Er en L3 et problemfrit bekendskab

Alt vedrørende teknikken på 3L
Brugeravatar
alsendk
Indlæg: 6
Tilmeldt: fre 15. feb 2019 21:23
Geografisk region: Vestsjælland
Geografisk sted: næstved

Er en L3 et problemfrit bekendskab

Indlæg af alsendk »

Hej allesammen
Jeg er dd. nyeste medlem herinde med en L3 som har kørt 134000 km.
Rust - og en meget villig synsmand med sin lille lede hammer, tog livet af min elskede Toyota Corolla Terra, forleden dag.
Et meget problemfrit kendskab, og jeg blev rigtig ked af det.
Men kær`sten syntes vi - efter 3 Toyota´er skulle prøve noget nyt, så det er blevet til en Lupo 1.2 TDI fra 04/05.

Sådan helt generelt....er I glade for jeres L3 biler?
kører de generelt problemfrit, og kan man selv servicere dem, uden at skulle forbi et dyrt VW værksted?
vh
alsendk
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Er en L3 et problemfrit bekendskab

Indlæg af sussi »

alsendk skrev: fre 15. feb 2019 23:12 Sådan helt generelt....er I glade for jeres L3 biler?
kører de generelt problemfrit, og kan man selv servicere dem, uden at skulle forbi et dyrt VW værksted?
Afsæt en weekend og en pose kaffe, og start så her:
viewtopic.php?f=10&t=20
Dit spørgsmål: Ja alle "3L nørder" er glade for 3L, og har du tommelfingrene skruet rigtig på, kan du sagtens selv servicere dem, Men men sådan nogle gamle biler kører desværre IKKE problemfrit, og kan blive et dyrt bekendtskab især hvis du kører til VW, der må du ALDRIG køre hen, de har overhovedet ikke forstand på 3L, men det ved du en masse mere om når du har læst hvad der står i linket herover, så læs læs læs :-)
Det korte svar på din overskrift er nej, vi snakker om 15-20 år gamle biler.
M.v.h. En "glad" ejer af 3L gennem mere end 15 år :-)
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
alsendk
Indlæg: 6
Tilmeldt: fre 15. feb 2019 21:23
Geografisk region: Vestsjælland
Geografisk sted: næstved

Re: Er en L3 et problemfrit bekendskab

Indlæg af alsendk »

Tak for svar, Sussi - og for alle links`ene.
Når jeg skimmer siderne her, så kan jeg se du er rigt representeret ifh. svar.
Nu håber jeg min nye gamle 3L vil opføre sig ordentligt de næste 2 år.
vh
Allan
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Er en L3 et problemfrit bekendskab

Indlæg af 383CI »

Hvis du køre på VW med den bliver den et problemfyldt og meget dyrt bekendtskab.

Men som sussi linker til, læs det hele og flere gange. Så er du meget bedre rustet til at køre 3L og spørger ikke om hvilken olie der skal på automatgearkassen.

Det er gamle biler, den er ikke længere, der er skavanker der stort set alle er kortlagt her, men der kommer nye.

Så finder vi en løsning på dem, og jeg har over 500k km i LupoFoden uden de store problemer alle uvidende snakker om, men har selvfølgeligt fået skiftet lejer her og der osv.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
dykker5502
Indlæg: 390
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 05:15
Geografisk sted: Blistrup, 3230 Græsted
Kontakt:

Re: Er en L3 et problemfrit bekendskab

Indlæg af dykker5502 »

Med 134.000 km er den jo nærmest kun køret til i forhold til mange af de andre Lupo'er her, der har kørt fra 350.000 og op efter.
Mvh så tilfreds 3L ejer at jeg for nyligt købte en Audi A2 3L.
VW Lupo 3L model 2004 fra september 2003
Toyota Sportsvan fra september 2002
Audi A2 3L model 2002 fra september 2001
Ford Junior de Luxe Cabrio-Limousine 1937
Ford T 1922 m. 4-dørs karosseri (Kendt fra Matador)
Ford T 1921/1919 ½T Pick-up (kendt fra Dyrlægens Plejebørn)
Ford T 1914 Touring

VCDS + originalt kabel (Altid nyeste version)
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Er en L3 et problemfrit bekendskab

Indlæg af Kim B Olesen »

