Jo, jo,
Nu skrives det jo ofte her på forummet at man 'altid' skal skifte sin trykkugle. Men kan det nu også passe?
Jeg har netop været kaldt ud til en Lupo 3L årgang 2005 med andre fejl. Et kort kik på trykkuglen afslørede produktionsdatoren 31/5-2004. Lupoen har kørt mere end 350.000 km. Ifølge ejeren går motoren engang imellem ud
på f.eks. motorvejsfrakørsler (hvor der laves 4 nedgearinger på kort tid). Jeg klargjorde for ejeren at trykkuglen _måske_ kunne have tabt bare en lille smule nitrogen over de sidste 15 år..
Så hvor lang tid kan sådan en trykkugle virkelig holde....?
Trykkuglen...
-
- Indlæg: 69
- Tilmeldt: søn 2. jun 2019 23:04
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Skjern
Re: Trykkuglen...
Kan kuglerne efterfyldes? Eller er gas siden lukket med en skrue som på Citroën kuglerne?
Beklager jeg spørger, men jeg er helt nybagt A2 ejer og har endnu ikke fået kigget dybt i motorrummet
Vh Ole
Sent from my iPhone using Tapatalk
Beklager jeg spørger, men jeg er helt nybagt A2 ejer og har endnu ikke fået kigget dybt i motorrummet
Vh Ole
Sent from my iPhone using Tapatalk
Biler:
Audi A2 3L | 2002 | 275.000 | Sort med karrygult betræk | Fjbt clås | El-ruder | El - spejle | Fuldautomatisk klima | Servostyring
Ford Smax 2.0 TDCI | 2009 | 290.000 | Sølv med sort indtræk | Fjbt clås | El-ruder | El - spejle | Fuldautomatisk klima | Servostyring
Audi A2 3L | 2002 | 275.000 | Sort med karrygult betræk | Fjbt clås | El-ruder | El - spejle | Fuldautomatisk klima | Servostyring
Ford Smax 2.0 TDCI | 2009 | 290.000 | Sølv med sort indtræk | Fjbt clås | El-ruder | El - spejle | Fuldautomatisk klima | Servostyring
Re: Trykkuglen...
Der er jo også folk der kan ryge fra de er 10 til de er 90 år uden at blive syge af det, så at du finder en enkelt trykkugle der ikke er blevet skiftet gennem tiderne, tjaaaa, det fortæller ikke en skid i min verden. Blot at den holdt længere end flertallet, rent aldersmæssigt.HamSjelv skrev: ↑tirs 11. jun 2019 10:21 Jo, jo,
Nu skrives det jo ofte her på forummet at man 'altid' skal skifte sin trykkugle. Men kan det nu også passe?
Jeg har netop været kaldt ud til en Lupo 3L årgang 2005 med andre fejl. Et kort kik på trykkuglen afslørede produktionsdatoren 31/5-2004. Lupoen har kørt mere end 350.000 km. Ifølge ejeren går motoren engang imellem ud
på f.eks. motorvejsfrakørsler (hvor der laves 4 nedgearinger på kort tid). Jeg klargjorde for ejeren at trykkuglen _måske_ kunne have tabt bare en lille smule nitrogen over de sidste 15 år..
Så hvor lang tid kan sådan en trykkugle virkelig holde....?
/383CI
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
-
- Indlæg: 4802
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: Trykkuglen...
Jeg kan huske der har været en herinde som skiftede den og efter ca 2 år gik den til igen
Han savede den over hvor det viste sig at selve gummimembranen havde sluppet og derfor var utæt
Nogle gange holder de rigtigt længe og andre gange kun nogle få år, tænker det har noget at gøre med standen på resten af hydrauliksystemet og måske ikke mindst om der har været fyldt andet olie på i bilens levetid
Jeg kender en der har kørt på det røde ATF olie i den tid han har haft bilen, han mente det var det der var derpå da han købte den Han har kørt flere 100000 i vognen uden problemer med hydraulikken, den har forøvrigt kørt over 600000 km
Man plejer at kunne bedømme standen efter hvor længe den kører i pumpen fra trykløs tilstand - jeg har som regel en ny/hos Trykkugle til at ligge som jeg prøvemonterer, så man ikke bare smider penge ud af vinduet
Når det så er sagt er der nogle der gerne vil give de penge en ny koster for at være (forholdsvis) sikker på man ikke holder et sted med en defekt kugle
Han savede den over hvor det viste sig at selve gummimembranen havde sluppet og derfor var utæt
Nogle gange holder de rigtigt længe og andre gange kun nogle få år, tænker det har noget at gøre med standen på resten af hydrauliksystemet og måske ikke mindst om der har været fyldt andet olie på i bilens levetid
Jeg kender en der har kørt på det røde ATF olie i den tid han har haft bilen, han mente det var det der var derpå da han købte den Han har kørt flere 100000 i vognen uden problemer med hydraulikken, den har forøvrigt kørt over 600000 km
Man plejer at kunne bedømme standen efter hvor længe den kører i pumpen fra trykløs tilstand - jeg har som regel en ny/hos Trykkugle til at ligge som jeg prøvemonterer, så man ikke bare smider penge ud af vinduet
Når det så er sagt er der nogle der gerne vil give de penge en ny koster for at være (forholdsvis) sikker på man ikke holder et sted med en defekt kugle