servostyring hot eller not

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
CJohansen
Indlæg: 335
Tilmeldt: man 31. okt 2016 15:49
Geografisk sted: Viborg området

servostyring hot eller not

Indlæg af CJohansen »

Eller skal vi kalde det styring uden føling?

Det er lang tid siden jeg sidst har kørt en tur i familiens 3L. Gjorde det i dag. Blev lige så overrasket igen, som jeg gør hver gang jeg kommer i en 3l med servo, og det er noget tid siden sidst. Det er som at se en køre efter tre julefrokoster i rap.

Eller er det bare mig der er uheldig og har haft 3 af slagsen med skidt servo?

Der er i alle jeg har prøvet absolut ingen føling med hvad der sker ude foran. Der er ingen fartafhængig dosering, eller nogen føling overhovedet. Man kan køre 120 rundt i et sving totalt sidelæns, uden det mindste modstand i rattet. Styrende med spidsen af en lillefinger, gættende på om man mon skal dreje lidt mere eller mindre. Nada feedback overhovedet.

Jeg har kørt traktorer med mere respons i rattet.

Er der et fiks til det her problem, eller er det bare sådan det er?

Må indrømme at jeg er begyndt at se servo på en 3L som noget negativt. Da det er en 3L så er der jo bare en ting til som helt sikkert går i stykker på et tidspunkt, og helt ærligt så er det en lille let bil på cykelhjul og ingen vægt over forenden. Er det overhovedet nødvendigt på nogen måde

Ville det virke som på andre biler så måske, men som jeg har oplevet det, så nej tak.

Er der andre der oplever det samme?
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
Brugeravatar
Supercharger
Indlæg: 109
Tilmeldt: fre 3. okt 2014 07:30
Geografisk sted: Borup Sjælland

Re: servostyring hot eller not

Indlæg af Supercharger »

Har aldrig forstået servostyring i biler. Uanset hvor tung bilen kan være.
Så har ingeniørene jo beregnet gearingen i styretøjet, så det er let at dreje i alle tænkelige situationer. ;)
Så tror at servostyring er kun til ren komfort. eller til bilejere med svage arme. :roll:
Begår Civil Ulydighed....
Køre Audi A2 3L.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4985
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: servostyring hot eller not

Indlæg af KMDTHY »

CJohansen skrev: tors 26. sep 2019 20:35 Er der et fiks til det her problem, eller er det bare sådan det er?
Sådan er det bare. På en 3L er der fuld servo altid. Jeg er som pendler langt mere glad for min 3L uden. Inde i storbyen er det måske lækkert noget med servo.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Søren
Indlæg: 1397
Tilmeldt: lør 17. sep 2011 22:07
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Næstved/ Lov

Re: servostyring hot eller not

Indlæg af Søren »

Jeg har heller ikke noget behov for servo, pendler 2x 40km på motorvej og 2x 10km på landevej..
Men får også tit afvide at min 3L er den mest røvsyge model.

Men nu har den klaret sig 541.000km uden :lol:
Lupo 1.2 TDI 3L fra 2005 sort... 701.000km med Aerotwin viskere.. Kopholder gl model.. Garmin 2595 LTM og grå stue.. Synet uden anmærkning 15/4-2013 og 27/4-2015-, 1-5-2017 og igen den 1-5-2019 20-5-2021 og nu 6-6 2023 Ellers intet xtra udstyr

VW Passat variant 2.0 TDI comfortline sort fra 2010 318.000km ny synet 7-11-2023
Robert
Indlæg: 319
Tilmeldt: tors 27. jan 2011 07:50
Geografisk sted: Borre Møn

Re: servostyring hot eller not

Indlæg af Robert »

CJohansen skrev: tors 26. sep 2019 20:35
Du skriver i din signatur.



A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm.

Kunne du ikke dele hvordan du har monteret større bremser, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler?
Det kunne jeg RIGTIG GERNE tænke mig at montere på min :)
omjomj
Indlæg: 69
Tilmeldt: søn 2. jun 2019 23:04
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Skjern

Re: servostyring hot eller not

Indlæg af omjomj »

+1

Iøvrigt kører jeg også rundt i en A2 med servo, men har nu aldrig tænkt over at følsomheden er svækket ifht uden servo.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Biler:
Audi A2 3L | 2002 | 275.000 | Sort med karrygult betræk | Fjbt clås | El-ruder | El - spejle | Fuldautomatisk klima | Servostyring
Ford Smax 2.0 TDCI | 2009 | 290.000 | Sølv med sort indtræk | Fjbt clås | El-ruder | El - spejle | Fuldautomatisk klima | Servostyring
CJohansen
Indlæg: 335
Tilmeldt: man 31. okt 2016 15:49
Geografisk sted: Viborg området

Re: servostyring hot eller not

Indlæg af CJohansen »

Robert skrev: tirs 1. okt 2019 15:29
CJohansen skrev: tors 26. sep 2019 20:35
Du skriver i din signatur.