Ja - det lyder som en rigtig god Lupo med grundlag forlange problemfrie km 👍😎
Men ja - start som Sussi skriver med at læse lidt herinde 😎
Sørg for at få styr på at tjekke Hydraulikolien og få fat på en liter af det hos VW, så du ikke står og mangler det en dag, det er en bagatel, men den dag der er lidt for lidt på kører bilen ingen steder 😬🤪
Derudover får du lige skiftet gearkasseolien og får fyldt 3,1 liter på ! Det er ligemeget hvad alle andre kloge folk siger, især hvis du skal have en mekanikker til det, bare pointer at der SKAL 3,1 liter på uanset hvad der står der hvor han slår den op 😎
Så har du gjort dit for at gearkassen ikke står af de næste 100000 km 👍
Såfremt du ikke selv har planer for at skrue i den, er der et par værksteder på Sjælland der har styr på dem, alternativt kunne der være en herindefra der kunne være behjælpelig med mindre ting 😎
Brugeravatar
alsendk
Indlæg: 6
Tilmeldt: fre 15. feb 2019 21:23
Geografisk region: Vestsjælland
Geografisk sted: næstved

Re: Er en L3 et problemfrit bekendskab

Indlæg af alsendk »

Jeg siger dybfølt tak til alle besvarelser.
Havdrup Auto vil nok være det nærmeste til Næstved...... men jeg vil gå ihærdigt i gang med at læse på lektien.

Havde en Landrover 88" i 35 år, og kørte 1,2 mill i den - med den samme kobling, Og kunne cervicere næsten alt på den. men den var anderledes simpel. allle ledninger til kontakter var 2,5¤mm, Det ENESTE relæ var blinkrelæet. Og jeg kunne ligge under den uden besvær på et rullebræt. Den tid savner jeg, men ikke støjen og den lave max hastighed på 85/90 kmt.

Jeg håber det bedste med Lupoen, og vil sætte mig ind i de mange gode links, som Sussi og I andre har lagt ind.
mvh
Allan
Sodemuk
Indlæg: 2
Tilmeldt: ons 26. nov 2014 20:51
Geografisk sted: Asnæs

Re: Er en L3 et problemfrit bekendskab

Indlæg af Sodemuk »

Savner min idag, måtte opgradere da der skulle være plads til hund og barn.. ellers en nem bil at skrue på, så længe man ved hvad man laver omkring gearsystemet

Sendt fra min SM-G920F med Tapatalk

CJohansen
Indlæg: 335
Tilmeldt: man 31. okt 2016 15:49
Geografisk sted: Viborg området

Re: Er en L3 et problemfrit bekendskab

Indlæg af CJohansen »

Man skal da være noget mere end almindelig 3L entusiastisk for ikke at ville sige det som det er. NEJ......Gu fanden er det ej problemfrit. Der er meget få biler i verden der kan imponere med en mere endeløs strøm af bøvl, som en 3L kan. Har hørt om en Lancia der var værere, og vist nok en af Fiats helt uheldige indfald. Ellers tror jeg nu nok at 3L har rekorden for flest hovedpiner og uforklarlige problemer, for ikke at rykke i hvor fantastisk åndsvage VW har været da de fik ideerne til at handikappe en eksisterende model på det groveste for så at ende op med 3L.

Jeg har stadig en A2 kørende, men har fået lavet den om til manuel gear, for at få en nogenlunde driftsikker bil ud af det. Det virker så godt, at jeg er tæt på at overvejer ikke at have en ekstra bil stående længere, bare for at være sikker på at kunne komme på arbejde.

Var sgu ved at blive smidt ud af Falck for misbrug af abonnement, så grumt har det været. Og det har været galt med alle fire styks jeg har haft, så jeg vil ikke tro det bare var en mandags model. Jeg tror dem der jubler i vilden sky har fået en af dem der er lavet onsdag mellem 15.00 og 15.15. De er åbenbart bedre end resten.

Var det ikke fordi en 3L er nærmest gratis at have stående, så var den sidste dæleme også smidt ud for længe siden.

Der er sgu nok en grund til at der er et stort forum med en million indlæg om sære problemer, selv i et lille land som vores.

Er du ekstrem nørd, kan selv reparere det hele, og har en ekstra bil stående, jamen så er den da en fin hobby............. Har du kun en bil og er afhængig af den, så find for guds skyld noget andet.
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
Brugeravatar
alsendk
Indlæg: 6
Tilmeldt: fre 15. feb 2019 21:23
Geografisk region: Vestsjælland
Geografisk sted: næstved

Re: Er en L3 et problemfrit bekendskab

Indlæg af alsendk »

Uha da hr. Johansen. Som helt ny ejer af en Lupo, så får du mig til at frygte det værste....og du HAR haft balladen kan jeg tydeligt læse :shock:
CJohansen
Indlæg: 335
Tilmeldt: man 31. okt 2016 15:49
Geografisk sted: Viborg området

Re: Er en L3 et problemfrit bekendskab

Indlæg af CJohansen »

Ja, jeg har aldrig oplevet noget lignende, og det på samtlige 4 x 3L'er jeg har haft, og havde det ikke været for en god ven og dygtig 3L fixer, så var problemet endnu større og fuldstændig utilgivelig. Det er simpelt hen for klejn bygget, og fuld af hundekunster der popper op som de vil.

