Fælgrens ud i bunden af bilen?

Forummet hvor der snakkes biler
Besvar
vanquish99
Indlæg: 282
Tilmeldt: lør 24. jul 2010 23:11
Geografisk sted: Aalborg

Fælgrens ud i bunden af bilen?

Indlæg af vanquish99 »

Købte 1 liter fælgrens i biltema i dag til rengøring af de nyligt afmonteret vinterfælge, men lagde flasken ind bag forsædet og ja da jeg kom hjem var væsken så lløbet ud af flasken, så låget var åbenbart ik iorden.

Har brugt 3 køkkenruller og noget vand har jeg hældt på i håb om at fortynde det lidt, men kan jeg gøre andet? Der står der er oxalsyre bag på flasken, men ved ik hvor slemt det er at få sådan noget på gulvtæppet. Det skummer en del når jeg tøre i det. Men jeg ved ik om jeg kan bruge et andet middel end vand mod det? For at neutralisere syren, hvis det kunne hjælpe? jeg er nervøs for om det æder mit gulvtæppr :oops:
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Fælgrens ud i bunden af bilen?

Indlæg af Kim B Olesen »

Jeg ved ikke hvad oxalsyre er sådan lidt nærmere, men det kunne også være du kunne begynde at blive nervøs for om det æder malingen og får bilen til at ruste :( Jeg tror jeg ville få fat på en tæppe renser og give den en ordentlig omgang og så løfte bundmåtten og se hvor meget der er trukket ned under - noget af det fælgrens er noget krads lort :) noget af det kan nok også være noget skidt at indånde i et lukket miljø :)
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Fælgrens ud i bunden af bilen?

Indlæg af ph. »

vanquish99 skrev:Købte 1 liter fælgrens i biltema i dag til rengøring af de nyligt afmonteret vinterfælge, men lagde flasken ind bag forsædet og ja da jeg kom hjem var væsken så lløbet ud af flasken, så låget var åbenbart ik iorden.

Har brugt 3 køkkenruller og noget vand har jeg hældt på i håb om at fortynde det lidt, men kan jeg gøre andet? Der står der er oxalsyre bag på flasken, men ved ik hvor slemt det er at få sådan noget på gulvtæppet. Det skummer en del når jeg tøre i det. Men jeg ved ik om jeg kan bruge et andet middel end vand mod det? For at neutralisere syren, hvis det kunne hjælpe? jeg er nervøs for om det æder mit gulvtæppr :oops:
http://www.scankemi.dk/data/images/f%C3%A6lgrens.pdf

imo så skal tæppet ud og vaskes og bunden i bilen skal vaskes!!!
og Hellere NU!!!!! end om 2.timer!
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Fælgrens ud i bunden af bilen?

Indlæg af sussi »

Oxalsyre er noget krads noget, findes bl. a. i rabarber, men heldigvis ikke i ren form ;) ;)

Alt efter hvor meget der er løbet ud, ville jeg nok fjerne listen ved panelet, løfte måtten og pille isoleringen (den mellem måtten og bunden) ud og rense denne.

Oxalsyre
Fysisk-kemiske egenskaber.
Udseende : Hvidt, krystallinsk pulver pH-værdi : 1,3 i 0,1 M opløsning
Smeltepunkt : 189 °C Vægtfylde : 1.63 g/ml
Vandopløselighed : Opløselig
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
vanquish99
Indlæg: 282
Tilmeldt: lør 24. jul 2010 23:11
Geografisk sted: Aalborg

Re: Fælgrens ud i bunden af bilen?

Indlæg af vanquish99 »

Okay hvordan siger du jeg får det op? Jeg skal ha hele plastlisten af ved dør"trinnet" og så kan jeg få tæppet op?

Der står på databladet at det er 5-10% opløst med 2.5 pH... Ved ik om det siger noget?
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Fælgrens ud i bunden af bilen?

Indlæg af ph. »

vanquish99 skrev:Okay hvordan siger du jeg får det op? Jeg skal ha hele plastlisten af ved dør"trinnet" og så kan jeg få tæppet op?

Der står på databladet at det er 5-10% opløst med 2.5 pH... Ved ik om det siger noget?
Hvis det var min bil så var tæppet ude NU!!
hvis du vil ha tæppet ud så skal bagsædebund, begge forsæder, plast ved håndbremse, div. selebeslag, og
plast ved døre ud og så skal måtten ud og vaskes igennem med vandslange eller ind i brusekabinen
PH på 2,5 er ikke sådan lige til at spøge med
vanquish99
Indlæg: 282
Tilmeldt: lør 24. jul 2010 23:11
Geografisk sted: Aalborg

Re: Fælgrens ud i bunden af bilen?

Indlæg af vanquish99 »

Mange tak for respons!

Har lige været nede og ryk tæppet op, og tørre hele bunden og den skumplade op i bruseren, godt skyllet med vand så tror den overlever. Tæppet håber jeg os klare sig med det her.. Det røg kun ud ved den bagerste måtte i førresiden der ved forsædeskinnen ud mod døren.... jeg klare sku ik at ryk sæderne ud af bilen på en p-plads i stormvejre! Har haft det på hænderne i det meste af 3 timer nu og de klør eller svir ikke, så håber og tror ik det er så stærkt!
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Fælgrens ud i bunden af bilen?

Indlæg af ph. »

vanquish99 skrev:Mange tak for respons!

Har lige været nede og ryk tæppet op, og tørre hele bunden og den skumplade op i bruseren, godt skyllet med vand så tror den overlever. Tæppet håber jeg os klare sig med det her.. Det røg kun ud ved den bagerste måtte i førresiden der ved forsædeskinnen ud mod døren.... jeg klare sku ik at ryk sæderne ud af bilen på en p-plads i stormvejre! Har haft det på hænderne i det meste af 3 timer nu og de klør eller svir ikke, så håber og tror ik det er så stærkt!
fandt et eller andet sted på nettet hvor de skrev at
PH 2.4 var som ren citronsaft
PH 1.0 var Batterisyre
vanquish99
Indlæg: 282
Tilmeldt: lør 24. jul 2010 23:11
Geografisk sted: Aalborg

Re: Fælgrens ud i bunden af bilen?

Indlæg af vanquish99 »

ja okay, det sku ik så fedt. Men jeg fandt også en artikel omkring pletfjerning hvor man åbenbart bruger oxalsyre på tøj, men at det kun må anvendes på lyse tekstiler fordi det virker afblegende, men der er heldigvis ikke sket nogen afblejning af gulvtæppe eller måtte! Var sku lige ved at blive nervøs for om jeg skulle til at ha sådan en lys måtte til at lig der :roll:
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Fælgrens ud i bunden af bilen?

Indlæg af Kim B Olesen »

Det var godt at det gik - det ville godt være træls hvis måtten var ødelagt eller værre endnu bunden begyndte at ruste :D
vanquish99
Indlæg: 282
Tilmeldt: lør 24. jul 2010 23:11
Geografisk sted: Aalborg

Re: Fælgrens ud i bunden af bilen?

Indlæg af vanquish99 »

ja jeg vil tjekke til det her om et par uger, så ser jeg lige om der er noget at se på metalet.
Besvar