Overvejer køb af Lupo 3L

Forummet hvor der snakkes biler
Besvar
JaVeHe
Indlæg: 4
Tilmeldt: fre 6. sep 2019 18:56
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Viborg

Overvejer køb af Lupo 3L

Indlæg af JaVeHe »

Hej.
Jeg er rookie når det kommer til Lupo 3L og har begrænset viden/kendskab til denne skønne lille bil...

Konen og jeg har - som bil nr2 - kig på en 3L’er fra ‘01 med 337.xxx på klokken...

Der er ved ca 332.000 skiftet tandrem samt nogle hydrauliker til gearkassen (to metal rør helt oppe bag V forlygte) I den forbindelse er sælger blevet oplyst at gearkasse kørte som den skulle...
Dog fornemmer jeg at det virker lidt som om den står og “vipper” på koblingspunktet når der holdes stille i D... er dette noget vi skal være særlig opmærksom på???

Hydraulik pumpe og kabinelys starter ikke når førerdør åbnes - men der har jeg læst et par indslag om problemet og løsning :D

Der er det “obligatoriske” rust ved forskærm/panel samt under håndtag på bagklap...

Er der andre ting vi skal være særlige opmærksomme på?

På forhånd tak
Jannik
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Overvejer køb af Lupo 3L

Indlæg af Bandit »

Brug noget tid her på siden og du vil få et godt indtryk af hvilke udfordringer en 3L kan bringe.
Bilen er 18 år gammel så der må forventes at noget vedligehold.
Hvis ikke der er dokumentation for rep af gearkasse, ville jeg nok genoverveje det.
Afhængig af km behov, ville jeg nok overveje en af vag-trilingerne eller aygo-trilling.
Ulven kommer, ulven kommer
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Overvejer køb af Lupo 3L

Indlæg af 383CI »

Bandit skrev: lør 7. sep 2019 07:20 Brug noget tid her på siden og du vil få et godt indtryk af hvilke udfordringer en 3L kan bringe.
Bilen er 18 år gammel så der må forventes at noget vedligehold.
Hvis ikke der er dokumentation for rep af gearkasse, ville jeg nok genoverveje det.
Afhængig af km behov, ville jeg nok overveje en af vag-trilingerne eller aygo-trilling.
Enig, og uden historik på bilen og/eller LupoForstand kan bilen gå hen og blive et lige så kedelige bekendtskab som mange vil gøre den til.

Som bil nummer 2 skal man også overveje om den er fornuftig. Lupoèrne har deres styrke på de lange ture. Korte ture, evt.. u byen æder kobling og udrykkerleje osv. og har aldrig været en gammel dieselbils livret.

Mange lader sig forblænde af 25-30km/l og lav vægtafgift, men det er ikke et entydigt billede på hvad det koster at have bilen holdende.

Men som skrevet, brug en aften eller 2 her og i FAGen så er du langt klogere på hvad det er for en gammel kasse. Alle problemer er kortlagt og beskrevet, alt der skal kigges efter osv er beskrevet. Faktisk så meget aktiviteten her er faldet en del, og vi vil rigtigt gerne hjælpe, men at svare på spørgsmål og skift af motorolie og om bilen har automatgear og hvilke svagheder hvilke årgange har, eller rettere ikke har, lader vi FB grupperne om.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Overvejer køb af Lupo 3L

Indlæg af sussi »

383CI skrev: lør 7. sep 2019 08:04
Bandit skrev: lør 7. sep 2019 07:20 Brug noget tid her på siden og du vil få et godt indtryk af hvilke udfordringer en 3L kan bringe.
Bilen er 18 år gammel så der må forventes at noget vedligehold.
Hvis ikke der er dokumentation for rep af gearkasse, ville jeg nok genoverveje det.
Afhængig af km behov, ville jeg nok overveje en af vag-trilingerne eller aygo-trilling.
Enig, og uden historik på bilen og/eller LupoForstand kan bilen gå hen og blive et lige så kedelige bekendtskab som mange vil gøre den til.

