Lupo'en gik istå under kørsel - What to do?

Spørgsmål og hjælp til brugen af VCDS
Besvar
Kochen
Indlæg: 14
Tilmeldt: tors 23. jun 2016 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Århus

Lupo'en gik istå under kørsel - What to do?

Indlæg af Kochen »

Hej Allesammen

Helt kort, så er jeg desværre ved at være Lupo mæt, jeg har haft issues før, men ikke i dette omfang, og jeg er efterhånden kommet dertil hvor jeg ikke er sikker på om jeg skal forsøge at udbedre fejlene eller om det er tid til at skifte 3L'eren ud.

For god ordens skyld vil jeg lige nævne at jeg har søgt og søgt, læst og læst hele weekenden her på forummet samt forsøgt mig med fejlfinding på det niveau jeg nu engang er i stand til.
Men synes ikke jeg bliver meget klogere, tværtimod så synes jeg kun der dukker flere "løse ender" op.

Så håber der er nogle herinde, der kan være behjælpelig med at danne et overblik (så vidt muligt) over omfanget af denne/disse problemstillinger.

Beskrivelse af problemet/problemerne:
I fredags (Fredag d. 13 :? ) påvej hjem fra job gik min Lupo 3L pludselig ud.
Jeg kunne efterfølgende godt starte den, både i STOP og N, men den dør ud indenfor få sekunder og alle gear i LCD display'et lyser op, som om gearkassen ikke aner hvad den skal foretage sig eller hvor den "befinder" sig.

Har dog lagt mærke til at hvis den har været drænet for strøm (efter den stod med havariblink) og på den måde er blevet "nulstillet" så går den ikke ud i første omgang, og man kan sætte den i både bagud og fremadgående gear, men under igangsætning i fremadgående gear så hopper, hakker og klonk'er den, svært at beskrive, men det hverken føles eller lyder godt.

Den kan dog godt sætte igang hvis man træder meget stille og roligt på speederen, herefter skifter den umiddelbart fint i gearene (dog bedst i manuel skift), lige indtil man skal stoppe op og sætte igang igen.
I værste fald så går den ud igen, og man er nu tilbage til at den starter og går ud med det samme.

En sidste ting jeg bemærkede under et af mine mange forsøg på at starte bilen hertil aften, under fejludlæsningen, var at bremsepedalen pludselig virkede ekstremt hård, dette har jeg prøvet en gang før under kørsel, men dengang gik det i sig selv lige så hurtigt som det opstod.

Fejludlæsning:
Jeg har hertil aften haft mulighed for at låne VCDS og dermed fået lavet en fejludlæsning, har dog selv foretaget denne og kender ikke programmet ret godt.
Så jeg foretog en Auto-scan og valgte Lupo 3L i drop-down menuen.
Jeg kom på et tidspunkt til at vælge Lupo (altså uden 3L) og her kom der endnu flere fejl frem, ved ikke om denne udlæsning kan bruges, men for god ordens skyld for i dem begge.

Fejludlæsningen med Lupo 3L valgt, så således ud:

Modeltype: 6E (6E - VW Lupo 3L (2000 > 2006))
Søgt på: 01 02 03 15 17 19 25

Stelnummer: XXXXX Kørestrækning: 317320km
-------------------------------------------------------------------------------
Styreenhed 01: Motor Forklaringsfil: NEZ\045-906-019-ANY.clb
Styreenhedsnr:: 045 906 019 AE
Komponent : 1,2l R3 EDC 0001DS 1508
Kodning : 00002
Forhandler : WSC 01233
VCID: 58FC5EE1BA925A8F81-4B5C
XXXXX VWZ1Z0A1882674

4 fejlkoder fundet:
17570 - Føler for brændstoftemperatur (G81)
P1162 - 35-10 - Kortslutning til stel - Periodisk
19557 - Motor for spjældet i indsugningsmanifolden (V157)
P3101 - 35-10 - Afbr./kortsl. til stel - Periodisk
17056 - Gløderør cylinder 2 (Q11)
P0672 - 35-00 - Elektrisk fejl i strømkredsen
17057 - Gløderør cylinder 3 (Q12)
P0673 - 35-00 - Elektrisk fejl i strømkredsen
Readiness: 0 0 X X X

