Olie på toppen eller skift?

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Luporookie
Indlæg: 1
Tilmeldt: tirs 14. aug 2018 14:02
Geografisk region: København
Geografisk sted: Nørrebro

Olie på toppen eller skift?

Indlæg af Luporookie »

Jeg er i tvivl om, hvorvidt jeg bør skifte olie på vores lupo eller blot toppe op med nye olie?
Så vidt jeg kan forstå snakker vi 5w - 30?

Info:årgang 2002, 3L 1.2 TDI, kørt ca 175k. Jeg aner ikke,hvornår der sidst er skiftet olie eller hvilken der er på.

Håber I kloge hoveder vil svare på et tåbeligt spørgsmål :-)

Vh luporookien
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Olie på toppen eller skift?

Indlæg af ph. »

Hvis du ikke aner hvornår det sidst er skiftet
så er der da kun ET korrekt svar på det spørgsmål
Skift olie og filter og hellere idag end imorgen :P
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Olie på toppen eller skift?

Indlæg af sussi »

Præcis
emoji106.png
emoji106.png (1.75 KiB) Vist 4647 gange
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Olie på toppen eller skift?

Indlæg af 383CI »

ph. skrev: tirs 14. aug 2018 14:49 Hvis du ikke aner hvornår det sidst er skiftet
så er der da kun ET korrekt svar på det spørgsmål
Skift olie og filter og hellere idag end imorgen :P
Og det ink. olie på gearkassen. Den korrekte mængde kommer du til når du læser dig igennem LupoBiblen aka FAQèn

HER
viewtopic.php?f=10&t=20


Umiddelbart har gearkasser der ikke er "specialbehandlet" efter lupo3L klubbens anvisninger en levetid lige under 200k km. så det er på høje tid at få tyr på den, efter FAQ?ens anvisninger der også præciserer en del Lupo begreber.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Olie på toppen eller skift?

Indlæg af doktorfrank »

Et gammelt fif er nu stadig brugbart ... men først lige en historie fra brugtbilhandelens overdrev: En pæn og nydelig, brugt Lupo leveret fra en handler og med garanti samt betegnet som “gennemgået og service ok” viser sig lidt mistænkelig, for kan motorolien monstro blive så sort på nogle km?? Her kommer en simpel kontrol til sin ret - nej ikke serveindikatoren, for den havde “mekanikeren” da haft tid til at nulstille - men bare en dråbe fra oliepinden på et stykke køkkenrulle! Efter et kvarter er pletten blevet så stor som øjnene på hunden hos H.C. Andersen (næsten). Hold papiret op imod lyset. Jævnt lysegrå = olie ok. Sort = slidt olie, men ingen fare. Sort med en lys rand = Køreforbud, for oliens dispergeringevne er opbrugt og når den ikke kan holde soden opslemmet, bliver resultatet aflejringer og forstoppelser.
Som en sidebemærkning benyttede jeg “for sjov” prøven på en A2 fornylig. Den havde ikke bedt om service trods 27.000 km siden sidste olieskift! Prøven viste at olien var træt, men ikke i nærheden af noget farligt. Så måske er vi af og til rIgeligt rundhåndede - for ikke at sige hysteriske - med at forny (højkvalitets)olie. :oops:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Olie på toppen eller skift?

Indlæg af 383CI »

doktorfrank skrev: tirs 14. aug 2018 17:28 Så måske er vi af og til rIgeligt rundhåndede - for ikke at sige hysteriske - med at forny (højkvalitets)olie. :oops:
Yes, og det er jo "sjovt" at den samme olie kan køre 30k i nogle motorer og 15k i andre. Jeg skifter dog hysterisk på 15k, alene udfra olien og skiftet af denne er så lille omkostning, både i penge og besvær set i forhold til at køre "for langt" og i værste tilfælde stå med en maskine der er brændt sammen,.

Foreløbigt har 2èrne jå så klokket +600k med det interval, stadigt uden nævneværdigt forbrug af olie og uden mislyde.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Olie på toppen eller skift?

Indlæg af ph. »

doktorfrank skrev: tirs 14. aug 2018 17:28 Et gammelt fif er nu stadig brugbart ... men først lige en historie fra brugtbilhandelens overdrev: En pæn og nydelig, brugt Lupo leveret fra en handler og med garanti samt betegnet som “gennemgået og service ok” viser sig lidt mistænkelig, for kan motorolien monstro blive så sort på nogle km?? Her kommer en simpel kontrol til sin ret - nej ikke serveindikatoren, for den havde “mekanikeren” da haft tid til at nulstille - men bare en dråbe fra oliepinden på et stykke køkkenrulle! Efter et kvarter er pletten blevet så stor som øjnene på hunden hos H.C. Andersen (næsten). Hold papiret op imod lyset. Jævnt lysegrå = olie ok. Sort = slidt olie, men ingen fare. Sort med en lys rand = Køreforbud, for oliens dispergeringevne er opbrugt og når den ikke kan holde soden opslemmet, bliver resultatet aflejringer og forstoppelser.
Som en sidebemærkning benyttede jeg “for sjov” prøven på en A2 fornylig. Den havde ikke bedt om service trods 27.000 km siden sidste olieskift! Prøven viste at olien var træt, men ikke i nærheden af noget farligt. Så måske er vi af og til rIgeligt rundhåndede - for ikke at sige hysteriske - med at forny (højkvalitets)olie. :oops:
jo jo men kan den test også vise hvilken olie der er fyldt på
og hvor mange km er der monstro fra "sort" til "sort med lys rand rundt om"?
kan godt være jeg er rundhåndet nogle ville sikkert sige hysterisk men jeg ville ALDRIG fylde efter!!! (med mindre den brugte 8+.liter på 10.Kkm) og SLET IKKE når jeg ikke ved hvilken olie der er på eller hvor langt den har kørt
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Olie på toppen eller skift?

Indlæg af ph. »

den "test" siger vel heller ikke noget om smøreevne?
Besvar