Har været så langt ude at jeg endda har overvejet en Peugeot i bytte! Er åbenbart blevet afhængig af at have problembørn. MEN, det skal ikke holde mig fra at sige tingene som de er.

Når jeg ser på listen over bare de fejl jeg har oplevet, så er det imponerende hvor mange ting der går skævt hele tiden. Gad nok vide hvorfor VW nærmest afskrev sig ejerskabet over 3L, og lod den sejle sin egen sø.

De skulle nok bare ha taget en standard Lupo eller A2 og ha hældt 1,2tdi motoren i, og så ikke andet. Så ville den godt nok ikke have kunnet nå de 33,3km/L men en smule mindre. VW ville ikke have haft PR af den første 3liters bil, og det her forum ville have været overflødig.
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Er en L3 et problemfrit bekendskab

Indlæg af Skipper »

Såså CJ. Pas på blodtrykket :mrgreen:
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Er en L3 et problemfrit bekendskab

Indlæg af Kim B Olesen »

Nu skal du ikke skræmme manden fra vid og sans 🤔😱😂
Generelt er de sgu ret stabile 👍
Jeg vil SLET ikke give dig ret i at de er for klejn bygget - hvad angår lupo synes jeg sgu de holder temmeligt godt, ja der går en gearkasse til måske omkring 300000 km, men det gør de sgu da også på alt muligt andet (hvis de kører så langt)
Audien er en møgspand at reparere på, alting er fandme så kavt lavet og ingen plads og ugennemtænkte løsninger, så der vil jeg måske give dig lidt ret 😬
Ja - der er da noget der gpr i stykker, men de har sgu da også kørt mange km næsten alle sammen nu 😎 de lupoer jeg har kørende i famile og omgangskreds er i hvert fald ikke særligt problemfyldte 😎
Synes faktisk tit fejlene kommer når de enten er kørt i sænk med et minimum af vedligehold eller en eller anden klaphat har rodet med noget han ikke skulle have gjort 😂🤔😱
Ejner
Indlæg: 344
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Er en L3 et problemfrit bekendskab

Indlæg af Ejner »

Den fremlægning kan jeg godt følge
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
CJohansen
Indlæg: 335
Tilmeldt: man 31. okt 2016 15:49
Geografisk sted: Viborg området

Re: Er en L3 et problemfrit bekendskab

Indlæg af CJohansen »

Kim B Olesen skrev: ons 13. mar 2019 17:22 Nu skal du ikke skræmme manden fra vid og sans 🤔😱😂
Generelt er de sgu ret stabile 👍
Jeg vil SLET ikke give dig ret i at de er for klejn bygget - hvad angår lupo synes jeg sgu de holder temmeligt godt, ja der går en gearkasse til måske omkring 300000 km, men det gør de sgu da også på alt muligt andet (hvis de kører så langt)
Audien er en møgspand at reparere på, alting er fandme så kavt lavet og ingen plads og ugennemtænkte løsninger, så der vil jeg måske give dig lidt ret 😬
Ja - der er da noget der gpr i stykker, men de har sgu da også kørt mange km næsten alle sammen nu 😎 de lupoer jeg har kørende i famile og omgangskreds er i hvert fald ikke særligt problemfyldte 😎
Synes faktisk tit fejlene kommer når de enten er kørt i sænk med et minimum af vedligehold eller en eller anden klaphat har rodet med noget han ikke skulle have gjort 😂🤔😱
Jeg syntes egentlig du lige præcis understreger hvad jeg siger.

Jeg har skiftet min ikke helt så bilkyndige entusiasme ud med realisme, og det jeg lægger på bordet, er jeg godt klar over er ilde hørt blandt fansene.

