Skift af skiftegaffel Lupo 1.2 TDI 3L

Forummet hvor der snakkes biler
Besvar
rasmusgormsen
Indlæg: 11
Tilmeldt: søn 9. sep 2018 09:34
Geografisk region: Sønderjylland
Geografisk sted: fredericia

Skift af skiftegaffel Lupo 1.2 TDI 3L

Indlæg af rasmusgormsen »

Hej allesammen.

Nogen som kender nogen som kan skifte en skiftegaffel i min lupo?
Hvad vil prisen cirka blive for dette? Og er der nogen som har erfaring med selv og gøre det, hvor besværligt er det?

I er meget velkommen til at kontakte mig!

Med venligst hilsen
Rasmus Gormsen
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Skift af skiftegaffel Lupo 1.2 TDI 3L

Indlæg af doktorfrank »

Det kræver total adskillelse af gearkassens komponenter - dog minus de to akselsamlinger. Og det er med 98 procent sikkerhed nødvendigt at skifte lejet op imod differentialet (hvilket kræver specialaftrækker til bundhul samt helst en 10 tons presse). 3. Gear synchro er også en udsat del, som kræver lidt erfaring at vurdere - og så vælger de fleste at eftersvejse en (ny eller brugt, ikke-knækket) skiftegaffel før montering.
Nemt? Ja, når man har øvet sig og været igennem de obligatoriske tanke- og glemsomhedstorsk. :roll:
:geek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Skift af skiftegaffel Lupo 1.2 TDI 3L

Indlæg af Kim B Olesen »

Godt skrevet 😎👍
rasmusgormsen
Indlæg: 11
Tilmeldt: søn 9. sep 2018 09:34
Geografisk region: Sønderjylland
Geografisk sted: fredericia

Re: Skift af skiftegaffel Lupo 1.2 TDI 3L

Indlæg af rasmusgormsen »

doktorfrank skrev: søn 30. dec 2018 11:53 Det kræver total adskillelse af gearkassens komponenter - dog minus de to akselsamlinger. Og det er med 98 procent sikkerhed nødvendigt at skifte lejet op imod differentialet (hvilket kræver specialaftrækker til bundhul samt helst en 10 tons presse). 3. Gear synchro er også en udsat del, som kræver lidt erfaring at vurdere - og så vælger de fleste at eftersvejse en (ny eller brugt, ikke-knækket) skiftegaffel før montering.
Nemt? Ja, når man har øvet sig og været igennem de obligatoriske tanke- og glemsomhedstorsk. :roll:
:geek:
Tusinde tak for svar.

Det lyder som om jeg heller må få en noget erfaring til at gøre det.

Hvis i kender nogen vil jeg værdsætte hvis i kunne skrive hvem det er..
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Skift af skiftegaffel Lupo 1.2 TDI 3L

Indlæg af Kim B Olesen »

Jeg tænker da nok doktorfrank kan være behjælpelig på Sjælland ellers har jeg en doktorfrank ombytningsgearkasse på lager i Nordjylland, men arbejder i Århus de næste par uger 😎
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Skift af skiftegaffel Lupo 1.2 TDI 3L

Indlæg af doktorfrank »

Sjovt nok har jeg ad forskellige kanaler (pb og mail) forsøgt at sige netop det samme. :D
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Jepp
Indlæg: 16
Tilmeldt: søn 10. sep 2017 19:38
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Skift af skiftegaffel Lupo 1.2 TDI 3L

Indlæg af Jepp »

God aften,

Jeg er en relativ ny ejer af et par Lupo'er, den ene kører fantastisk (572xxx km), den anden har snart stået mere stille end den har kørt ;)

Jeg har ofte læst indlæg i dette fortræffelige forum - og jeg må sige, hatten af til alle jer som deler erfaringer, giver råd og vejledning i f.t. at hjælpe ejere af denne lille kommende kultbil (tror jeg det bliver.....) med at holde den kørende....

Nuvel,
Som en konsekvens af en knækket skiftegaffel besluttede jeg mig for at forsøge at renovere gearkassen. Men jeg er altså stødt på en udfordring! Jeg kan ikke få det her "hjul" af, det som sidder foran tandhjulet! (se vedhæftede billede) - er der een af jer som har gode erfaringer med det?


Mvh
Peter
Vedhæftede filer
IMG_2653.JPG
IMG_2653.JPG (1.73 MiB) Vist 7799 gange
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Skift af skiftegaffel Lupo 1.2 TDI 3L

Indlæg af doktorfrank »

Jeg bruger Biltemas tregrenede aftrækker. Den ene ende af kløerne kan slibes ned, så de kan passere ind i hullerne på det øverste hjul.
Slidmærkerne på kanten af tandhjulet fortæller, at det er på høje tid med indgrebet, for der er betydeligt lejeslør.
God arbejdslyst 8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Jepp
Indlæg: 16
Tilmeldt: søn 10. sep 2017 19:38
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Skift af skiftegaffel Lupo 1.2 TDI 3L

Indlæg af Jepp »

Jep, det virkede. Tak for vejledning. Gearkassen er nu samlet igen - spændende om den virker :)
Jepp
Indlæg: 16
Tilmeldt: søn 10. sep 2017 19:38
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Skift af skiftegaffel Lupo 1.2 TDI 3L

Indlæg af Jepp »

....og du havde helt ret, lejerne var temmelig slidte! Hvordan med nålelejerne, plejer man at skifte dem? (Jeg har gjort det)
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4985
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Skift af skiftegaffel Lupo 1.2 TDI 3L

Indlæg af KMDTHY »

Jepp skrev:....og du havde helt ret, lejerne var temmelig slidte! Hvordan med nålelejerne, plejer man at skifte dem? (Jeg har gjort det)
Det er en vurderingssag. Mine nåleleje blev ikke skiftet da jeg fik renoveret kassen grundet knækket gaffel ved 460.000 km.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Skift af skiftegaffel Lupo 1.2 TDI 3L

Indlæg af 383CI »

Jepp skrev: ons 10. jul 2019 22:05 ....og du havde helt ret, lejerne var temmelig slidte! Hvordan med nålelejerne, plejer man at skifte dem? (Jeg har gjort det)

Så er du på den sikre side, min 2èr har klokket 628k og her er nålelejerne ikke skiftet.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Skift af skiftegaffel Lupo 1.2 TDI 3L

Indlæg af Kim B Olesen »

Nålelejerne “plejer” ikke at fejle noget 😬 det eneste af dem der plejer at gå til, er det ude i 5. Gear og lad os sige det sådan at så er man ikke i tvivl 😱🤪😂😂
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4985
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Skift af skiftegaffel Lupo 1.2 TDI 3L

Indlæg af KMDTHY »

Kim B Olesen skrev: fre 12. jul 2019 19:39 Nålelejerne “plejer” ikke at fejle noget 😬 det eneste af dem der plejer at gå til, er det ude i 5. Gear og lad os sige det sådan at så er man ikke i tvivl 😱🤪😂😂
Hæhæ nej det plejer være total nedsmeltning 🙃 desværre set før 🤨
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Besvar