3l starter ikke - løst.
3l starter ikke - løst.
Hello
Jeg min 3l fra 03 vil ikke starte.
Mit problem består i at den ikke starter i stop eller neutral.
Jeg lader den opbygge tryk ved at vente til hydraulikstationen stopper og så drejer jeg nøglen.
Den "dimmer" i displayet, men INTET mere sker. Den tørner ikke motor eller noget.
Når jeg scanner for fejlkoder er den CLEAN! som i ikke en eneste fejl på nogle moduler.
Jeg troede først det var selve starteren med dens startrelæ, da jeg her inde har kunne læse mig til ligende tilfælde.
Så jeg indkøbte og monterede ny starter.
Så tjekkede jeg relæ 109 og det virker fint.
bremekontakten er testet og den skaber kontakt ved de to yderste og igen de to inderste, når man "træder på bremsen"
Jeg har det sidste års tid kunne dreje nøglen imens hydraulikstationen kørte og så bare blive ved med at holde nøglen drejet helt til højre, og når der var tryk nok på, så startede den.
Min tanke ligger så nu, efter alle de timers fejlsøgning, at jeg måske kan have et problem med at hydraulikstationen opbygger tryk - men ikke NOK tryk til at den vil starte.
Hydraulikstationen kører for hvert ca 5 minut og den fik nye pakninger for et par år siden.
Jeg kan køre alle gear igennem og jeg kan lave en grundjustering - som dog stopper ved det punkt at jeg skal starte motoren.
Er der noget jeg har overset?
Hvad skal værdien for hydrauliktryk være, for at den vil sende signal til at starte?
Jeg fik på et tidspunkt en fejl med at motoren blev nægtet start pga immobiliser - og der slettede jeg fejlen og gik ind i immobiliser 25 og nulstillede den og så kom den fejl ikke igen.
Gab, jeg er tæt på at køre den i havnen, men jeg har lige synet, serviceret den og sat nye dæk på. Så den skal overleve.
Jeg min 3l fra 03 vil ikke starte.
Mit problem består i at den ikke starter i stop eller neutral.
Jeg lader den opbygge tryk ved at vente til hydraulikstationen stopper og så drejer jeg nøglen.
Den "dimmer" i displayet, men INTET mere sker. Den tørner ikke motor eller noget.
Når jeg scanner for fejlkoder er den CLEAN! som i ikke en eneste fejl på nogle moduler.
Jeg troede først det var selve starteren med dens startrelæ, da jeg her inde har kunne læse mig til ligende tilfælde.
Så jeg indkøbte og monterede ny starter.
Så tjekkede jeg relæ 109 og det virker fint.
bremekontakten er testet og den skaber kontakt ved de to yderste og igen de to inderste, når man "træder på bremsen"
Jeg har det sidste års tid kunne dreje nøglen imens hydraulikstationen kørte og så bare blive ved med at holde nøglen drejet helt til højre, og når der var tryk nok på, så startede den.
Min tanke ligger så nu, efter alle de timers fejlsøgning, at jeg måske kan have et problem med at hydraulikstationen opbygger tryk - men ikke NOK tryk til at den vil starte.
Hydraulikstationen kører for hvert ca 5 minut og den fik nye pakninger for et par år siden.
Jeg kan køre alle gear igennem og jeg kan lave en grundjustering - som dog stopper ved det punkt at jeg skal starte motoren.
Er der noget jeg har overset?
Hvad skal værdien for hydrauliktryk være, for at den vil sende signal til at starte?
Jeg fik på et tidspunkt en fejl med at motoren blev nægtet start pga immobiliser - og der slettede jeg fejlen og gik ind i immobiliser 25 og nulstillede den og så kom den fejl ikke igen.
Gab, jeg er tæt på at køre den i havnen, men jeg har lige synet, serviceret den og sat nye dæk på. Så den skal overleve.
Senest rettet af thebat18 søn 10. nov 2019 10:23, rettet i alt 1 gang.
Lupo 3L '03
ESP, Servo, Aircon, fartpilot og chip.
Lyddæmpet.
ESP, Servo, Aircon, fartpilot og chip.
Lyddæmpet.
Re: 3l starter ikke
bonusinfo:
Jeg får ikke grøn "fod på bremse" i displayet og jeg kortslutter bremsekontakt-stikket med en papirklips uden at det gør en forskel.
Jeg har tjekket op på hydraulik ifg et andet emne, hvor jeg skulle måle blok 20 og se på felt 4, hvor den starter pumpen ved 3,0v og den kører op til 4,2v. Så den opbygger tryk.
Men det falder ret hurtigt.
Jeg får ikke grøn "fod på bremse" i displayet og jeg kortslutter bremsekontakt-stikket med en papirklips uden at det gør en forskel.
Jeg har tjekket op på hydraulik ifg et andet emne, hvor jeg skulle måle blok 20 og se på felt 4, hvor den starter pumpen ved 3,0v og den kører op til 4,2v. Så den opbygger tryk.