-------------------------------------------------------------------------------
Styreenhed 15: Airbags Forklaringsfil: NEZ\6Q0-909-605-VW5.lbl
Styreenhedsnr:: 1C0 909 605 A
Komponent : 32 AIRBAG VW51 0C 02
Kodning : 13106
Forhandler : WSC 01233
VCID: 22083C09AC4EC05FAF-5184

1 fejl fundet:
00532 - Forsyningsspænding
07-10 - Signal for svagt - Periodisk

-------------------------------------------------------------------------------
Styreenhed 17: Instrument Forklaringsfil: NEZ\6X0-920-xxx-17.lbl
Styreenhedsnr:: 6E0 920 800 J
Komponent : KOMBIINSTRUMENT BOO V09
Kodning : 00134
Forhandler : WSC 12340
VCID: 281C2E21CA722A0FF1-5184

1 fejl fundet:
01316 - Bremsestyreenhed
49-10 - Ingen kommunikation - Periodisk

-------------------------------------------------------------------------------
Styreenhed 19: CAN Gateway Forklaringsfil: NEZ\6N0-909-901-19.lbl
Styreenhedsnr:: 6N0 909 901
Komponent : Gateway K<->CAN
Kodning : 00006
Forhandler : WSC 01233
VCID: 70AC0641322222CF69-5184

1 fejl fundet:
01316 - Bremsestyreenhed
49-10 - Ingen kommunikation - Periodisk

-------------------------------------------------------------------------------
Styreenhed 25: Startspærre Forklaringsfil: NEZ\6X0-953-257.lbl
Styreenhedsnr:: 6X0 953 257
Komponent : IMMO 0008
Kodning : 00001
Forhandler : WSC 00012
VCID: 7DB22F7575705FA7F2-4B00
XXXXX VWZ1Z0A1882674

Ingen fejlkoder fundet.

Slutning-(Forløbet tid: 00:54, VBat. start/slut: 12.0V/12.0V. VIgn 0.1V)---



Fejludlæsningen med Lupo valgt, så således ud:

Modeltype: 6E (6E - VW Lupo (2000 > 2006))
Søgt på: 01 02 03 08 15 17 19 25 35 37 44 45 55 56

Stelnummer: XXXXX Kørestrækning: 317320km
-------------------------------------------------------------------------------
Styreenhed 01: Motor Forklaringsfil: NEZ\045-906-019-ANY.clb
Styreenhedsnr:: 045 906 019 AE
Komponent : 1,2l R3 EDC 0001DS 1508
Kodning : 00002
Forhandler : WSC 01233
VCID: 58FC5EE1BA925A8F81-4B5C
XXXXX VWZ1Z0A1882674

1 fejl fundet:
17570 - Føler for brændstoftemperatur (G81)
P1162 - 35-10 - Kortslutning til stel - Periodisk
Readiness: 0 0 X X X

-------------------------------------------------------------------------------
Styreenhed 02: Automatik Forklaringsfil: NEZ\6N0-927-735.lbl
Styreenhedsnr:: 6N0 927 735 H
Komponent : DS085 Getriebe 1390
Kodning : 00000
Forhandler : WSC 00000
VCID: 3D32EF7535F09FA7B2-0964

6 fejlkoder fundet:
00263 - Gearkasse
27-10 - Urealistisk signal - Periodisk
01316 - Bremsestyreenhed
49-10 - Ingen kommunikation - Periodisk
01071 - Føler for koblingsvandring (G162)
16-10 - Signal uden for toleranceområde - Periodisk
00297 - Føler for gearkasseomdrejningstal (G38)
03-10 - Intet signal - Periodisk
01155 - Kobling
42-10 - Omdrejningsafvigelse for stor - Periodisk
01155 - Kobling
17-10 - Reguleringsdifference - Periodisk

-------------------------------------------------------------------------------
Styreenhed 03: ABS bremser Forklaringsfil: NEZ\6E0-907-379.lbl
Styreenhedsnr:: 6E0 907 379 A
Komponent : ABS 30 IE CAN V006
Kodning : 05623
Forhandler : WSC 01233
VCID: 2F2EC53DEF9C7D3730-4B3C

2 fejlkoder fundet:
00283 - Omdrejningsføler venstre forhjul (G47)
16-10 - Signal uden for toleranceområde - Periodisk
00283 - Omdrejningsføler venstre forhjul (G47)
04-10 - Mekanisk fejl - Periodisk

-------------------------------------------------------------------------------
Styreenhed 15: Airbags Forklaringsfil: NEZ\6Q0-909-605-VW5.lbl
Styreenhedsnr:: 1C0 909 605 A
Komponent : 32 AIRBAG VW51 0C 02
Kodning : 13106
Forhandler : WSC 01233
VCID: 22083C09AC4EC05FAF-5184

Ingen fejlkoder fundet.

