ABS sensor/boks problematik

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
thebat18
Indlæg: 120
Tilmeldt: søn 3. okt 2010 08:10
Geografisk sted: Farum

ABS sensor/boks problematik

Indlæg af thebat18 »

Hej

Jeg har en udfordring med at jeg ikke kan fjerne en fejl på min højre bag-abs-sensor.

Fejlkoden er: ABS Wheel Speed Sensor, Rear Right (G44) 16-10 - Signal Outside Specifications - Intermittent

Dette påvirker at når jeg skal køre, så kobler den ikke ordenligt ind i gear og glider på koblingen, før end at abs-lamperne begynder at lyse.
Først når lamperne lyser, kører den fint, skifter gear lækkert og bremser ikke med de små ABS-impulser man kan mærke igennem pedalen.

--- Forhistorie --

Lupoen begyndte med dette, for ca en lille måned siden. Og når først den lyser med abs, så kører den meget godt.
Men siden den havde fedtet tidligere i koblingen, så valgte jeg at skifte denne sammen med føringshorn og udrykkerleje ( LUK kobling, SKF leje)
Koblingsaktuatoren fik jeg lige renset i samme ombæring samt skiftet olie i gearkasse og motor.

Med til dette, så viste den også fejl på foreste højre abs-sensor.
Denne udskiftede jeg med forummets anbefalede FOX-version fra thansen ( Job done, så forsvandt den fejl)

Efter koblingsskift kører den som forventeligt godt - men med samme fejl på bag-abs sensor.

Jeg købte derfor også en ny sensor til problem-barnet i baghjulet - uden at dette fjernede fejlen.

Så jeg har hevet det store multistik ud af ABS-blokken og sat det i igen.
Efter dette kunne jeg via vag-com måle hastighed på alle 4 hjul, men den begyndte så at BLINKE i ABS samt "(!)"
Ok, efter at motoren er slukket, er vi nu tilbage til start, med alm visning af fejl på abs-sensor.

Jeg ved ikke om i et bekendt med typiske steder, der kan ske kabelbrud, eller er der noget jeg ikke har testet?
Vag-com viser ingen andre fejl end dem som først beskrevet.

Det er en lupo med ESP, servo og aircon (hvis det gør en forskel)
Kørt ca 220.000km

/Alexander
Lupo 3L '03
ESP, Servo, Aircon, fartpilot og chip.
Lyddæmpet.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: ABS sensor/boks problematik

Indlæg af sussi »

Hvis der et støj fra baghjulslejet, kan fejlen ligge der, da ABS ringen er en integreret del af lejet.
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: ABS sensor/boks problematik

Indlæg af Vyffe »

Sussi er inde på det.
Din ABS ring er formentlig defekt. Klassisk fejl. Skift dit baghjulsleje.
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
thebat18
Indlæg: 120
Tilmeldt: søn 3. okt 2010 08:10
Geografisk sted: Farum

Re: ABS sensor/boks problematik

Indlæg af thebat18 »

Ok, det kunne selvfølgelig godt være.
Jeg har ikke kunne mærke slør eller larm i lejet, når jeg drejer på den.
Men det må jeg udskifte.

- anbefaler i at de udskiftes i sæt, eller tager jeg bare en side og gemmer den anden til en anden dag? ( begge forhjulslejer blev skiftet samtidigt, da de begge var skrot)
Lupo 3L '03
ESP, Servo, Aircon, fartpilot og chip.
Lyddæmpet.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: ABS sensor/boks problematik

Indlæg af doktorfrank »

Husk også at defekt abs ring ved baghjul hyppigt er forårsaget af fejlmonteret håndbremsekabel ... den fjederomviklede del skal være bagved holderen, ellers skraber den imod lejets magnetring. :cry:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
thebat18
Indlæg: 120
Tilmeldt: søn 3. okt 2010 08:10
Geografisk sted: Farum

Re: ABS sensor/boks problematik

Indlæg af thebat18 »

Hmm..

Det kunne godt være at jeg lige må dobbelttjekke det i samme ombæring, for jeg skiftede håbdbremsekabler og konverterede til ståltromler for nogle år siden :)

- og 2 nye FAG lejekit er bestilt 😁
Lupo 3L '03
ESP, Servo, Aircon, fartpilot og chip.
Lyddæmpet.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: ABS sensor/boks problematik

Indlæg af Atjuh 3L »

Skift det ene, og læg det andet på hylden.

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
thebat18
Indlæg: 120
Tilmeldt: søn 3. okt 2010 08:10
Geografisk sted: Farum

Re: ABS sensor/boks problematik

Indlæg af thebat18 »

Ok

Netop hjemvendt fra en varm ferie og et par timers søvn, fik jeg skiftet baghjulslejet.

Det var sygt nemt.
Jeg havde kun en 32mm stjernemøtrik-top, så først lavede jeg en 1mm alu mellemstykke af noget aluplade der passede ind i toppen.
Og lejet kunne trækkes af med fingrene.

I havde ret - Lejet består af 2 lejer og det bagerste leje, nærmest sensor-ringen var med stort slør.
Så på med det nye leje og spænde til 175nm.
- Jeg forventer at det virker, men der er et stort cykelløb uden foran min indkørsel, så jeg kan ikke teste endnu :D

- Og en sidenote!

Hvor er det fedt at skrue i den lupo. Alt kommer fint fra hinanden. alle skruer jeg indtil videre har skulle have ud af den bil, har aldrig siddet fast og det er virkeligt en fornøjelse at lave noget på den.
Det tror jeg ikke er muligt på andre bilmærker af samme alder. :mrgreen: :mrgreen:
Lupo 3L '03
ESP, Servo, Aircon, fartpilot og chip.
Lyddæmpet.
Brugeravatar
alexey6260
Indlæg: 233
Tilmeldt: man 19. aug 2013 08:30
Geografisk sted: Virksund

Re: ABS sensor/boks problematik

Indlæg af alexey6260 »

Så du skal prøve at skifte forhjulsleje,loctite+rust ved drivakselled=yum-yum)))
2002 A2 chameleon(grøn-brun).bakkamera,fartpilot,fjernbetjent c.lås.
2002 A2 sølv met. Parkpilot URF7 fra Bosch,fartpilot,fjernbetjent c.lås.
MPPS,CAN-Commander,KKL Vag Com 409.1,ELM327,Lexia/PP200.
thebat18
Indlæg: 120
Tilmeldt: søn 3. okt 2010 08:10
Geografisk sted: Farum

Re: ABS sensor/boks problematik

Indlæg af thebat18 »

- status, det virkede! Ingen ABS fejl mere og den glider heller ikke mere i gearskift.

Alexey: Nåja. Det havde jeg glemt. Jeg begyndte på at skifte lejerne, men måtte give fortabt, til trods af hjemmelavet aftrækker af gamle bremseskiver.
Så der blev den til sidst hentet af Falck og jeg fik skiftet lejerne hos 3literværkstedet 😁😁😂
Lupo 3L '03
ESP, Servo, Aircon, fartpilot og chip.
Lyddæmpet.
Besvar