Gearproblemer når den er kold (LØST)

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
DMorratz
Indlæg: 13
Tilmeldt: søn 6. sep 2020 23:06
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Sindal

Gearproblemer når den er kold (LØST)

Indlæg af DMorratz »

Jeg har netop købt en Lupo, men har desværre opdaget at sælger ikke har været helt ærlig...
Da jeg kiggede på bilen var den smålun - slet ikke driftsvarm. Vi mødtes hos hendes forældre, og hun havde kørtfra hendes arbejde og dertil. Den historie virkede troværdig. Jeg spurgte direkte om den skifter ens i kold/varm tilstand, hvilket hun bekræftede.
Det er uden tvivl min egen fejl at jeg ikke kom tilbage senere og prøvede den kold. Jeg var naiv nok til at tro på hende.

Her til morgen startede den fint, motoren lyder som den skal. Da jeg ville bakke ud af indkørslen, havde den problemer med at finde bakgear, og gik ud flere gange. Både med "eco" slået til og fra. Da jeg så begyndte at køre, hoppede den afsted og kom næppe over 25 km/t de første ca 500 meter. Igen gik den ud et par gange, når jeg stoppede ved kryds, og hver gang måtte den i "P" for at kunne startes igen. Det lykkedes dog at få den i gang, og den fandt også gearne som den skulle efterfølgende, men efter ca 9 km kørsel på landevej, gik den igen ud ved et lyskryds, og skulle sættes i "P" for at kunne startes. Det gjorde den flere gange.
På turen hjem var der næsten intet at bemærke. En enkelt gang virkede det som om den ikke helt kunne bestemme sig for hvilket gear den ville køre i, og jeg synes den var lidt langsom til at skifte ned i gear når jeg satte farten ned. Stop-and-go (Er det ikke det, det hedder) virkede helt som det skulle, jeg prøvede det af flere gange.

Jeg ved at det er længe siden den har fået grundjusteret gearkassen, men hvad siger i? Lyder det som dét, eller hvad tænker i?

Mvh
Dennis
Senest rettet af DMorratz lør 10. okt 2020 11:17, rettet i alt 1 gang.
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Gearproblemer når den er kold

Indlæg af Ejner »

Tjek hydraulik system for:
- korrekt mængde olie i beholder, fremgangsmåde findes under FAQ.
- trykkugle ikke meget ældre end 5 år, produktions uge/år er stemplet i den.
Og en grundjustering bør du også gøre, så den parameter er på plads. Derefter følges interval herfor se i FAQ.
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
DMorratz
Indlæg: 13
Tilmeldt: søn 6. sep 2020 23:06
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Sindal

Re: Gearproblemer når den er kold

Indlæg af DMorratz »

Ejner skrev: lør 12. sep 2020 09:28 Tjek hydraulik system for:
- korrekt mængde olie i beholder, fremgangsmåde findes under FAQ.
- trykkugle ikke meget ældre end 5 år, produktions uge/år er stemplet i den.
Og en grundjustering bør du også gøre, så den parameter er på plads. Derefter følges interval herfor se i FAQ.

Tak for hjælpen, jeg sætter stor pris på det
DMorratz
Indlæg: 13
Tilmeldt: søn 6. sep 2020 23:06
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Sindal

Re: Gearproblemer når den er kold

Indlæg af DMorratz »

Jeg har fyldt hydraulikolie på den, Ca en deciliter, og skiftet trykkugle.
Det gjorde ingen forskel.

Særligt ved igangsætning hopper den helt tosset, og vil ikke rigtig koble til.
DMorratz
Indlæg: 13
Tilmeldt: søn 6. sep 2020 23:06
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Sindal

Re: Gearproblemer når den er kold

Indlæg af DMorratz »

Såfremt nogen skulle være interesseret, udviklede situationen sig således:

Jeg var på vej til mekanikeren, for at få bilen grundjusteret. Den hoppede afsted helt tosset, og koblede til og fra i et væk. Det gav et par ordentlige klonk, og så kørte bilen ikke længere. Selvfølgelig blokerede jeg en rundkørsel.
Det virker som om noget i koblingen har sat sig fast, armen dertil kan kun bevæges ganske lidt, selvom jeg har haft et koben på den.

Så nu lærer jeg vel at skifte en kobling.
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Gearproblemer når den er kold

Indlæg af Ejner »

Lyder som et koblings problem.
Grundjustering udført?
Hvad er km stand?
Min kobling udskiftet ved kkm 325, og det var tryklejet samt føringsrør der var stået af. Kunne til sidst ikke udføre koblingsfunktionen.
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
DMorratz
Indlæg: 13
Tilmeldt: søn 6. sep 2020 23:06
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Sindal

Re: Gearproblemer når den er kold

Indlæg af DMorratz »

Jeg ved ikke hvornår den er blevet grundjusteret sidst, sælger snakkede om 40-50.000 km, men var ikke sikker på noget.

Den har kørt 410.000km

Jeg mistænker noget er galt i koblingen, så jeg prøver at skille det ad i løbet af ugen, og håber jeg bliver klogere.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Gearproblemer når den er kold

Indlæg af Atjuh 3L »

Start lige med en grundindstilling - er mit bud.


Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
DMorratz
Indlæg: 13
Tilmeldt: søn 6. sep 2020 23:06
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Sindal

Re: Gearproblemer når den er kold

Indlæg af DMorratz »

Jeg kunne ikke umiddelbart se noget rigtig galt i koblingen, kun et par tænder på trykpladen der var en ganske lille smule skæve.
Den fik ny kobling, udrykkerleje og Føringsrør, og efter en grundjustering ser det ud til at den kører som den skal.
DMorratz
Indlæg: 13
Tilmeldt: søn 6. sep 2020 23:06
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Sindal

Re: Gearproblemer når den er kold

Indlæg af DMorratz »

Den kørte så elendigt igen efter 35 km.

Koblingsaktuatoren fik skylden. Jeg kunne ikke finde noget skidt i den, og olien så pæn ud. Jeg skiftede den alligevel, og nu har den kørt 200 km med rigtig lækre gearskift👍
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Gearproblemer når den er kold

Indlæg af Ejner »

Ja - vedholdenhed er en meget sjælden belønnet dyd, men det der skal til for at lande gode løsninger...
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Besvar