Men det falder ret hurtigt.
Lupo 3L '03
ESP, Servo, Aircon, fartpilot og chip.
Lyddæmpet.
ESP, Servo, Aircon, fartpilot og chip.
Lyddæmpet.
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: 3l starter ikke
Indledningsvis: Kan den starte med gearvælger i pos N?
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Re: 3l starter ikke
Nej, det kan den ikke
Lupo 3L '03
ESP, Servo, Aircon, fartpilot og chip.
Lyddæmpet.
ESP, Servo, Aircon, fartpilot og chip.
Lyddæmpet.
Re: 3l starter ikke
Det der 'dimmer display'...
Mon det er ensbetydende med et afladet startbatteri ?
Mon det er ensbetydende med et afladet startbatteri ?
Re: 3l starter ikke
Jeg har ladet godt på batteriet.
Det er et varta dynamic (silver? Som jeg husker)
Men jeg tænker at den dæmper lys i display, fordi den trækker strøm til noget - men hvad?
Hvis vejret er godt i morgen, prøver jeg lige at løst afmontere starteren, så jeg kan bekræfte at det ikke er hele motoren som sidder fast
Det er et varta dynamic (silver? Som jeg husker)
Men jeg tænker at den dæmper lys i display, fordi den trækker strøm til noget - men hvad?
Hvis vejret er godt i morgen, prøver jeg lige at løst afmontere starteren, så jeg kan bekræfte at det ikke er hele motoren som sidder fast
Lupo 3L '03
ESP, Servo, Aircon, fartpilot og chip.
Lyddæmpet.
ESP, Servo, Aircon, fartpilot og chip.
Lyddæmpet.
Re: 3l starter ikke
Når min a2 ter sig således er det som regel indikation på at der ikke er strøm på batteriet - jeg vil tro at du kan måle under 12v på batteriet når du forsøger at starte
Sendt fra min CMR-AL09 med Tapatalk
Sendt fra min CMR-AL09 med Tapatalk
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Re: 3l starter ikke
Jeg har lige testet.
Den havde en spænding på 11,88 slukket. Så da jeg forsøgte start, gik den på 11,55.
De efterfølgende startforsøg, blev den omkring de 11,55-11,65.
Umiddelbart virker det ikke til et større spændingsfald.
Batteriet er fra et varta E11 74amp fra 2014
Den havde en spænding på 11,88 slukket. Så da jeg forsøgte start, gik den på 11,55.
De efterfølgende startforsøg, blev den omkring de 11,55-11,65.
Umiddelbart virker det ikke til et større spændingsfald.
Batteriet er fra et varta E11 74amp fra 2014
Lupo 3L '03
ESP, Servo, Aircon, fartpilot og chip.
Lyddæmpet.
ESP, Servo, Aircon, fartpilot og chip.
Lyddæmpet.
- sussi
- Indlæg: 6146
- Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Holeby
Re: 3l starter ikke
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Re: 3l starter ikke
Sussi:
Jeg er altid med på en afstemning.
Men afstemningen mangler en:
- stem for hvor lang tid batteriet har overlevet inden det blev skiftet.
Eller et andet emne der beskriver hvad og hvem afstemningen hjælper.
Lige det link hjælper mig ikke med normalværdier for spænding i hvile eller ved last.
Jeg tror du har tabt mig i dit svar, som bare var et link?
Jeg er altid med på en afstemning.
Men afstemningen mangler en:
- stem for hvor lang tid batteriet har overlevet inden det blev skiftet.
Eller et andet emne der beskriver hvad og hvem afstemningen hjælper.
Lige det link hjælper mig ikke med normalværdier for spænding i hvile eller ved last.
Jeg tror du har tabt mig i dit svar, som bare var et link?
Lupo 3L '03
ESP, Servo, Aircon, fartpilot og chip.
Lyddæmpet.
ESP, Servo, Aircon, fartpilot og chip.
Lyddæmpet.
Re: 3l starter ikke
Ok, jeg måtte lige se hvad 11,5v betyder.
Og det betyder jo flat. 0%ah https://exide.dk/batterividen/selvafladning/
Så jeg har sat en lader på. Men jeg tror at hvis den ikke starter i morgen, så er det batteriet. For laderen var også på her da den til at begynde med ikke ville starte.
Jeg må vende tilbage med svar.
Og det betyder jo flat. 0%ah https://exide.dk/batterividen/selvafladning/
Så jeg har sat en lader på. Men jeg tror at hvis den ikke starter i morgen, så er det batteriet. For laderen var også på her da den til at begynde med ikke ville starte.
Jeg må vende tilbage med svar.
Lupo 3L '03
ESP, Servo, Aircon, fartpilot og chip.
Lyddæmpet.
ESP, Servo, Aircon, fartpilot og chip.
Lyddæmpet.
Re: 3l starter ikke
Ok
Den holder nu 12,99v.
