt efterfølgende grundindstilling af gear.

3L værkstedet, Havdrup vil være et godt sted at henvende sig, de har værktøjet og erfa.
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Muddur
Indlæg: 11
Tilmeldt: lør 17. okt 2020 22:58
Geografisk region: København
Geografisk sted: Lyngby

Re: Ny Lupo ejer og allerede i problemer - Starter ikke->Starter dør v.bremseslip

Indlæg af Muddur »

Tak, Ejner

Jeg vil prøve at checke op på det i morgen.

Hvis det er et problem med koblingen vil jeg overveje en garanti sag.
Den forrige ejer fik skidtet slavecylinder i koblingen, ink. hydralikolie og lavet grundjustering den 1/10-20

Mvh
Nick
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Ny Lupo ejer og allerede i problemer - Starter ikke->Starter dør v.bremseslip

Indlæg af 383CI »

Jeg ville genlæse FAQen omkring grundjustering, komplet.
Det er første forudsætning.

Hvis ikke det hjælper vil et kvalificeret bud være at udrykkerlejet er slidt, eller sidder forkert.
Eller at der er en abs føler/ring på baghjulene der er defekt.

Når du nu har købt en Lupo kommer du ingen vejne uden VCDS, evt. en 12.12 fra Aliekspress, det virker fint her.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Muddur
Indlæg: 11
Tilmeldt: lør 17. okt 2020 22:58
Geografisk region: København
Geografisk sted: Lyngby

Re: Ny Lupo ejer og allerede i problemer - Starter ikke->Starter dør v.bremseslip

Indlæg af Muddur »

Kort:
Hvad er en 12.12?

Hvilken VCDS skal jeg bruge?
(Kineserne lover at de kan alt fra at punktsvejse til at lave kaffe ;) )
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Ny Lupo ejer og allerede i problemer - Starter ikke->Starter dør v.bremseslip

Indlæg af 383CI »

Muddur skrev: tors 22. okt 2020 14:12 Kort:
Hvad er en 12.12?

Hvilken VCDS skal jeg bruge?
(Kineserne lover at de kan alt fra at punktsvejse til at lave kaffe ;) )
VCDS version 12.12 Den virker fra Kinesien. De har også version 4.x det er lige så meget lort som alle de usb fiduser, Bosch testere og dit&dat.

Jeg ved ikke om Kineserne har en nyere version der virker, de har i hvert fald kablerne, men det er ikke nødvendigt. 12.12 kan det der skal bruges.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Ny Lupo ejer og allerede i problemer - Starter ikke->Starter dør v.bremseslip

Indlæg af sussi »

Det skal lige siges at selvom de lover at sende en "VCDS version 12.12" er det ikke sikkert hverken at de gør det, eller den virker, så er det bare at bestille fra en anden leverandør. Alternativet er at købe Orginalt evt. brugt.
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Muddur
Indlæg: 11
Tilmeldt: lør 17. okt 2020 22:58
Geografisk region: København
Geografisk sted: Lyngby

Re: Ny Lupo ejer og allerede i problemer - Starter ikke->Starter dør v.bremseslip

Indlæg af Muddur »

Ejner skrev: ons 21. okt 2020 19:11 Og hydraulikolie er toppet op iht. FAQ? dvs frakobl pumpe elektrisk, løsn trykkugle, af med det grønne låg og tjek olie stand til 3-5 mm under kant + den anden vej tilbage igen.

Når den står med motor i gang i gear stilling N, og du inspicerer i motorrum, flytter koblingskablet sig så en lille smule frem og tilbage samtidig med der kan høres en summen? Kan tolkes som et positivt udtryk for koblingens tilstand.

At den stopper motor ved slip af bremse i D eller R kunne ligne et problem med koblingen. VCDS er det rigtige værktøj at anvende ved indstilling af kobling, samt efterfølgende grundindstilling af gear.

3L værkstedet, Havdrup vil være et godt sted at henvende sig, de har værktøjet og erfa.
3L værkstedet, Havdrup
Værkstedet kommer ikke på tale; Bilen er ikke det værd, og Havdrup er meget langt væk fra Virum uanset om man skubber, trækker eller skal bugserer den.
Når man er fattig som mig så laver man tingene selv, Jeg har lavet kobling på min Panda, fikset brændte stik, skiftet hele undervognen på nær broerne. Min forrige bil var en Aygo hvor jeg spilttede hele kabinen ad, skiftede blæser i ventilation og isatte en nyt gulvtæppe, nye sæder, nyt loft og mere lyd og vibrationsisolering, osv, osv...
Den største udfordring er at finde den nødvendig viden til at diagnostisere og fikse problemerne korrekt :|


Status på Lupoen:
- Check af hydralik cylinder efter FAQ: Der er 1½ cm frirum fra låget af, så jeg bestiller noget ny i morgen.
Min kammerat har endnu mere frirum på hans Lupo 3L starter og den kobler fint ind og ud.

