Bagbremser
-
- Indlæg: 344
- Tilmeldt: man 18. feb 2013 23:26
- Geografisk sted: Hjallerup - Nordjylland
Bagbremser
Halløj
Hvordan ved jeg om disse bakker er dem som passer til mine aluminiumstromler?
https://www.thansen.dk/product.asp?pn=1 ... group=1600
Og er der noget jeg skal være opmærksom på når jeg køber hjulcylindre?
Hvordan ved jeg om disse bakker er dem som passer til mine aluminiumstromler?
https://www.thansen.dk/product.asp?pn=1 ... group=1600
Og er der noget jeg skal være opmærksom på når jeg køber hjulcylindre?
Venlig hilsen
Michael Munk
Michael Munk
- KMDTHY
- Indlæg: 4989
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 3 times
Re: Bagbremser
Ja de passer. Men hvorfor ikke montere stål?Michael Munk skrev: ↑fre 26. apr 2019 08:12 Halløj
Hvordan ved jeg om disse bakker er dem som passer til mine aluminiumstromler?
https://www.thansen.dk/product.asp?pn=1 ... group=1600
Og er der noget jeg skal være opmærksom på når jeg køber hjulcylindre?
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
-
- Indlæg: 344
- Tilmeldt: man 18. feb 2013 23:26
- Geografisk sted: Hjallerup - Nordjylland
Re: Bagbremser
Hej
Hvad er fordelen ved at montere stål tromler? Jeg har da overvejet det, kan se man kan få komplet konverteringssæt for 600kr på ebay.
Men jeg tænker lidt at jeg jo har alutromler som stadig holder mål, og hvorfor så ikke bare købe de bakker som passer dertil.
Hvad er fordelen ved at montere stål tromler? Jeg har da overvejet det, kan se man kan få komplet konverteringssæt for 600kr på ebay.
Men jeg tænker lidt at jeg jo har alutromler som stadig holder mål, og hvorfor så ikke bare købe de bakker som passer dertil.
Venlig hilsen
Michael Munk
Michael Munk
- KMDTHY
- Indlæg: 4989
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 3 times
Re: Bagbremser
Fordi stålbakker koster 150 kr og bakker til alu koster 1200.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
Re: Bagbremser
De eneste bakker der duer til lupo og audi 3l er dem biltema har til golf 2.
Jeg har skiftet rigtig mange gange på vores biler til originalt og andet og det er værdiløst og spild af tid.
Biltemas det kører bare.
Jeg har skiftet rigtig mange gange på vores biler til originalt og andet og det er værdiløst og spild af tid.
Biltemas det kører bare.
- doktorfrank
- Indlæg: 2314
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: Bagbremser
Altså i forbindelse med de glimragende originale alutromler, der sålænge de holder mål kan raspe de dyre, specielle bakker ned til metallet på et par tusinde km ... men hvor de billigste bakker som nævnt har så relativt dårlig friktion, at det netop passer til de slidte alu-tromlers ekstremt ru overflade.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Re: Bagbremser
Til AluTromler eller til dem der er opgarderet til stål?
/383CI
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
- Vyffe
- Indlæg: 2661
- Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
- Geografisk region: Østjylland
- Geografisk sted: Ølholm, Tørring
Re: Bagbremser
383CI - Alu. Har kørt 120.000 km på ét sæt golf 2 bakker sammen med alu tromler på min gamle Lupo. Vil tror jeg også har nævnt det 4-5 gange før herinde
Teori er fint, men der var ikke manglende friktion hos mig
Teori er fint, men der var ikke manglende friktion hos mig
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Re: Bagbremser
Tjek, nu er min hukommelse jo ikke hvad den var engang, af flere grunde. Fred med det, men så er det ligemeget for mig, køre med stål på begge biler.
/383CI
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
- doktorfrank
- Indlæg: 2314
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: Bagbremser
Ja, ja ... vi har været der før, og af hensyn til hukommelserne samt manglende overskud til at søge i de gamle gemmer kommer vi sikkert også til at gentage os selv. Igen.
Principielt er det vel snarere en nedgradering at skifte til ståltromler - deres kvaliteter ufortalt. Samt deres udprægede mangler ... de slutter ikke tæt til ankerpladens labyrinttætning, og de ruster, så de ligner skrot efter en enkelt vinter.
Alu-tromlerne bliver mere og mere ru i anlægsfladen, fordi de indstøbte, skarpe korn i modsætning til alu ikke slides. Den stærkt forøgede friktion trækker den påløbende bakke nedad, så dens nederste del af belægningen slides uforholdsmæssigt hurtigt. Som kompensation finder vi bakkesæt fra andre biler, fx Golf II, af den billigste slags. Faktisk er det ikke den lave pris, der er attraktiv - det er den “dårlige” kvalitet, dvs. belægningsmateriale med meget lav friktion, der løser slitageproblemet.
