Lupo står låst i neutral.

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
søens
Indlæg: 31
Tilmeldt: lør 27. aug 2011 15:33
Geografisk sted: Vestsjælland

Lupo står låst i neutral.

Indlæg af søens »

Hej.
Min kones lupo låste pludselig i neutral - så jeg tog gearknop og skiftedækslet af - og fandt en "dims" der var hoppet af - et alustykke som har en slags vinkelfacon med en slags glideflade og en lille returfjeder i den ene ende og har været fastholdt i det andet ben på vinklen - (svært at forklare) - tilsyneladende ikke noget knækket - er vist bare hoppet op af sin plastik holder.? mit problem er at jeg ikke ved præcis hvordan den skal sidde for at få det til at fungere igen - jeg har søgt efter om jeg kunne finde et foto så jeg kan se detaljer i indretningen under dækslet - men forgæves.
Er der nogen der har været ude for samme uheld og måske kan linke til et sted hvor jeg kan se dette.
Så vil jeg være en glad mand :o)

Mvh. Erik
søens
Indlæg: 31
Tilmeldt: lør 27. aug 2011 15:33
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Lupo står låst i neutral.

Indlæg af søens »

Er der nogen herinde der ved om det er muligt at skifte hele "klumpen" under gearstangen som en enhed - og hvis ja skal der så kodes og justeres diverse for at få den til at skifte igen?
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Lupo står låst i neutral.

Indlæg af doktorfrank »

Allerførst: Hvilken årgang/model? Skiftemekanismen er anderledes udformet på 99/00 (ANY motor) i forhold til de senere (med AYZ motor).
Dernæst: Hvor på Vestsjælland? - for ligesom det er svært at forklare, hvad der er hoppet af, er det nærmest umuligt at forklare i ord, hvad der evt. kan gøres.
Kan du evt. komme til at tage et foto?
:?
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
søens
Indlæg: 31
Tilmeldt: lør 27. aug 2011 15:33
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Lupo står låst i neutral.

Indlæg af søens »

Hej.

Det er en årgang 2005 - reg.nr: XE45869 -

Jeg har taget et par foto men har ikke helt styr på hvordan jeg får dem lagt ind her -

Kan det være en defekt bremselyskontakt der laver en blokering oppe under gearstangen?
Senest rettet af søens tors 25. jun 2020 19:50, rettet i alt 1 gang.
søens
Indlæg: 31
Tilmeldt: lør 27. aug 2011 15:33
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Lupo står låst i neutral.

Indlæg af søens »

Hej.

Det er en årgang 2005 - reg.nr: XE45869 -

Jeg har taget et par foto men har ikke helt styr på hvordan jeg får dem lagt ind her -

Jeg har fået klikket delen på plads igen - den sidder klipset ned i to plastik bøjler og har en lille returfjeder i den anden ende -Har form som en mini "bærearm"- men det er som om der er noget nedefra der presser den for højt op - hvilket nok også er årsag til at den er hoppet op af de små bøjleholdere - hvis jeg bare kunne se på en anden hvordan det er placeret så ville det være nemmere - vil prøve at afmontere al midter plastikken og håber så at jeg kan få bedre overblik

Ved du hvornår de skifter gearvælgersystem?

Jeg bor mellem Kalundborg og Jyderup.

Mvh. Erik
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Lupo står låst i neutral.

Indlæg af doktorfrank »

Det præcise skift i systemer er jeg ikke så sikker på, fordi der er nogle overgangsmodeller i midten af 00 - men det er jo helt underordnet, når vi taler om en 05.
Fint at du har fået klikket delene på plads, og så melder spørgsmålet sig, om det ikke bare er kabelforbindelsen til tændingsnøglen, der er blevet for slap. Det forekommer, og så kan gearvælgeren ikke flyttes. Prøv at hjælpe den manuelt ved at skubbe med et velvalgt stykke værktøj, fx en skruetrækker.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
søens
Indlæg: 31
Tilmeldt: lør 27. aug 2011 15:33
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Lupo står låst i neutral.

Indlæg af søens »

Tak for dine svar - dejligt med nogle forslag til en løsning :o) -

Efter at den havde stået i mere end et døgn - og med forsigtig lirken kom den ud af neutral og det kunne lade sig gøre forsigtigt at flytte mellem alle positioner på gearvælgeren - men har nu en usikkerhed om hvornår den blokerer/hopper af igen? - måske var det bare et samspil af slup i delene og lidt for hårdhændet bevægelse der fik den til at hoppe af - ved du om man kan købe rep.sæt til gearvælgeren?
Gad vide om det er tilrådeligt at smøre plastikdelene i skiftet eller det bare vil øge risikoen for at noget smutter af i farten.
Jeg kan se at kablet bliver trukket ca. 1,5 -2 mm når jeg drejer nøglen.

Mbh. Erik
Besvar