-------------------------------------------------------------------------------
Styreenhed 17: Instrument Forklaringsfil: NEZ\6X0-920-xxx-17.lbl
Styreenhedsnr:: 6E0 920 800 J
Komponent : KOMBIINSTRUMENT BOO V09
Kodning : 00134
Forhandler : WSC 12340
VCID: 281C2E21CA722A0FF1-5184

Ingen fejlkoder fundet.

-------------------------------------------------------------------------------
Styreenhed 19: CAN Gateway Forklaringsfil: NEZ\6N0-909-901-19.lbl
Styreenhedsnr:: 6N0 909 901
Komponent : Gateway K<->CAN
Kodning : 00006
Forhandler : WSC 01233
VCID: 70AC0641322222CF69-5184

Ingen fejlkoder fundet.

-------------------------------------------------------------------------------
Styreenhed 25: Startspærre Forklaringsfil: NEZ\6X0-953-257.lbl
Styreenhedsnr:: 6X0 953 257
Komponent : IMMO 0008
Kodning : 00001
Forhandler : WSC 00012
VCID: 7DB22F7575705FA7F2-4B00
XXXXX VWZ1Z0A1882674

Ingen fejlkoder fundet.

Slutning-(Forløbet tid: 02:58, VBat. start/slut: 12.0V/12.0V. VIgn 0.1V)---



Manuel fejlfinding:
Forud for fejludlæsningen har jeg forsøgt mig frem, primært ud fra hvad jeg har kunnet finde herpå forummet.

- I fredags da den satte ud, skiftede jeg brændstoffilter (dog ikke returventil. Kunne ikke anskaffes på det tidspunkt)
- Afmonteret trykkuglen og tjekket for raslen og derefter toppet op i hydraulikolie beholderen. Pumpen kører fint.
Idag, søndag kørte den dog i lang tid på et tidspunkt, vil dog vove at påstå at dette skyldes lav spænding på batteriet efter utallige startforsøg. Efter der kom lader/startkabler på kørte den som den plejer.
- Så har jeg kigget efter brudte/knækkede ledninger, primært i kabelbundtet der bl.a. er isat/skruet på højre side af motoren foran tandempumpen.

- Forud for fejludlæsning var jeg overbevist om at det kunne være koblingsaktuatoren der var hovedårsagen, men efter at have set fejlene fra 3L listen, så er jeg slet ikke så sikker længere.


Tænker umiddelbart det dækker forløbet meget godt.
Så håber som sagt der er nogen der kan være behjælpelige og måske endda nikke genkendende til noget af det.
Forhåbentlig er det ikke så omstændigt som jeg går og frygter, da sådan noget jo aldrig kommer belejligt, hverken hvad tid og pengepung angår.

På forhånd Tak
Mikkel, Risskov
Senest rettet af Kochen man 16. sep 2019 06:07, rettet i alt 3 gange.
Ejner
Indlæg: 344
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Lupo'en gik istå under kørsel

Indlæg af Ejner »

En fremgangsmåde kunne være, men det er op til dig:
- oplad batteri til spænding 12,6V
- foretag ny VCDS udlæsning, og slet fejl
- fortæl forum hvilke fejl der ikke forsvinder
NB: Vurder evt. om dit batteri er trængende til udskiftning. Jeg oplevede med et for gammelt Varta batteri (7 år), der blev "holdt i drift" med en opladning ca. hver anden uge, at jeg en dag ikke kunne starte efter "stop-start" i et kryds. Under start sekvensen gjorde den mærkelige ting, og gik til sidst over til at klikke i starter uden rotation og var død. Kunne sætte den i N, så den kom fri af krydset. Fik startkabel hjælp fra en anden bilist, og umiddelbart virkede alt normalt igen på hjem vejen. VCDS udlæsning viste mange fejl, der først kunne kvitteres endeligt væk efter batteri skifte. Derefter har den nu i ca. 1 år fungeret upåklageligt.
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Kochen
Indlæg: 14
Tilmeldt: tors 23. jun 2016 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Århus

