Forskel på bærearme Audi A2 1,2 TDI

Da der nu kommer flere og flere spørgsmål om A2, er dette forum oprettet, for at det bliver nemmere at finde specifikke A2 spørgsmål.
Besvar
Dup
Indlæg: 52
Tilmeldt: fre 27. dec 2013 00:29
Geografisk sted: Kokkedal, 2980 Nordsjælland

Forskel på bærearme Audi A2 1,2 TDI

Indlæg af Dup »

Er der nogle der kan fortælle mig hvorfor der findes to forskellige sæt bærearme til a2eren, et sæt til servo, og et sæt til uden.
Jeg har svært ved at se hvad forskel der skulle være? Måske er der en af jer derude der her en fornuftig forklaring. VH Thomas
Audi A2 3L kongeblå 2002 Xtend | Lupo 3L sølv 2004 | Audi Q7 2008 sline --> VCDS DK version - hjullejeværktøj 62 mm, Nordsjælland. Skriv gerne for en 3L sludder.
Dup
Indlæg: 52
Tilmeldt: fre 27. dec 2013 00:29
Geografisk sted: Kokkedal, 2980 Nordsjælland

Re: Forskel på bærearme Audi A2 1,2 TDI

Indlæg af Dup »

Jeg er mellemtiden blevet lidt klogere, men kun på en forklaring og ikke sådan helt teknisk set.

På den svenske Luposide har de samme spørgsmål været oppe og vende.

https://www.lupo3lclub.se//phpbb/viewtopic.php?t=801

Byd gerne ind da jeg køre med to forskellige spindler. En PN1R6 og en PN1R8
Audi A2 3L kongeblå 2002 Xtend | Lupo 3L sølv 2004 | Audi Q7 2008 sline --> VCDS DK version - hjullejeværktøj 62 mm, Nordsjælland. Skriv gerne for en 3L sludder.
Robert
Indlæg: 319
Tilmeldt: tors 27. jan 2011 07:50
Geografisk sted: Borre Møn

Re: Forskel på bærearme Audi A2 1,2 TDI

Indlæg af Robert »

Har du fundet ud af forskellen?
Jeg har købt en servo til min og det kunne være rart at vide om jeg skal ud at have nye bærearme :(
Brugeravatar
dykker5502
Indlæg: 390
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 05:15
Geografisk sted: Blistrup, 3230 Græsted
Kontakt:

Re: Forskel på bærearme Audi A2 1,2 TDI

Indlæg af dykker5502 »

Ud fra det der antydes i det svenske forum er det muligt at servo bærearmene ændrer vinklerne i styretøjet, så styringen bliver bedre men tungere. Det sidste er så ikke noget problem når der er servo.
Styretøjsgeometri er ikke min spidskompetence, så jeg kan ikke komme nærmere hvad det lige er der gør hvad.
Men er det rigtigt vil det betyde at du får den lettere styring du efterspørger, men ikke den marginalt forbedrede styring.
VW Lupo 3L model 2004 fra september 2003
Toyota Sportsvan fra september 2002
Audi A2 3L model 2002 fra september 2001
Ford Junior de Luxe Cabrio-Limousine 1937
Ford T 1922 m. 4-dørs karosseri (Kendt fra Matador)
Ford T 1921/1919 ½T Pick-up (kendt fra Dyrlægens Plejebørn)
Ford T 1914 Touring

VCDS + originalt kabel (Altid nyeste version)
pumba
Indlæg: 64
Tilmeldt: fre 14. jul 2017 23:13
Geografisk region: Vestsjælland
Geografisk sted: Holbæk,knabstrup

Re: Forskel på bærearme Audi A2 1,2 TDI

Indlæg af pumba »

det skulle gerne være klumpen der ændrer sig da montererins punktet bliver flyttet fremad på klumpen på dem med servo og mener ikke der også er forskel på armene men kun klumpen
ps har lige monteret servo på min a2 og det virker og den skal spores imorgen men har ikke skiftet klumperne
Robert
Indlæg: 319
Tilmeldt: tors 27. jan 2011 07:50
Geografisk sted: Borre Møn

Re: Forskel på bærearme Audi A2 1,2 TDI

Indlæg af Robert »

Lad os endelig vide hvordan det går :D
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Forskel på bærearme Audi A2 1,2 TDI

Indlæg af doktorfrank »

Jeg er bange for, at jeg har viderebefordret et rygte, for nu har jeg ledt vidt og bredt, og jeg kan ikke finde nogen som helst indikation af bærearme med forskellige mål til servo eller til uden servo. Så pumba har nok ret i, at det er “klumpen” (som jeg af gammel vane kalder “upright” - hvad kalder I andre den?), der giver forskellen i styretøjsindstillingen. Det handler om castervinkel, som uden servo er mindre end udførelsen med servo, og det er ganske naturligt, idet større castervinkel (styreboltens, har fjederbenets hældning bagover) giver mere selvopretning og større stabilitet ved ligeudkørsel, men samtidig forøger det nødvendige moment til at dreje rattet (fordi man jo løfter karrosseriet ved det ene hjul) - hvilket gør servoassistancen nødvendig.
Hvis jeg har medvirket til forvirring omkring bærearmene, beklager jeg. :oops:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
pumba
Indlæg: 64
Tilmeldt: fre 14. jul 2017 23:13
Geografisk region: Vestsjælland
Geografisk sted: Holbæk,knabstrup

Re: Forskel på bærearme Audi A2 1,2 TDI

Indlæg af pumba »

nå den virkede lige lidt,
men har dsv fået drejet retvinkelsensoren over gewind så at sige, da jeg i min iver testede servoen helt til højre og venstre, men havde fået drejet for mange omgange den ene eller anden vej uden den stod i null(havde åbenbart fået drejet på rattet da jeg lå inde på gulvet og skilte ratstamme ad) så nu skal jeg ha fundet en doner sensor.
til info slår den ikke altid indikator fra når jeg retter op efter jeg har drejet mod højre så den er dsv nok helt død,
MEN DET VIRKEDE HEHE
pumba
Indlæg: 64
Tilmeldt: fre 14. jul 2017 23:13
Geografisk region: Vestsjælland
Geografisk sted: Holbæk,knabstrup

Re: Forskel på bærearme Audi A2 1,2 TDI

Indlæg af pumba »

brugt sensor bestilt på ebay til 168 så venter jeg bare
Robert
Indlæg: 319
Tilmeldt: tors 27. jan 2011 07:50
Geografisk sted: Borre Møn

Re: Forskel på bærearme Audi A2 1,2 TDI

Indlæg af Robert »

Du havde ikke nogen problemer med at få den sporet?
pumba
Indlæg: 64
Tilmeldt: fre 14. jul 2017 23:13
Geografisk region: Vestsjælland
Geografisk sted: Holbæk,knabstrup

Re: Forskel på bærearme Audi A2 1,2 TDI

Indlæg af pumba »

nej slet ikke de brugte den uden servo til det og den triller helt fint uden den trækker sidevers
Robert
Indlæg: 319
Tilmeldt: tors 27. jan 2011 07:50
Geografisk sted: Borre Møn

Re: Forskel på bærearme Audi A2 1,2 TDI

Indlæg af Robert »

Super :)
Besvar