Hopper i tomgang, og bruger mere diesel

Alt vedrørende teknikken på 3L
Honda
Indlæg: 18
Tilmeldt: søn 5. feb 2012 13:55
Geografisk sted: Fyn

Hopper i tomgang, og bruger mere diesel

Indlæg af Honda »

Hej, har brug for noget hjælp til min lupo. Problemet opstod på motorvejen i tyskland, hvor bilen pludselig begyndte at hoppe lidt. Prøvede så at stoppe, og nu skifter den gear meget sent. Og når jeg holder stille hopper den (motoren), især ved lave omdrejninger. Ved 130km/h og 140km/h (på speedometer) køre den jævnt, men har mistet noget trækkraft. Når jeg så skal til at holde stille opstår problemerne, og den er længe om at tage gas.

Nu vil jeg høre, hvis nogen har en ide om hvad det kunne være, om jeg så kunne køre i bilen hjem til Danmark og hen til en lokal Lupo mekaniker? Eller jeg straks skal ringe efter nogen der kan transportere bilen hjem. Ved det er et tricky spørgsmål, for man vil jo helst ikke råde til noget dumt. Men høre gerne fra folk hvis de har oplevet lignende, eller har et godt råd.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Hopper i tomgang, og bruger mere diesel

Indlæg af 383CI »

Lyder umiddelbart som en fejl på koblingen/udrykker leje, men tjek lige om du har olie nok på hydraulik stationen og efterfyld evt. med det rigtige grønne olie.
Bilen bliver "bange" hvis ikke den kan koble rigtigt passer derfor på med gassen, billedligt fortalt.
Om du kan køre hjem, sikkert hvis den kommer til sig selv når/hvis du efterfylder olie og det er problemet, ellers ville jeg nok ikke.
Pas på med "den lokale" mekaniker med mindre han har dokumenteret Lupo erfaring, det er det de færreste der har!
Honda
Indlæg: 18
Tilmeldt: søn 5. feb 2012 13:55
Geografisk sted: Fyn

Re: Hopper i tomgang, og bruger mere diesel

Indlæg af Honda »

Mange tak for det hurtige svar. Har tjekket hydraulikolien, og den er omkring et par cm nede, fra toppen af det grønne låg. Ved ikke om det er for langt nede?
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Hopper i tomgang, og bruger mere diesel

Indlæg af Vyffe »

Når systemet er trykløst, skal olien stå 2 mm under kanten af låget.
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Honda
Indlæg: 18
Tilmeldt: søn 5. feb 2012 13:55
Geografisk sted: Fyn

Re: Hopper i tomgang, og bruger mere diesel

Indlæg af Honda »

Okay, så må jeg se om jeg kan få skaffet den rigtige olie. Men kunne nemlig ikke huske om olien skulle stå helt op i "halsen" af beholderen. Men ja havde skruet trykkuglen 3-4 omgange mod uret, og skruet det fast igen, så der burde ikke være tryk på.
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Hopper i tomgang, og bruger mere diesel

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,
Vyffe skrev:Når systemet er trykløst, skal olien stå 2 mm under kanten af låget.
Nej, det er ikke korrekt jævnfør VW's anvisninger.

Der er et skuevindue på siden af blikket rundt om hydraulikekspansionsbeholderen. Hydraulikoliestanden skal stå midt i dette vindue i trykløst tilstand. At der så er umidelbare fordele ved at 'overfylde' hydrauliksystemet er en helt anden snak.

@Honda:
Det vil være spild af tit at lede efter hydraulikolie nu. Det er ikke manglende hydraulikolie der er årsagen til det beskrevne.
Min umiddelbare tanke ved dit første indlæg er en tandrem der er hoppet en tand (rystende motor, højt brændstofforbrug, høj hastighed i længere tid).

I dit sted vil jeg foreslå at finde en der kan udlæse fejlkoder. Post dem her i forummet.


/Claus
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Hopper i tomgang, og bruger mere diesel

Indlæg af Vyffe »

Jeg har ikke henvist til VW nogen steder? Manden stiller et spørgsmål - jeg svarer ud fra de erfaringer der er gjort her på siden.

Hvis den generelle holdning er at det er en god idé, at fylde beholderen op til kanten, hvorfor kommentere på det så? Medmindre man er kværulant, selvfølgelig.