Re: Lupo'en gik istå under kørsel

Indlæg af Kochen »

Ejner skrev: søn 15. sep 2019 22:15 En fremgangsmåde kunne være, men det er op til dig:
- oplad batteri til spænding 12,6V
- foretag ny VCDS udlæsning, og slet fejl
- fortæl forum hvilke fejl der ikke forsvinder
NB: Vurder evt. om dit batteri er trængende til udskiftning. Jeg oplevede med et for gammelt Varta batteri (7 år), der blev "holdt i drift" med en opladning ca. hver anden uge, at jeg en dag ikke kunne starte efter "stop-start" i et kryds. Under start sekvensen gjorde den mærkelige ting, og gik til sidst over til at klikke i starter uden rotation og var død. Kunne sætte den i N, så den kom fri af krydset. Fik startkabel hjælp fra en anden bilist, og umiddelbart virkede alt normalt igen på hjem vejen. VCDS udlæsning viste mange fejl, der først kunne kvitteres endeligt væk efter batteri skifte. Derefter har den nu i ca. 1 år fungeret upåklageligt.
Hej Ejner

Det var faktisk min plan at prøve idag efter job, altså tage batteriet helt ud for at oplade det, selvom efter opladning i bilen igår havde den korrekte spænding.

Mht. udlæsningen så foretog jeg flere igår (og slettede alle fejl derimellem) for at være sikker, så sikker jeg nu kunne være i forhold til min ringe erfaring med VCDS.

Men har min tvivl om det nu også kan være batteriet, da jeg udskiftede dette sidste år, mener jeg det var, netop fordi den ikke kunne slå igang på davæerende tidspunkt.
Her er der dog helt andre symtomer. Og jeg kan jo trods alt starte bilen, den går bare ud med det samme, altså typisk efter få sekunder i tomgang.

Men udelukkes skal det selvfølgelig.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Lupo'en gik istå under kørsel - What to do?

Indlæg af 383CI »

Aller først, som I er inde på. Stabilt batteri på og stabil forsyning.
Når de har været helt afladet sker det netop det du beskriver med igangsætning og gearskifte.
Det bliver tosset, så eliminer det problem før alt andet.

Hvordan gik den ud?
Host/hak? Eller som du drejede nøglen, eller under konstant fart eller nedbremsning/friløb?

Hvad skete der da du drejede nøglen igen for start igen, forgæves?

Som nævnt igen, sørg for ordentligt batterispændign/forsyning inden du roder mere, ellers risikere du at pille i noget der virker, så er der flere problemer end starten.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Lupo'en gik istå under kørsel - What to do?

Indlæg af HamSjelv »

De her 2 stk. 30A sikringer der sidder i boksen tæt ved startbatteriet... Gad nok vide om der er brændmærker på spaderne af dem...?

Eller alternativt bare skift dem til nogle friske.

Og herefter opladning, fejlkodesletning m.v. som beskrevet..
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Lupo'en gik istå under kørsel - What to do?

Indlæg af 383CI »

Jeg læste lige igen, er lidt bekymret for G38
Det kunne, og igen er det skud, være et tegn om der er noget galt med kobling/gear, så en grundjustering med hele garnituren er sikkert heller ikke et skidt tiltag.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Kochen
Indlæg: 14
Tilmeldt: tors 23. jun 2016 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Århus

Re: Lupo'en gik istå under kørsel - What to do?

Indlæg af Kochen »

Først og fremmest, mange tak for jeres inputs etc.

Jeg tillader mig lige at læse nærmere/besvare imorgen, da jeg først lige er trådt ind ad døren (23:45) efter en lang dag, beklager at jeg lige lader jer hænge lidt nu når i bruger tid på at afhjælpe ;)

Lige et hurtigt tillægsspørgsmål / opfølgning på et tidligere, her i farten......:
Kan jeg godt gå ud fra begge fejludlæsninger, eller er det kun den fra en decideret 3L udlæsning jeg kan/bør forholde mig til? Altså når nu engang jeg bliver 100% sikker på batteriet er iorden.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Lupo'en gik istå under kørsel - What to do?