A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm.

Kunne du ikke dele hvordan du har monteret større bremser, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler?
Det kunne jeg RIGTIG GERNE tænke mig at montere på min :)
Fra en større model A2. De fås med større bremser, rigtige hjullejer, bagbro med skivebremser osv. Trækakseler bruges de stærkere fra større model i hjulenden og så splejses det sammen med tripodeenden af 3L aksel så det passer i længde og til gearkasse. På større model finder du også større tank og andre gode ting der kan bruges, så som interiør.

Det bedste er uden sammenligning at slippe for det hokuspokus gear. Jow det ku da være fint med auto, men 100 gange hellere manuel der virker hver dag, næsten.

Siden jeg fik lavet manuel har jeg ikke haft nogen af de latterlige episoder. Jeg har ikke engang været nødt til at være "syg" fordi lortet ikke ville køre. En million gange bedre.
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: servostyring hot eller not

Indlæg af ph. »

Supercharger skrev: fre 27. sep 2019 08:59 Har aldrig forstået servostyring i biler. Uanset hvor tung bilen kan være.
Så har ingeniørene jo beregnet gearingen i styretøjet, så det er let at dreje i alle tænkelige situationer. ;)
Så tror at servostyring er kun til ren komfort. eller til bilejere med svage arme. :roll:
Så gearing bliver så ikke beregnet ud fra at bilen rent faktisk har servo?
jeg ved ikke hvad du har imod komfort jeg synes at servo er fantastisk ...dog stinker det for vildt i l3l (og mange andre biler) fordi den imho bliver for løs når bilen kommer bare lidt op i fart
Robert
Indlæg: 319
Tilmeldt: tors 27. jan 2011 07:50
Geografisk sted: Borre Møn

Re: servostyring hot eller not

Indlæg af Robert »

CJohansen skrev: man 7. okt 2019 16:25
Robert skrev: tirs 1. okt 2019 15:29
CJohansen skrev: tors 26. sep 2019 20:35
Du skriver i din signatur.



A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm.

Kunne du ikke dele hvordan du har monteret større bremser, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler?
Det kunne jeg RIGTIG GERNE tænke mig at montere på min :)
Fra en større model A2. De fås med større bremser, rigtige hjullejer, bagbro med skivebremser osv. Trækakseler bruges de stærkere fra større model i hjulenden og så splejses det sammen med tripodeenden af 3L aksel så det passer i længde og til gearkasse. På større model finder du også større tank og andre gode ting der kan bruges, så som interiør.

Det bedste er uden sammenligning at slippe for det hokuspokus gear. Jow det ku da være fint med auto, men 100 gange hellere manuel der virker hver dag, næsten.

Siden jeg fik lavet manuel har jeg ikke haft nogen af de latterlige episoder. Jeg har ikke engang været nødt til at være "syg" fordi lortet ikke ville køre. En million gange bedre.
Som jeg forstår det har du taget hele bagakslen fra en anden a2 og sat lige over uden problemer?
Hvad med håndbremse hvordan fungerer det når der er skivebremser på?

Hvad med forende har du skiftet alu bærearmene til stål eller har du kun skiftet klumpen med lejet og akslen?
Mvh Robert.
Robert
Indlæg: 319
Tilmeldt: tors 27. jan 2011 07:50
Geografisk sted: Borre Møn

Re: servostyring hot eller not

Indlæg af Robert »

Og lige et spørgsmål til ;)
Hvad med hjullejer de andre a2 kører med 5 huls fælge.
Så har du ikke magnesium hjul på mere?
CJohansen
Indlæg: 335
Tilmeldt: man 31. okt 2016 15:49
Geografisk sted: Viborg området

Re: servostyring hot eller not

Indlæg af CJohansen »

Håndbremsen fungerer stadig med kabler, men de går direkte i kaliberen

Ja hele bagbroen med hele molivitten inkl. håndbremse kabler.

Forenden var også nemmest med hele moletjavsen også. Arme og komplette ben. Trækaksler splejset og afbalanceret. Ikke mere limet stråler og blik møtrikker.

Ja til 5 huls. Ingen magnesium. Der er ikke plads til de større bremser heller.

Og til næste spørgsmål. Nej der er ingen forskel ud over dækvalg at mærke på bilen, og den går nøjagtig lige så langt på literen. Bar uden alle hovedpinerne og konstante fejl.
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
Besvar