Men det gjorde ikke en forskel. Den giver ikke antydningen om at ville starte. hverken i P eller N
For god ordens skyld. er opladeren sat på nu i en recondition-mode. Så hvis den ikke har været glad for at være så afladet, så bliver den lige frisket lidt op.
Den holder nu 12,99v.
Men det gjorde ikke en forskel. Den giver ikke antydningen om at ville starte. hverken i P eller N
For god ordens skyld. er opladeren sat på nu i en recondition-mode. Så hvis den ikke har været glad for at være så afladet, så bliver den lige frisket lidt op.
Lupo 3L '03
ESP, Servo, Aircon, fartpilot og chip.
Lyddæmpet.
ESP, Servo, Aircon, fartpilot og chip.
Lyddæmpet.
-
- Indlæg: 4802
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: 3l starter ikke
Hvis ikke du får det grøn fod symbol - er det deromkring det er galt
Nu har du jo godt nok målt, men i og med bremselyskontakten ikke koster mere, ville jeg nu prøve at udskifte den
Den dimmer lyset som standard når nøglen drejes, det eneste du kan udlede af det er at tændingslåsen umiddelbart virker som den skal
Prøv lige at give starteren direkte 12 v på det lille stik, så skal den køre på starteren, hvis vognen står i N og til tænding burde den også starte
Hvis den gør det, så prøv at gære det samme i grundjustering når den beder om at starte, så burde den kunne gå igennem grundjustering
Grøn fod kan godt mangle fordi grundjustering ikke er fuldført, så måske skulle du starte med at “snyde” den igennem en grundjustering
Nu har du jo godt nok målt, men i og med bremselyskontakten ikke koster mere, ville jeg nu prøve at udskifte den
Den dimmer lyset som standard når nøglen drejes, det eneste du kan udlede af det er at tændingslåsen umiddelbart virker som den skal
Prøv lige at give starteren direkte 12 v på det lille stik, så skal den køre på starteren, hvis vognen står i N og til tænding burde den også starte
Hvis den gør det, så prøv at gære det samme i grundjustering når den beder om at starte, så burde den kunne gå igennem grundjustering
Grøn fod kan godt mangle fordi grundjustering ikke er fuldført, så måske skulle du starte med at “snyde” den igennem en grundjustering
Re: 3l starter ikke
God ide.
Det vil jeg prøve.
Det vil jeg prøve.
Lupo 3L '03
ESP, Servo, Aircon, fartpilot og chip.
Lyddæmpet.
ESP, Servo, Aircon, fartpilot og chip.
Lyddæmpet.
Re: 3l starter ikke
Ok
Det virker til at jeg mangler 12v i motorrummet.
Hele den spændings skinne der sidder vag hydraulikstationen mangler 12v.
Men alle de store sikringer ser fine ud, der under alle relæerne samt 120a sikringen på selve pluskablet ved batteri?
Det virker til at jeg mangler 12v i motorrummet.
Hele den spændings skinne der sidder vag hydraulikstationen mangler 12v.
Men alle de store sikringer ser fine ud, der under alle relæerne samt 120a sikringen på selve pluskablet ved batteri?
Lupo 3L '03
ESP, Servo, Aircon, fartpilot og chip.
Lyddæmpet.
ESP, Servo, Aircon, fartpilot og chip.
Lyddæmpet.
Re: 3l starter ikke
Ok fejlen fundet!
Den store stel-ledning, som sidder på selve motoren, sad løs.
Møtrikken der holdt den på plads, var faldet af.
Så engang i mellem fik jeg 12v på strømskinnen i motorrummet og når jeg så satte strøm til elstarteren, så gnistrede det et sted.
Jeg fandt så ud af at gnisterne kom fra det dårlige motor-stel.
Den fik en ny møtrik og så virker alt!
Jeg har nu gundjusteret og justeret creep-point.
Så det endte lykkeligt
Den store stel-ledning, som sidder på selve motoren, sad løs.
Møtrikken der holdt den på plads, var faldet af.
Så engang i mellem fik jeg 12v på strømskinnen i motorrummet og når jeg så satte strøm til elstarteren, så gnistrede det et sted.
Jeg fandt så ud af at gnisterne kom fra det dårlige motor-stel.
Den fik en ny møtrik og så virker alt!
Jeg har nu gundjusteret og justeret creep-point.
Så det endte lykkeligt
- Vedhæftede filer
-
- 5E3A8B10-7C45-44FA-A784-7E0428C7B5B4.jpeg (219.97 KiB) Vist 6675 gange
Lupo 3L '03
ESP, Servo, Aircon, fartpilot og chip.
Lyddæmpet.
ESP, Servo, Aircon, fartpilot og chip.
Lyddæmpet.
-
- Indlæg: 4802
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: 3l starter ikke - løst.
Det bar godt Jeg havde faktisk også tænkt på stelkabel efter jeg skrev, men det ville jo blive testet sammen med når du gav starteren direkte strøm