Om fejlen ikke er et hydraulikproblem, skal jeg ikke gøre mig klog på.
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Hopper i tomgang, og bruger mere diesel

Indlæg af 383CI »

Faen, jeg har åbenbart kun læst det halve af af indlæget, eller læst hvad jeg ville. Jeg læste det som bilen hoppede i forbindelse med at skulle igangsætte og skiftede langsomt og "forvirret"
Om den kan have hoppet et tand i remmen kan jeg ikke udtale mig om. Jeg fatter ikke det kan lade sig gøre, hvis det kan, men skal lade det være usagt. Hvis du følger det link i min signatur er der en udførlig beskrivelse af hvordan min opførte sig da taktremmen stod helt af helvede til. For den køretræls og med for stort forbrug når den er stillet af uheldige mekanikere, og det kan ske er det et tydelige eksempel på.
MAP sensoren kan også være anledning til hakkeriet, det er et kendt problem, men ud over fejlkoder kunne en mere præcis beskrivelse af fejlene, og´hvordan og i hvilken rækkefølge de kom, pludeselig eller snigende, konstant eller periodisk osv.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Magn1591
Indlæg: 20
Tilmeldt: søn 17. jul 2016 22:06
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hopper i tomgang, og bruger mere diesel

Indlæg af Magn1591 »

Hej, jeg er nu stødt på samme problem som #1 nævner og beskriver. Ved godt denne post er gammel, men er der nogen som fandt ud af hvad det reelle problem var?

Den Lupo 3L specialist som jeg plejer at benytte, fortalte mig at han ikke synes det lyder som en tandrem der har rykket en tand, ud fra min beskrivelse men nærmere noget angående brændstodysen/ledningsnetværket dertil, men han var ikke sikker på, hvad det helt reelt er, da jeg ikke har mulighed for at komme til hans værksted længere.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Hopper i tomgang, og bruger mere diesel

Indlæg af 383CI »

Magn1591 skrev: ons 17. jan 2018 06:33 Hej, jeg er nu stødt på samme problem som #1 nævner og beskriver. Ved godt denne post er gammel, men er der nogen som fandt ud af hvad det reelle problem var?

Den Lupo 3L specialist som jeg plejer at benytte, fortalte mig at han ikke synes det lyder som en tandrem der har rykket en tand, ud fra min beskrivelse men nærmere noget angående brændstodysen/ledningsnetværket dertil, men han var ikke sikker på, hvad det helt reelt er, da jeg ikke har mulighed for at komme til hans værksted længere.
Nej det lyder ikke som en taktrem der er rykket en tak, så køre bilen bare af helvede til, Det er prøvet efter en 3L specialist havde fat i min 1`er

Fejl på dysenettet giver typisk hakken når bilen trækker ved lave omdrejninger, det lyder jo ikke så oplagt med 140.
Du har, som mange andre, heller ikke opdateret profilen så vi ved ikke hvor du er henne så du skal ikke forvente nogle tilbyder dig at fejludlæse.


EDIT: Eller er placeringen fjernet/glemt i forbindelse med opdateringen? Min står der ikke kan jeg se, men det er vet for Hobro stadigvæk.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Magn1591
Indlæg: 20
Tilmeldt: søn 17. jul 2016 22:06
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hopper i tomgang, og bruger mere diesel

Indlæg af Magn1591 »

Oh well, troede ikke det betød noget noget om det var ved 140km/t.

Har ikke været på motorvejen selv, siden problemet opstod. Har kørt midt i aalborg, hvor hver gang den står i tomgang i et lyskrøds, begynder den at hoppe voldsomt meget. Samt den har meget langsomt optræk. Hver kan den generalt ikke laver omdrigninger begynder den at hoppe. Så på min vej hjem igår, begyndte jeg at sætte den i neutral og give den nogen omdrigninger hver gang jeg var i et lyskrøds, da det gjorde at den ikke hoppede imens jeg ventede på at det blev grønt. Har en tid ved en VW mekaniker i Aalborg i dag, da jeg fik af vide af min gamle specialist at der ikke var nogen Lupo 3L specialister her oppe længere. Derfor jeg ville spørge herinde først, da det kunne være i havde et svar på problemet.

Mend et er en Lupo 3L, årgang 2003/december.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Hopper i tomgang, og bruger mere diesel

Indlæg af sussi »

Magn1591 skrev: ons 17. jan 2018 06:58 Har en tid ved en VW mekaniker i Aalborg i dag, da jeg fik af vide af min gamle specialist at der ikke var nogen Lupo 3L specialister her oppe længere. Derfor jeg ville spørge herinde først, da det kunne være i havde et svar på problemet.
Hvad med Kristian?
viewtopic.php?f=22&t=28
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Hopper i tomgang, og bruger mere diesel

Indlæg af sussi »

383CI skrev: ons 17. jan 2018 06:51 EDIT: Eller er placeringen fjernet/glemt i forbindelse med opdateringen? Min står der ikke kan jeg se, men det er vest for Hobro stadigvæk.
Det er forsvundet i forbindelse med opdatering :-(
Men til gengæld kan man nu ikke tilmelde sig uden at opgive hvor man bor :-)
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Hopper i tomgang, og bruger mere diesel