Indlæg af 383CI »

Kochen skrev: man 16. sep 2019 22:49
Kan jeg godt gå ud fra begge fejludlæsninger, eller er det kun den fra en decideret 3L udlæsning jeg kan/bør forholde mig til? Altså når nu engang jeg bliver 100% sikker på batteriet er iorden.

Du mangler stadigt at beskrive "hvor meget vand" vi snakker om, eller er der noget jeg har overset?

Men fred nu med det.

Der er ingen grund til at have en forældet fejlliste, eller en fra andet end VCDS med i overvejelserne. Jeg kan sikkert udlæse naboens traktor, men den har jo ikke relevans for aktuelle fejl på min bil, så det er der ikke grund til *G*

Det er ikke til at vide vide hvornår de er fra osv. så power på batteriet, og nulstil og kør derfra.

EN ting af gangen, alene det at der er/har været for lidt strøm på kan drille i vildskab.
Det var ved at koste mig en ERG ventil for længe siden da Mercari mente den skulle skiftes fordi bilen skabte sig efter at være gået tør for strøm.
Men da der kom korrekte spænding på igen og en grundjustering tog den et par 100K/t mere, så igen, få slettet fejl og tag det derfra.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Kochen
Indlæg: 14
Tilmeldt: tors 23. jun 2016 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Århus

Re: Lupo'en gik istå under kørsel - What to do?

Indlæg af Kochen »

383CI skrev: tirs 17. sep 2019 06:36
Kochen skrev: man 16. sep 2019 22:49
Kan jeg godt gå ud fra begge fejludlæsninger, eller er det kun den fra en decideret 3L udlæsning jeg kan/bør forholde mig til? Altså når nu engang jeg bliver 100% sikker på batteriet er iorden.

Du mangler stadigt at beskrive "hvor meget vand" vi snakker om, eller er der noget jeg har overset?

Men fred nu med det.

Der er ingen grund til at have en forældet fejlliste, eller en fra andet end VCDS med i overvejelserne. Jeg kan sikkert udlæse naboens traktor, men den har jo ikke relevans for aktuelle fejl på min bil, så det er der ikke grund til *G*

Det er ikke til at vide vide hvornår de er fra osv. så power på batteriet, og nulstil og kør derfra.

EN ting af gangen, alene det at der er/har været for lidt strøm på kan drille i vildskab.
Det var ved at koste mig en ERG ventil for længe siden da Mercari mente den skulle skiftes fordi bilen skabte sig efter at være gået tør for strøm.
Men da der kom korrekte spænding på igen og en grundjustering tog den et par 100K/t mere, så igen, få slettet fejl og tag det derfra.
Noget siger mig vi snakker lidt forbi hinanden, eller også er jeg bare ikke helt frisk endnu... :lol:

Mit seneste spøgsmål var ikke et spørgsmål om de enkelte fejl var valide/til at arbejde videre ud fra på nuværende tidspunkt, eftersom jeg først skal have styr på mit batteri, ingen tvivl der.

Det jeg spørger ind til er om jeg får scannet rigtigt, som jeg beskriver under punktet Fejludlæsning i starten af tråden, altså om jeg får valgt den rigtige bilprofil at scanne efter..
Det giver selvfølgelig helt klart mest mening udelukkende at scanne i den der hedder Lupo 3L 2000-2006, fremfor den der bare hedder Lupo 2000-2006. jeg spørger fordi jeg kan se de scanner vidt forskellige moduler og antallet af moduler er langt fra det samme.

Så helt kort, skal jeg når der er kommet helt styr på batteriet scanne begge profiler og forholde mig til begge, eller er det udelukkende 3L profilen.... Hvad gør i andre?

Ville være super at have styr på til i aften hvor jeg forhåbentlig får mulighed for at foretage en scanning på et friskt batteri.

På forhånd Tak
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Lupo'en gik istå under kørsel - What to do?

Indlæg af 383CI »

Scan Lupo 3L

Det er jo den bil det drejer sig om, tænker jeg, igen med naboens traktor i tankerne *G*

Der er jo flere moduler der er på en 3L er der ikke er på en alm. Lupo og sikkert også omvendt, så igen Lupo 3L og kun den.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Kochen
Indlæg: 14
Tilmeldt: tors 23. jun 2016 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Århus

Re: Lupo'en gik istå under kørsel - What to do?

