Skift af koblingscylinder

Alt vedrørende teknikken på 3L
funktionel
Indlæg: 41
Tilmeldt: lør 22. feb 2014 23:24
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Skift af koblingscylinder

Indlæg af funktionel »

Til orientering, med hensyn til koblingstal.

Vedrørende Eco- stop / start, kan jeg meddele at min Luppe kun sporadisk kan starte i ”stop position”, - mens Eco stop / start –funktionen fungere fint. ;)

Og der er ganske vist. :roll:

Mvh Knud
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Skift af koblingscylinder

Indlæg af Qaxius »

Få sat en VCDS på den og tag et screenshot af koblingsværdierne.
"automatik"
måleblok 025.
Så vidt jeg husker.
Der er to koblingstal i %
Det højeste tal må ikke være over 85%
Ligger det på grænsen, så er det derfor at den vil nogle gange og nogle gange ikke vil.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Ejner
Indlæg: 343
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Skift af koblingscylinder

Indlæg af Ejner »

Hvordan adskilles en koblingscylinder, så indvendig "garniture" kan komme ud at ligge på bordet til beskuelse uden den ødelægges unødig?
Er der nogen blandt medlemmer eller ekspert panelet der evt. har ekseleret heri?
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Ejner
Indlæg: 343
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Skift af koblingscylinder

Indlæg af Ejner »

Jeg har gennemskuet konstruktionen. Plast låseringen drejes så huller i denne placeres udfor de 2 stålstifter. Når de er slået ud med dorn kan garniture tages ud. Umiddelbart kan jeg ikke se hvordan drejepotmeter kobles fri af stempel.
Der er mange urenheder i cylinder, det ses tydeligt efter adskillelse.
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4985
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Skift af koblingscylinder

Indlæg af KMDTHY »

Spændene. Upload gerne billeder af forsøget. Vil du prøve at rense og montere igen?
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Skift af koblingscylinder

Indlæg af doktorfrank »

Jeg har rodet det igennem så mange gange, at det giver mareridt. Samt diskuteret det med JP.
Det er ikke raketvidenskab, når man først har set stumperne lagt op på lit de parade.
Jeg mener at have afsløret årsagen til de utætheder, der ikke skyldes synligt slid på cylindrene eller defekte tætningsringe. Og jeg har et par aktuatorer i kontrolforsøg for tiden. Jeg vender tilbage med fotos, når/hvis eksperimenterne er faldet heldigt ud. :ugeek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Ejner
Indlæg: 343
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Skift af koblingscylinder

Indlæg af Ejner »

Forhistorien er, at ny (fabriksny VW) koblingscylinder KNZ er monteret oktober 2018 ved kkm 305.
Den gamle skulle altid, mens jeg har haft ejerskabet i knap 2½ år, startes i -N-, derudover var den efterhånden på det sidste blevet en del individuel ved gearskift især de opad gående, noget stødende og hårdt koblende fra 1st til 2nd, sprang ofte fra 2nd til 4th under acceleration, selvom den var holdt på mærkerne med både hydraulik olie og VCDS. Indtrykket var, at der var forskellig dagsform på koblings funktionen, ligesom om den ikke kunne reproducere de "gode takter" fra dag til dag. Prøvede i en periode at placere koblingspunkt ved 1,70V i stedet for 1,85V hvilket var en god anelse bedre til den meget mere bløde side. Jeg antager at den gamle KNZ er første udgaven, der har leveret gode kkm 305 til fremdrift af L3L'eren.
Den nye KNZ er købt for ca. 2½ år siden samtidigt med ejerskabet af L3L, har ligget på lager klar til indsats, da den gamle lige skulle pines for de sidste km.
Efter montering af ny KNZ oktober 2018 og medfølgende grundjustering spillede alt meget tilfredsstillende. Nu kunne den startes i -STOP-, væk var den stødende og hårde tilkobling fra 1st til 2nd, overspring i gear, kun fin blød tilkobling, stop-start-system aldeles korrekt virkende, den blev med et oplevet at nu kunne den reproducere kun "alle gode takter" ved brug af koblings funktionen, ju-hu.
Men her for ca. 14 dage siden gjorde fruen sammen med L3L'eren først et pænt hop ved igangsætning ved grønt lys, dernæst gik den i stå. Kunne dog startes igen uden videre problemer, så kørslen kunne fortsættes. Det tænkte jeg ikke nærmere over, bortset fra at L3L'eren gav mig samme oplevelse 2 dage senere ved stop ved vejkryds. Umiddelbart kunne den ikke startes igen, men efter få minutter kunne den igen, og jeg luntede på arbejde i den.
Efter lidt tjek på 3L klubben blev mistanken ledt hen mod manglende hydraulik olie. Første job efter fyraften var at tjekke for stand af hydraulik olie, den manglede og kunne umiddelbart tage ca. 220 ml. Prøvekørsel viste alt nu var som det skulle være, bortset fra at der måtte være en lækage et eller andet sted.
Sidste weekend blev de små O-ringe (3 + 2) på slangestutse både under hydraulikpumpen samt ved tilgang gangsteller skiftet. Endvidere af med bundskjold og rengjort underop gangsteller for hængende dråber samt også ved KNZ.
Efter en prøvekørsel kunne følgende komponenter umiddelbart konstateres tætte: Hydraulikslanger med stutse i begge ender og gangsteller. Med bil i tomgang i stilling -N- kunne det med spejl konstateres, at der ud af den røde tut under KNZ kom en dråbe ca. hvert 6-8 sekund. Lækagen er fundet, en næsten ny KNZ er lækage ramt efter ca. kkm 5.
Nu er jeg gået i løsnings mode, for at se om der kan hekses en god KNZ ud af situationen...
Føljeton fortsætte + fotos.
NB: Intet er gjort ved koblings nav, udrykkerleje, horn, det antages at være det oprindelige, i min optik fungerer det tilfredsstillende.
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4985
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Skift af koblingscylinder