Heldigvis kan jeg jo bakke min udmelding op, da det er dokumenteret fakta på samtlige mine 3L'er. :lol:
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Er en L3 et problemfrit bekendskab

Indlæg af doktorfrank »

Kan man ikke sige det sådan: 3L bilerne giver ofte en hel del udfordringer. Men når man tager dem i den rækkefølge, de dukker op, er det ikke noget problem? :?
:roll:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Er en L3 et problemfrit bekendskab

Indlæg af sussi »

Nu vil jeg også blande mig i koret :-)
En af grundene til at en 3L går i udu, er enten misligeholdelse eller at folk ikke fatter hvad en 3L egentlig er, den er i bund og grund en pendlerbil og IKKE en racerbil, hold bilen 100% i orden og endnu vigtigere er at den skal behandles "som en lille baby" enhver form for racerkørsel, kan lynhurtigt "splitte" den ad, vi taler om en bil der er mellem 15 og 20 år gammel, jeg vil dog give Johansen ret i at den også burde være fremstillet med manuel gearkasse og et kraftigere/mere robust ledningsnet.
Konklusion: Kan du finde en velholdt 3L der har levet sit liv som pendlerbil, og er du tilligemed fiks på fingrene og har et nogenlunde kendskab til rep/vedligeholdelse af biler kan du leve i mange år med en 3L, det kræver blot og du ikke er bange for at blive beskidt på hænderne, og at du bruger MANGE timer her på siden.
M.v.h. Sussi
VCDS er et MUST hvis man har en 3L!
Og kør ALDRIG til VW med den, find en af de få, der har forstand på 3L, der er ikke så mange, men de findes :-)
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4985
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Er en L3 et problemfrit bekendskab

Indlæg af KMDTHY »

CJohansen skrev: tors 28. feb 2019 19:25 Jeg har stadig en A2 kørende, men har fået lavet den om til manuel gear, for at få en nogenlunde driftsikker bil ud af det. Det virker så godt, at jeg er tæt på at overvejer ikke at have en ekstra bil stående længere, bare for at være sikker på at kunne komme på arbejde.

Var sgu ved at blive smidt ud af Falck for misbrug af abonnement, så grumt har det været. Og det har været galt med alle fire styks jeg har haft, så jeg vil ikke tro det bare var en mandags model.
Jeg er åbenbart også blandt de heldige. Indtil videre 13 års kørsel frem og tilbage på arbejde, altid kommet frem. Endda gået så langt at opsige mit Falck abonnement år tilbage.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Er en L3 et problemfrit bekendskab

Indlæg af Skipper »

KMDTHY skrev: ons 13. mar 2019 22:54
CJohansen skrev: tors 28. feb 2019 19:25 Jeg har stadig en A2 kørende, men har fået lavet den om til manuel gear, for at få en nogenlunde driftsikker bil ud af det. Det virker så godt, at jeg er tæt på at overvejer ikke at have en ekstra bil stående længere, bare for at være sikker på at kunne komme på arbejde.

Var sgu ved at blive smidt ud af Falck for misbrug af abonnement, så grumt har det været. Og det har været galt med alle fire styks jeg har haft, så jeg vil ikke tro det bare var en mandags model.
Jeg er åbenbart også blandt de heldige. Indtil videre 13 års kørsel frem og tilbage på arbejde, altid kommet frem. Endda gået så langt at opsige mit Falck abonnement år tilbage.
:lol: :D Ja jeg må desværre også melde mig på skammens plads, og indrømme at jeg også har haft mine egne vanskeligheder, og har kendskab til en stor mængde øv fejl, på nærmes alle øvrige 3L'er jeg har haft fingrene i, herunder også CJ's. Jeg tror pointen her er, at hvis man har rodet med 3L i en årrække, og går op i det med liv og sjæl, ja så er problemerne jo nok overskuelige. Er man derimod en af dem der, om jeg så groft må overdrive og sige, kører på værksted for at få skiftet fra sommer til vinter hjul, ja så står tingene måske nok en smule anderledes. Og det har jo været tilfældet lige siden jeg startede på 3L, og er ikke noget der er kommet til med alderen(bilernes) :lol: . Det viser indlæggene her på forummet jo også med al tydelighed, som påpeget . Uanset hvor meget vi holder af disse små biler, så er det jo, hånden på hjertet, nok lidt svært at modargumentere for ret meget af det CJ siger, på hans sædvanlige diplomatiske vis :mrgreen:

Men, med forbehold for måden det bliver fremlagt på, så er det måske også meget sundt at få det luftet, og måske endda få det gjort ganske klart og tydeligt og let tilgængeligt, for de der aspirerer til et 3L ejerskab, hvad det er de (lad os så kalde det sansynligvis) går ind til.
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
CJohansen
Indlæg: 335
Tilmeldt: man 31. okt 2016 15:49
Geografisk sted: Viborg området

Re: Er en L3 et problemfrit bekendskab

Indlæg af CJohansen »

Du kan sgu da osse bare finde ud af at ødelægge en god slåskamp :lol:
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
Besvar