Indlæg af Kochen »

383CI skrev: tirs 17. sep 2019 07:04 Scan Lupo 3L

Det er jo den bil det drejer sig om, tænker jeg, igen med naboens traktor i tankerne *G*

Der er jo flere moduler der er på en 3L er der ikke er på en alm. Lupo og sikkert også omvendt, så igen Lupo 3L og kun den.
Super.. Det er jo også det min logiske tankegang siger, også i forhold til naboens traktor :)
Ville bare være helt sikker, nu når 3L'ere er så specielle som de nu engang er :D

Jeg vender tilbage senere med besvarelser på de spørgsmål der er kommet lidt længere oppe, og forhåbentlig med en ny fejludlæsning.

Takker
Kochen
Indlæg: 14
Tilmeldt: tors 23. jun 2016 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Århus

Re: Lupo'en gik istå under kørsel - What to do?

Indlæg af Kochen »

Så lykkedes det at få lavet en ny udlæsning, var desværre også sent hjemme igår, så blev først foretaget hertil aften efter en endt børnefødselsdag :shock:

Men til gengæld så fik jeg i mellemtiden, opladt mit Varta Silver Dynamic E44, 77Ah, 780A.
Igår aftes tog jeg laderen af og målte spændingen til 13.3v og et døgn senere, altså hertil aften målte jeg igen, denne gang 13.0v så min umiddelbare tanke er at batteriet ikke er synderen.

Ifm. fejludlæsningen startede jeg med at slette alle fejl og herefter foretog jeg et par nye udlæsninger.
Jeg har kortet rapporterne ned så, det kun er modulerne med fejl der fremgår.

Første udlæsning:
Her ser det i første omgang ud til at 00297 - Føler for gearkasseomdrejningstal (G38) er pist væk.

Modeltype: 6E (6E - VW Lupo 3L (2000 > 2006))
Søgt på: 01 02 03 15 17 19 25

Stelnummer: XXXXX Kørestrækning: 317320km
-------------------------------------------------------------------------------
Styreenhed 01: Motor Forklaringsfil: NEZ\045-906-019-ANY.clb
Styreenhedsnr:: 045 906 019 AE
Komponent : 1,2l R3 EDC 0001DS 1508
Kodning : 00002
Forhandler : WSC 01233
VCID: 58FC5EE1BA925A8F81-4B5C
XXXXX VWZ1Z0A1882674

1 fejl fundet:
17570 - Føler for brændstoftemperatur (G81)
P1162 - 35-10 - Kortslutning til stel - Periodisk
Readiness: 0 0 X X X

-------------------------------------------------------------------------------
Styreenhed 02: Automatik Forklaringsfil: NEZ\6N0-927-735.lbl
Styreenhedsnr:: 6N0 927 735 H
Komponent : DS085 Getriebe 1390
Kodning : 00000
Forhandler : WSC 00000
VCID: 3D32EF7535F09FA7B2-0964

4 fejlkoder fundet:
00263 - Gearkasse
27-10 - Urealistisk signal - Periodisk
01316 - Bremsestyreenhed
49-10 - Ingen kommunikation - Periodisk
01071 - Føler for koblingsvandring (G162)
16-10 - Signal uden for toleranceområde - Periodisk
01155 - Kobling
17-10 - Reguleringsdifference - Periodisk

-------------------------------------------------------------------------------

Slutning-(Forløbet tid: 01:03, VBat. start/slut: 12.6V/12.2V. VIgn 0.0V)---


-------------------------------------------------------------------------------


Derefter slettede jeg alle fejl igen og startede bilen, satte den i gear, først i R og bakkede højst 2 meter før den gik ud som tidligere beskrevet.

Herefter "nulstillede" jeg bilen flere gange, ved at frakoble batteriet, som tidligere havde hjulpet.
I dagens anledning hjalp det dog intet og uanset hvilket gear (prøvede både D og manuelt sekventielt gear af flere omgange) gik den ud så snart jeg slap bremsen, også uanset om det foregik meget langsomt eller i alm. tempo.
Faktisk så kunne jeg heller ikke få den til at bakke yderligere, her gik den også bare ud.

Det tog vel 3-4 forsøg at få afprøvet ovennævnte, hvorefter jeg foretog endnu en udlæsning.

Anden udlæsning:
Denne gang er fejlen 01316 - Bremsestyreenhed blevet afløst af den tidligere 00297 - Føler for gearkasseomdrejningstal (G38).