Indlæg af KMDTHY »

Desværre ikke første gang det opleves at en ny KZN bliver utæt efter kort tid.... det kan Frank nok confirme. Har selv fornyligt fået monteret ny KZN, så håber ikke min lider samme skæbne. :|

Der er iøvrigt mere omkring emnet her: viewtopic.php?f=13&t=4067&start=20
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Skift af koblingscylinder

Indlæg af doktorfrank »

Alt tyder på, at der en batch fra 2011, som har en medfødt defekt ved anlægget for den af pakningerne mellem cylinder og hus, der er styret af bøsningen, der danner anlæg for den store fjeder. De eksempler, som jeg har set, er ujævne og skæve i fladen, der skal være tæt til gummiringen i huset, og tillige er længdemålet en tiendedel mm eller mere forkert, således at anlægstrykket bliver for lille - især når trykket i aktuatoren er forholdsvis lavt.
:shock: :? Hvis en enkelt evt. skulle have forstået noget som helst af ovenstående, siger jeg 1) tillykke og 2) der skal fotos til ... og jeg har ikke lige tid til at lave optagelserne. Men "Jeg skal nok" (som Keld altid sagde). ;)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brabus
Indlæg: 158
Tilmeldt: søn 8. feb 2015 01:05
Geografisk sted: Ringsted

Re: Skift af koblingscylinder

Indlæg af Brabus »

doktorfrank skrev:Alt tyder på, at der en batch fra 2011, som har en medfødt defekt ved anlægget for den af pakningerne mellem cylinder og hus, der er styret af bøsningen, der danner anlæg for den store fjeder. De eksempler, som jeg har set, er ujævne og skæve i fladen, der skal være tæt til gummiringen i huset, og tillige er længdemålet en tiendedel mm eller mere forkert, således at anlægstrykket bliver for lille - især når trykket i aktuatoren er forholdsvis lavt.
:shock: :? Hvis en enkelt evt. skulle have forstået noget som helst af ovenstående, siger jeg 1) tillykke og 2) der skal fotos til ... og jeg har ikke lige tid til at lave optagelserne. Men "Jeg skal nok" (som Keld altid sagde). ;)
Er du kommet videre i sagen?

Jeg står nok mere end nogen sinde akut og mangler en koblings aktuator da min nu igen har valgt at genoptage den mere voldsomme utæthed af slagsen (påfyldning af 220ml HVER DAG) det holder jeg ikke til. Før var det kun 1 gang om måneden. Det kunne jeg leve med. Men det her er voldsomt. Og tilsyneladende hælder den det af selv i stående slukket tilstand da der ses en betydelig stor sø hvorend jeg har holdt i indkørsel.

Jeg påtænker og købe en ny. Men hvor var det man kunne købe dem til 2400? Ebay? Link?

Og så prøve og makke med den gamle evt. Hvis du mangler en ekstra dødssejler til microscopet du kan side og mimmer med overskægget til Billede



Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk

Lupo 3L koksgrå 2005 I elruder I webasto m. Fj.b. I fartpilot m. Indbygget ECO funktion I ekstra lys i bagerum/kabine m. Sluk funktion I Kopholdere I digital visning af kølevandsføler temperatur samt ((P)) funktion I udetemperatur visning I
ThomasDitlev
Indlæg: 176
Tilmeldt: tirs 27. jan 2015 22:27
Geografisk sted: Hellerup

Re: Skift af koblingscylinder

Indlæg af ThomasDitlev »

Audi A2 3L 2001 med DPF
Audi Q4 40 etron 2021
Mercedes-Benz 350SL 1973
Morris Mini 1000 1972
Udlåner gerne værktøj til skift af hjullejer, tandrem og bærearmsbøsninger
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Skift af koblingscylinder

Indlæg af doktorfrank »

Brabus, du er stadig velkommen til at prøve en af dem, som jeg har renoveret ... betaling, hvis den er tæt. 8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brabus
Indlæg: 158
Tilmeldt: søn 8. feb 2015 01:05
Geografisk sted: Ringsted

Re: Skift af koblingscylinder

Indlæg af Brabus »

doktorfrank skrev:Brabus, du er stadig velkommen til at prøve en af dem, som jeg har renoveret ... betaling, hvis den er tæt. 8-)
Ja. Det måske et forsøg værd. Men er den til og komme til og skifte og hvor meget skal der ellers gøres. Jeg går ud fra en grund justering er påkrævet

Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk

Lupo 3L koksgrå 2005 I elruder I webasto m. Fj.b. I fartpilot m. Indbygget ECO funktion I ekstra lys i bagerum/kabine m. Sluk funktion I Kopholdere I digital visning af kølevandsføler temperatur samt ((P)) funktion I udetemperatur visning I
Besvar