Indlæg af 383CI »

sussi skrev: ons 17. jan 2018 13:49
Men til gengæld kan man nu ikke tilmelde sig uden at opgive hvor man bor :-)
Glimragende, så "mangler" vi bare "like" / +1 knappen, omend jeg er rimeligt imponeret over så godt siden fungere og tak for det. Og igen, den er bestemt ikke blevet sløvere efteropdateringen
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Magn1591
Indlæg: 20
Tilmeldt: søn 17. jul 2016 22:06
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hopper i tomgang, og bruger mere diesel

Indlæg af Magn1591 »

Vil lige notere mig, at der åbenbart alligevel findes en lupo (VW) mekaniker. Tak for tippet. :)

Men altså, har idag fået fejludlæst bilen og det var en defekt indsprøjtningsdyse som var problemet. Den vil ca. koste 5000-6000kr, sagde mekanikeren.

I første omgang vælger jeg dog, at prøve motorrens som kan fyldes i tanken for at se, om det eventuelt bare var en smule skidt som sidder i den, inden jeg begynder at smide så mange penge på reparationer.


Derudover meldte bilen en defekt ABS-føler (havde jeg godt opdaget da den hele tiden blinker og hyler), men også 2 defekte gløderør hvor jeg bare havde troet at bilen skulle havde nyt batteri.. Øv øv..

Men altså, fik ikke lige spurgt indtil hvad montering af 2 nye gløderør samt en ny abs-føler vil koste. Har i eventuelt nogen ideer til pris angående disse reperationer? :)
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Hopper i tomgang, og bruger mere diesel

Indlæg af Kim B Olesen »

Hvor gammel er din Lupo ?
Jeg har en brugt ok dyse på lager hvis det er ny model (2001) og frem 8-)
Ved du om det var for eller bag ABS føleren var defekt ? De koster vel ca 600 pr stk - er det i bag kan det også være ringen på lejet, dem plejer jeg også at have et par stykker af ;)
Gløderør koster heller ikke alverden https://www.bildeleshop.dk/beru/991167
Vær obs på der er to forskellige slags, igen afhængig af årgang :)
Magn1591
Indlæg: 20
Tilmeldt: søn 17. jul 2016 22:06
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hopper i tomgang, og bruger mere diesel

Indlæg af Magn1591 »

Kim B Olesen skrev: ons 17. jan 2018 20:24 Hvor gammel er din Lupo ?
Jeg har en brugt ok dyse på lager hvis det er ny model (2001) og frem 8-)
Ved du om det var for eller bag ABS føleren var defekt ? De koster vel ca 600 pr stk - er det i bag kan det også være ringen på lejet, dem plejer jeg også at have et par stykker af ;)
Gløderør koster heller ikke alverden https://www.bildeleshop.dk/beru/991167
Vær obs på der er to forskellige slags, igen afhængig af årgang :)
Hej, det er en Lupo 3L fra årgang 2003/december måned.
Kan ikke se på min regning fra fejludlæsningen hvilken ABS-føler der er tale om, men kan se det er dyse 2 og gløderør 1 og 3. Men som sagt, vil jeg lige vente med, at se på dysen indtil jeg har testet om en smule af det der motorrens kan rede den.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Hopper i tomgang, og bruger mere diesel

Indlæg af sussi »

Billig ABS føler trick, læs om det i FAQ
viewtopic.php?f=10&t=20
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Hopper i tomgang, og bruger mere diesel

Indlæg af HamSjelv »

Er du nu _h_e_l_t_ sikker på det er en defekt dyse?

Det er sjældent der høres om defekte dyser på L3L-motorerne. Til gengæld hører vi oftere om defekte dyse-ledningsnet, som for den uerfarne mekaniker godt kan fejltolkes som en defekt dyse.

Et dyse-ledeingsnet koster ca. 1/10 af én dyse....


ABS:
Kig også de klassiske dårlige sikringer. En sikring koster ca. 1/100 af én ABS-sensor
Magn1591
Indlæg: 20
Tilmeldt: søn 17. jul 2016 22:06
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hopper i tomgang, og bruger mere diesel

Indlæg af Magn1591 »

Hej, ham min gamle Lupo 3L specialist, sagde også at det lød som enten et dyse-ledningsnetværk eller en dyse. Han sagde det samme, altså at han kun har set 2 Lupo 3Ler med en defekt dyse.

Men jeg tænker, at når VW mekanikeren fejludlæser bilen med et program, at det så er sikkert at det er selve dysen, og ligeledes selve ABS-føleren. Eller kan programmet måske ikke se om det er ledningsnetværket eller selve dysen?

OBS: ABS-lampen lyser næsten hele tiden, den forsvinder engang imellem i korte perioder. Men ligeledes blinker håndbremse symbolet også engang imellem, hvor den begynder at hyle 3 gange. Har indtil videre gået ud fra, at dette er pga. ABS-føleren. Men har jeg ret i det?
Besvar