Men, men, men ... jeg bryder mig ikke om tanken, at vi så lægger en større del af bremsearbejdet over på forhjulene, hvilket specielt i glat føre betyder større bremselængde, fordi abs bliver aktiveret tidligere, end det ville være nødvendigt med bilens konstruktivt bestemte, medfødte bremsekraftfordeling. Altså med mindre vi er så umanerligt heldige, at belægningsmaterialets begrænsede friktion netop balancerer med tromlens forøgede friktion.
På den anden side: Hvad ved vi om bremseevnen, når vi bruger uoriginale bakker plus ikke specielt veldefinerede ståltromler fra en anden bil??
Sååh ... hvis nogen er købere til mit lager brugte alu-tromler, er jeg nok også ved at være moden til en nedgradering.
Principielt er det vel snarere en nedgradering at skifte til ståltromler - deres kvaliteter ufortalt. Samt deres udprægede mangler ... de slutter ikke tæt til ankerpladens labyrinttætning, og de ruster, så de ligner skrot efter en enkelt vinter.
Alu-tromlerne bliver mere og mere ru i anlægsfladen, fordi de indstøbte, skarpe korn i modsætning til alu ikke slides. Den stærkt forøgede friktion trækker den påløbende bakke nedad, så dens nederste del af belægningen slides uforholdsmæssigt hurtigt. Som kompensation finder vi bakkesæt fra andre biler, fx Golf II, af den billigste slags. Faktisk er det ikke den lave pris, der er attraktiv - det er den “dårlige” kvalitet, dvs. belægningsmateriale med meget lav friktion, der løser slitageproblemet.
Men, men, men ... jeg bryder mig ikke om tanken, at vi så lægger en større del af bremsearbejdet over på forhjulene, hvilket specielt i glat føre betyder større bremselængde, fordi abs bliver aktiveret tidligere, end det ville være nødvendigt med bilens konstruktivt bestemte, medfødte bremsekraftfordeling. Altså med mindre vi er så umanerligt heldige, at belægningsmaterialets begrænsede friktion netop balancerer med tromlens forøgede friktion.
På den anden side: Hvad ved vi om bremseevnen, når vi bruger uoriginale bakker plus ikke specielt veldefinerede ståltromler fra en anden bil??
Sååh ... hvis nogen er købere til mit lager brugte alu-tromler, er jeg nok også ved at være moden til en nedgradering.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
-
- Indlæg: 43
- Tilmeldt: søn 14. okt 2018 07:35
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Skive
Re: Bagbremser
Hey vil linke til de bakker i biltema det passer på alutromler
2007 Volvo S60 2.5t til weekenden
2002 VW Lupo 3l til hverdagene
Interesser>>> biler der starter med v <<<
Har vcds Karup området
2002 VW Lupo 3l til hverdagene
Interesser>>> biler der starter med v <<<
Har vcds Karup området
- Vyffe
- Indlæg: 2661
- Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
- Geografisk region: Østjylland
- Geografisk sted: Ølholm, Tørring
Re: Bagbremser
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Re: Bagbremser
Jeg har gode erfaringer med bremsebakker fra TRW GS8166.
Vh
Thomas
Vh
Thomas
/Thomas
Fuhrpark: Lupo 3L 2005
Fuhrpark: Lupo 3L 2005
-
- Indlæg: 344
- Tilmeldt: man 18. feb 2013 23:26
- Geografisk sted: Hjallerup - Nordjylland
Re: Bagbremser
Til info holdt bakkerne indtil nu..... dvs. lige omkring 5 måneder, så er de slidt ind til stålet.
Så nej.... de bakker der passer ikke til alutromler.
Nu konverterer jeg til stål
Så nej.... de bakker der passer ikke til alutromler.
Nu konverterer jeg til stål
Venlig hilsen
Michael Munk
Michael Munk
Re: Bagbremser
Du bremser for meget
Jeg har kørt med TRW i mange år, og de virker godt sammen med alu tromler. Ate bakker derimod er coatet med et eller andet der ikke dur.
Jeg skifter iøvrigt tit håndbremsekablerne - koster peanuts og gør en stor forskel
Jeg har kørt med TRW i mange år, og de virker godt sammen med alu tromler. Ate bakker derimod er coatet med et eller andet der ikke dur.
Jeg skifter iøvrigt tit håndbremsekablerne - koster peanuts og gør en stor forskel
/Thomas
Fuhrpark: Lupo 3L 2005
Fuhrpark: Lupo 3L 2005