Flere ting på en gang...

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Rakai85
Indlæg: 4
Tilmeldt: lør 2. feb 2019 18:46
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Aarhus

Flere ting på en gang...

Indlæg af Rakai85 »

Hej folkens.
Så blev det min tur til at rende ind i problemer med 3L’eren. Jeg er ikke mekaniker, men har læst en del på denne side inden køb af min lupo...
Jeg kommer kørende på vej til arbejde. Da bilen skal skifte fra 2 til 3 gear, går den ud. Jeg kører ind til siden, slukker bilen og prøver igen. Bilen går stadig ud. “Fint” tænker jeg. Defekt skiftegaffel. Kendt problem omkring de 300t km (bilen har kørt 340t) Får bilen kørt den sidste kilometer i 2. gear og lige inden jeg drejer ind på p-pladsen - er det som om, at den hopper i 3. gear og derefter i 1. gear.

Nå, har heldigvis en kollega med tester. Vi kører en fejlsøgning og sletter de fejl der er. Vi vil så køre en grundindstilling af gearkassen. Det går fint, og den skifter rundt som den plejer, men så siger det klonk. Skiftearmen er hoppet af, og grundindstilling stopper. Der må jo ikke være slør i denne, så der skal en ny til. Jeg får en kammerat til at hente bilen på autotrailer. Vi håber at kunne køre bilen op, istedet for håndsving, men bilen vil ikke starte, og den grønne fod lyser ikke. Jeg kører altid rundt med en ny bremsekontakt, så prøver at skifte den - man kunne jo være heldig. Men den vil stadig ikke starte. Jeg har prøvet en mislykket grundindstilling før, hvor bilen ikke vil køre, men aldrig hvor den ikke vil starte (hverken i S eller N)
Kan det virkelig være grunden? Nogen der har prøvet det før eller ved om det kunne være andet?

Mvh Anders
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Flere ting på en gang...

Indlæg af 383CI »

Kiks i gearskifte fra 2 til 3 står på top 10 over de problemer bilerne har nu.

Det er skiftegaflen, med 98,457123% Sikkerhed, INDE i gearkassen der er knækket. Der står også en måde at teste det på i FAQèn omkring at køre bilen op i fart i TT og hoppe over 3 gear, men det er næsten ikke nødvendigt.

Når gearkassen er pillet af er det anbefalesværdigt at skifte lejer, kobling og førringsrør også.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Rakai85
Indlæg: 4
Tilmeldt: lør 2. feb 2019 18:46
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Aarhus

Re: Flere ting på en gang...

Indlæg af Rakai85 »

Jep. Skiftegaflen er bestilt.
Jeg undre mig bare over, at bilen lukker helt ned. Fair nok at den ikke vil køre, men at den ikke vil starte. Det forstår jeg ikke. Olie, strøm osv er selvfølgelig som det skal være.

Mvh Anders
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Flere ting på en gang...

Indlæg af 383CI »

Der kan jo være flere ting som du beskriver. Lupoèn er jo generalt meget nervøs anlagt hvis der er noget der ikke lige passer den.
Hvis du skiller gearkassen af begår du en fejl hvis ikke du skifter lejerne, og som absolut minimum føringsrøret ved koblingen ved samme lejlighed.
Hvis det er en ny gaffel du har bestilt er den sikkert ikke svejst, det bør den være og det er tydeligt at se hvor. Den er nemlig lun svejst på den ene side af samlingen. Det er nok omkring 50% af hvad den bør være for at holde.

At den ikke vil starte kan jo være mange ting, evt at den ikke kan se koblingen er korrekt ude eller den, af en eller anden grund, ikke er kommet i det rigtige gear.
Strøm af et time og prøv igen.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Flere ting på en gang...

Indlæg af HamSjelv »

Kan du få gearskiftegrebet i neutral?

Hvis ja, vil den så starte?

Evt. slette fejl på gearkassestyreenhed inden startforsøg
Rakai85
Indlæg: 4
Tilmeldt: lør 2. feb 2019 18:46
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Aarhus

Re: Flere ting på en gang...

Indlæg af Rakai85 »

Ja det kan jeg godt. Men den vil ikke starte. Den klikker ikke engang i starteren.
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Flere ting på en gang...

Indlæg af Kim B Olesen »

Du har fucked den helt op ved at starte en grundjustering den ikke har fuldført 🤷🏼‍♂️ Så du kan ikke regne med noget som helst før den er kørt igennem 👍🏻😎
Når nu “kødbenet” er så slidt at det er faldet af, er du så 100% sikker på det ikke var det det hele startede med 🤔 det passer også med at den kikser 3 gear, men så kan den kun køre i 1 og 2 gear, heller ikke bakgear 😎
Rakai85
Indlæg: 4
Tilmeldt: lør 2. feb 2019 18:46
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Aarhus

Re: Flere ting på en gang...

Indlæg af Rakai85 »

Jeg er ikke sikker på noget som helst når det kommer til lupo :D
Det kan sagtens være, at det er “kødbenet” der har skabt alle problemerne. Jeg troede bare, at når den ikke vil i 3. gear = defekt skiftegaffel. Det havde jeg i hvert fald læst mig til.
Men jeg ved som sagt ikke super meget om alt det tekniske ang gearkassen. Derfor er det virkelig fedt, at få hjælp fra jer herinde.

“Kødbenet” er indkøbt. Jeg må skifte den, og prøve en grundjustering igen
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Flere ting på en gang...

Indlæg af 2a2 »

Nå det er ikke sikkert - rent faktisk kan den også løbe fejlfrit igennem en grundjustering med en knækket gaffel
Du kan ved at pille det sorte dæksel v. venstre forhjul af se om det er den - så er enden på ef af gaflerne løs - husk at tappe olien af først :-)

Sendt fra min SM-G930F med Tapatalk

Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Besvar