Bortset fra de to fejl er udlæsningerne identiske fra gang til gang, som det ser ud pt.

Modeltype: 6E (6E - VW Lupo 3L (2000 > 2006))
Søgt på: 01 02 03 15 17 19 25

Stelnummer: XXXXX Kørestrækning: 317320km
-------------------------------------------------------------------------------
Styreenhed 01: Motor Forklaringsfil: NEZ\045-906-019-ANY.clb
Styreenhedsnr:: 045 906 019 AE
Komponent : 1,2l R3 EDC 0001DS 1508
Kodning : 00002
Forhandler : WSC 01233
VCID: 58FC5EE1BA925A8F81-4B5C
XXXXX VWZ1Z0A1882674

1 fejl fundet:
17570 - Føler for brændstoftemperatur (G81)
P1162 - 35-10 - Kortslutning til stel - Periodisk
Readiness: 0 0 X X X

-------------------------------------------------------------------------------
Styreenhed 02: Automatik Forklaringsfil: NEZ\6N0-927-735.lbl
Styreenhedsnr:: 6N0 927 735 H
Komponent : DS085 Getriebe 1390
Kodning : 00000
Forhandler : WSC 00000
VCID: 3D32EF7535F09FA7B2-0964

4 fejlkoder fundet:
00263 - Gearkasse
27-10 - Urealistisk signal - Periodisk
01071 - Føler for koblingsvandring (G162)
16-10 - Signal uden for toleranceområde - Periodisk
00297 - Føler for gearkasseomdrejningstal (G38)
03-10 - Intet signal - Periodisk
01155 - Kobling
17-10 - Reguleringsdifference - Periodisk

-------------------------------------------------------------------------------

Slutning-(Forløbet tid: 01:02, VBat. start/slut: 12.2V/12.2V. VIgn 0.0V)---


-------------------------------------------------------------------------------
Kochen
Indlæg: 14
Tilmeldt: tors 23. jun 2016 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Århus

Re: Lupo'en gik istå under kørsel - What to do?

Indlæg af Kochen »

383CI skrev: man 16. sep 2019 06:17 Aller først, som I er inde på. Stabilt batteri på og stabil forsyning.
Når de har været helt afladet sker det netop det du beskriver med igangsætning og gearskifte.
Det bliver tosset, så eliminer det problem før alt andet.

Hvordan gik den ud?
Host/hak? Eller som du drejede nøglen, eller under konstant fart eller nedbremsning/friløb?

Hvad skete der da du drejede nøglen igen for start igen, forgæves?

Som nævnt igen, sørg for ordentligt batterispændign/forsyning inden du roder mere, ellers risikere du at pille i noget der virker, så er der flere problemer end starten.
Skylder også lige et par besvarelser....

Da den gik ud under kørsel, der døede den bare ud stille og roligt, reagerede slet ikke på gassen.
Det virkede heller ikke som om den "druknede", intet hakken eller hoppen på daværende tidspunkt, den døde bare.

Da jeg herefter drejede nøglen for at starte, så startede bilen rigtigt nok op som på helt normaltvis, hverken mere eller mindre, men gik ud med det samme uanset om jeg slap bremsen eller ej.
Kochen
Indlæg: 14
Tilmeldt: tors 23. jun 2016 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Århus

Re: Lupo'en gik istå under kørsel - What to do?

Indlæg af Kochen »

HamSjelv skrev: man 16. sep 2019 17:19 De her 2 stk. 30A sikringer der sidder i boksen tæt ved startbatteriet... Gad nok vide om der er brændmærker på spaderne af dem...?

Eller alternativt bare skift dem til nogle friske.

Og herefter opladning, fejlkodesletning m.v. som beskrevet..
Kom faktisk helt fra at tjekke sikringerne, eller det vil sige jeg tjekkede dem i motorrummet visuelt, på dagen hvor det hele hele startede, men har ikke haft dem taget ud for at se på spaderne..

Det må jeg hellere lige få gjort imorgen.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Lupo'en gik istå under kørsel - What to do?

