Lidt om at rense turbo + en advarsel

Alt vedrørende teknikken på 3L
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Lidt om at rense turbo + en advarsel

Indlæg af Kim B Olesen »

Ja bare noget WD40 eller bedre rustløsner, jeg tror ikke det bliver nødvendigt at varme, tror heller ikke du kan komme derned hvor det gavner med varme :?
Det er vist kun en 3-4 mm skrue - så et nej til woniepys :lol:
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Lidt om at rense turbo + en advarsel

Indlæg af Thore J »

Qaxius skrev: Min turbo har rundet 345.000km, så mon ikke den trænger til lidt vedligeholdelse. Om ikke andet, så bare for at forhindre fremtige fejl.
Det er sådan noget jeg ikke forstår... en moderne turbo skal ikke afmonteres nu og da for at blive vedligeholdt.. De fejler som regel kun hvis der er noget andet galt!
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Lidt om at rense turbo + en advarsel

Indlæg af Vyffe »

Thore J skrev:
Qaxius skrev: Min turbo har rundet 345.000km, så mon ikke den trænger til lidt vedligeholdelse. Om ikke andet, så bare for at forhindre fremtige fejl.
Det er sådan noget jeg ikke forstår... en moderne turbo skal ikke afmonteres nu og da for at blive vedligeholdt.. De fejler som regel kun hvis der er noget andet galt!
Enig! Min har kørt 478.000 km og virker perfekt. Det eneste vedligehold den skal have, er en gang BellAdd 2D ved hvert stort service :geek:
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Lidt om at rense turbo + en advarsel

Indlæg af Kim B Olesen »

Det er altså jævnt tit at de VNT turboer gror fast i skidt, og skal løsnes på en eller anden måde :) der er flere der har prøvet det rens med mere eller mindre succes, jeg synes sgu det var lige så nemt at skille den ad og rense den når nu den var begyndt at hænge lidt :D
Når det så er sagt synes jeg heller ikke man skal gøre en hel masse INDEN problemerne melder sig, man kan hurtigt se på brændstoføkonomien hvis den begynder at hænge ;)
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Lidt om at rense turbo + en advarsel

Indlæg af Qaxius »

Min ligger omkring 3,8liter/100km og det passer rimelig godt med kørt km/fuld tank.
Min Audi A4 1,6 kørte 13,5km/l og jeg kører nok lidt mere økonomisk i Lupoen så jeg synes godt at den kunne ligge højere.

Kan jeg se det med VCDS når jeg kører og den går trægt, eller kan jeg se det ude i motorrummet hvis en hjælper træder på gassen i Neutral?
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Lidt om at rense turbo + en advarsel

Indlæg af batmann67 »

Det kan ses i VCDS under 01 Motor, Målegruppe 011.
Felt 2 er specificeret værdi, felt 3 er målt værdi.
Mener de gerne skal være rimelig ens...

Typisk kontrollerer man værdien ved at accelerer med fuld gas i 3.gear fra 1500- 3000 rpm.
01 Engine Full Throttle Group 011.gif
01 Engine Full Throttle Group 011.gif (17.84 KiB) Vist 6549 gange
/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
32972
Indlæg: 3
Tilmeldt: søn 10. nov 2019 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: lolland

Re: Lidt om at rense turbo + en advarsel

Indlæg af 32972 »

Nogle der ved hvordan jeg kan få fat i sådan en olie tilgangs nippel som er vist på billede 2? Min knækkede under afmontering, så mangler en akut :D
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Lidt om at rense turbo + en advarsel

Indlæg af Kim B Olesen »

Jeg har en, men jo godt nok i den anden ende af landet 🤪🙈
RNA
Indlæg: 6
Tilmeldt: lør 24. mar 2018 08:27
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: DK

Re: Lidt om at rense turbo + en advarsel

Indlæg af RNA »

Nu er det godt nok en gammel tråd, men jeg prøvede som Crispie skrev og af dækkede olie huller og lage turboen i regnvand og i halvandet døgn (alustykket oven vande) og så løsnet det sig faktisk og kører helt perfekt, det var dog utroligt nemt og det virker, super tak for den info, Crispie :D
Brugeravatar
Supercharger
Indlæg: 109
Tilmeldt: fre 3. okt 2014 07:30
Geografisk sted: Borup Sjælland

Re: Lidt om at rense turbo + en advarsel

Indlæg af Supercharger »

Uha grimme historier. :(
Heldigvis køre min A2 turbo pt fint. ;)
Men kan man forebygge? dvs noget rens uden at adskille turbo'en?
Begår Civil Ulydighed....
Køre Audi A2 3L.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Lidt om at rense turbo + en advarsel

Indlæg af sussi »

Supercharger skrev: lør 21. dec 2019 11:20 Men kan man forebygge? dvs noget rens uden at adskille turbo'en?
Bell Ad turborens, Kim brugte det for nogle år siden, har du en tilbagemelding Kim?
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Lidt om at rense turbo + en advarsel

Indlæg af Kim B Olesen »

Jeg har aldrig brugt det “rigtige” turborens, men hvis den med jævne mellemrum får en servicerens i indsugningen, fx Bell ADD 2D plejer man at kunne holde det fra døren 😎👍🏻
Brugeravatar
Supercharger
Indlæg: 109
Tilmeldt: fre 3. okt 2014 07:30
Geografisk sted: Borup Sjælland

Re: Lidt om at rense turbo + en advarsel

Indlæg af Supercharger »

Det må prøves. ;)
Går ud fra snasket kan købes hos Thansen??
Begår Civil Ulydighed....
Køre Audi A2 3L.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Lidt om at rense turbo + en advarsel

Indlæg af sussi »

Supercharger skrev: man 23. dec 2019 16:45 Det må prøves. ;)
Går ud fra snasket kan købes hos Thansen??
Eller her
http://shop.vagtech.dk/index.php/bell-add-c-22
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Besvar