Heysen,
Første indlæg(håber ikke jeg bliver stenet, for at stille et, før stillet spørgsmål(har kigget i faq)).
Det skal siges at min datters Lupo er den første som jeg nogensinde har haft fingrene i, så ja jeg er aldeles nybegynder hvad Lupo angår .
1. Adgang til koblings aktuator?(Olie rent ud sagt "pisser" ud ved træk wire, så må nok indse at den er mere end "done") Lupo 1.4 FSI - Import bil.
Umiddelbart virker det som om at den skal fjernes oppe fra, men jeg er ærligt talt noget i tvivl?
Hvad "nemmeste" fremgangs/adgangs måde?
2. Det lader til at vagtech.dk har ganske godt styr på Lupo og det eneste sted jeg har fundet reference til Gammel/Ny version af aktuator? Så derfor gætter jeg på at det vil være en fordel at få den pillet op af den dybe brønd og finde ud af om det er gammel eller ny version - da det er en import bil er nummerplade åbenbar ikke videre brugbar i søgen efter eksotiske stumper . Ellers jeg er jeg meget modtagelig for andre forslag til hvor en ny kan fremskaffes til en fornuftig pris, det lader til at de bare koster kassen.. Og så'rn er det bare :/.
Håber der er en venlig sjæl med lidt input til Jensen her, inden alt huden på polio armene bliver skrællet af
Go'Påske
Mvh Michael
Udskiftning af koblings aktuator(Slavecylinder)
- doktorfrank
- Indlæg: 2314
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: Udskiftning af koblings aktuator(Slavecylinder)
Gammel og ny model er ens på nær længde og facon på slangen - og den kan bare flyttes over.
Start afmontering med at løfte venstre side af bilen (husk støttebuk) og tag forhjulet af. Nu er den nederste ende af aktuatoren nogenlunde tilgængelig. Træk stikket af ... lettere sagt end gjort, men lidt WD-40 hjælper, og tryk IND på stikket, mens låsen trykkes fri (klik).
I motorrummet gør du dig selv en tjeneste ved at demontere hydraulikstationen (læs en af vejledningerne). Samtidig er det ene kabel taget af batteriet. Løsn kontramøtrikken på kablets justering og drej det så langt ind som muligt. Nu kan det frigøres fra armen.
Hvis aktuatoren er korrekt fastholdt i den fjedrende holder på midten, skal den skubbes tilpas langt nedad til at kunne drejes fri af låsetappen ... jeg foretrækker at løsne holderen med en kort 10 mm nøgle til holdeskruen lige under gangstellerens nederste magnetventil.
Træk aktuatoren op, slå slangens lille dyvel ud med en dorn og tag slangen af.
Monter slangen på en ny eller brugt, renoveret aktuator. Sørg for at udluftningsskruen er til at løsne med en 4 mm unbrakonøgle. Genmontering er så processen i omvendt orden.
Med tryk på systemet og gear i N udluftes aktuatoren, hvorefter vcds bruges til justering af koblings-spændingen og grundjustering ... mit alles.
Har jeg glemt noget???
Start afmontering med at løfte venstre side af bilen (husk støttebuk) og tag forhjulet af. Nu er den nederste ende af aktuatoren nogenlunde tilgængelig. Træk stikket af ... lettere sagt end gjort, men lidt WD-40 hjælper, og tryk IND på stikket, mens låsen trykkes fri (klik).
I motorrummet gør du dig selv en tjeneste ved at demontere hydraulikstationen (læs en af vejledningerne). Samtidig er det ene kabel taget af batteriet. Løsn kontramøtrikken på kablets justering og drej det så langt ind som muligt. Nu kan det frigøres fra armen.
Hvis aktuatoren er korrekt fastholdt i den fjedrende holder på midten, skal den skubbes tilpas langt nedad til at kunne drejes fri af låsetappen ... jeg foretrækker at løsne holderen med en kort 10 mm nøgle til holdeskruen lige under gangstellerens nederste magnetventil.
Træk aktuatoren op, slå slangens lille dyvel ud med en dorn og tag slangen af.
Monter slangen på en ny eller brugt, renoveret aktuator. Sørg for at udluftningsskruen er til at løsne med en 4 mm unbrakonøgle. Genmontering er så processen i omvendt orden.
Med tryk på systemet og gear i N udluftes aktuatoren, hvorefter vcds bruges til justering af koblings-spændingen og grundjustering ... mit alles.
Har jeg glemt noget???
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
-
- Indlæg: 7
- Tilmeldt: lør 19. jan 2019 14:49
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Frederikshavn
Re: Udskiftning af koblings aktuator(Slavecylinder)
Hej doktor frank
Tusinde tak for info!
Jamen så er jeg ved at være tæt på, hydraulik pumpe osv er frigjort i et desperat forsøg på at skaffe plads, og ja batteri er naturligvis koblet fra. Klasse med info om, hvordan selve aktuator er fastgjort, den havde jeg ikke lige regnet ud selv
Så kort sagt smuk beskrivelse, er heldig at have adgang til en firesøjlet lift, så mon ikke det skulle være et overskueligt projekt nu.
Igen tusinde tak for hjælpen!
Mvh Michael.
Tusinde tak for info!
Jamen så er jeg ved at være tæt på, hydraulik pumpe osv er frigjort i et desperat forsøg på at skaffe plads, og ja batteri er naturligvis koblet fra. Klasse med info om, hvordan selve aktuator er fastgjort, den havde jeg ikke lige regnet ud selv
Så kort sagt smuk beskrivelse, er heldig at have adgang til en firesøjlet lift, så mon ikke det skulle være et overskueligt projekt nu.
Igen tusinde tak for hjælpen!
Mvh Michael.
- sussi
- Indlæg: 6146
- Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Holeby
Re: Udskiftning af koblings aktuator(Slavecylinder)
doktorfranks fine vejledning er tilføjet i FAQ
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
-
- Indlæg: 7
- Tilmeldt: lør 19. jan 2019 14:49
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Frederikshavn
Re: Udskiftning af koblings aktuator(Slavecylinder)
Jaja ud kom den, så "Thumbs up" til Frank's guide!
Nem var den ikke må jeg indrømme, jeg endte med at hive den neden ud, om det er fremgangsmåden, ved jeg ikke men ud kom den.
Så summasumarum, Frank's guide holder
Det skal nok blive sjovt og få den på plads igen
Nem var den ikke må jeg indrømme, jeg endte med at hive den neden ud, om det er fremgangsmåden, ved jeg ikke men ud kom den.
Så summasumarum, Frank's guide holder
Det skal nok blive sjovt og få den på plads igen