Som bil nummer 2 skal man også overveje om den er fornuftig. Lupoèrne har deres styrke på de lange ture. Korte ture, evt.. u byen æder kobling og udrykkerleje osv. og har aldrig været en gammel dieselbils livret.

Mange lader sig forblænde af 25-30km/l og lav vægtafgift, men det er ikke et entydigt billede på hvad det koster at have bilen holdende.

Men som skrevet, brug en aften eller 2 her og i FAQen så er du langt klogere på hvad det er for en gammel kasse. Alle problemer er kortlagt og beskrevet, alt der skal kigges efter osv er beskrevet. Faktisk så meget aktiviteten her er faldet en del, og vi vil rigtigt gerne hjælpe, men at svare på spørgsmål og skift af motorolie og om bilen har automatgear og hvilke svagheder hvilke årgange har, eller rettere ikke har, lader vi FB grupperne om.
file.png
file.png (1.75 KiB) Vist 6845 gange
3L er en pendlerbil, så hvis det kun er til småture til købmand m.m. så er det ikke bilen for jer.
Og hvis du ikke har hænderne skruet rigtig på, så er det slet ikke en god idé. :-)

FAQ
viewtopic.php?f=10&t=20
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
JaVeHe
Indlæg: 4
Tilmeldt: fre 6. sep 2019 18:56
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Viborg

Re: Overvejer køb af Lupo 3L

Indlæg af JaVeHe »

Bilen er tænkt som pendler bil (56km hver vej) så den vil komme ud på lange ture - som den er betegnet til...

Bilen blev dog fravalgt... ikke pga motor/gearkasse (som på 2. prøvetur kørte væsentlig bedre) men pga et forhjulsophæng, der drejede og styrede underligt samt trak kraftigt til højre... Også mere end en alm. sporing umiddelbart ville kunne klare... desværre :-(
For ellers virkede bilen rigtig fin.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4985
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Overvejer køb af Lupo 3L

Indlæg af KMDTHY »

JaVeHe skrev: lør 7. sep 2019 22:37 Bilen er tænkt som pendler bil (56km hver vej) så den vil komme ud på lange ture - som den er betegnet til...

Bilen blev dog fravalgt... ikke pga motor/gearkasse (som på 2. prøvetur kørte væsentlig bedre) men pga et forhjulsophæng, der drejede og styrede underligt samt trak kraftigt til højre... Også mere end en alm. sporing umiddelbart ville kunne klare... desværre :-(
For ellers virkede bilen rigtig fin.
Så må i jo finde en anden 3L. Der er mange af dem derude :)
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
JaVeHe
Indlæg: 4
Tilmeldt: fre 6. sep 2019 18:56
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Viborg

Re: Overvejer køb af Lupo 3L

Indlæg af JaVeHe »

Så blev fruen og jeg glade ejere af en fin 3L'er fra 2001 med kun 213000 på tælleren :D så den kan vi forhåbentlig have i mange år :mrgreen:
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4985
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Overvejer køb af Lupo 3L

Indlæg af KMDTHY »

Perfekt. Tillykke.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
malthe
Indlæg: 98
Tilmeldt: man 11. mar 2013 12:01
Geografisk sted: Århus 8000

Re: Overvejer køb af Lupo 3L

Indlæg af malthe »

Tillykke (: I skal helt sikkert nok blive glade for den lille ulv - men husk dog jævnligt at kigge i FAQ eller forummet herinde ,så kan i undgå at rende i alt for store problemer og så bliver det et dejligt bekendskab med bilen (:
Audi A2 sort, 388.000 km.

Tidligere - Lupo 3l, 2002, Sort, 310.000 km, fuld service bog, ESP, parkerings sensor, 2-din, led kørelys, mørk kabine.
Besvar