Olie sensor.

Da der nu kommer flere og flere spørgsmål om A2, er dette forum oprettet, for at det bliver nemmere at finde specifikke A2 spørgsmål.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Olie sensor.

Indlæg af doktorfrank »

Jeg kan da kigge forbi i Borup, hvis du synes. 8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
Supercharger
Indlæg: 109
Tilmeldt: fre 3. okt 2014 07:30
Geografisk sted: Borup Sjælland

Re: Olie sensor.

Indlæg af Supercharger »

doktorfrank skrev: ons 17. okt 2018 13:24 Jeg kan da kigge forbi i Borup, hvis du synes. 8-)
Mange tak frank. det må blive på en senere tidspunkt. har travlt med køkken udskiftning i huset. ;)
skal også få ryddet op i garagen så bilen kan komme ind og klodses op, så man kan komme under bilen.
Begår Civil Ulydighed....
Køre Audi A2 3L.
Brugeravatar
Supercharger
Indlæg: 109
Tilmeldt: fre 3. okt 2014 07:30
Geografisk sted: Borup Sjælland

Re: Olie sensor.

Indlæg af Supercharger »

doktorfrank skrev: tirs 28. aug 2018 10:08 Gå direkte i SRI Reset. Vælg oliekvalitet og efterfølgende max værdier for km og dage. Vupti 8-)
Hvad er da max værdier for "longlife" olietype? ;)
Begår Civil Ulydighed....
Køre Audi A2 3L.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Olie sensor.

Indlæg af doktorfrank »

Efter hukommelsen: Når man vælger oliekvalitet 4, bliver max præindstillet til 50.000 km og 2 år.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
Supercharger
Indlæg: 109
Tilmeldt: fre 3. okt 2014 07:30
Geografisk sted: Borup Sjælland

Re: Olie sensor.

Indlæg af Supercharger »

doktorfrank skrev: ons 31. okt 2018 12:51 Efter hukommelsen: Når man vælger oliekvalitet 4, bliver max præindstillet til 50.000 km og 2 år.
Mange tak. ;)
Det vil jeg tjekke. skal skifte longlife + filter i weekenden (Service advarsel :roll: )
Så afmonterer jeg også oliesensoren.
Skal nok huske at tage mange billeder.
Især før afmontering, så man kan se de bolte/skruer som holder oliesensoren. ;)
Så ryger vintersutterne også på. Selvom vejret ser pt fint ud :lol:
Begår Civil Ulydighed....
Køre Audi A2 3L.
Brugeravatar
Supercharger
Indlæg: 109
Tilmeldt: fre 3. okt 2014 07:30
Geografisk sted: Borup Sjælland

Re: Olie sensor.

Indlæg af Supercharger »

Supercharger skrev: tors 1. nov 2018 10:25
doktorfrank skrev: ons 31. okt 2018 12:51 Efter hukommelsen: Når man vælger oliekvalitet 4, bliver max præindstillet til 50.000 km og 2 år.
Mange tak. ;)
Det vil jeg tjekke. skal skifte longlife + filter i weekenden (Service advarsel :roll: )
Så afmonterer jeg også oliesensoren.
Skal nok huske at tage mange billeder.
Især før afmontering, så man kan se de bolte/skruer som holder oliesensoren. ;)
Så ryger vintersutterne også på. Selvom vejret ser pt fint ud :lol:
OPDATERING:

Samtidlig med Long life olieskift + filter afmonterede jeg den famøse semidefekte oliesensor. ;)
Som der blev nævnt er det korrekt der er en "skjult" bolt bag oliepindrøret. (Oliesensoren er fastgjort med 3 bolte)
Det var også vanskeligt at afmontere oliemåler kappen. da plastik'en er blevet hårdt og skørt med alderen. ;) så afmontering af kappen skal gøres med stor forsigtighed, så printet indeni ikke beskadges. :roll:
Efter at genloddet de 4 loddeøer og den lille SMD transistor i bunden af printet. fungerer den perfekt igen. :mrgreen:
MEN kan også se den skade som Doktor Frank har på sin oliesensor vist her i tråden. min er dog ikke helt skadet endnu (der måles ca. 5 Ohm på begge sider af sensor banerne) Det er tydeligt at den fiber materiale printet er lavet af, ikke er så glad for den direkte kontakt med motorolien. mange mikrorevner og krakeleringer. :(

Stor tak til Doktor Frank med SRI reset olie indstillingen. mit stod på 1. nu er den korrekt (Diesel motor) som er indstillingen 4 i oliekvalitet. ;) Nu kan man ærge sig over at man har ikke opdaget det noget før. spildte longlife oliepenge. :P
Senest rettet af Supercharger man 5. nov 2018 12:37, rettet i alt 1 gang.
Begår Civil Ulydighed....
Køre Audi A2 3L.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Olie sensor.

