Hvordan skal en Lupo lyde

Forummet hvor der snakkes biler
Besvar
KPE
Indlæg: 5
Tilmeldt: fre 1. apr 2011 18:41
Geografisk sted: Helsingor

Hvordan skal en Lupo lyde

Indlæg af KPE »

Hej,

Jeg har for nylig købt mig en brugt Lupo af en god ven. Bilen har aldrig haft nogen egentlige problemer mens han har haft den, bortset fra at han var nød til at skifte forhjulslejer inden han solgte den til mig. Bilen er fra 2003, og har kørt 130.000. Den kører såmænd ganske fint, og økonomien er omkring 3.5L pr. 100km.

Jeg har dog erfaret at den siger nogle ret markante lyde når man, ved lav hastighed og motoren koblet ind, holder omdrejningerne så man hverken motorbremser eller accelererer. Der kommer nogle stumpe "klonk" lyde fra fronten, og det lyder næsten som om at udstødningen klaprer imod noget. Lyden optræder også af og til når man lader motoren bremse og den gearer ned - og bliver mere markant jo lavere gear den er i. Lyden er dog ikke konstant på noget tidspunkt. Det undrer mig så bare at jeg ikke kan få den til at sige noget hvis jeg holder stille i frigear og forsøger med nogle forskellige omdrejningstal.

Anyway, så syntes jeg ikke det lyder normalt - men er der nogen der har et bud på hvad det kan være?
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4988
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 3 times

Re: Hvordan skal en Lupo lyde

Indlæg af KMDTHY »

Som du beskriverve lyder det i mine øre som den berømte "snorken" en Lupo 3L laver ved lave omdrejninger..... Det er normalt :-)
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
Lars Larsen
Indlæg: 176
Tilmeldt: ons 14. jul 2010 07:25
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nø-Fyn

Re: Hvordan skal en Lupo lyde

Indlæg af Lars Larsen »

Hvis det siger "klonk" eller ligesom klaprer lidt når du kører med motoren på så lav gas at den bare kører med istedet for at koble ud, kan det være kardan-leddene på en trækaksel der er ved at være slidte eller et slidt bøs i en krængningsstabilisator - også kaldet et kødben - der er slidt.
Det er ikke noge alarmerende du behøver at køre på værksted med med det samme.

/Lars
arj9k
Indlæg: 313
Tilmeldt: fre 30. jul 2010 23:00
Geografisk sted: Slagelse

Re: Hvordan skal en Lupo lyde

Indlæg af arj9k »

Bliver lyden mere markant, når du bruger mere strøm?
Lupo-ejer
Indlæg: 25
Tilmeldt: lør 25. dec 2010 21:35
Geografisk sted: Odense,Fyn

Re: Hvordan skal en Lupo lyde

Indlæg af Lupo-ejer »

Det kan jo være så meget der laver den lyd. Jeg var selv som ny lupo-ejer lidt nervøs for om den sagde rigtigt. Men en lupo skal efter min mening sige lidt sjovt. Jeg fik fjernet mange mislyde efter den blev grundjusteret første gang og blev vedligeholdt rigtigt i hele gearskifte systemet. Det gjorde den fik koblet rigtig ud og gearet rigtig ned. Det fjernede rigtig mange klonk lyde og rystelser ved nedgearing. Så har jeg haft problemer med friløberhjulet på generatoren var groet fast. Det gav også nogle sjove lyde, ved at holde motoren på 1100-1200 rpm kunne jeg se kileremmen hoppe. Da friløberhjulet blev skiftet på generatoren og strammer armen så var den mislyd også væk. Så efterhånden siger min lupo nu som jeg ønsker det. :)
KPE
Indlæg: 5
Tilmeldt: fre 1. apr 2011 18:41
Geografisk sted: Helsingor

Re: Hvordan skal en Lupo lyde

Indlæg af KPE »

Jeg har ikke været herinde et stykke tid, da der lige var en masse andet at set til. Tak for de mange svar.

KMDTHY: Jeg syntes godt jeg ind imellem kan høre en dyb snorken når man motorbremser, men jeg tror klapre lyden falder lidt udenfor almindelig snorkeri :-)

arj9k: Jeg har ikke været opmærksom på dette som en mulighed, så det ved jeg ikke rigtigt - endnu.

Lupo-ejer: Det lyder som en god idé med en grundjustering. Er der ikke noget med at man skal køre hen til nogen der ved meget om Lupo'er i stedet for et almindeligt VW værksted.

Lars Larsen: Det er præcis når man "coaster" eller så at sige holder motor omdrejningerne så det passer med at den hverken trækker eller bremser. Og ofte opstår det også når man motorbremser, og den skifter ned i gear, men kun når man er nede i fart (1-3 gear). Det er en ret markant klapre lyd jeg hører, og jeg tror ikke det er helt normalt.

Jeg tror tiden er inde til at få den tilset af en ekspert i Lupo 3L (der kender alle lydene :-), og den skal snart til syn, så der skal alligevel skiftes forude. Er der nogen i kan anbefale når man bor i Helsingør (arbejder i KBH).
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Hvordan skal en Lupo lyde

Indlæg af ph. »

mi-to
Indlæg: 124
Tilmeldt: lør 19. mar 2011 14:50
Geografisk sted: djursland

Re: Hvordan skal en Lupo lyde

Indlæg af mi-to »

Den snorken må den godt sige sådan min gør det nemli os. ??
Besvar