Koblingsstangen/kablet vipper en smule frem og tilbage.

Koblingen i min kammerats Lupo står klippe stabilt selv om skifterarmen i 3 skal skiftes.

Det er rigtig rart at have en ande Lupo 50 cm væk til at sammenligne.
Vi får en delphi tester på i morgen. Det er ikke en VDCS, men indtil jeg kan låne eller får min egen.
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Ny Lupo ejer og allerede i problemer - Starter ikke->Starter dør v.bremseslip

Indlæg af Ejner »

Ved evt. mangel af hydraulik olie i den hvide plastbeholder på hydralikstation er det ganske fornuftigt at få efterfyldt til lidt under overkant af stutsen iht. proceduren. Rummer ca. 0,4L ialt og manglende hy. olie kan give en del forskellig artede problemer med gearskift. Husk at anvende VW hy. olien.

Brug af værksted kontra DIY er en personlig sag - pøj, pøj med jagten på fejl kilden.
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Muddur
Indlæg: 11
Tilmeldt: lør 17. okt 2020 22:58
Geografisk region: København
Geografisk sted: Lyngby

Re: Ny Lupo ejer og allerede i problemer - Starter ikke->Starter dør v.bremseslip

Indlæg af Muddur »

Opdatering:

Hydralikbeholderen er blevet toppet op.
Bremsekontakten er blevet skiftet ud

Intet af det ændrede noget.

MEN!
Jeg har fundet en løs (to ledet)ledning på bagsiden af motoren :shock:

På min kammerats Lupo sidder der et sort stik med lilla inner farve, der sidder fast i på et lille birør(af gummi).
Dette bi-rør forbinder toppen af motoren med hoved-luft røret til turboen.
Desværre er min kammerats Lupo klodset op så vi kan ikke teste hvilken effekt det vil have hvis vi piller det ud på hans.

Connectoren er mistænkelig, da der er 2 hun, men der er ingen han dele der går ud af dåsen når jeg føler efter. Den er helt flad og metal agtig inden i.
Vi har ikke kunne finde sensoren i selvstudie håndbogen.



Jeg lægger billeder op i aften.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Ny Lupo ejer og allerede i problemer - Starter ikke->Starter dør v.bremseslip

Indlæg af doktorfrank »

Lad være med at spilde mere tid på den ledning - den har ingen betydning; det er beskrevet, men måske lidt svært at finde. 8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Muddur
Indlæg: 11
Tilmeldt: lør 17. okt 2020 22:58
Geografisk region: København
Geografisk sted: Lyngby

Re: Ny Lupo ejer og allerede i problemer - Starter ikke->Starter dør v.bremseslip

Indlæg af Muddur »

Tak Frank.
Muddur
Indlæg: 11
Tilmeldt: lør 17. okt 2020 22:58
Geografisk region: København
Geografisk sted: Lyngby

Re: Ny Lupo ejer og allerede i problemer - Starter ikke->Starter dør v.bremseslip

Indlæg af Muddur »

Har endelig fået en læser på dyret.

00263 - Transmission
27-10 - Implausible Signal - Intermittent

01155 - Clutch
17-10 - Control Difference - Intermittent

Så nu skal der læses igen :)
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Ny Lupo ejer og allerede i problemer - Starter ikke->Starter dør v.bremseslip

Indlæg af doktorfrank »

Kontroller (bedre: udskift) sikringerne i boksen i motorrummet. Kig efter knækkede ledninger ved tilslutningen til koblingsaktuatoren. :?
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Muddur
Indlæg: 11
Tilmeldt: lør 17. okt 2020 22:58
Geografisk region: København
Geografisk sted: Lyngby

Re: Ny Lupo ejer og allerede i problemer - Starter ikke->Starter dør v.bremseslip

Indlæg af Muddur »

Hej Frank

Beklager jeg ikke har vendt tilbage tidlerer, men mailen fra forummet var gået i spam bosen.

Det var lidt det jeg læste mig til et andet sted her i forummet (det med løse ledninger).
Det giver også bedre mening at den pludselig ikke ville gå i frigear. Hvilket var til store irritation da vi havde den stående i et låne værksted.
Skægt nok havde den ingen problemer et par dage senere da vi ville trække bilen ud.
Jeg skal ud til den i dag, så jeg vender tilbage med en status.

..,- sådan skrives:
Nicolai
Muddur
Indlæg: 11
Tilmeldt: lør 17. okt 2020 22:58
Geografisk region: København
Geografisk sted: Lyngby

Re: Ny Lupo ejer og allerede i problemer - Starter ikke->Starter dør v.bremseslip

Indlæg af Muddur »

og nu er den havnet hos 3 Liter værkstedet.
Besvar