Hoppende i gear

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Rofldude
Indlæg: 9
Tilmeldt: tirs 29. okt 2019 16:03
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Thyborøn

Hoppende i gear

Indlæg af Rofldude »

Hejsa boys and girls ! Jeg har en lupo 1.2 tdi 2005 som er begyndt at hoppe lidt i 1-2 gear og når jeg giver den lidt extra pedal så laver den en høj omdrejning og leder lidt langsomt efter gear der passer til det .. er dette en grundjustering der skal skal til? Alle gear er der men tager sin tid nogle gange at den finder det rette gear til omdrejninger og somsagt lidt hopperig i 1-2 gear .. 😊
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Hoppende i gear

Indlæg af 383CI »

En komplet sang er første forsøg.
Kender du ikke sangen findes den i LupoNeserSangBogen der også går under betegnelsen FAQ her på siden.

Nu er der ikke nogle data på bilen, men det kunne også lugte af et kedeligt udrykkerleje.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Hoppende i gear

Indlæg af sussi »

C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Rofldude
Indlæg: 9
Tilmeldt: tirs 29. okt 2019 16:03
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Thyborøn

Re: Hoppende i gear

Indlæg af Rofldude »

Det er lige begyndt at hoppe lidt som at koblingen måske står forkert men den kobler jo fint ud fra 3-5 gear. Jeg har kun fået skiftet toppakning og olie er nyt og hydralik olie er fyldt på .. beholderen køre kun Max 7 sekunder fra jeg åbner døren.. Men det er mega underligt for at køre 2 dage i den efter toppakning er skiftet uden nogle problemer så kom det .. Jeg har været det hele igennem syntes jeg men kunne det skyldes en grundjustering ?
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Hoppende i gear

Indlæg af 383CI »

Læser du hvad der bliver skrevet?

383CI skrev: ons 6. nov 2019 21:14 En komplet sang er første forsøg.
Kender du ikke sangen findes den i LupoNeserSangBogen der også går under betegnelsen FAQ her på siden.

Nu er der ikke nogle data på bilen, men det kunne også lugte af et kedeligt udrykkerleje.

Koden her er udrykkerleje, hvis det falder sammen med toppakning er det tilfældigt.
Bilerne (kan) ændre skiftemønster markant ved skifte af dysepakninger (sikkert fordi momentkurven ændres) om det så er tilfælde med toppakning har jeg aldrig hørt men udelukker det ikke.

Men som det er skrevet, studer FAQèn og syng sangen, så er du langt og løser det ikke problemerne er næste skud i min bøsse udrykkerlejet.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Rofldude
Indlæg: 9
Tilmeldt: tirs 29. okt 2019 16:03
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Thyborøn

Re: Hoppende i gear

Indlæg af Rofldude »

Ok fordi tænkte mest det var pga den nok aldrig har været justeret . Så et nyt udrykkerlej må jo være det næste jeg går efter da jeg har gjort størstedelen af den liste .. min mekaniker kommer til at elske mig når jeg nu ringer for 5 gang med noget om den bil 😂
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Hoppende i gear

Indlæg af 383CI »

Rofldude skrev: tors 7. nov 2019 14:48 Ok fordi tænkte mest det var pga den nok aldrig har været justeret . Så et nyt udrykkerlej må jo være det næste jeg går efter da jeg har gjort størstedelen af den liste ..
Hvis du siger den aldrig har været justeret er det svært at se hvilken del af "listen" du mener at have gjort.
Hvis du gennemfører en KORREKT og KOMPLET "sang om gearkasser" og den kan synges rent for flot har du løst 80% af problemerne.
Hvis du så stadigt har problemer kan vi tage den derfra, men det er sort at begynde at snakke udrykkerlegeskifte inden gearkassen er (forsøgt) komplet grundjusteret og der fremgår ikke entydigt og er også ligemeget, for du/vi kommer ikke længere inden den er det.
Der står utroligt meget om LuProblemerne i FAQèn så den vil mekanikeren hade, så er det nemlig ikke så nemt at tage røven på folk, eller skifte i blinde.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Rofldude
Indlæg: 9
Tilmeldt: tirs 29. okt 2019 16:03
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Thyborøn

Re: Hoppende i gear

Indlæg af Rofldude »

Eh ok rolig nu jeg spørg bare fordi jeg ikke aner en dyt omkring en lupo da det er første gang jeg har en .. som beskrevet så har jeg løsnet hydralik metal tingen lade det synke lidt og så spændt den fast igen og påfyldt olie.. men den hoppede den ikke i gear inden top pakningen blev skiftet.. har dog måtte ud og skifte gearstangen ud da den plastik dut var ødelagt og den ring der drejer rundt som du ved er den der holder den på plads var flækket .. Kan det være det er pga det den skaber sig ? Kablet der nede er jo påmonteret på den nye gearstang.. skal den stå helt oppe ved top klipsen så de rør hinanden eller helt frem? Har måske ikke noget at sige? Har kørt ca 2 dage uden noget problem så kom det .. syntes ikke der var noget før jeg skiftede stangen ud andet end de plastisk ting der nede var ødelagte.. stangen har ikke været brugt så meget. Jeg ved jeg spørg dumt
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Hoppende i gear

Indlæg af 383CI »

Har du grundjusteret den bil? Eller rettere, sunget en sang KOMPLET?

JA eller NEJ?

Hvis ikke, FÅ DET GJORT så kan vi tage den derfra!

En ting der er utroligt vigtig er at være helt og aldeles entydig i problembeskrivelser og svar og holde tingene adskilt og efter 5 indlæg er det stadigt ikke klart om der er styr på gearkassen på børnehave niveau.
98% af alle problemener er løst og det er ikke unikt de hopper i gearne.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Hoppende i gear

Indlæg af sussi »

383CI skrev: fre 8. nov 2019 07:48 Har du grundjusteret den bil? Eller rettere, sunget en sang KOMPLET?
JA eller NEJ?
Hvis ikke, FÅ DET GJORT så kan vi tage den derfra!
Efter 5 indlæg er det stadigt ikke klart om der er styr på gearkassen på børnehave niveau.
98% af alle problemener er løst og det er ikke unikt de hopper i gearne.
emoji.png
emoji.png (7.5 KiB) Vist 4192 gange
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Hoppende i gear

Indlæg af doktorfrank »

Bare en strøtanke: Der er påfyldt hydraulikolie ... er det den korrekte type?? Hvorfor manglede den? Er koblingsaktuatoren evt. utæt (det viser sig ved dråber under den lille, orange siliconegummi”tut”) og er koblingskablets gummitætning (som det faktisk altid er tilfældet) revnet, for så er der støv inde ved stemplet - til en begyndelse giver det usikre/hårde tilkoblinger og senere kan det give nødprogram, hvor tilkobling mislykkes og motoren ikke reagerer på den højre pedal. :geek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Besvar