Indlæg af 383CI »

Tjek om gearforbindelserne er korrekte fra gangsteller til gearkasse.
Det kan G39 fejlen indikere der er hoppet af.
Jeg er blank derudover. Roder rundt i nye og gamle fejlkoder, og har ikke styr på bilens eksakte status mere, så jeg vil ønske fortsat god fornøjelse.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Kochen
Indlæg: 14
Tilmeldt: tors 23. jun 2016 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Århus

Re: Lupo'en gik istå under kørsel - What to do?

Indlæg af Kochen »

383CI skrev: ons 18. sep 2019 20:30 Tjek om gearforbindelserne er korrekte fra gangsteller til gearkasse.
Det kan G39 fejlen indikere der er hoppet af.
Jeg er blank derudover. Roder rundt i nye og gamle fejlkoder, og har ikke styr på bilens eksakte status mere, så jeg vil ønske fortsat god fornøjelse.
Det er jeg ikke helt klar over hvordan jeg kan tjekke om de er korrekte...
Men hoppet af? Tænker du rent fysisk hoppet af, det kan jeg nemlig ikke umiddelbart forestille mig, for jeg kan godt få den til at skifte i gearene (altså kun med tænding på, nøglen drejet i første hak) når jeg gør det i manuelt sekventielt.
Det hænger måske ikke nødvendigvis sammen eller har jeg misforstået noget?

Ang. nye og gamle fejlkoder og bilens eksakte status, den er jo som beskrevet i min opdatering fra igår aftes.
Er vi ikke enige om at det mest optimale mht. fejludlæsning ville være at slette alle fejl, starte bilen og trille en tur, og derefter lave en udlæsning?

Det kan jeg jo så bare ikke i min situation, derfor sletter jeg fejl, laver jeg en udlæsning hvor den har holdt stille.
Sletter fejl igen, og laver en udlæsning efter jeg formåede at få den i gear og flyttet på sig, dog meget lidt, men mere har jeg ikke haft mulighed for, og derfor holder jeg disse to op mod hinaden.

Begge er sprit nye udlæsninger, men handlingerne/forløbet forud for dette hvor fejlene bliver logget er en smule forskellige, jeg kan ikke se hvad jeg ellers skulle gøre i sådan en situation.
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Lupo'en gik istå under kørsel - What to do?

Indlæg af HamSjelv »

OK, jeg vil godt prøve igen...


G81 defekt er en knækket ledning. Det er en klassiker på en Lupo 3L. Den manglende sensor vil give ændret motorregulering.

Manglende kommunikation med bremsesystem: Brændte spader på sikringerne er en klassiker på en Lupo 3L. Hastighedssignalerne fra hjulene indgår som væsentligste reguleringsparemeter for gearskifte.

Hvornår er der sidst gennemført en grundindstilling af gearkasse på din Lupo? Spændingsværdier for koblingsaktuatoren i slæbepunkt og fuld åben kobling?

Fejlkoderne 1071 og 1155 kan tyde på en koblingsaktuator der ikke fungerer korrekt . mekaniske fejl som f.eks. brækket koblingsarm eller elektriske fejl på f.eks potentiometer på koblingsaktuatoren.
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Lupo'en gik istå under kørsel - What to do?

Indlæg af Kim B Olesen »

Jeg er helt enig med HamSjelv
G81 er ikke vigtig lige i det her scenarie, men ja - knækket ledning 👍🏻
Jeg tænker også revnet koblingsarm, den har det med at revne der hvor den går ned i koblingshuset 🤪 desværre er det gearkassen af og nok også overveje en ny kobling og evt en renovering af gearkassen, når nu den er rykket af 😎
Søg lidt herinde, så finder du måske et billede af det 😎
Kochen
Indlæg: 14
Tilmeldt: tors 23. jun 2016 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Århus

Re: Lupo'en gik istå under kørsel - What to do?

Indlæg af Kochen »

Hej igen

Der er gået noget tid siden sidste opdatering/respons, og det beklager jeg nu da i har brugt tid på at hjælpe,
Var nødsaget til gå ud og finde en anden bil indtil jeg fandt ud af hvordan og hvorledes med Lupo'en.

En lang historie kort, så har jeg valgt at sælge Lupo'en og komme videre, da jeg pt. hverken har evnerne, faciliteterne og ikke mindst tiden til selv at forsøge mig yderligere mht. udbedring af fejlene.

Med denne opdatering ville jeg samtidig også lige sige mange tak for jeres inputs og dermed jeres forsøg på at hjælpe. :!:
Besvar