Lupo ryster ved acc. når varm

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Nicki3L
Indlæg: 2
Tilmeldt: man 4. mar 2019 07:06
Geografisk region: Sønderjylland
Geografisk sted: Kolding

Lupo ryster ved acc. når varm

Indlæg af Nicki3L »

Hej 3l-venner :)

Jeg har for nyligt købt mig en brugt 3l (1999, 250tkm)

På vejen hjem begynder bilen så småt at ryste ved sving til venstre og samtidig acceleration. Den næste uge opleves ingen fejl. Bilen begynder så igen ugen efter at ryste, dog først når den er varm (15-20 minutters kørsel). Jeg mistænker straks trækaksel da jeg før har oplevet lignende opførsel, hvor den var skyldner. Da jeg har læst flere steder at det kan være ret besværligt at skifte på sådan en 3l'er, vælger jeg at smide den på værksted. De mistænker også trækaksel og skifter denne, uden bedring. Bilen får den gamle trækaksel på igen og nu mener han det er motorophæng. Dette skiftes nogle dage efter, stadigvæk ingen succes. Værkstedet beder os fortsætte med at køre i bilen, for bedre at kunne forklare præcis hvordan og hvornår det sker (hvilket jeg iøvrigt syntes er underligt, men jeg er ikke mekaniker). Nu er det blevet 'meget' værre og nu ryster den bare ved acceleration (stadigvæk først når den er varm, forsvinder ved at dreje til højre eller rigtigt meget til venstre). Jeg er selvfølgelig bange for at det kan være gearkassen da det jo er en kendt svaghed, men når jeg læser om gearkasse problemer syntes jeg ikke symptomerne er de samme.
Nu har jeg altså brugt en mindre formue på mekaniker, uden det har hjulpet. Inden jeg kaster flere penge efter den (og muligvis uduelig mekaniker), ville jeg gerne høre om i har nogle gode bud på hvad problemet kan være, evt. hvad jeg kan gøre for at finde ud af hvor fejlen ligger?

På forhånd tak!
Mvh Nicki :)
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Lupo ryster ved acc. når varm

Indlæg af HamSjelv »

Har I udlæst fejlkoder?

Jeg tænker dyseledninger...
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Lupo ryster ved acc. når varm

Indlæg af 383CI »

Beskriv hvordan den ryster? Er det i rattet, motoren, rytmisk eller sporatisk dit&dat?

Hvad får dig til at sige gearkasserne er kendt svage? Min kørte +450k km inden den skulle have nye lejer men den blev også serviceret rigtigt.

Det er sjældent jeg har hørt om gearkasse problemer der har givet rysten iøvrigt.
Hvis det er lidt hakkkHaHahakk hak hak haaaaaakhakkkkk tænker jeg også dysenet som det første. Det er tydeligere hvis bilen rammer en bakke i forholdsvist højt gear og skal holde farten op.

Et andet bud kunne være slør i (for)hjuslejer.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Nicki3L
Indlæg: 2
Tilmeldt: man 4. mar 2019 07:06
Geografisk region: Sønderjylland
Geografisk sted: Kolding

Re: Lupo ryster ved acc. når varm

Indlæg af Nicki3L »

Jeg kan kun gætte på, at værkstedet selvfølgelig har sat tester på inden de begynder at skifte dele?

- Det ryster ligesom at køre på en grusvej eller 'vågn op' stregerne på motorvej. Det kan mærkes i både rat, sæde, pedaler. Ja alt. Som sagt først når den bliver varm. Det kan næsten ikke mærkes ved motorvejskørsel. Bilen mangler IKKE trækkraft hverken på bakker eller på motorvej. Den sætter ikke ud, den begynder bare at ryste/vibrere (det føles ret meget som da min gamle Altea smed en trækaksel) Derfor var dette min første mistanke.

- Angående gearkasse, føler jeg heller ikke symptomerne er rigtige ift. hvad jeg kan læse mig til. Jeg beklager meget hvis i føler jer trådt over tæerne med at nævne gearkassen. Grunden til jeg nævner at den er svag, er at det syntes at stå plastret til overalt hvor man læser om 3l, samt at de mekanikere (3 forskellige, hvoraf den ene endda er et af de 3l værksteder som er nævnt herinde) jeg har snakket med om bilen nævner gearkassen som et kendt problem. Jeg ved desværre ikke hvordan gearkassen er serviceret, da jeg som nævnt næsten lige har købt den. Jeg ville selv have gearkassen serviceret efter køb, netop fordi jeg ikke kendte historikken, samt at hørt/læst at den var svag.
Besvar