Indlæg af sussi »

oliepindrør bolt.jpg
oliepindrør bolt.jpg (692.01 KiB) Vist 6003 gange
oliepindrør.jpg
oliepindrør.jpg (867.31 KiB) Vist 6003 gange
oliesensor 3jde bolt.jpg
oliesensor 3jde bolt.jpg (804.2 KiB) Vist 6003 gange
oliesensor før afmontering.jpg
oliesensor før afmontering.jpg (983.32 KiB) Vist 6003 gange
oliesensor lodninger.jpg
oliesensor lodninger.jpg (855.36 KiB) Vist 6003 gange
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Olie sensor.

Indlæg af doktorfrank »

Nu mangler vi bare at etablere en testopstilling, så vi kan funktionskontrollere dimsen, før vi bruger den som erstatning, når tivolilamperne blinker.
Hvilke tilslutninger skal forsynes med hvad? Og er det tilstrækkelig at dyppe føleren i et tandglas med olie ... og skal det være frisk eller tilsodet olie?
8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
Supercharger
Indlæg: 109
Tilmeldt: fre 3. okt 2014 07:30
Geografisk sted: Borup Sjælland

Re: Olie sensor.

Indlæg af Supercharger »

doktorfrank skrev: ons 7. nov 2018 10:31 Nu mangler vi bare at etablere en testopstilling, så vi kan funktionskontrollere dimsen, før vi bruger den som erstatning, når tivolilamperne blinker.
Hvilke tilslutninger skal forsynes med hvad? Og er det tilstrækkelig at dyppe føleren i et tandglas med olie ... og skal det være frisk eller tilsodet olie?
8-)
Den nemme er at de 2 sensorbaner skal være ens. (ca. 5 Ohm)
Den vanskelige er, at den lille SMD transistor i bunden af føleren skal måles i diodestrækning (de fleste multimetre har det) Allervanskeligt er den printmodul som skjuler sig under det limede låg ved stikket. (Den har jeg dog ikke åbnet på min) ;)
Går ud fra det er ligegyldigt, for plastic kappen som beskytter sensorprintet er perforeret, så der kommer direkte kontakt med olien. ;) (Der er et lille hul i bunden af kappen og et i toppen, skjult under en halvcirkelformet cylinder)
Begår Civil Ulydighed....
Køre Audi A2 3L.
omjomj
Indlæg: 69
Tilmeldt: søn 2. jun 2019 23:04
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Skjern

Re: Olie sensor.

Indlæg af omjomj »

faldt over dette emne på søstersite i Sverige:

https://www.lupo3lclub.se/phpbb/viewtop ... &t=8#p1806

Angiveligt er det den samme sensor som bruges til Lamborghini og Audi R8 (hullet til oliepind er forberedt, men ikke boret op)

Nogen der kan bekræfte?

Prisen er stadig i den høje ende for en simpel, massefremstillet sensor.

https://www.ebay.com/itm/GENUINE-OEM-Oi ... %7Ciid%3A1

Men så slipper man for bøvlet med lodninger og plastik dfer skal varmes op for ikke at knuses. Og i mit tilfælde holdt den loddede løsning desværre kort tid
Biler:
Audi A2 3L | 2002 | 275.000 | Sort med karrygult betræk | Fjbt clås | El-ruder | El - spejle | Fuldautomatisk klima | Servostyring
Ford Smax 2.0 TDCI | 2009 | 290.000 | Sølv med sort indtræk | Fjbt clås | El-ruder | El - spejle | Fuldautomatisk klima | Servostyring
Robert
Indlæg: 319
Tilmeldt: tors 27. jan 2011 07:50
Geografisk sted: Borre Møn

Re: Olie sensor.

Indlæg af Robert »

Nu valgte min olie censor også at stå af for anden gang :twisted:
Nu kan den så ikke skaffes i hele verden :twisted:
Den skulle passe fra Audi A8 og lamborgi galardo :cry: hvis man selv borer hullet til oliepinden :roll:
Det billigste jeg kan finde den til er 1500 kr :|
Er der nogen der kan kode den latterlige alarm væk?
Jeg overvejer om jeg skulle skifte bundkaret til et fra en lupo så man kunne få el oliepind som fungerer.
Besvar